Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma

Tråden startades av BMaG

Swedavia har idag överlämnat de sammanfattande slutsatserna av en konsekvensanalys, som är begärd av svenska staten.

Swedavias bedömning är att det, givet den nya marknadenssituationen, inte längre är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare, säger Åke Svensson, styrelseordförande i Swedavia.

Publicerad den 2020-09-14 11:29
Skriv ett svar
Antal svar: 126

svar

Rune
2021-01-20 14:16

Man pratar hela tiden om BRAs framtid på Bromma, men hur ska det bli med
allt affärs- och taxiflyg? Bromma är ju Sveriges främsta flygplats för detta.

Visst nu går det att flytta denna trafiken till Arlanda
(just nu får säkert all flygtrafik i norra Europa plats på Arlanda)
men hur ska det bli när allt återgår till det normala.

Mycket snart kommer säkert trafiken tillbaka till det
normala och hur ska då den rätt omfattande affärs- och taxiflyg
trafiken få plats på Arlanda, kommer ju bli strid om starttider.

Hoppas flygplatsen får leva kvar, skulle reguljärflyget
försvinna så hoppas man att affärs- och taxiflyget får bli kvar.

Röda Baronen
2021-01-20 12:47

@Stockholmare
Ja, vem tror du? Vi skattebetalare naturligtvis!
Det verkar vettigt on BRA flyttar till ARN, att stänga BMA.
Då kvarstår frågan , vad vill vi med ARN , vill vi utveckla och förbättre denna flygplats.
Det verkar ju inte riktigt vara så. Vår fjantiga, inkompetenta regering mäktar inte med nånting annat än att skylla alla problem på andra. Så om Arlanda flygplats ska utvecklas på vettigt sätt, då måste man ta in professionella folk, istället för korrupta amatörer till att styra detta.

Stockholmare
2021-01-20 10:39

Om BRA försvinner från BMA vem är det som ska stå för trafikvolymerna och framförallt fiolerna, dvs kostnaderna för att hålla all infrastruktur igång?

Siv
2021-01-19 20:02

Exakt ett liten parentes som BRA är inget att lyssna på. Bromma behövs och tar fart som allt annat när covid avtar. Tycker privatflyget bör få komma tillbaka till Bromma om det finns plats. Går inte att ta bort intresset för flyget för allt och alla. Om inte privattyget får komma tillbaka kan vi stänga alla gym och stall i Sverige.

Sv Ole
2021-01-18 22:35

Vem bryr sig om vad han säger? Inte direkt så han kan komma o sätta villkor om att dom ska få företräde på Arlanda. Bara löjligt..

Väljer dom att lägga ner Bromma så gör dom det, oavsett vad någon näringsidkare säger..

Walter
2021-01-18 16:15

Men BRA flyger ju ingenting och har inte flugit något på ett år. Vem bryr sig om vad en icke aktör säger.

Stockholmare
2021-01-18 13:23

Inte många intressenter kvar för att behålla Bromma. Känns nästan som det nu endast är de Gotländska kommunalråden som svettas.

Håller med Pers analys rörande nedstängningsbeslut, det måste komma snart. Ju längre man väntar desto svårare tror jag överföringen blir och blir mer sannolikt att man harvar på till 2038.

Ole
2021-01-17 21:03

BRA Flygs ägare Per G. Braathen ger grönt ljus åt en stängning av Bromma, om bolaget ges rätt villkor på Arlanda.

https://www.di.se/nyheter/bra-agaren-redo-att-flytta-vi-behover-inte-bromma-flygplats/

Ärns
2021-01-17 18:31

Stäng Bromma och Arlanda och flytta trafiken till Ärna, invånarna i Uppsala ska inte behöva sitta på nå sunkiga bussar.

Stockholmare
2021-01-17 12:29

@Vik: Absolut, funkar det med längden på landningsbanan så varför inte?

Sv Vik
2021-01-17 12:20

Det finns flyg som inte kan starta från Bromma då banan är för kort.

Således skall någon flygplats stängas i Stockholms området är det Bromma. Den flygplansservice som finns på Bromma kan flytta.

Försökte faktiskt få hjälp av den serviceverkstad som finns på Bromma men de ville ej hjälpa.

Vik
2021-01-17 01:39

@Stockholmare
Bättre stänga ned Arlanda och ha Bromma öppet just nu i pandemiläget,då knappt inga flyg går.Nära och bra till City.

Stockholmare
2021-01-12 12:33

Utföra underhåll går inte på Arlanda? Ett par affärsjet får inte plats på Arlanda?

Jaja, finns ingen drivkraft att spara skattepengar från något håll, det är ju alltid någon annan som betalar.

Mekanikern
2021-01-12 09:04

Märkligt att så många gapar om att stänga Bromma för att det inte finns någon verksamhet säger man, dock missar man allt ambulansflyg för Sverige, Norge och Finland har sin underhållsbas på Bromma, samt allt privat affärsflyg!

För övrigt är konsekvensanalysen ett rent beställningsjobb från miljövänstern.

Stockholmare
2021-01-12 08:18

Varför stängs inte Bromma tillfälligt nu under pandemin? Måste ju blöda pengar iom så få flyg om dagen?

Miljöpartiet och Moderater
2021-01-04 06:56

@Röde Baronen m.fl.
Brommas öde är helt i händerna på det täta samarbetet mellan Miljöpartiet och SD,C,L,KD och M i Stockholm Stad och Region Stockholm. SD, M,KD,L och C går Miljöpartiets ärenden till 100 % för få att behålla makten . De struntar i Bromma.

Sv
2021-01-03 16:38

En fullt utvecklad allmänflygplats med ambulans, polishelikoptrar, regeringsflyg, affärsflyg och klubbflyg är det som verkligen skulle behövas, men det är varken Swedavia eller Stockholms Stad intresserade av.
Håller med föregående skribent – dödsdomen lär komma under året.

Alex
2021-01-01 23:12

När Bromma nu ulligt Swedavia ej kan drivas på kommersiella villkor så betyder det att staten då ska pumpa in pengar till Swedavia för att driften ska kvarstå. Eller att Swdavias vinst och bidrag till statskassan minskar. När det är skattepengar som påverkas, är det rimligt att hålla Bromma vid liv för pengar som istället kunde gå till sjukvården eller skolan? Knappast! Bromma kommer få sin dödsdom under året.

Sv Nils
2021-01-01 16:26

Du har missat att Stockholm stad (kommun) inte har så mycket obebyggd mark. Bromma till bostäder ger Stockholm stad en rejäl injektion med ökat skatteunderlag.

Stockholmare
2021-01-01 16:05

@Nils: På vilket sätt är BMA livsviktigt? Jag är övertygad om att det skulle vara bättre att samla allt på en och samma flygplats, dvs arlanda. Förlorarna är väl några arbetspendlare i Solna/Sundbybergregionen och nöjesåkarna från Gotland. Vinnarna är alla övriga som får betydligt bättre nav på Arlanda. Jag tycker inte incheckningen på Arlanda är ett problem längre, de två senaste åren jag flugit inrikes i rusningstrafik så har säkerhetskontrollen varit lika smidig på ARN som på BMA.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500