Skriv ut  

Heart Aerospace får stor beställning från USA

Flygnyheter, Redaktionen, den 21 december 2023
Ut med åldrande Embraer och in med en helt ny flotta av elhybrider. Det amerikanska flygbolaget JSX har beställt upp till 100 ES-30 av Heart Aerospace.

Heart Aerospace
Heart Aerospace
 
Amerikanska JSX, eller JetSuiteX, ett amerikanskt regionalt flygbolag med baser i sydvästra USA, ska på sikt byta ut dagens flygplansflotta som består av Embraer 135 och Embraer 145, mot elhybrider. Nyligen gjordes en beställning med åtföljande optioner på drygt 300 flygplan, ett stort steg upp i jämförelse med dagens 45 Embraermaskiner. Bland de tre flygplanstillverkare som ska leverera flygplanen hamnade Heart Aerospace i topp med en fast order på 50 ES-30 och option på ytterligare 50. Det svenska flygplanet blir också det största i den tilltänkta klimatneutrala flottan som i övrigt består av Electra, en eStol-maskin med nio stolar ombord och Aura Aero, en regional elhybrid med 19 stolar ombord, alltså den storlek som Heart ursprungligen planerade för innan uppgraderingen till ES-30.

- Heart är en visionär organisation som kommer att hjälpa oss på JSX att trafikera mindre regionala flygplatser och bygga ett linjenät av hållbart regionalt flygande, säger Alex Wilcox, flygbolagets grundare och vd i en kommentar.
 
JSX har baser i fyra delstater, bland andra Texas och Nevada och flyger till största delen korta regionala flygningar inom respektive delstat. Det gör ES-30 till ett perfekt val, menar flygbolaget och pekar på kapaciteten: 30 passagerare ombord kan flyga 200 kilometer med enbart eldrift och ytterligare 200 kilometer med elhybriden inkopplad. Minskas antalet passagerare ombord ökar räckvidden el + hybrid till 800 kilometer. Den konkurrenskraftiga driftsekonomin ger också möjlighet att dels återstarta regionala linjer som lagts ner under årens lopp av ekonomiska skäl, dels öppna helt nya linjer.

Enligt JSX ska de första nya flygplanen vara i luften under 2028 men det är ännu oklart vilken av de tre tillverkarna som blir först ut att inleda flottförnyelsen.

I och med den nya beställningen har Heart Aeroapce i dagsläget 250 fasta bokningar på ES-30, köprätter på ytterligare 120 maskiner och så kallade letters of intent på 191 flygplan. Sammantaget kan det alltså ge 561 beställningar.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Heart
Skrivet av Hakaol, 2023-12-25 14:44:25
Stora utmaningar för Heart Aerospace dom kommande åren med så stor orderbok gäller att komma igång med allt Produktionslokaler mm.
Anmäl inlägget
Positivt!
Skrivet av Flygesset, 2023-12-21 20:41:55
Så otroligt positivt. Det här är framtiden för korta sträckor och öppnar för en ny marknad. Det visar också på ett stort behov av sådana elflygplan från flygbolagen.

Självklart fylls kommentatorsfälten av de som hade fortsatt åkat med häst och vagn när de första bilarna kom.
Anmäl inlägget
Not happening
Skrivet av en verklighetsförankrad., 2023-12-21 16:15:52
Ledsen att behöva säga det, jor/den är inte platt, tomten finns inte på riktigt och det kommer inte att byggas några kommersiella el- hybridflygplan från vare sig Heart eller någon annan på flera decennier. Det handlar om att rida på miljöhysterivågen och tjäna pengar från investerare. Om ett par år kommer det nyheter från Heart om att man väntar in solid state batterier. Efter det att det inte finns något regelverk för elflyg, vilket kommer ta många år. Sen säkerhetsgodkännande osv..
Anmäl inlägget
grundfakta batteriflyg
Skrivet av thomas , 2023-12-21 14:46:34
För att fått jämförbar energi 1 ton kerosin
Fordras 30 ton batterier
Och man blir heller inte av med vikten för den lägre landningsvikten.
Anmäl inlägget
@Per
Skrivet av Åke B, 2023-12-21 11:48:22
Keep dreaming.
Det finns inte det intresset för att bygga flygplatser för det du drömmer om. Effektiviteten i el-flyg är än så länge oerhört skral då vikten på batterierna förstör kalkylen. När man hittat på ett effektivt, å rent bränsle, då kan det flyget börja å flyga igen på regionalnivå, men dit är det tyvärr väldigt långt. Tills dess kommer miljögänget se till att vi skall åka tåg.....
Anmäl inlägget
Fantastisk utveckling
Skrivet av Per, 2023-12-21 10:37:27
Så roliga nyheter! Att Sverige kan ligga i framkant att återstarta regionalflyget igen. Elflyget kommer revolutionera hur vi ser på resande om redan några få år. Där det idag är naturligt att ta bilen eller tåget blir det naturligt att ta flyget.
Anmäl inlägget
vilka strålande nyheter
Skrivet av thomas, 2023-12-21 10:00:12
Med en sån orderbok
Är det väl bara dra igång produktionen
Varför sker inte detta? Boeing och Airbus Embraer etc skulle höja glasen för sån framgång.
Anmäl inlägget
Batterivikt per passagerare
Skrivet av Elektrikern, 2023-12-21 08:51:56
Hur mycket batterivikt är det per passagerare och timme idag? BWPH
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev