Tråden startades av: Mårten  2019-12-06 00:35:36
Boeing MAX 
Har flugit 21år som Crew.Sätter aldrig min fot i en MAX igen.Jobbade i den och hade ”tur”.Men aldrig igen.
Hur tror bolagen att folk kommer flyga med den?OM den kommer i luften igen?
Nä fy skrota dödsmaskinen.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv Resenaren
2019-12-24 13:14:32
SV: Boeing MAX
Korrekturläs gärna dina inlägg. Blir lättare att läsa, om du rättar till skrivfelen.
Resenaren
2019-12-23 17:48:18
SV: Boeing MAX
Och nu sparkade boeing VDen säkert med en stor guld fallskärm
Ferrari
2019-12-23 17:32:14
SV: Boeing MAX
Hur kul är det att åka buss? Fast man ska ju använda de transportmedel man behärskar.
God Jul!
Sv Ferrari
2019-12-23 12:28:15
SV: Boeing MAX
Det är mycket säkrar att åka buss än Ferrari (F. har för goda fartresurser).
Philot
2019-12-22 19:57:31
SV: Boeing MAX
Det här forumet verkar vara mycket en upp och två ner ;)
Ferrari
2019-12-22 17:19:29
SV: Boeing MAX
Å, bussen går bra?
Sv Sv Tailspin
2019-12-21 12:43:02
SV: Boeing MAX
När det gällde JAS var flygdatorn för långsam. Kommandona från piloten lades i kö som exekverades för långsamt.

I ett stridsflygplan förväntar sig piloten ögonblicklig action och inte vänta på något skall hända. D.v.s en dålig konstruktion, dator, programvara vsb.
Tailspin
2019-12-21 10:37:05
SV: Boeing MAX
Jadu en del är busschaufförer och andra kör Ferrari
Sv Tailspin
2019-12-20 21:40:18
SV: Boeing MAX
Det kallades för PIO (pilot induced oscillatons). Något att tänka på MR. Tailspin.
Din faktakoll imponerar inte!
Tony
2019-12-20 18:43:39
SV: Boeing MAX
United Airlines har beslutat att inte flyga B737 MAX före juni 2020 även om flygstoppet hävs tidigare.

https://www.bnnbloomberg.ca/united-airlines-scrubs-boeing-737-max-from-schedule-until-june-1.1365640
Tailspin
2019-12-20 11:53:00
SV: Boeing MAX
Vi hade ett liknande problem med våra första JAS kärror, systemet överkompenserade och därför gick vi i backen
Nina
2019-12-19 23:33:39
SV: Boeing MAX
Kommer aldrig åka med det planet.
Flaxman
2019-12-19 18:54:24
SV: Boeing MAX
Dom har väl inte plats att ställa upp fler kärror utanför fabriken i väntan på att groundningen skall släppa. Jag läste något om 500 plan nu. Eller så krävs en större ändring i designen som innebär mycket hands on på alla färdigbyggda som dom vill undvika.
BS
2019-12-19 16:39:46
SV: Boeing MAX
Till er alla som inte känner till cockpit rutiner.

De är mycket strikta. Checklistor skall utföras och verifiera önskat resultat.

Det är inget hur som helst arbete. Utan något som det tränas på regelbundet.

Var sjätte månad ska du uppvisa, att du är kvalificerad att upprätthålla ditt certifikat.

Vilket varken läkare eller jurister behöver att göra.

Just saying!
Sv tailspin
2019-12-19 15:18:10
SV: Boeing MAX
Det är inte frågan om några Biggles...Utan om att icke kvalificerade, ska stanna på marken.
LV
2019-12-19 15:14:51
SV: Boeing MAX
Tråkigt att din enda tolkning, är inte om vad som diskuteras här.
Jag har förståelse för att flygning, kan verka som trolleri för okunniga.
Galileo
2019-12-19 13:49:01
SV: Boeing MAX
@tailspin, försök se bortom horisonten, det finns något där!
:)
2019-12-19 13:42:44
SV: Boeing MAX
Tailspin, nu blandar du ihop allt igen, det är inte det som diskuteras.
Tailspin
2019-12-19 13:25:31
SV: Boeing MAX
OK, den enda tolkningen jag kan göra utifrån alla Biggles inlägg är att Max har flygförbud över ett år pga att piloterna inte gjorde sitt jobb ;)
sv tailspin
2019-12-19 13:13:41
SV: Boeing MAX
Med throttlarna i T/O position, så kan det inte bli något annat resultat.
Ethiopian haveriet, ter sig mer och mer oförståeligt. De skulle ju ha varit informerade om Lionair haveriet......

Tror inte att du har jobbat i en cockpitmiljö någonsin.
Ge dig!
2019-12-19 13:09:58
SV: Boeing MAX
Tailspin, du är väll för gullig, du får det att låta som piloterna känner fartvinden i cockpit:)
Tanken är att man ska slå bort systemet innan man ligger i en tailspin.
Om du inte vet hur arbetet där framme går till så kanske du ska ge dig nu?
LV
2019-12-19 13:08:50
SV: Boeing MAX
Som tränad pilot, måste man vara beredd på ev. driftsstörningar. Eller vill publikum att piloterna bara åker med? Kommentarer som att......"hur man skulle ha gjort i efterhand, efterkloka!" gör bara noviser. För de som inte vet, det finns checklists i Boeing's QRH. Som man SKA kunna använda och förstå.
Tailspin
2019-12-19 11:26:58
SV: Boeing MAX
Peace of cake, när man befinner sig i en helt vertikal dykning med en hastighet över 250 meter per sekund så behöver man bara ändra en strömbrytare. Så var det problemet löst!
Sv Sv:
2019-12-19 09:52:13
SV: Boeing MAX
Det finns många som påstår sig veta hur man skulle ha gjort i efterhand, efterkloka! Vi får hoppas att de inte blir utsatt för något oförutsett.
Aktieguru
2019-12-18 17:46:22
SV: Boeing MAX
Till skillnad mot Örjan i sörjan, är mitt råd köp om Boeing aktien.
Boeing kommer igen, med kraftigt stigande börsvärde.

Huruvida det går med Airbus aktien, får framtiden utvisa.
Nu när de förorsakat strafftullar gentemot EU från USA.
Sv:
2019-12-18 16:20:22
SV: Boeing MAX
Så piloter vet inte vad trimmen är? MCAS skapade trim runaway, då vet man precis vilket system man ska slå av. Wanna-be piloter som uttrycker sig på forum utan att veta något, gudars.
sv Linkan
2019-12-18 15:15:19
SV: Boeing MAX
USA biljon = miljard hos oss. Ändå vansinnigt mycket pengar.
LV
2019-12-18 11:19:49
SV: Boeing MAX
@ sv LV Vad du låter som, tänker jag inte ens nämna. Men att kasta sig på en skribent, bara för att han inte delar din åsikt är lågt.

mvh
Många timmar i 737

PS. till "moderatorn" Varför tillåts påhopp? Det är ju emot era regler.DS.

Antar att detta inlägg också censureras.
@Linkan
2019-12-17 22:26:24
SV: Boeing MAX
B737 MAX är död kommerciellt, Ingen lär glömma att det här fiasko flygplanet kommer ha flygförbud i mer än ett år, och att mäktiga Boeing har mer än svårt att åtgärda eländet..
Tailspin
2019-12-17 16:47:16
SV: Boeing MAX
Det går inte så bra för den militära produktionen heller!

www.military.com/daily-news/2019/09/19/air-forces-problem-plagued-new-tanker-likely-wont-deploy-3-years-or-more.html
Örjan i sörjan
2019-12-17 16:15:54
SV: Boeing MAX
B777 har snart gjort sitt i nyproduktionen
B747 redan borta ur produktionen
B787 säljer men inte bra pga alla barnsjukdomar.
B737 modellen skulle leva vidare via nya Max serien. Så kommer inte ske nu.
B797 ligger många år bort innan kunderna ev får ngn
Ehh..

Boeings civila produktion verkar hamnat i ngn riktigt snabb spiral, nedåt dvs....

Köp mååånga Airbus aktier
Sälj Boeings

Mitt råd....
Sv LV
2019-12-17 16:02:10
SV: Boeing MAX
Orsak och verkan! Trycka på en knapp. Men det finns så många knappar.

Du låter som en anställd (nära pensions åldern) för 40 år sedan som sa när det gällde introduktion av datorer i arbetslivet "Det skall bara vara en knapp att trycka på och då skall det jag önskar hända".

Men flygplan eller datorer fungera inte så gamle man.
LV
2019-12-17 10:54:03
SV: Boeing MAX
Man behöver inte att vara trollkarl, för att trycka på en knapp.
Ej heller synsk.
Linkan
2019-12-17 08:12:00
SV: Boeing MAX
Boeing stoppar totalt produktionen av B737 Max från årsskiftet.

Det som många trodde bara skulle bli ett kortare flygförbud för Max har slagit rekord i längd.

"Boeing has announced that production of the struggling 737 MAX aircraft will be temporarily halted from January."

https://www.forbes.com/sites/jamesasquith/2019/12/17/boeing-completely-suspends-737-max-production/#671894bf6bad

Detta har hittills kostat Boeing mer än 9 biljoner $.

Tailspin
2019-12-17 00:20:13
SV: Boeing MAX
Ang dagspressen, tror ni att FAA också läser dagspressen och sedan återger det i sina dokument?
Sv LV
2019-12-16 22:42:46
SV: Boeing MAX
Det är mycket begärt att slå av ett system man inte vet finns.
Det är vad världens flygmyndigheter också tycker då man givet B737 MAX flygförbud........

Piloter är inga trollkarlar inte heller synska.

Att många i efterhand säger det är bara ...... visar på dåligt omdöme, hoppas att de inte är piloter dessa besserwissers.

LV
2019-12-16 16:21:59
SV: Boeing MAX
Det är inte W/B som skapar bekymmer. Kroppen är förlängd framför vingarna.
Utan att det är kraftiga gaspådrag som planet vill pitcha up, något mer än NG. Förövrigt pitchar alla plan upp som har motorerna vingmonterade, även A320. Det var det som MCAS skulle assistera piloterna med vid höga AoA. Ett system som enkelt slås av, med stabtrim cut out swtiches.
sv Tailspin
2019-12-16 15:20:59
SV: Boeing MAX
Det var endast nosstället som höjdes något. Du skriver endast vad du tror, utan fakta underlag. Antar att dina "källor" är dagspressen.
Tailspin
2019-12-16 15:09:12
SV: Boeing MAX
Gör om gör rätt!
Bygg en helt ny max eller bygg om den nuvarande så att motorerna kan flyttas tillbaka under vingarna.
Grundproblemet för flygplanet är de stora motorerna placerade framför vingarna, trots det så var man tvungen att förlänga landningsställen!
Den gamla 737:an var säkert väl balanserad av dess konstruktörer vars jämvikt förstördes av den nya motorplaceringen
Kalle
2019-12-15 23:27:12
SV: Boeing MAX
Boeing är uppe med en MAX 8 nu när detta inläggs skrivs.
Testflygningar även en söndag tyder väl på en viss stress hos bolaget... Eller hör det till vanligheterna?

http://www.bilddump.se/bilder/20191215232236-188.151.224.237.JPG
FLT
2019-12-15 19:24:36
SV: Boeing MAX
Ja, ni som inte förstår piloternas procedurer på flight deck. Om Max:en kommer i luften igen, vilket memory item tror ni kommer ligga varmt om hjärtat för allas säkerhet? Men det är klart Max:en behöver väll inte någon insats av piloterna när det gäller säkerhet, den kommer vara godkänd att flyga utan problem när den kommer i luften:)
Varför
2019-12-15 16:34:50
SV: Boeing MAX
Varför skulle det hända? Boeing är klara med uppdateringarna och FAA håller just nu på med en grundlig genomgång. Det har varit flera testflygningar denna veckan.
sv.LV
2019-12-15 15:08:57
SV: Boeing MAX
Det är möjligt att MCAS fanns på K46a tankern också, men nyheten på 737MAX var väl att det inte fungerade samt lögnerna och mörkläggningen... OCH hade detta INTE varit ”a big deal” så skulle flygplanet (737MAX) varken krascha eller haft historiens längsta flygförbud...
sv 738
2019-12-15 13:06:29
SV: Boeing MAX
Varför tror du det?
Flygare
2019-12-15 13:06:28
SV: Boeing MAX
@B738 Njah, det är inte troligt att du får rätt, tyvärr på sätt o vis för det här misslyckade flygplanet skulle det vara bra att slippa för.
Men vad gör man då om det otänkbara händer, och eländet inte kommer få flyga igen. Airbus har inte kapacitet att ta över beställningarna. Det bäste vore väl om Boeing fortsatta bygga 737 NG tills man har tagit fram ett helt nytt sigle aisle flygplan
738
2019-12-15 11:48:54
SV: Boeing MAX
Helt ärligt tror att ”det otänkbara” börjar bli allt mer sannolikt nu. Det finns ju faktiskt en risk att 737MAX inte kommer i luften igen över huvudtaget.
LV
2019-12-15 11:14:39
SV: Boeing MAX
MCAS är inget nytt bara för MAX. Finns sedan tidigare på K46A tanker's.
Där det funkar utmärkt.
Stressmiss
2019-12-15 08:52:40
SV: Boeing MAX
Tragiskt att piloterna inte kunde reda ut det här trots att det är ett memory item och de borde ha uppfattat vad som skulle göras. De var antagligen väldigt stressade.
Oscar
2019-12-14 17:39:28
SV: Boeing MAX
American Airlines extended its Boeing 737 MAX cancellations until April 7, 2020. Before the 737 MAX is brought back to service.

The grounding continues to strengthen its position as the longest grounding of a US-built commercial airliner in history.

Previously, it was the McDonnell Douglas DC-10, about 40 years ago.

https://airwaysmag.com/airlines/the-737-max-crisis-continues-american-airlines-pushes-schedule-to-april-2020/

Ante
2019-12-14 14:35:44
SV: Boeing MAX
Största problemet är väl sedan att man var tvungen att montera en fööör stor motor på Max kärran!
Detta för att tillgodo se miljökraven på en dito ny motor.

737 har som alla vet vid detta lag fööör korta landställe.

Summa
Man hade inget val.
Chansade att MCAS skulle lösa problemet med för korta landställe.
Here we r now. Ja, eller Boeing 10mån senare. And counting...
Sv Pelle
2019-12-14 11:04:38
SV: Boeing MAX
Vi är helt överens i normalfallet.
Men i detta fall gäller det ett luftfartyg som inte skulle ha fått luftvärdighet överhuvudtaget i sin ursprungliga utformning.

Ändringarna var inte dokumenterade och piloterna var inledningsvis ovetande om MCAS. MCAS var också bristfälligt konstruerat. Flygplanet var i huvudsak själv certifierat av Boeing. Detta innebar att Max teoretisk inte kunde anses som en B737:a.

Detta är också anledningen att B737 MAX fått flygförbud över hela världen. Ett luftfartyg får inte ett så långvarigt flygförbud på grund av pilot misstag.

D.v.s värdens flygmyndigheter anser inte B737 MAX luftvärdigt (de är experterna som beslutat). Vad kleti och pleti på flygtorget tycker är betydelselöst.

PT
2019-12-14 09:05:37
SV: Boeing MAX
En fullt trimmad stabilizer nose down kan du inte motverka med fullt höjdroder nose up. Det är helt enkelt inte möjligt. Man måste få tillbaka stabilizer till en normalt läge för att få tillbaka höjdroderverkan och i det här fallet hade manuell trim behövts.
Se och lär:
2019-12-14 08:59:25
SV: Boeing MAX
Lektion i run away trim: https://youtu.be/xixM_cwSLcQ
Pelle
2019-12-14 08:48:27
SV: Boeing MAX
Motsättningen i diskussionen handlar inte om det, men det kan absolut vara som du säger. Att Boeing är ansvarig för brister i sina system är alla överens om.

Har man jobbat på flight deck så vet man att säkerhetskulturen är mycket bristfällig i vissa delar av världen. En run away trim som tjuter och är på väg till full trim nose down ska en pilot inte missa. Det har man lyckats reda ut på andra Max-flygningar där förmodligen samma typ av olycka var på väg att inträffa.

Boeing och piloterna ska ifrågasättas och utredas för en bättre säkerhet. Piloter ska rädda oss när tekniken felar, är vi överens om det?

Sv Pontus
2019-12-14 00:52:24
SV: Boeing MAX
On December 11, the House Transportation Committee released a November 2018 FAA internal analysis which concluded that without FAA intervention, “the MAX could have averaged one fatal crash about every two or three years. That amounts to a substantially greater safety risk than either Boeing or the agency indicated publicly at the time,” according to the Wall Street Journal.
Sv Max
2019-12-14 00:42:56
SV: Boeing MAX
Eftersom du påstår en sak är det god sed att du även redovisar källan.

Är det någon journalist/tidning som skriv något är det inte godkänt av "B737 Max maffian" här på flygtorget. Så utan källhänvisning inget att bry sig om.

Per
2019-12-13 23:59:41
SV: Boeing MAX
Det här är ett flygforum. Tänk om attityden här på forumet avspeglade miljön som man eftersträvar på flight deck. Samverkan! Nu är det stundtals riktigt dåligt. Tänk att svara: ”Googla” på en fråga. Generöst, eller hur. Not.

Min uppfattning av situationen med B737 MAX är:

1. Boeing har sålt flygplanet med ett löfte om att det ska kunna flygas med samma Type Rating som B737NG. Det ska inte behövas träning i simulator.
2. Under testflygningarna upptäckte Boeing att flygplanet i vissa situationer inte uppförde sig som B737NG.
3. Då uppfann Boeing MCAS.
4. Implementeringen av MCAS gjordes med ett Single-Point-Of-Failure med endast en AOA-givare.
5. Boeing kommunicerade inte förekomsten av MCAS till Operatörer och Crew.
6. Boeing underskattade total workload på flight deck och människans förmåga att hantera multipla, samtidiga varningar, larm och felyttringar.

Kan vi vara överens om det? Om inte så ser jag fram emot konstruktiva, detaljerade kommentarer. Tack!
Sv Pontus
2019-12-13 22:25:54
SV: Boeing MAX
Din länk är från dec. 2018.........Wake up!!
Pontus
2019-12-13 19:37:05
SV: Boeing MAX
Yttliggare en indikation på att det var något fel på MAX-planen kom i och med amerikanska FAA's analys som blivit känd denna vecka: The FAA analysis, conducted in December 2018 about a month after the first crash, showed that over the expected lifetime of the Boeing 737 Max, about 45 years, it would be likely to be involved in 15.4 accidents involving fatalities if no improvements in light of the Lion Air crash were made. The analysis is based on an expected fleet of 4,800 aircraft.
Urban
2019-12-13 18:18:27
SV: Boeing MAX
Kan man inte bygga vidare på 738/9/10 istället i en modell
som utesluter riskerna med MAX men med dess räckvidd?
Eller en MAX utan det som gick snett? Kort sagt
En NO-MAX med det som fungerar i 738 i många år...
Sv Tekmek
2019-12-13 11:37:38
SV: Boeing MAX
Ja!
Tekmek
2019-12-13 10:49:09
SV: Boeing MAX
Fråga: Om MCAS går in och toktrimmar, går det att override med trimknappen på styrspaken först tillbaka till rätt läge och sedan stänga av El-trimmen och fintrimma manuellt med trimhjulen?
@sv Max
2019-12-13 10:25:58
SV: Boeing MAX
Googla!
Sv Max
2019-12-13 07:10:23
SV: Boeing MAX
Källa på det, tack!
Nyfiken
2019-12-13 07:09:08
SV: Boeing MAX
Vad betyder det här:

“The history of our industry shows most accidents are caused by a chain of events. This again is the case here, and we know we can break one of those chain links in these two accidents. As pilots have told us, erroneous activation of the MCAS function can add to what is already a high workload environment. It’s our responsibility to eliminate this risk. We own it and we know how to do it.”
@sv Orsak och verkan
2019-12-12 22:33:16
SV: Boeing MAX
Det är du som inte hängt med. Piloterna på Ethiopian återaktiverade stabtrim, mot alla gällande checklists och rutiner. Kolla gärna fakta!
Max
2019-12-12 17:11:18
SV: Boeing MAX
Order på 30 MAX i november. Imponerande!

FT nämner endast AIB's ordrar.......man undrar varför?
Sv Orsak och Verkan
2019-12-12 15:16:26
SV: Boeing MAX
Du har verkligen inte hängt med i något va? Det stämmer inte alls. Speciellt i Ethiopian crashen gjorde piloterna rätt och följde trim runaway items. Det gick inte att trimma manuellt tillbaka pga för höga aerodynamiska krafter. Att skylla allt på piloterna är helt fel.
@Orsak och verkan
2019-12-12 13:18:32
SV: Boeing MAX
Om det är som du säger:"DET ÄR ALLTID BARA EN ORSAK TILL HAVERIER!"

Då var det pilotfel! Fast jag är inte enig.
DET ÄR ALDRIG EN ORSAK TILL HAVERIER!
Orsak och Verkan
2019-12-12 12:32:00
SV: Boeing MAX
Det kan väll inte vara någon annans fel än piloternas att piloterna hanterade situationen på ett felaktigt sätt? Alla piloter som flyger typen vet hur man stänger av en run away trim? Skulle aldrig sätta min familj i flera av u-ländernas flygbolag eftersom jag känner till den bristfälliga träningen och kunskapen i cockpit.

Sv Max
2019-12-12 12:07:39
SV: Boeing MAX
Om det hade varit enbart Pilotfel skull inte B737 Max fått flygförbud som fortfarande gäller.
B737 Max i sin ursprungliga utformning är inte luftvärdig. Även om det teoretiskt fick luftvärdighet och nyttjades.
Men rent tekniskt har inte B737 Max varit luftvärdigt på riktigt någon gång.
Grundfelen fanns i konstruktionen och det är grundkonstruktionen som fått flygförbud. B737 Max kommer aldrig att få flyga om inte grundfelen åtgärdas.

Sv Verkan
2019-12-12 11:56:31
SV: Boeing MAX
Teoretiskt var B737 Max inte luftvärdigt någon gång!

Boeing hade producerat och själv certifierat flygplanet.
Mörkat förändringar som normalt skulle innebära ett
nytt typ certifikat eller en godkänd avvikelse från tidigare
godkännande.

Enligt mångas resonemang borde all piloter som flugit
Max:en stämmas för olovlig flygning de flög ett flygplan
som av myndigheterna fick flygförbud. De borde ha veta
bättre än att flyga Max:en. Det är enligt många här pilotens
ansvar att veta allt!
Den som byggt och själv godkänt flygplanet är inte ansvarig
för något.
Orsak och verkan
2019-12-12 11:49:51
SV: Boeing MAX
DET ÄR ALLTID BARA EN ORSAK TILL HAVERIER!
Därefter följer en del händelser som bidrar till katastrofen!
I fallet med MAX anges MCAS som orsak, men MCAS är bara ett symtom, problemet ligger i konstruktionen av flygplanet med gigantiska motorer placerade framför vingarna.
@sv Verkan
2019-12-12 10:27:32
SV: Boeing MAX
En enskild journalists tolkning/åsikt. Inte mer värd en åsikterna här på ft.

"This column does not necessarily reflect the opinion of the editorial board or Bloomberg LP and its owners."

Samtidigt är det omöjligt att förstå att vissa "experter", inte kan se att många menar att pilotfel är EN av orsakerna. Inte att det bara var pilotfel!
BS
2019-12-12 10:11:18
SV: Boeing MAX
Uppenbarligen anser flera, att piloter ska sitta passiva vid systemfel och säga:
"Det här vet vi ingenting om. Det är tillverkarens fel".
Det finns tydligen bara perfekta piloter.........

DET ÄR ALDRIG EN ORSAK TILL HAVERIER! Det vet alla med branschkunnighet!

Sv Verkan
2019-12-12 00:46:42
SV: Boeing MAX
Federal Aviation Administration Administrator Stephen Dickson told CNBC on Wednesday that the agency won’t complete the necessary approvals for the Max’s return until 2020.

Hur ser du på detta då din åsikt var pilotfel??

ttps://www.bnnbloomberg.ca/boeing-s-timeline-on-737-max-return-foiled-again-1.1361240

The company has repeatedly moved the goal posts for the Max’s return. Boeing initially said it was on track to have the final paperwork on planned software fixes in to the FAA by late March and hosted a junket just weeks after the second crash to sell the fixes to customers and the media. Setbacks ensued, but Boeing told customers it was targeting FAA approval of the software fix as early as the third week of May and an ungrounding around mid-July, according to a Reuters report in April. More setbacks ensued, so Boeing said in July that it expected to have all recertification materials in to the FAA by September with the goal of having the grounding lifted in October – even as the Wall Street Journal reported that regulators and pilot union leaders at the time believed 2020 was more likely. Airline executives have cast their own doubts on Boeing’s timetables, with Gary Kelly, CEO of Southwest Airlines Co. — the largest Max customer — saying last month that he wasn’t “highly confident about a mid-December ungrounding date.”
Verkan
2019-12-11 12:03:51
SV: Boeing MAX
Flygplanet var fortfarande i flygbart skick med rätt manövrar och beslut och därmed får vi nog medge att piloterna får vara ansvariga för incidenten.

...eller menar du att piloter frias vid alla incidenter som beror på tekniskt fel?
Alla engine failure med felaktiga beslut och manövrar är tillverkans fel då?

Orsak och Verkan, och det är Verkan som piloterna ska agera på och ta ansvar för.
sv Lagmannen
2019-12-11 11:56:17
SV: Boeing MAX
Du ignorerar tidigare inlägg med länkar, och ett inlägg från nicket JT610.
Fast det var ju på engelska..........
Boeing
2019-12-11 11:43:01
SV: Boeing MAX
Vad är problemet? Boeing är ansvariga för det felande MCAS. Är det någon som säger annat? Oavsett om systemet hade ett inbyggt fel eller ej , och om det falerat ändå. Inga system är 100%-iga. Men banne mig så förväntar jag och även min arbetsgivare, att systemfel ska man som välutbildad pilot kunna hantera.

Att Max är groundad beror naturligtvis på, att MCAS behöver rättas till.
Är det så svårt att förstå Tailspin. Att du inte grejar att se helheten, är nog ditt problem. Inte vårt här på forumet.
Max
2019-12-11 11:31:34
SV: Boeing MAX
Flygplanet var fortfarande i flygbart skick med rätt manövrar och beslut och därmed får vi nog medge att piloterna får vara ansvariga för incidenten.

...eller menar du att piloter frias vid alla incidenter som beror på tekniskt fel?
Alla engine failure med felaktiga beslut och manövrar är tillverkans fel då?

Orsak och Verkan, och det är Verkan som piloterna ska agera på och ta ansvar för.
LV
2019-12-11 11:29:20
SV: Boeing MAX
Kan du inte se helheten? Tyvärr, då kan jag inte hjälpa dig. Lycka till med en bits pusslet.
Sv Sluta
2019-12-11 11:03:32
SV: Boeing MAX
Boeing 737 Max har fått världsomspännande flygförbud!

Ansvarig för detta måste väl vara Boeing som levererat ett undermålig produkt. Att få det till att någon annan är huvudansvarig för de inträffade olyckorna det är förnekelse av fakta.

Boeing är huvudansvarig punkt slut.

OBS! Flygförbudet utfärdat av de myndigheter som har till uppgift att hålla koll på vad som skall tillåtas flyga i våra luftrum.

Sluta
2019-12-11 08:34:05
SV: Boeing MAX
Helheten kan du läsa i tråden, vad är det som är oklart? Det är okej att inte vara sakkunnig i alla ämnen och förstå och att kunna hålla isär fakta vid en incident. Ex. om du inte är pilot och känner till säkerhetskulturen vad gäller ansvarsfrågan.
Tailspin
2019-12-11 07:52:38
SV: Boeing MAX
Hur ser helheten ut? Beskriv tack!
Varför står alla max på marken sen nästan ett år tillbaka? Förklara tack!

Betackar mig dravel och ointelligenta påståenden om att jag inte förstår osv
Sv Taispin
2019-12-11 00:20:40
SV: Boeing MAX
"Jag har inte gjort ett enda påstående". Scrolla ned och läs vad du själv har skrivit.
Står du inte för vad skriver?
Sv Nope
2019-12-10 23:20:57
SV: Boeing MAX
Du resonerar som vapen lobbyn i USA.

Det är inte vapnen som dödar utan han som avfyrar (piloten).

Finns inga vapen blir ingen skjuten.

Då säger jag finns inga dåliga flygplan minimeras risken att någon dör i en flygolycka.


Lagmannen
2019-12-10 23:09:24
SV: Boeing MAX
Jag dissar inte all som flyger B737. Frågan rörde B737 MAX vilket endast ett fåtal piloter i Europa flugit!

Fakta kvarstår B737 MAX är inte en B737:a då hade inte de två olyckorna inträffat. MAX uppträder inte som en B737:a när MCAS falerar som endast finns på MAX.

Grundorsaken är att B737 MAX av Boeing och FAA klassades som en B737:a. Detta trots ett bristfälligt system som aldrig borde ha blivit godkänt i sitt ursprungliga utförande.

Boeing har på kort tid fått flygförbud på två typer B787 och B737 MAX vilket visar på en betydande brist i säkerhetskulturen i bolaget på senaste tiden.

Det är B737 MAX som har ett världsomspännande flygförbud.
Tailspin
2019-12-10 21:04:47
SV: Boeing MAX
Beskriv då helheten :), jag är nog gammal och ödmjuk för att lyssna!
Sv Lagmannen
2019-12-10 20:38:22
SV: Boeing MAX
Tror inte att du kompetent nog att bedöma ansvarsfrågan.
Du dissar de här på FT, som flyger B737.
Sv Tailspin
2019-12-10 20:18:07
SV: Boeing MAX
Det råder väl inget tvivel om varför MAX är groundad. Men för tusan, försök att se helheten!!
Eller är alla dina argument slut?
Tailspin
2019-12-10 20:13:10
SV: Boeing MAX
Sv hehe
Jag har inga påståenden som vacklar!
Jag har inte framfört ett enda påstående, endast frågeställningar!
LV
2019-12-10 20:12:18
SV: Boeing MAX
Det var inte ENBART pilotfel, men stor del av det. Trodde att "Lagmänn" var läskunniga.
hehe:)
2019-12-10 19:47:22
SV: Boeing MAX
Lagmannen, frågan handlade inte om varför det står 300 flygplan på marken om du scrollar ner. Det handlar om huruvida piloterna kan ses som ansvariga för incidenten p.g.a. handhavandefel. Tailspin har däremot försökt hitta en nödutgång när hans påståenden börjar vackla:)
Nope
2019-12-10 19:37:08
SV: Boeing MAX
Inte alls, alla är överens att det är fel på MAX-flygplanen. Men det var inte Boeing som kraschade flygplanen. Boeing är ansvarig för den felande tekniken, piloterna för den olyckliga utgången.
Pilot
2019-12-10 19:31:55
SV: Boeing MAX
Om jag inte stoppar en run away trim som orsakar en krasch så är det mitt fel om jag inte gör som jag blivit tränad. Problemet är att piloterna inte fått tillräcklig träning.

Pilot
Lagmannen
2019-12-10 19:29:22
SV: Boeing MAX
Ni ignorerar Tallspins fråga!

Varför tror ni tvivlare att B737 Max är grundad sedan flera månader om det var pilotfel som var huvudsaken.

Ni har hittills endast kommit med undanflykter.

Svara på frågan tack!
Pusse
2019-12-10 19:23:21
SV: Boeing MAX
Tailspin, nu har du lagt din enda pusselbit i ditt enbitarspussel, blir det bra så?
Jag försöker bara förklara varför två flygplan blev mjöl och hur det kunde ha förhindrats.
Taulspin
2019-12-10 18:53:43
SV: Boeing MAX
Nej man ska inte bortse från något, varken rapporter eller utredningar!
Men frågeställning är enkel!
Står 300 max kärror på marken sedan ett år tillbaka pga att två piloter har klantat till det!
Antingen ett svar på detta eller låt bli allt dravel om att andra inte förstår säkerhetskulturen eller att låta bli att värdera rapporter osv.
Så jag förväntar mig att ni experter som dessutom vet allt om sökerhetskulturen svarar på om max har flygförbud pga pilotfel, inget annat.
Ja eller nej
Lagmannen
2019-12-10 18:03:57
SV: Boeing MAX
Alla ni som menar att de två olyckorna berodde enbart på pilotfel.

Kan ni vara vänliga och förklara varför alla länders flugmyndigheter givit B737 Max flygförbud som snart varat i ett år om det huvudsakligen var pilotfel????

Visst varierar piloters skicklighet, men i detta fall är Boeing och FAA huvudansvariga.
BS
2019-12-10 16:59:03
SV: Boeing MAX
@Tailspin Varför tror du att fler haverier inträffat, med den "livsfarliga" MAX?
sv Tailspin
2019-12-10 16:56:07
SV: Boeing MAX
Det är ju din argument som tryter!
sv Tailspin
2019-12-10 15:44:55
SV: Boeing MAX
Då bortser vi från alla rapporter och utredningar. Det leder ju ändå inte till något bättre.
Tailspin
2019-12-10 15:34:35
SV: Boeing MAX
Sv skatan.

En klassiker, när argumenten tryter angriper man personen och försöker förminska denne!
Men eftersom du är så mycket mer insatt än mig ;) så kanske du kan förklara varför 300 max kärror inte har fått lämna marken i snart ett år!
Är det pilotfel det beror på??
LV
2019-12-10 15:29:11
SV: Boeing MAX
Instämmer med Skatan: "Man måste vara insatt i flygets säkerhetskultur för att hänga med i svängarna."
Skatan
2019-12-10 14:53:24
SV: Boeing MAX
Tailspin, du har bara svårt att se helheten, det är ingen fara, det är inte så enkelt. Man måste vara insatt i flygets säkerhetskultur för att hänga med i svängarna.

Chill out!
Tailspin
2019-12-10 13:38:11
SV: Boeing MAX
Den enda intressanta betraktelsen oavsett haveri rapporter, dagstidningar osv är varför samtliga MAX står på marken!
Antagligen beror inte det på de ev fel som de två avlidna besättningarna gjorde!
sv Lagmannen
2019-12-10 12:57:04
SV: Boeing MAX
Intressant läsning.

https://www.aljazeera.com/news/2019/10/ethiopian-airline-records-max-crash-engineer-191008104747226.html
JT610
2019-12-10 12:44:17
SV: Boeing MAX
The faulty AOA sensor was improperly installed by a technician in Denpasar who lied about his documentation of the installation. This technician also failed to check the alignment of the AOA sensor, which happened to have had an error of 21 degrees.

Just saying!
LV
2019-12-10 11:40:56
SV: Boeing MAX
Finner det märkligt, att man inte kan bemöda sig med att läsa den indonesiska haverirapporten. Den spaltar upp nio (9) olika orsaker till haveriet.

Man menar att hade bara bara en av de INTE inträffat. Då hade haveriet sannolikt heller INTE inträffat.

MCAS ingrep felaktigt, inget snack om saken. Piloterna lastas för minst tre av orsakerna.

Tycker man inte att piloter ska kunna hantera fel som uppstår, oavsett vilket system som falerar?

Med tanke på att över 300 MAX levererats, är det väl märkligt att inte fler haverier inträffat.

Kommentarer typ: "Som minsann tror att ni klarar alla situationer med en klackspark!"
Visar bara på okunnighet/oförståelse om cockpit arbete.

PS. Det finns andra källor än dagstidningar, seriösa sådana. DS.
Sv LV
2019-12-10 10:33:25
SV: Boeing MAX
Boeing var väl de som inte tyckte så mycket behövde åtgärdas! En liten programfix och allt skulle vara klart.

FAA och övriga länders flygmyndigheter är de som satt B737 max på backen och kräver åtgärder. FAA var lite sena att kräva flygförbud då de i princip låtit Boeing själva godkänna Max:en.

Att dessutom de klarsynta som skall flyga planet har krav på åtgärder är väl inte konstigt. De vill inte riskera sina och passagerarnas liv.

Att MAX:en fått flygförbud beror inte på pilotfel som vissa här på forumet tycks mena.
LV
2019-12-10 10:12:15
SV: Boeing MAX
"Flera pilotföreningar vill/kräver att B737 Max åtgärdas och att de får adekvat utbildning innan de flyger Max igen."

Det är väl vad Boeing och FAA håller på med. Eller har du en annan uppfattning?
Sv Flightdeck
2019-12-09 19:01:33
SV: Boeing MAX
Se gärna detta inlägg!

https://www.youtube.com/watch?v=KbazhoxIKOs


Sv Flightdeck
2019-12-09 18:52:08
SV: Boeing MAX
Det var ett mycket överdrivit uttryck "Det spelar ingen roll vad hela världens pilotkår säger"

Det finns ingen 100% enighet om B737 MAX bland världens piloter!

Flera pilotföreningar vill/kräver att B737 Max åtgärdas och att de får adekvat utbildning innan de flyger Max igen.

Pilot
Lagmanen
2019-12-09 18:35:27
SV: Boeing MAX
De svar som kommer från er som försvarar B737 Max liknar de svar som brottslingar ger de trodde inte hade ingen aning att... osv.

FÖRNEKELSE är ett sätt att försvara sig mot otäcka saker som man inte själv vill bli utsatt för. Det kan inte hända mig. Jag vet minsann hur alla situationer skall hanteras.

Ni har ett fullt mänskligt beteende, men det ger er inte därför rätt i sakfrågan.

Ni är de farligaste att flyga med, ni de lyckligt omedvetna! Som minsann tror att ni klarar alla situationer med en klackspark!

LV
2019-12-09 18:18:53
SV: Boeing MAX
Tyvärr så finns det folk som bara har dagstidningar som källa. Trovärdigheten blir därefter. Än en gång lagmannen, du talar i nattmössan och är närmast brottsligt enögd!
Tailspin
2019-12-09 17:56:12
SV: Boeing MAX
Svar till forumets alla Biggles!
Vad jag kan förstå av era inlägg är att ni hade klarat dessa två situationer!
Det är bara att gratulera er till denna kompetens och hoppas att ni får möjlighet att bevisa er egen förträfflighet i skarpt läge!

Fakta kvarstår dock att Max är kvar på marken snart ett år senare pga pilotfel??
Flightdeck
2019-12-09 17:53:49
SV: Boeing MAX
Om lagmannen vill leva i villfarelse så ska lagmannen göra det. Det spelar ingen roll vad hela världens pilotkår säger.
Lagmanen
2019-12-09 17:35:47
SV: Boeing MAX
Det helt avgörande i B737 Max fallen var att Boeing hävdade att det var en vanlig B737 vilket det bevisligen inte var. Hade inte MCAS funnits hade dessa två olyckor inte inträffat. Att införa ett system i hemlighet bara för att få flygplanet att klassas som en vanlig B737 är i det närmaste brottsligt. Dessutom bevisligen en mycket bristfällig konstruktion utan redundans.

Varför tror ni B737 Max fått flygförbud över hela världen?

sv Tailspin
2019-12-09 13:42:53
SV: Boeing MAX
Det är väl ingen som försvarar Boeing. MCAS ingrep felaktigt. Men man förväntar sig att piloter, ska kunna hantera situationer där olika system kan falerar.

Det är heller inge smutskastning mot piloterna. De hade uppenbarligen brister i sin utbildning. Där har respektive bolag stort ansvar.

Läs den indonesiska haverirapporten!!

LV
2019-12-09 13:36:10
SV: Boeing MAX
Pilot error är tyvärr vanligare än vad man tror.

@Lagmannen Tror inte att du har någon koll på hur cockpit arbete fungerar.
Stabben
2019-12-09 12:36:26
SV: Boeing MAX
https://www.youtube.com/watch?v=3pPRuFHR1co
Pilot error
2019-12-09 12:20:46
SV: Boeing MAX
Fel av mig, stabilisatorn inte höjdroder!
sv Pilot
2019-12-09 12:08:36
SV: Boeing MAX
Du som är "pilot". Det är stabilisatorn som ändrar vinkel - inte höjdrodret!
sv Mats
2019-12-09 11:19:00
SV: Boeing MAX
Hur kan du påstå följande utan att ange källa: "På bolag som har MAX säger typ alla att kommer den tillbaka slutar jag." Finner inget annat, än att det inte är sant!
Trött
2019-12-09 08:36:15
SV: Boeing MAX
Det är ganska tydligt att det är två sidor, de som läser dagstidningarna och de som har branschkunskap och känner till säkerhetskulturen på flightdeck. Att blint återge det som står i dagspress har väll aldrig varit någon större merit i mina ögon om man inte kan tänka själv.
Pilot
2019-12-09 08:14:41
SV: Boeing MAX

Lagmannen, det fungerar inte riktigt så. Piloten är ytterst ansvariga för handhavandet av flygplanet när det är i rörelse. Ett flygplan kan utsättas för säkert tusentals fel och där ska piloten ha kunskap att reda ut problemet på bästa möjliga sätt.

Det ända som fick flygplanet att byta anfallsvinkel och styra rakt ner i backen var en "runaway trim"
Kommandot till höjdrodertrimern kom från ett felande system, men återigen, det ska piloten avbryta genom att slå av strömmen till höjdrodertrimern.
Flygplanets roder bytte vinkel, det skulle piloten ha stoppat och det får åtminstånne jag träna i simulatorn. Förmodligen vet 99,9% av alla piloter förfarandet, men samtidigt var det ett extremt pressat läge för piloterna vilket skapar förvirring och panik.

Det här förstår man inte om man inte har erfarenhet av arbetet i cockpit eller inte kan sortera fakta.
Efterspelet har tyvärr hamnat på en politisk och inte minst ekonomisk nivå för Boeing vilket förvirrar fel och orsaker till haveriet. Boeing ska givetvis ta på sig ansvaret för alla fabrikationsfel på deras flygplan, men piloternas handhavande måste ifrågasättas för att förhindra liknande situationer.
sv Lagmannen
2019-12-08 11:36:48
SV: Boeing MAX
Läs haverirapporten! Allt är inte svart eller vitt!
Mats
2019-12-08 01:16:21
SV: Boeing MAX
Hört,Pratat med med många flygande Crew alla säger ALDRIG MAX!
Vilket jag tycker är bra.Man ska ej behöva gå rädd till jobbet!På bolag som har MAX säger typ alla att kommer den tillbaka slutar jag.
Lagmannen
2019-12-07 16:46:57
SV: Boeing MAX
Den som bygger ett flygplan och får det luftvärdigt har totalansvaret för flygplanet! Den som bygger flygplanet har bestämt vilka delar motorer som kan nyttjas.

I B737 Max har enligt myndigheterna Boeing det största ansvaret för de inträffade olyckorna. Detta eftersom världens flyg myndigheter meddelat flygförbud för B737 Max i det utförande de var vid de inträffade olyckorna. Om det huvudsakliga orsaken till olyckorna var de piloter som flög då skulle aldrig flygplanet fått ett flygförbud som fortfarande efter 8 månader gäller.

Försök inte minimera tillverkarens ansvar!

Huvudansvaret hamnar på tillverkaren det är världens flygmyndigheter överens om.



Tailspin
2019-12-07 14:32:24
SV: Boeing MAX
Olika åsikter!

www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/captain-sully-boeing-737-max-crash-pilots-plane-a9162386.html
Tailspin
2019-12-07 14:15:56
SV: Boeing MAX
Vad jag inte förstår är varför ni försvarar Boeing som uppenbarligen byggt en kärra med vissa problem och samtidigt smutskastar kollegor som är avlidna och inte kan försvara/förklara sig!
Skamligt värre!
sv @Realisten
2019-12-07 13:24:57
SV: Boeing MAX
Motorproblemen kan inte lastas Boeing. Ej heller Airbus med sina motorproblem, typ PWGT och Trent. Det är motortillverkarnas skyldighet att fixa, GE, PW och RR.
God Jul
2019-12-07 12:53:05
SV: Boeing MAX
Haha, Tailspin, det var den sämsta jämförelsen hittills. Säg att du inte är pilot, jag orkar inte mer!

Är man pilot så vet man att handhavandet inte slutar när något går fel i luften.
T.ex om en motor lägger av så kan man flyga vidare om man hanterar situationen på rätt sätt. Att det sedan visar sig vara ett teknisk fel som motortillverkaren måste justera är sekundärt. Piloter ska vara kunniga och följa de procedurer som gäller, när man har kunskapen vill säga.

Det har varit intressant att följa den här diskussionen och se hur människan vägrar se fakta när något går fel. Man tittar bara på vem som ska bära skulden och inte på det som faktiskt hänt steg för steg.

Det är Boeings fel att MCAS-tekniken inte fungerar men det är inte Boeings fel att piloterna saknade kunskap alternativt inte förstod att trimmern sprang ifrån dem.

Om du vill jämföra den här situationen med en motorcykel: Föraren ska bromsa in och använder bakbromsen som han brukar, den fungerar inte och han kör rakt in i betongen. Honda får bära skulden trots att föraren inte använde frambromsen vilket han borde haft kunskap om.

Otroligt märkligt?
Sv tailspin
2019-12-07 12:46:48
SV: Boeing MAX
Du har heller inte läst haverirapporten. Gör det!!
@Realisten
2019-12-07 12:22:15
SV: Boeing MAX
Det är klart att pilotfel var en delorsak till båda kraschen. Men Boeing hade tillverkat ett undermåligt flygplan, det har man delvist medgivet från Boeings ledning. När 737MAX kommer att flyga vet ingen i nuläget, men när det händer blir planet det absolut säkraste flygplan som finns, annars är det slut för Boeing. Detta bolag som engång var en stolt tillverkare av bra flygplan har blivit ett bolag som styrs helt av bönräknare, som inte bryr sig om Boeing tillverkar flygplan eller t.ex. spik. Det enda som gäller är utdelning till aktieägarna. Man borde för länge sedan ha utvecklat ett helt nytt single aisle flygplan istället för att fortsätta re vampa uråldriga 737. Men tyvärr är det länge sedan man på Boeing har lyckats ta fram ett nytt flygplan utan att det har fått flygförbud. Senaste bra flygplan man har producerat är B777 -300. Nu för tiden har man fortfarande kvalitets problem med B787. , motorproblem med B787, B777X och såklart gigant skandalen med B737MAX
Tailspin
2019-12-07 12:02:01
SV: Boeing MAX
Pilotfel????

En lite haltade jämförelse men ändå relevant, en motorcykel som är felkonstruerad och börjar Wobbla!
Är det förarfel när den motorcykeln kraschar?
Realisten
2019-12-07 10:02:14
SV: Boeing MAX
Påståendet är så oprofessionellt att det är självklart att målet är att vi bara ska flyga Airbus. I branschen vet vi att Boeing funnits mycket längre och det gör inte Airbus dåligt. Pilotfel har inget med flygplanstillverkaren att göra oavsett om den heter Boeing eller Airbus. Patetiskt hur man som icke isatt vill utgöra sig bara genom att säga att man jobbat som Crew ett ord från flygvärlden för att legitimera ett inlägg som saknar helt substans.
Att: Givamde
2019-12-06 16:06:46
SV: Boeing MAX
Personalen piloter och kabinbesättning har mycket stor makt. Bestämmer de sig för att inte flyga MAX kommer flygbolagen att få ett mycket svårt dilemma att få MAX i luften. Det blir kanske endast piloter med några hundra timmar som ställer upp.

Vill du åka med dem må du göra det.
Givamde
2019-12-06 10:22:38
SV: Boeing MAX
Givande inlägg, pilotfel är betydande orsaker i båda krascherna. Förvänta dig att bli av med jobbet när den får flyga igen
 

Tillbaka

Volflight
BAM
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn