Skriv ut  

Finnair ökar från Sverige och öppnar ny långlinje

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 december 2012
Det svenska passagerarunderlaget från Sverige på Finnairs linjer till Asien fortsätter att öka, upp 21 procent i oktober. Samtidigt fortsätter bolaget att bygga ut flygplatsen i Helsingfors med nya långlinjer och flyger nu till tolv olika destinationer i Asien.

Finnair

Sverige fortsätter att vara ett viktigt upptagningsområde för Finnairs trafik till Asien. I oktober ökade de svenska resenärerna med 21 procent, jämfört med samma period förra året. Mest populära är linjerna till Tokyo som nästa fördubblades, 93 procent upp, Osaka, 60 procent och Hong Kong, 44 procent.

I dagsläget flyger Finnair till elva destinationer i Asien: Peking, Chongqing, Hong Kong och Shanghai i Kina, Nagoya, Osaka och Tokyo i Japan, Seoul i Sydkorea, Delhi i Indien, Bangkok i Thailand och till Singapore. Från juni nästa år tillkommer Hanoi och gör antalet asiendestinationer från Helsingfors till dussinet fullt. I första hand blir det en säsongslinje och flygs tre gånger i veckan fram till slutet av oktober när sommarprogrammet tar slut.

Med den nya rutten blir Finnair ett av få europeiska flygbolag med en nonstopförbindelse till Hanoi. Med all sannolikhet kommer den att locka även svenska resenärer. Idag är det Thai, via Kastrup och Bangkok som gäller för de svenskar som vill flyga till Nordvietnam. Via Helsingfors är det en resa som kortar flygtiden med ett par timmar.

– Vi är glada över att kunna lägga till Hanoi som vår tolvte asiatiska destination. Det är ytterligare ett viktigt steg för Finnair mot vårt långsiktiga mål att fördubbla intäkterna för Asientrafiken till 2020, säger Kenneth Gillberg, Skandinavienchef för Finnair.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hubbar
Skrivet av Patrik, 2012-12-05 16:45:07
Asien hub på ARN och Usa hub i OSL kanske kan låta smart, men då glömmer man att i så fall måste ha feed till två hubbar. Även Finnair kämpar ju med lönsamhet för Europatrafiken, att SAS då skulle kunna få lönsamhet i feeds till två hubbar är ju osannolikt. SAS skall ha EN IC-hub, var den ligger har jag ingen åsikt om. Ytterligare långlinjer som går från en flygplats som inte är "IC-hubben" måste baseras på lokalmarknaden (för OSL/ARN del i princip svensk/norsk inrikesfeed).
Anmäl inlägget
SAS missade chansen
Skrivet av mamma, 2012-12-05 15:20:02
SAS kunde också ha utvecklat sitt Asiensystem från ARN men det gjorde man inte. Man ville hjälpa konkurrenterna. ARN kunde ha blivit Europanavet för Asientrafiken. Skandinavientrafiken till Asien är obetydlig jmft med Asientrafiken till Europa. Det är det som Finnair har tagit hand om.
Anmäl inlägget
asien
Skrivet av karsten juul, 2012-12-05 13:36:35
Mon ikke SAS havde flyttet deres Asien linier til ARN. hvis de mente der var større lønsomhed, og passagerunderlag end fra CPH. Der går nok ikke længe før også Finnair må begynde at lukke ruter til Asien, Det er ikke nok med mange passagere, der skal også være lønsomhed i ruterne.
Anmäl inlägget
statligt stöd
Skrivet av Pensionär, 2012-12-04 18:51:25
Finnair har en fördel med att finansieras helt av Finska staten.
Anmäl inlägget
All interkont
Skrivet av pf, 2012-12-04 18:29:44
fra SAS burde vel strengt tatt samles i det som snart er nordens største lufthavn, OSL
Anmäl inlägget
Det är lätt....
Skrivet av Fnatte, 2012-12-04 18:23:59
att starta nya linjer.......men svårt att få lönsamhet!!
Vi får väl se om ett halvår.....gissar att nästa krisbolag är Finnair!!
Anmäl inlägget
Re EL....okunnigt
Skrivet av Insatt, 2012-12-04 14:19:08
ARN hub till Asien, OSL hub mot NA, och CPH till EU. Grattis, du har nu 3 hubbar som alla ska ha sin feed! EL, det märks att du inte förstår hur man optimerar ett nätverk...
Anmäl inlägget
Det är bara att gratulera tycket jag.
Skrivet av PAX, 2012-12-04 12:44:44
Det verkar (till skillnad från SAS) att Finnair har en strategi, och denna strategi fungerar.

Nu har jag CPH som "hemmaflygplats", men jag håller med om ARN. Enda anledningen att flyga till exempel ARN-CPH-NRT med SAS är för att få Eurobonuspoäng. Under 2000-talet flög jag GOT-AMS-KIX 1gång i månaden, och jag tyckte det var tillräckligt med "back-tracking".
Anmäl inlägget
Tokyo
Skrivet av Kalle Pedal, 2012-12-04 12:16:54
Glöm det, Dansken ska dom fina maskinerna i CPH. Skräpet kan Svensken och Norsken ha i STO, resp. OSL.
Det är så det ska vara enligt Danska förhandlare.
Anmäl inlägget
Frans du har rätt..
Skrivet av EL...., 2012-12-04 12:16:40
SAS har ju aldrig styrts marknadsmässigt. Om så varit hade ju Arlanda varit hubben mot Asien, Oslo hubben mot Nordamerika och Köpenhamn mot Europa. Idag tvingas ju ibland Köpenhamnsmaskiner tanka på Arlanda när motvinden öär för kraftig. Så länge SAS inte äändrar sin strategi så är det nog fortfarande "natti - natti" för SAS i framtiden.
Anmäl inlägget
Tokyo
Skrivet av Frans, 2012-12-04 11:50:59
Häpnadsväckande hur SAS kan släppa denna munsbit åt Finnair. Att flytta SASs Tokyo-flyg till ARN vore ett första motdrag. Kortare restid och större passagerarunderlag, då även norrmän och danskar flyger åt "rätt håll" via Arlanda.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn