Tråden startades av: BMaG  2020-09-14 11:29:52
Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma 
Swedavia har idag överlämnat de sammanfattande slutsatserna av en konsekvensanalys, som är begärd av svenska staten.

Swedavias bedömning är att det, givet den nya marknadenssituationen, inte längre är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare, säger Åke Svensson, styrelseordförande i Swedavia.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Tim
2020-09-18 08:02:43
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Lägg ner Bromma och samtidigt se till att avtalet med Arlanda Express hävs eller ändras, så priset mot kund minskar samt att avgiften på Arlanda för övriga tåg försvinner
Stockholmare
2020-09-18 01:03:15
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Till saken är att det bara är 18år kvar av arrendet, i praktiken kanske 15år då verksamheten knappast upphör den sista dagen enligt kontraktet utan avetablering och sanering måste påbörjas tidigare. Bromma saknar helt förutsättningar för att utvecklas. Betydligt bättre att samla allt inrikesflyg på ett och samma ställe för att möjliggöra bättre byten.
BMA
2020-09-17 19:08:25
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Den sk ”rapporten” verkar vara ett politiskt beställningsjobb. Hur kan man mitt i brinnande krisen gå ut och fastställa att BMA skulle vara uträknat. En sådan analys kan vara göras över en längre tid när man kan se hur återhämtningen ser ut.
Vissa politiker har nu bråttom för att pusha sin agenda innan covid-krisen planar ut och flygbranschen hinner återhämta sig. Vi ser samma sak i Västerås där de röd-gröna sprungit benen av sig för att snabbt lägga ner flygplatsen.
@ sv Ole
2020-09-17 13:13:17
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Jotack, jag har följt debatten. Och jag hävdar fortfarande att knappt någon vurmar för Bromma längre. Nyheten om Swedavias analys var rubriker i en halv dag, sen blev det knäpptyst. Ledarsidorna i dagstidningarna skriver inte ett ord.

Sammanfattning av läget:

- Regeringen vill stänga för att ge litet plåster på såren till sin regeringspartner

- Stockholm stad vill sälja marken och tjäna miljarder.

- Stockholmarna vill bli av med skiten. Lågflygande plan över city, nej tack.

- Näringslivet ser hellre en utbyggnad av Arlanda

- Stockholms Handelskammare som normalt skriker sig hesa när en nedläggning kommer på tal säger lite lamt på DI: "Man ska ha is i magen gällande Bromma"

- Inte ens BRA protesterar helhjärtat, utan konstaterar på sin hemsida: "Vi har nu för avsikt att ta del av den analys som är gjord och hur förutsättningarna skulle se ut för att flytta vår verksamhet till Arlanda. "

Det är Game Over för Bromma.
Stockholmare
2020-09-17 09:08:46
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Nu försvann Finnair från Bromma. Hur ser det ut med brysselflyget, hur länge kan de fortsätta?

Nuvarande avgångslistan är rätt komisk med 5 av 17 avgångar till Visby per dag.
Pilot
2020-09-16 15:57:56
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Sv till Bonde
Jag tolkar ditt inlägg som en bekräftelse på att min analys är helt korrekt.
Det är ineffektivt med två flygplatser, eftersom vissa orter bara har trafik till den ena så leder det till att det inte går att flyga mellan vissa orter från söder till norr i Sverige med byte i Stockholm.
Lite kul att du inte kan bemöta med ett enda sakligt argument, istället kommer du med en massa andra helt irrelevanta påhopp.

Bromma kommer läggas ner, frågan är när och inte om. Eftersom utredningen är klar att den ÄR olönsam torde regeringen ge Swedavia uppdraget ganska snart.
Bonde
2020-09-16 15:29:59
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Kul att se det finns vissa som titulerar sig med en yrkestitel. Tror ni det blir mer sant och bättre då? Till dig som titulerar dig Pilot check your FMA next time and fly by yourself. Antar du inte kan navigera överhuvudtaget och om du kommer upp i luften behöver ständig radarvektorering. Behåll Bromma!
Henrik
2020-09-16 15:13:56
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Många pratar om konsekvenserna för näringslivet, men hittills så har näringslivet varit väldigt tysta. Tror faktiskt inte näringslivet bryr sej särskilt mycket. Wallenberg sa för några år att man ville att Bromma skulle läggas ned, samma sak sa Skanskas VD. De som nu hörs i debatten och säger att Bromma inte kan läggas ner är enbart politiker. Politiker som är vana att flyga från Bromma. För näringslivet så kvittar det.
https://www.dn.se/ekonomi/wallenberg-svanger-vill-lagga-ner-bromma-flygplats/
Jan Påle
2020-09-15 23:49:51
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Olle, du ska få ett kort och ett långt svar på ditt påstående.
Det korta: Nej.
Det långa Neeej.
sv @ Sv Bengt
2020-09-15 20:59:10
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Så du tror att Brommas ledning, inte skulle välkomna SAS!?
ASGARV HAHAHA!!
Pilot
2020-09-15 19:57:55
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Är inte miljöpartist.
Vill lägga ner Bromma för att det skulle skapa fler jobb i Sverige med en effektiv och bra flygplats där allt samlas.
Ska man ta sig från Halmstad till Luleå idag är det först till Bromma, sen taxi till Arlanda för en ny flygning, totalt vansinne.
BMA
2020-09-15 18:24:16
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Bromma byggdes på ett då glesbefolkat område. De som sedan flyttat ditt, måste väl för tusan känt till flygplatsen. Samma sak håller på att hända med ARN.
Varför flyttar då folk ditt? Jo, arbetsplatser och därmed möjlighet att försörja sig.
Utan BMA eller ARN, vore de inte det blomstrande samhällen som det är.

Läs på historien, och glöm sossesnacket!!
Olle
2020-09-15 17:58:28
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Man kan väl vara både pilot och miljöpartist.
Gudrun
2020-09-15 17:23:13
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Känns som om det finns en hel hög med miljöpartister här som utgör sig för att arbeta som piloter och vill lägga ner Bromma ha ha!
S
2020-09-15 17:19:47
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
SAS har väl insett att man inte tjänar pengar på inrikesflyget så varför skulle dom bry sig om Bromma?
@ Sv Bengt
2020-09-15 16:10:56
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Bra har så gott som alla slottar på Bromma, Brommas ledning har sedan länge varit sammanflätade med BRA så det har varit svårt att skilja på vilken part som är vilken. När Swedavias ledning exempelvis har haft informationsmöten så har man pratat för BRA´s intressen så man undrat vem som äger flygplatsen. Har även kallats Braathens city airport i folkmun. Så att SAS eller annat bolag skulle få tillträde till Bromma får en att små le.
Sv (@ Sv Bengt)
2020-09-15 16:09:45
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Läs Bengts inlägg igen.

Bromma flygplats är inte på något sätt miljövänlig. Har du smakat på äpplen som växer på småhus tomter i närheten.

Det finns idag ingen anledning att ha kvar någon linjetrafik på Bromma. Bromma kan eventuellt finnas kvar för polis flyg, ambulans flyg, privat och företagsflyg men inget annat.

Att endast ha en flygplats för linjetrafik gagnar hela landet ger en betydligt bättre nytta av flyget. Har tidigare haft betydande problem när man var tvungen göra marktransfer när man kom till Arlanda och skulle till ex. Umeå som Linjeflyg flög från Bromma.

Vi skall väl inte gå tillbaka och försämra flygandet!
@ De:Bengt
2020-09-15 15:44:01
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Är det sunt att ARN dansar efter SAS pipa?
@ Sv Bengt
2020-09-15 15:21:07
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Vad hindrar t.ex SAS från att operera från BMA? Vadå rättvist? Kan Finnair m.fl göra det. Då kan väl vilket annat bolag som helst göra det. Sossesnack!!
Kalle
2020-09-15 13:22:50
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
@reKalle

Det är ju just köerna som är ett problem när man ska till Bromma, värsta stället i hela Stockholm. Går betydligt fortare att ta tåget till Arlanda.

Sv Bengt
2020-09-15 13:00:26
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Konkurrera på lika villkor blir det om Bromma läggs ner.
Allt Stockholmsflyg går till/från samma flygplats!

Mer rättvist kan det väl ej bli!

Bygg bostäder på Bromma flygplats det behövs!

De:Bengt
2020-09-15 12:59:38
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Men är det sunt att ha en flygplats till 90% för ett flygbolag det är inte heller sund konkurrens
Morten
2020-09-15 12:27:43
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Blir ARN för BRA då??
Bengt
2020-09-15 09:38:51
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Underligt ur konkurrens synvinkel.

Staten försöker ”döda” all konkurrens åt sitt bolag SAS.
Man pumpar in miljarder som ”ägare” i SAS och man försöker sen den politiska vägen övertyga om att Bromma läggs ner där idag konkurrensen på inrikes finns. BRA, Amapola, Air Leap och Air Gotland.

Sund konkurrenssituation?

ARNE Anka
2020-09-15 03:46:54
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Vi får givetvis se detta som en partsinlaga från ett hårt pressat Swedavia. Men många frågor återstår att lösa.
Hur många företag har inte investerat i Bromma, bara för att nu kanske tvingas flytta i förtid? Kommer dom att kunna etablera sig på Arlanda, finns det plats för dom?
Det är knappast enkelt att flytta en verksamhet och samtidigt behålla den.
Sedan har vi ju kommunikationerna till Arlanda, denna förbaskade Arlandabanan och dess absurda priser borde för länge sedan ha köpts ut av staten. Detta är inte bara en fråga för Stockholmarna, utan hela Sverige. Vad sägs om att betala 212 kronor för en enkel biljett Uppsala Arlanda eller 185 kronor från Knivsta för en 8 minuters resa. Absurt var ordet.
Max
2020-09-14 23:00:06
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Stockholm behöver en ”Cityflygplats”
Smidigt & Snabbt helt perfekt.
Danne
2020-09-14 21:15:49
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Till tjabo

Det finns redan 3 banor på Arlanda
Re: Kalle
2020-09-14 19:19:32
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Du har helt fel. Dessutom slipper du vänta i holding under peak till Bromma. Arlanda kan ha problem ibland under sin korta peak. Dessutom är du redan i stan och slipper alla köer. Man ska inte resa bort tiden i onödan när man kan ta tillvara på den. Arlanda är riktigt ute.
Privat pilot
2020-09-14 18:16:46
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Bromma var trevligt och bra före elfte september 2001. Flög ofta tjänsteresor till Stockholm med mitt eget flygplan landade på Bromma.
Tog sedan en taxi in till huvudkontoret. Fungerade mycket smidigt och bra. På senare år har det mesta blivit sämre och dyrare för mindre flygplan som vill utnyttja flygplatsen. Nu måste man anlita Grafair som handling agent mm.

Nu har Bromma inget berättigande kvar, lägg ner bygg bostäder som man resonerade om redan på 60 talet.'


Hej bönder!
2020-09-14 17:51:58
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Det går utmärkt att flyga till Arlanda. Att låta ett område stort som Östermalm stå i stort sett oanvänt och kosta en massa pengar är oklokt. Bra att Bromma Privatflygplats läggs ner och att BRA äntligen får konkurrera på samma villkor som de andra bolagen.
Pilot
2020-09-14 16:56:24
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Vore mycket bättre för flygbranschen att lägga ner Bromma och samla allt på ETT ställe, dvs Arlanda.
Trafik föder trafik och allt på ett ställe skulle ge många fler anslutningsmöjligheter både i Sverige och ut i världen.
sv Ole
2020-09-14 16:31:51
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Och du har följt debatten, om Brommas vara eller icke vara?
Knappast! Det du dillar om stämmer ju inte. Väldigt många näringsidkare och kommuner runt om i landet, blir inte särskilt glada om Bromma läggs ned.

Men DU har väl något smart råd att ge de.
Miljöpartiet och Moderater
2020-09-14 15:28:07
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Stockholm Stad och Region Stockholm är minst lika viktiga som regeringen när det gäller beslutet om Bromma. I både Stockholm Stad och Region Stockholm regerar Moderater, L, SD,KD och C tillsammans med Miljöpartiet. De kan sitta kvar så länge som Miljöpartiet stöder koalitionen. Moderater och de andra kommer aldrig att våga gå emot Miljöpartiet då makten är betydligt viktigare än Bromma Flygplats. Surt sa räven!
Tjabo
2020-09-14 14:02:03
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Man kan ju inte låta bli att titta lite närmare på detta.
Regeringen (S+MP) ger alltså ett uppdrag till Swedavia den 23/6 att snabbt utreda om man kan lägga ned Bromma...
Mitt i när Corona slagit ut ALL flygtrafik.
Veckan efter så godkänner man direkta riktade stödåtgärder på 5.000 MSEK till SAS (+ sedan tidigare riktade lånegarantier till samma bolag).

Kan man gissa på att följande nu kommer ske:
MP får "betalt" via Brommas nedläggning, betalningen för det blir:
- en utredning om en tredje bana på ARN
- SK FÅR pengar från skattebetalarna
- Samt att PREEM får bygga ut....

Kan man gissa på att om MP skall stanna kvar och C skall få något annat att man snart beslutar om att bekosta en ny snabbjärnväg till Göteborg /Malmö för ca 300.000-400.000 MSEK (trots att alla ekonomer samt genomförda konsekvensanalyser gör detta till det mest olönsamma projektet i Svenska historia.)

Vad får Liberalerna eller rullar de över på rygg?
Kalle
2020-09-14 14:00:11
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
@gerorge

Det går snabbare och smidigare att åka till Arlanda än Bromma.
Stockholmare
2020-09-14 13:47:42
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Jag förstår fortfarande inte hur folk kan tycka att Arlanda är så avlägset. Tar 20 min med tåg in till centralen. Det är snabbare än vad det tar att ta sig över Tranebergsbron i rusningstid. Vägarna runt Bromma flygplats har ju totalt korkat igen och det kommer ju knappast bli bättre i framtiden. Det är väl något i stil med 1000 pers som reser till Bromma Flygplats varje dag? Det är ungefär lika många som får plats i ett fullsatt pendeltåg...

Har aldrig haft något problem med att resa till och från Arlanda på mina dagsresor. Landsbyggdslobbyn har varit stark kring bevarandet av Bromma. Lite inskränkt men jag har funderat i banor om att landsbyggdsbor är rädda för att Arlanda känns stort? Bromma har mer känts som en småstadsflygplats.
Henrik
2020-09-14 13:47:22
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
"Alla större moderna städer har s.k city airports" När ska folk börja förstå att Stockholm inte är en större stad i ett jämförelse perspektiv och därmed faller argumentet med "city airport" det är bara en våt dröm för vissa personer.

Samhällsnytta? Den enda samhällsnytta Bromma för med sej är att ambulansflyget kan landa där. I övrigt är det en flygplats för en minskande ström affärsresenärer och viss privat jet. Inte ens näringslivet är särskilt intresserade av Bromma längre.

Satsa pengarna på Arlanda istället, bygg ut trefiligt på E4:an och Arlanda och se till att pendeltåg och fjärrtåg får börja stanna på Arlanda igen så kan det nog bli bra
Per
2020-09-14 13:27:21
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Swedavias konsekvensanalys är ett beställningsjobb med förutbestämda slutsatser precis som när LFV fick utreda sig själva med ett inte oväntat resultat. Mygel på högsta nivå. Är det konstigt att förtroendet för politiker är lågt?
Janne
2020-09-14 13:23:29
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Ekonomer och miljömuppar kan lika gärna hålla sig utanför diskussionen. Ni begriper ändå inte frågor som viktig infrastruktur och samhällsnytta. Se till att MSB gör en bedömning av nyttan med en lättillgänglig flygplats. Om nu kompetensen ens finns där.
George
2020-09-14 13:18:55
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Alla större moderna städer har s.k city airports. Flyget och siffror visade nedgång innan corona och har inte blivit bättre sedan dess. Tror vi på framtiden och utvecklingen måste Bromma finnas kvar. Arlanda är en liten flygplats i skogen som ingen vill resa till när vi ska till huvudstaden.
Janne
2020-09-14 13:15:00
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Klart allt flyg ska flyttas över till Arlanda. Vansinne att ha det uppdelat.
MdM
2020-09-14 12:54:18
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Handlar inte om vilka flygplatser i Sverige som gått dåligt senaste 6månader.
Stockholm behöver inte två flygplatser oavsett marknadsläge och detta är ett bra tillfälle att stänga och flytta verksamheten till Arlanda.
Ole
2020-09-14 12:45:54
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Ta bort skygglapparna. Det finns INGEN i Sverige (förutom några få på det här forumet) som kommer sörja när Bromma läggs ner. Inte ens M i Stadshuset är intresserad av ha kvar den. Flygtrafiken flyttas till ARN och får en välkommet tillskott i dessa kristider och chansen att ARN byggs ut ökar.

Henrik
2020-09-14 12:38:48
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Bromma hade redan innan Corona krisen fallande passagerar siffror. Flygplatsen blödde ekonomiskt pga dyra investeringar (terminal, banbelysning mm) där man fattat beslut utifrån glädjekalkyler. Sedan visade det sej att allt blev flera gånger dyrare än ursprungskalkylerna. Allt gick alltså ekonomiskt åt fel håll innan Corona.
Svårt att vända en sån trend
Lipsill
2020-09-14 12:10:14
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Och det nu också...
Myran
2020-09-14 12:07:42
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Blir mörkrädd när man ser dessa uttalanden. Vilka flygplatser har gått bra det här året. Vi ser på framtiden och då behövs Bromma allt mer som ett alternativ till Arlanda.
 

Tillbaka

Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn