Skriv ut  

Ny miljardförlust för SAS

Flygnyheter, Redaktionen, den 30 november 2023
Trots att SAS ökade intäkterna med 13 procent underi det senaste kvartalet, jämfört med ett år tidigare, så ökade förlusten till över 2 miljarder kronor. SAS menar att det försämrade resultatet beror på kronans kraftiga försvagning och högre bränslepriser.

- De högre kostnaderna från negativa trender inom valutor och bränslepriser motverkar en väsentlig del av det som har åstadkommits genom ett starkare operativt och kommersiellt resultat, skriver SAS vd Anko van der Werff.  
 
Under kvartalet reste 6,8 miljoner passagerare med SAS, vilket är en ökning med 17,9 %. Under hela räkenskapsåret var passagerarantalet 23,7 miljoner. Intäkterna steg därmed till 12 miljarder, upp från 10,6 miljarder.
- Vi noterade en fortsatt stabil efterfrågan från passagerarna under hela det fjärde kvartalet, skriver flygbolaget i rapporten.
 
Enligt SAS-chefen Anko van der Werff gör SAS framsteg i den så kallade kapitel 11-processen i USA genom avtalet med bland annat Air France-KLM, vilket innebär en investering i det rekonstruerade SAS med cirka 13,2 miljarder kronor. Bolagets målsättning är att få sin rekonstruktionsplan godkänd av den amerikanska domstolen i början av 2024. Därefter väntas en motsvarande process i Sverige. 
- Därmed förväntas det inte finnas något värde kvar för befintliga aktieägare i SAS AB, skriver SAS.
 
SAS förväntar sig inte att verksamheten kommer att påverkas av de juridiska förfarandena och att bolaget kan tillhandahålla sina tjänster för kunderna som vanligt.
 
Anko van der Werff skriver också att SAS fortsatt ska fokusera på kostnadsbesparingar och kostnadseffektiviseringar genom SAS Forward-planen. Det innebär bland annat en framtida rekonstruktionen av flygplansflottan, uppger Anko van der Werff.
 
Han skriver avslutningsvis:
- Jag är nöjd med att kunna summera ett år med hög aktivitet för SAS. Det är en tydlig bekräftelse på att passagerarna fortsätter att komma tillbaka till SAS och att vårt arbete under året med att skala upp verksamheten har varit framgångsrikt. Även om mycket arbete återstår är jag nöjd med att se de betydande framstegen vi gör för att bli ett konkurrenskraftigt och finansiellt starkt bolag.



Kommentera artikeln
Det finns 26 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

pf
Skrivet av Oscar, 2023-12-04 10:10:55
SAS har genom åren givit stora intäkter till Svenska staten. Gör man en sluträkning har både stat och företagsverksamhet vunnit mycket på SAS.

Men ser inte helheten utan enbart ett kort ögonblick.

Än har inte SAS ställt in sina betalningar.

Innan aktierna är sålda eller företaget gjort en rekonstruktion. Har aktieägarna inte förlorat något.

Anmäl inlägget
Så fungerar en konkurs
Skrivet av Linkan, 2023-12-03 12:46:53
Så går en konkurs till
En konkurs innebär, för ett aktiebolag, att det avvecklas genom att bolagets tillgångar används för att betala bolagets skulder.
Ett bolag kan begäras i konkurs av aktiebolaget självt eller av en borgenär som har fordringar på bolaget. Tingsrätten tar upp ansökan och försätter bolaget i konkurs.
Se https://www.bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/avvecklaaktiebolag/konkursavaktiebolag.755.html

Anmäl inlägget
Oscar,
Skrivet av pf, 2023-12-03 11:26:53
ja det er en stor differanse.....

slik jeg leser tallene innsendt av Drabbad, skyldte Norwegian 6,8 mill svenske kr til den svenske stat ved Transportstyrelsen.

Norske E24.no skriver 28 Nov23 at har lånt nær 4 MILLIARDER av den svenske stat ! Og verre, av disse kan man kun forvente å få igjen 75- 300 millioner !

Nei Oscar, som du ser "SAS har hittills inte orsakat liknande problem."

Ser frem mot din kommentar Oscar !
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av p f , 2023-12-02 15:28:02
Denne gang og i neste året syns jeg ikke att SAS faktisk klarer det.
Anmäl inlägget
sas
Skrivet av @Oscar, 2023-12-02 13:30:50
äntligen någon som fattat vad sas måste göra. ett nytt ägarskap hjälper knappt.
Anmäl inlägget
Förlust på Norwegian´s Svenska bolag
Skrivet av Drabbad, 2023-12-02 07:38:11
Norwegians svenska dotterbolag Norwegian Air Sweden hade 2,45 miljarder i skulder när det gick i konkurs i slutet av maj. Det visar konkursförvaltarens bouppteckning inför edgångssammanträdet i morgon, skriver DI.

Samtidigt uppgår tillgångarna till blygsamma 15 miljoner kronor.

https://omni.se/norwegians-dotterbolag-har-skulder-pa-2,5-miljarder/a/jBVvEq

Anmäl inlägget
Oscar,
Skrivet av pf, 2023-12-01 18:09:38
kan du komme med konkrete tall i din påstand om Norwegian ?
Anmäl inlägget
Jämförelsen med Norwegian haltar
Skrivet av Oscar, 2023-12-01 16:49:44
Sv Severin. Du glömmer hur mycket pengar Norwegian lät kunder, företag och Svenska staten förlorade i samband med deras rekonstruktion och konkurs av dotterbolaget i Sverige.

SAS har hittills inte orsakat liknande problem.

Mycket stor skillnad.

Anmäl inlägget
SAS kostnadskostym
Skrivet av thomas, 2023-12-01 13:50:11
"Senan" I den totala genomlysning ingår naturligtvis att se över hela business caset SAS driver, analysera var förlusterna exakt uppstår och ta fram motorsågen skära bort. På Kjoos tid sa han att för kostnaden för den Svenska SAS vdn kunde han betala hela ledningen för Norwegian, bara ett exempel.
Nån utifrån måste göra detta, nu styr Anko över mot KLM AMS ligger centralt i Europa och har därmed ett naturligt bar upptagningsområde.
Anmäl inlägget
SAS miljardförluster.
Skrivet av thomas , 2023-12-01 11:20:01
Chapter 11 kostnaden i USA är väl uppe nu i en 2 miljarder? till vilken nytta?,
trots denna bauta kostnad nu ska tydligen Svensk konkurslagstiftning in och prövas.
Anmäl inlägget
Jeg har lest et sted
Skrivet av pf, 2023-12-01 10:17:02
at SAS går ut av chp 11 med en gjeld på 31 MILLIARDER SEK.

Og det ropes etter svensk lag ! og egen svensk konkursdommer, det vil bli litt av en sak og følge opp, dersom SAS ikke blir slått konkurs i Sverige, med 31 MRD i gjeld !
Anmäl inlägget
SAS - en mjölkko
Skrivet av Muuuu, 2023-12-01 09:36:24
När SAS presenterar sina förluster reagerar man inte ens längre, men om vi stannar till lite och funderar, vart har pengarna tagit vägen? Pengar går faktiskt inte upp i rök vilket man får en känsla av när man ser SAS självklara miljardförluster år efter år. Nej, pengar byter ägare.

Så, vilka är då de nya ägarna av SAS utgående miljardbelopp?

SAS kanske ska byta inriktning om det nu är så att lönsamheten ligger hos deras underleverantörer.
Anmäl inlägget
thomas -Fel på affärsmodellen
Skrivet av senan, 2023-12-01 09:32:01
Det hjälper inte att bara se över rutiner och procedurer i det befintliga bolaget. Problemet är att SAS har en affärsmodell som passar stora flygbolag som Lufthansa och BA. Det finns inte tillräckligt många affärsresenärer i Norden som är villiga att betala för de produkter och tjänster från 1980-talet och 1990-talet som SAS försöker behålla.
Anmäl inlägget
ta in en fristående konsult
Skrivet av thomas , 2023-12-01 09:03:49
Den nya (duktiga) vdn hos Norwegian ägnade första tiden med att gå runt på alla avdelningar han genomlös allt, anställda dess funtktioner/arbetsuppgifter.
SAS borde ha gjort detta, vänt på alla stenar med total kontroll av allt i företaget och ner på atomnivå. Sen fram med motorsågen.
Att skylla på annat som alltid SAS gör vid sina ständiga miljardförluster rimmar illa med den nya ägare konstellationen. Kanske de låter SAS gå i konkurs (köpt bort en konkurrent.)
Anmäl inlägget
En miljard hit och dit?
Skrivet av Förbryllad, 2023-12-01 07:32:59
Hur mycket är egentligen en miljard för SAS, de verkar nästan inte bry sig, det är liksom vardag för dem, jaha, då var det dags att presentera miljardförlust igen, vad beror det på den här gången då........?

Så, vad är dessa miljarder år efter år, hur många nya flygbolag hade man kunnat starta med nya fungerande koncept? Kolla på Norwegian t.ex.
Anmäl inlägget
Staten
Skrivet av Gh, 2023-12-01 07:18:31
Bra att vi skattebetalare snart inte behöver betala förlusten längre.
Anmäl inlägget
Udugelig ledelse (5)
Skrivet av Severin, 2023-11-30 21:10:08
Norwegian hadde milliardOVERSKUDD i dette kvartalet, SAS hadde milliardUNDERSKUDD! Meg bekjent har Norwegian høyere lønninger enn i SAS, så døm selv.


1- udugelige eiere

2- inkompetent styre

3- talentløs ledelse


år etter år...


alltid noen andres skyld og feil.


Og så har vi dagens styreleder som "gjerne blir med videre". Trøste og bære!
Anmäl inlägget
Udugelig ledelse (4)
Skrivet av Severin, 2023-11-30 21:09:32
Men, nå blir de avkledde i alle 3 ledd. Og hva gjør de da? Jo de skylder på valutakursen. Og høye leasingkostnader. Ha ha ha. I fjor nektet SAS å reansette operative folk fordi det kostet penger. Samtidig klarte en annen avdeling i SAS å selge "alt for mange" billetter. Og så vipps, var alt overskuddet fra det salget kastet bort på innleie. FORDI DET VAR SÅ DYRT Å ANSETTE SELV. Virkelig, ledelsen burde ta sitt ansvar og gå av. Styret også. Yipp...yey m...therf....k..r
Anmäl inlägget
Udugelig ledelse (1)
Skrivet av Severin, 2023-11-30 21:06:34
SAS har i 15 år - minst - tapt penger. Alltid har ledelsen pekt på først og fremst egne ansatte som hovedproblemet. Men det viser seg selv om ansatte er på eller til og med under bransjesnitt i lønn, så er det allikevel MILLIARDunderskudd. Dette er forårsaket av:
Anmäl inlägget
Wallenberg hoppade av i tid.
Skrivet av thomas , 2023-11-30 20:14:10
Jaha vad ska SAS göra när de bränt AF/KLM pengarna? blir det ett nytt chapter 11?
Anmäl inlägget
Tänk på
Skrivet av Viktor, 2023-11-30 15:38:04
att det här gäller gamla sjuka SAS..
Dessutom är bolaget fortfarande under ch 11.
Nya SAS behöver registreras i ett Euro land.
AF/ KLM kommer ändå att bli helägare av SAS över tid.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av X, 2023-11-30 15:29:07
har inga fördelar av att vara et svenskt registrerat bolag.
Flytta någon annanstans där man inte lider under skräpvalutan SEK.
Anmäl inlägget
Kanske dags
Skrivet av Johan, 2023-11-30 15:24:25
att SAS slutar vara beroende av den ” svenska rubeln”
Anmäl inlägget
admin admin admin
Skrivet av pnf, 2023-11-30 15:21:44
SAS har en allt för stor overheadkostnad. Personal på Frösundavik klagar att pilotavtalen är dyra men faktum kvarstår att piloter och cabinpersonal behövs för att genomföra flygningar. SAS Crew har låga löner.

SAS måste få ner kostnaderna, dvs minska personal på Frösundavik/Ground/Maintinence och sikta på enhetsflotta med tex A320Neo och A330. Eventuellt Embraer195 i SAS Link. Lägg ner SAS Connect, de gör samma sak som Main men kostar extra och minskar flexibiliteten.
Anmäl inlägget
Sänka omsättningen
Skrivet av Senan, 2023-11-30 11:48:16
Om SAS omsättningen får ger det lägre förlust. Att få SAS lönsamt går att genomföra. Inrikes Sverige/Norge + lite trafik till CDG/AMS. Resten fixar konkurrerande flygbolag - utan miljardförluster.
SAS har inte gett utdelning de senaste 25 åren. Inkompetenta ledningar, övrig personal och styrelse har trollat bort allt kapital i bolaget. Frågan blir naturligtvis - Behövs SAS? Lika bra om Trafikverket som en myndighet helt och hållet skött trafiken under de senaste 30 åren.
Anmäl inlägget
SAS och förluster
Skrivet av Mr €, 2023-11-30 10:48:21
Antar SAS har höga kapitalkostnader för sin nya flotta men med sin intäkt per Pax-km borde man kunna gå med vinst. Många andra flygbolag med nya flottor klarar det.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev