Finnair ökar från Sverige och öppnar ny långlinje

Publicerad den 4 december 2012
Kommentarer
Det svenska passagerarunderlaget från Sverige på Finnairs linjer till Asien fortsätter att öka, upp 21 procent i oktober. Samtidigt fortsätter bolaget att bygga ut flygplatsen i Helsingfors med nya långlinjer och flyger nu till tolv olika destinationer i Asien.
Finnair

Sverige fortsätter att vara ett viktigt upptagningsområde för Finnairs trafik till Asien. I oktober ökade de svenska resenärerna med 21 procent, jämfört med samma period förra året. Mest populära är linjerna till Tokyo som nästa fördubblades, 93 procent upp, Osaka, 60 procent och Hong Kong, 44 procent.

I dagsläget flyger Finnair till elva destinationer i Asien: Peking, Chongqing, Hong Kong och Shanghai i Kina, Nagoya, Osaka och Tokyo i Japan, Seoul i Sydkorea, Delhi i Indien, Bangkok i Thailand och till Singapore. Från juni nästa år tillkommer Hanoi och gör antalet asiendestinationer från Helsingfors till dussinet fullt. I första hand blir det en säsongslinje och flygs tre gånger i veckan fram till slutet av oktober när sommarprogrammet tar slut.

Med den nya rutten blir Finnair ett av få europeiska flygbolag med en nonstopförbindelse till Hanoi. Med all sannolikhet kommer den att locka även svenska resenärer. Idag är det Thai, via Kastrup och Bangkok som gäller för de svenskar som vill flyga till Nordvietnam. Via Helsingfors är det en resa som kortar flygtiden med ett par timmar.

– Vi är glada över att kunna lägga till Hanoi som vår tolvte asiatiska destination. Det är ytterligare ett viktigt steg för Finnair mot vårt långsiktiga mål att fördubbla intäkterna för Asientrafiken till 2020, säger Kenneth Gillberg, Skandinavienchef för Finnair.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Patrik
2012-12-05 16:45

Asien hub på ARN och Usa hub i OSL kanske kan låta smart, men då glömmer man att i så fall måste ha feed till två hubbar. Även Finnair kämpar ju med lönsamhet för Europatrafiken, att SAS då skulle kunna få lönsamhet i feeds till två hubbar är ju osannolikt. SAS skall ha EN IC-hub, var den ligger har jag ingen åsikt om. Ytterligare långlinjer som går från en flygplats som inte är “IC-hubben” måste baseras på lokalmarknaden (för OSL/ARN del i princip svensk/norsk inrikesfeed).

mamma
2012-12-05 15:20

SAS kunde också ha utvecklat sitt Asiensystem från ARN men det gjorde man inte. Man ville hjälpa konkurrenterna. ARN kunde ha blivit Europanavet för Asientrafiken. Skandinavientrafiken till Asien är obetydlig jmft med Asientrafiken till Europa. Det är det som Finnair har tagit hand om.

karsten juul
2012-12-05 13:36

Mon ikke SAS havde flyttet deres Asien linier til ARN. hvis de mente der var større lønsomhed, og passagerunderlag end fra CPH. Der går nok ikke længe før også Finnair må begynde at lukke ruter til Asien, Det er ikke nok med mange passagere, der skal også være lønsomhed i ruterne.

Pensionär
2012-12-04 18:51

Finnair har en fördel med att finansieras helt av Finska staten.

pf
2012-12-04 18:29

fra SAS burde vel strengt tatt samles i det som snart er nordens største lufthavn, OSL

Fnatte
2012-12-04 18:23

att starta nya linjer…….men svårt att få lönsamhet!!
Vi får väl se om ett halvår…..gissar att nästa krisbolag är Finnair!!

Insatt
2012-12-04 14:19

ARN hub till Asien, OSL hub mot NA, och CPH till EU. Grattis, du har nu 3 hubbar som alla ska ha sin feed! EL, det märks att du inte förstår hur man optimerar ett nätverk…

PAX
2012-12-04 12:44

Det verkar (till skillnad från SAS) att Finnair har en strategi, och denna strategi fungerar.

Nu har jag CPH som “hemmaflygplats”, men jag håller med om ARN. Enda anledningen att flyga till exempel ARN-CPH-NRT med SAS är för att få Eurobonuspoäng. Under 2000-talet flög jag GOT-AMS-KIX 1gång i månaden, och jag tyckte det var tillräckligt med “back-tracking”.

Kalle Pedal
2012-12-04 12:16

Glöm det, Dansken ska dom fina maskinerna i CPH. Skräpet kan Svensken och Norsken ha i STO, resp. OSL.
Det är så det ska vara enligt Danska förhandlare.

EL....
2012-12-04 12:16

SAS har ju aldrig styrts marknadsmässigt. Om så varit hade ju Arlanda varit hubben mot Asien, Oslo hubben mot Nordamerika och Köpenhamn mot Europa. Idag tvingas ju ibland Köpenhamnsmaskiner tanka på Arlanda när motvinden öär för kraftig. Så länge SAS inte äändrar sin strategi så är det nog fortfarande “natti – natti” för SAS i framtiden.

Frans
2012-12-04 11:50

Häpnadsväckande hur SAS kan släppa denna munsbit åt Finnair. Att flytta SASs Tokyo-flyg till ARN vore ett första motdrag. Kortare restid och större passagerarunderlag, då även norrmän och danskar flyger åt “rätt håll” via Arlanda.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten