Tråden startades av: BMaG  2020-09-14 11:29:52
Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma 
Swedavia har idag överlämnat de sammanfattande slutsatserna av en konsekvensanalys, som är begärd av svenska staten.

Swedavias bedömning är att det, givet den nya marknadenssituationen, inte längre är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare, säger Åke Svensson, styrelseordförande i Swedavia.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Stockholmare
2020-11-21 08:41:11
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Torsdagen den 26/11 är 5 av 9 ankommande flyg till BMA från Visby.
Sv Jens
2020-10-09 13:31:58
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Om flygplatsen skall läggas ner beslutar Stockholms stad!

Swedavia beslutar om man fortsättningsvis vill nyttja flygplatsen eller ej. När Swedavia lämnar Bromma är det upp till Stockholms stad att besluta om flygplatsen skall stängas eller ej.

Samma scenario har drabbat många flygplatser i Sverige där Swedavia beslutat att in drifta flygplatsen. Flygplatsen har då övertagits av respektive kommun till en symbolisk summa.

Swedavia har idag hand om 10 flygplatser övriga drivs lokalt.

Ex. lokal drift Sundsvall, Örnsköldsvik, Skellefteå, Vilhelmina, Lycksele, Arvidsjaur, Gällivare mflr söder ut.
Sv Jens
2020-10-09 11:26:24
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Det beror väl helt på vilka villkor Swedavia har i sina avtal med respektive hyresgäst/operatör. Avtalet mot Stockholms stad är extremt ensidigt, där Swedavia på vilka grunder som helst kan säga upp avtalet med relativt kort uppsägningstid.

Finns det anledning att tro att de företag du listar har väsentligt bättre villkor gentemot Swedavia med längre uppsägningstider? Har du insyn i detta? Om avtalen sägs upp i enlighet med gällande villkor blir det mycket svårt för de företag som äe etablerade på Bromma att acceptera något annat än att snällt flytta sin verksamhet eller att lägga ner. Annars skulle ju var och varannan person (privat och juridisk) kunna kräva pengar när ett avtal sägs upp i enlighet med gällande villkor. Svårt att få hjälp av domstolar där.

Sedan är det så att Bromma inte kommer att stängas över en natt. Processen kommer att ta tid och den tiden täcker förmodligen uppsägningstiden gott och väl. Under den tiden kan Stockholm och de företag som ska förbereda och projektera Bromma planera för när övertagandet väl ska ske. Och om man vill komma igång med projekterandet tidigare så är eventuella utlösenbelopp troligen småpotatis jämfört med vad marken kommer att inbringa och vilken nytta den kan göra för Stockholmsregionen när den omvandlas till bostäder. Det är ju inte som att BRA et al har gjort några miljardvinster de senaste åren.
Stockholmare
2020-10-09 11:19:59
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Eftersom det knappt bedrivs någon verksamhet på Bromma så kan ju Swedavia bli tvungna att öka avgifterna för de som har verksamhet kvar...
Jens
2020-10-09 08:49:42
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Wilson m fl. Så enkelt är det inte. Näringsidkare på Bromma kan förvänta sig stor kompensation ifall Bromma läggs ner i förtid. Rätt ska vara rätt! Kommer avgöras inför stängda dörrar. Kostar ändå bara oss skattebetalare och inga andra. Sen blir det nya bolag som får tjäna grova pengar på nyttjandet av belägenheten/marken. Väldigt många inblandade i beslutet nedläggning Bromma / utbyggnad Arlanda som blir vinnare ekonomiskt. Mest skrämmande av det hela!
Stockholmare
2020-10-09 08:32:57
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Nu ställer sig C bakom nedläggning av Bromma. Nu verkar det endast vara lite gotländska kommunalråd och riksdagsmän som klamrar sig fast. Känns tämligen spikat nu för ett nedläggningsbeslut. Vore intressant att höra hur diskussionerna på BRA går.
Sv
2020-10-09 00:25:25
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Handelskammaren är ingenting annat än en lobbyorganisation. När BRA slutar betala för Bromma-lobbyism så dör budskapet fort
Wilon
2020-10-08 15:22:45
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Mig veterligen finns inte mycket att lösa ut från BRA. Dom har två maskiner som flyger charter. Hela manegment sitter väl på Gårdsfogdevägen.
Sv Jens
2020-10-08 13:47:03
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Jag ser inte att staten har någon kostnad för BRA, BAM, GrafAir m fl.

Staten avslutar sina tjänster på Bromma och överlämnar till Stockholm stad. De flygbolag som finns får erbjudande om att flyga från Arlanda.

Stockholm stad kan behålla flygfältet om de övertar allt ansvar för kommande sanering när/om det blir aktuellt.

Lätt som en plätt.
Jens
2020-10-08 10:18:21
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Hur mycket kommer det att kosta staten att lösa ut BRA, BAM, GrafAir m fl från Bromma. Kan bli dessa bolags mest lönsamma affär någonsin. Vi pratar miljarder. Sen ska all mark saneras - huh! Arlanda behöver ingen fjärde bana. Gör istället om miljö- och bullertillstånden. Bra mycket mer effektivt och då blir det nya tillstånden dagsaktuella. Senast det gjordes flög SAS med DC 8 och 9.
korrupt
2020-10-08 08:07:13
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Utan Bromma stängs Sverige - löd hoten från handelskammaren för knappt två år sedan.
Ole
2020-10-08 02:10:23
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Nu har även den främsta Brommakramaren insett att det är dags att slå igen butiken. Stockholms Handelskammare: ”Bromma flygplats kan stängas”

https://www.svd.se/handelskammare-bromma-flygplats-kan-stangas
Rune 2
2020-10-07 21:50:02
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Stockholms Handelskammares har idag släppt en analys att en flytt av
flyget från Bromma till Arlanda ger samhällsnyttor i storleksordningen
44 miljarder kronor.

Man påpekar att en flytt först kan ske när Arlanda fått
en till rullbana, en grön rullbana. Citat från analysen:

Därför föreslår Stockholms Handelskammare att Arlanda får en ny grön
rullbana där flygplan med mycket begränsade eller obefintliga utsläpp
prioriteras. Under en övergångsperiod kan plan som har högsta möjliga
inblandning av biobränsle tillåtas tillsammans med elflygplan.

För att ytterligare förstärka den gröna omställningen föreslår Stockholms
Handelskammare att åtgärder som grön förtur vid slot-tilldelningen och
grön prioritering av uppställningsplatser på Arlanda bör utredas och att
svensk biomassa reserveras för förnybart biodrivmedel.

Hela rapporten har snöat in på att inrikesflyget i
Sverige inom kort kommer drivas på el.

Hela analysen finns här:
https://www.mynewsdesk.com/se/chamber/pressreleases/ett-groenare-och-kapacitetsstarkare-arlanda-goer-det-moejligt-att-staenga-bromma-3041000.pdf


Sc
2020-10-06 22:27:52
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Janne: Ditt argument om förorenad mark användes för Lugnets Industriområde också. Numera kallas Lugnets Industriområde för Sjöstaden, ligger i Hammarby och rymmer tusentals lägenheter.
Stockholmare
2020-10-06 21:16:57
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Det är väl polluter pay principle som gäller? Marken är väl inte så förorenad, Hammarby sjöstad får nog betraktas som betydligt värre i sammanhanget.
SV: Janne
2020-10-06 19:15:39
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Det finns en del gammal motorolja i marken under och utanför de gamla motor- och underhållsverkstäderna på Bromma. Utspillt flygbränsle har till allra största delen dunstat bort. Glykol och urea finns också i marken kring flygplanens uppställningsplatser. Inget av dessa ämnen är extremt giftigt och de är lättsanerade. Man har i Stockholm byggt på platser som har varit betydligt mer svårsanerade t ex Hammarby sjöstad.

Mitten på startbanan har mindre goda markförhållanden och där kan behövas pålning för en bebyggelse. I övrigt inga anmärkningsvärda markförhållanden.

Det är bara att inse att Bromma dör sotdöden nu, de enda starka förespråkarna är lokalpolitiker och riksdagspolitiker på Gotland och i Ronneby. De övriga som brukar skrika så fort nedläggning av Bromma kommer på tapeten, Moderaterna, Kristdemokraterna, Stockholms handelskammare är väldigt lågmälda nu.
Tomas Ene
2020-10-06 19:10:00
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Handelskammaren vill lösa in Arlandabanan. Det vill inte "Alliansen", om den nu finns kvar. Det är fint att privata företag kan skinna vanliga medborgare på 300 kr enkel resa, få ensamrätt i 30 år, skriva bolaget på Cayman så att räntesnurrorna ger 0 kr i skatt i Sverige. Borgerlig politik i sitt när den är som bäst!
Janne
2020-10-06 16:48:09
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Om Bromma läggs ned blir det knepigt att göra nåt vettigt av marken som är starkt förorenad. Kostar nog åtskilligt både i tid och pengar att sanera. Om markägaren väljer att, efter dyrbar sanering upplåta marken mot tomträtt, riskerar tomträttsavgifterna att dra iväg så inga bostadsrätter produceras på området. I slutändan kanske marken upplåts till ett kommunalt bostadsbolag med hyresrätter där hyrorna blir så höga att ingen vanlig vettig får råd att flytta in. Eftersom Swedavia inte är markägare behöver de ej heller i sin konsekvensanalys utreda vad en sanering kommer att kosta. Att bara lägga ned en flygplats med snart hundra år av miljöfarlig verksamhet är nog lättare sagt än gjort.
Sv pitott
2020-10-05 18:39:28
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Miljöpartiet som samregera med de borgerliga i Stadshuset vill väl inte har kvar flygtrafik på Bromma! Så enkelt är det.
pitott
2020-10-05 06:56:09
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Det är väl klart attt swedavia vill att allt flyttas till Arlanda! Då tar de ännu mer betalt för trafiken än på Bromma.
lövet
2020-10-04 10:45:41
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
@ stockholmare kommunfolk och tjänstemän från Gotland som turar på skattebetalrnas bekostnad i ett desperat försök att påvisa Bromma behövs.
JasJas
2020-10-03 13:50:33
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Skyddad verkstad!
Det är bara att konstatera att Swedavia trots bolagisering är en statlig skyddad verkstad.
Varför inte lägga ner Swedavia samtidigt med Bromma?
Stockholmare
2020-10-03 10:54:35
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Den 8e oktober går det 8flighter till Visby från Bromma. Bor det bara businessfolk på Gotland? Måste ju vara antal flygresande sett till befolkning?
Sv
2020-09-29 20:07:00
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
”Cityflygplatsen” som Swedavia målade upp ca 2012 var ett totalt luftslott. BRAs drömmar snarare än något annat.
Re: Passagerare
2020-09-29 09:28:35
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Hur man går förlust med med 2,3 miljoner passagerare

1. Bullerisolerings projektet (bulleråtgärder på fastigheter runt flygplatsen)
2. Investeringar på flygplatsen (Ny ankomsthall, nytt banljussystem, ny reservkraft,
renoverad avgångshall, anpassningar till banklass 3C mm)
3. Helt felaktiga prognoser för passagerarutvecklingen på Bromma.

Punkt 1 & 2 har spräckt alla budgetkalkyler flera gånger om.
Punkt 3: Investeringarna i punkt 2 byggde på en prognos om passagerarutvecklingen på Bromma som Swedavia tog fram, i samma veva tog Trafikverket också fram en prognos för passagerar utvecklingen på Bromma. Den var mycket lägre än Swedavias och ligger mer i linje hur antalet passagerare såg ut 2019.
Passagerare
2020-09-28 22:13:51
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Har man drygt 2,3 miljoner passagerare under 2019 hur gör man då för att gå med förlust?
Låt Stockholmstad ta över Bromma och driva det utan att subventionera Swedavia att hyra allt för 7 miljoner kr/år.
Ta över det själva och utveckla det till en ännu mer miljövänlig cityflygplats flygplats med elflygplan o även gröna flygningar med ATR -72-600 som kör på biobränslen.
Alla flygplan som kommer söderifrån behöver ca 10 min mer flygtid till Arlanda, ska man då beräkna all tid som flygplan lägger i holding då det är peak tider på ARN så kommer det innebära mycket mera bränsle och en betydande försämring för miljön inklusive marktransporter nu när tvärbanan till Bromma snart är färdig.
Finns mycket mark i Stockholm att bygga fastigheter på så det är inte ett argument.
Visual
2020-09-28 22:11:21
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Äh. Bara att inse. När Malmö Aviation försvann in i bra och cseries lades ner försvann brommas livsberättigande. Dags att jämna den flygplatsen med marken och gå vidare. Saknar alla Mavianer men nu går vi vidare.
RE: Andreas
2020-09-28 11:30:38
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Ja det är helt riktigt att Bromma varit olönsam de senaste åren, detta främst på vikande passagerar antal och stora investeringar som byggt på glädje kalkyler som sedan slagit bakut. En konsekvens av detta är att Swedavia sparat in på det dom kunnat på flygplatsen. Ett exempel på detta är när halva brandstyrkan på Bromma fick sparken och man köpte in detta av Securitas istället. Dessa Securitas anställda står i säkerhetskontrollen och vid brand ska de ta sej till brandstationen för att kunna bistå... Säkerheten tveksam men billigare.
Sv Karl
2020-09-27 15:48:47
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Stockholms området har för närvarande två flygplatser. Min syn på flyget var inte att lägga ner verksamheten utan rationalisera.

Då är det ett bra förslag att avsluta verksamheten på BMA när ARN finns 20 min från centrum med Arlanda Express.

Stänga Bromma mycket efterlängtat av närboende.
Ja jag vet att Bromma var ute på bona landet när det startade.

Men Stockholm har förtätats med bostäder runt Bromma under åren.
Att för staten fortsätta och satsa när man har en dedend inom 18 år är inte ett bra alternativ.
Men som sagts här har Stockholmsstad alla möjligheter fortsätta med Bromma om man satsar egna pengar.
Andreas
2020-09-27 12:42:40
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Karl:
Var de flygplatserna olönsamma även före pandemin? I så fall tycker jag att svaret är ja (om de inte går att sälja till kommuner eller någon annan), i annat fall nej.

I Swedavias årsredovisning är resultatet inte uppdelat per flygplats, men det känns rimligt att Bromma var olönsam före pandemin eftersom de föreslår nedläggning nu. Miljödebatten ledde till fallande passagerartal, BRA förändrade sin strategi gällande jettrafiken osv. Jag kan tänka mig att politik gjort att det inte gått att lägga ner flygplatsen tidigare, men nu när pandemin gör att framtiden ser ännu mörkare ut har man varit tvungen att riva av plåstret trots att det innebär politiskt rabalder.

Att Bromma varit olönsam känns ännu rimligare med tanke på att avgifterna för flygbolagen otroligt nog är lägre på Bromma än på Arlanda (världsunikt för en cityflygplats?) samtidigt som det ju inte finns så mycket shopping och annat runt omkring att tjäna pengar på. Kostnaderna för att driva en separat mindre flygplats borde ju snarast vara högre.

Jag kan tänka mig att det är BRA som har förhandlat ner avgifterna så hårt. Eftersom de har gjort storförluster i flera år, även under högkonjunkturen före pandemin, har Swedavia antagligen varit tvugna att kompromissa för att inte riskera att BRA skulle gå i konkurs, vilket skulle göra flygplatsen ännu mer olönsam.
Tim
2020-09-27 11:50:06
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Swedavias flygplatser ute i landet fyller en funktion så då kan de ta förlusten. Bromma gör inte det nu, och troligen inte inom ett par år. Då den ändå ska stängas 2038 kan de lika gärna stänga ner den tidigare. Något riktat stöd till Bromma från Stockholms Stad eller Regeringen lär inte ske.
Stockholmare
2020-09-27 11:48:32
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Skillnaden är att vi har Arlanda...
Karl
2020-09-27 09:00:31
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
@SvKarl
Hur tänker du och andra om Swedavias övriga flygplatser runtom i landet som också går med förlust? Borde de också avvecklas?
Molnet
2020-09-26 23:38:28
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Antingen ska Bromma vara ikvar (bästa alt)och då anv fullt ut.
Blir det ej kvar då ska allt bort totalt.Inget mellanting med privat flyg osv.
Sv Karl
2020-09-26 20:45:49
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Att fortsätta hålla BMA öppet trots att man förlorar pengar varje dag är inte företagsekonomiskt oavsett man tidigare gjort stora investeringar eller ej.

Corona är inget att leka med. Att fortsätta hålla igång Bromma leder enbart till större förluster. BMA har inget berättigande för linjetrafik.

Vill Stockholms stad hålla flygplatsen öppen är upp till dem.
Staten bör avsluta denna förlustverksamhet nu.

Karl
2020-09-26 11:50:40
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
@Rune
Kom ihåg att Swedavia är ett statligt bolag, precis som LFV är ett statligt affärsverk. Att stora investeringar gjorts spelar ingen roll, felinvesteringarna fixar man med hjälp av skattepengar bara. Att allmänflyget återigen drabbas är inget som Swedavia bryr sig om. Precis som LFV har de tillåtelse att leka affär, med den stora skillnaden att om de inte har lust att fortsätta med något som de satsat i, så trixar man med lite siffror och analyser och sedan får någon annan ta problemen som uppstår.
Andreas
2020-09-26 07:47:08
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Jag håller med om att batteridrift inte ligger nära i tid, men en rättelse: Airbus förslag/koncept gäller inte vätgas utan väte i flytande form.
Sv
2020-09-26 06:55:18
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Bromma för privatflyg och annan mindre flygverksamhet skulle helt klart vara välkommet. Problemet med den lösningen är att marken är värd så mycket mer. Varken Stockholms Stad, dess skattebetalare eller Swedavia har intresse av att subventionera denna verksamhet, som
för övrigt gradvis eliminerades av LFV/Swedavia under 00- och 10-talet

Morten
2020-09-26 01:39:31
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Dom där ”Analyserna” är en farlig sak i alla företag.Då dem som utför dem inte har någon som helst vana inblick i gällande bransch utan allt bara inläst ( sitter säkert på bra lön ).Läskigt hur det blivit man blir rädd.
Ett jobb att städa bort anställda och sätta dem i en hemsk situation helt enkelt.Vem vill ha ett sådant jobb fy.
Vän av ordning
2020-09-26 00:13:49
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Även om jag inte håller andan i väntan på batteriflyg så är det möjligtvis lite tankefel i matematiken nedan. Energiinnehållet verkar stämma med ca 12 KWh/KILO (inte liter), men verkningsgraden är nog Max 50 % på en turbopropmotor, till skillnad från en elmotor som närmar sig 100. Dock så är ju även 10 ton batterier också väl mycket för en 340. Har hört mer snack om 19-paxkabiner, för som du ju skriver så kräver större plan tyngre konstruktioner. Kanske en flotta av små point-to-pointmaskiner är ett mer hoppfullt scenario. En vacker dag.
Rune
2020-09-25 21:04:38
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Någon som vet Swedavias analys
över affärs- och taxiflyget på Bromma.

Hur påverkas det av en ev. nedläggning.

Trots Coronan är det ju rätt bra med affärsflyg på
Bromma nu och under normala omständigheter kan
det väl en hektiskt dag vara en 40-50 rörelser
med affärsflyg på Bromma.

Lugnar sig Coronan och vi börjar återgå till
det normala kommer ju Arlanda snart
vara tillbaka på tidigare nivåer.

Hur ska då Brommas reguljära trafik
+ affärsflyget kunna passa in på Arlanda?

Alla investeringar Swedavia gjort
bara de senaste åren på Bromma,
ska de pengarna bara kastas bort nu?

Här är några exempel:

Omgörning av terminalytor, 180 miljoner
kronor (bland annat ny ankomsthall
2017 för 50 miljoner kronor).

2016 meddelade Swedavia att man skulle satsa 1,7 miljarder i
modernisering av bansystem och byggnader på Bromma
(vet ej hur mycket av detta som gjorts).

Källa: https://www.fastighetssverige.se/artikel/swedavia-miljardsatsar-pa-bromma-flygplats-22092

Vad kommer hända med
BAM Bromma Air Maintenance?
thomas
2020-09-25 19:57:24
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Så otroligt bra skrivet
Fakta fakta fakta
Eller Tesslas lastbil som på sin höjd kunde frakta lätta chipspåsar med mkt luft i.
Oljan är oslagbar i energitäthet och den är billig, dessutom överallt tjänar stater jättepengar på beskattningen av den.
Tyvärr håller med författaren att det inte finns något annat realistiskt alternativ en 20 40 år framåt.
Ryssarnas kärnvapen missiler drivna av kärnkraft havererade med mkt farligt avfall som följd och många dog av explosionen och strålningen.
Sv B737 Jockey
2020-09-25 18:20:47
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
"Elflyget är snart här" hör man oftare och oftare från politiker, lobbyister och folk som inte kan räkna eller orkar läsa på. Låt oss en gång för alla förtydliga att så inte är fallet.

Varför då då? Jo, för att energitätheten i dagens batterier, som rimligtvis ligger till grund för en teknologi som enligt påhejarna ska "komma snart", är alldeles för låg för att vara lämplig att användas i flygplan.

Den som orkar kan läsa mer här:

https://ftfsweden.se/wp-content/uploads/2020/02/Bevingat-2020-1-Batteriflygplan.pdf

För de som inte orkar kommer här ett räkneexempel:

SAAB 340, ett plan som tar 34 passagerare drar cirka 12,5 liter bränsle per mil. På en sträcka om 20 mil, som det ofta talas om, motsvarar det 250 liter. Varje liter flygbränsle innehåller en energimängd om 11,9 kWh. Förbrukad energi för 20 mil, vilket också är den kapacitet som behöver ersättas av batterier, är således nästan 3000 kWh eller motsvarande 30 batteripack som sitter i en Tesla Model S. Redan där förstår man att detta blir en svår kalkyl, men låt oss fortsätta.

Enligt den specifikation som Tesla skickade in till amerikanska myndigheter för Model 3, som innehåller den just nu bästa energitätheten bland Li-Ion batterier, så kan varje kilo batterier lagra 0,15 kWh. Ett batteripack på 3000 kWh med denna teknologi skulle således väga 20 ton. Sätt det i relation till 340:ns tomvikt på 9 ton eller maximala startvikt på 13 ton. Samma räkneövning för en Embraer EMB 110 Bandit ger 10 ton batterier för att förflytta ett 3,5 ton tungt plan 20 mil. Tyvärr blir kalkylen ännu sämre i praktiken då större tyngd kräver större motorer och en kraftigare konstruktion, vilket kräver ytterligare batterier för att kompensera osv.

Med detta i åtanke förstår vem som helst att elflyg inte fungerar för kommersiell passagerartrafik med dagens batteriteknik. För mycket små och lätta plan för korta sträckor - ja kanske, men dessa kan inte ersätta den typ av trafik som Brommakramarna så gärna vill ha kvar. Det finns idag ingen batteriteknologi, inte ens i labbmiljö, som har en signifikant högre energitäthet och som samtidigt kan kan avge den effekt som krävs och vars prestanda inte försämras avsevärt vid upprepade upp- och urladdningar. Det finns alltså ingen anledning att tro att batterier som löser detta problem "snart" finns utvecklade, testade och klara att använda i kommersiell flygdrift.

Ja, sen var det ju det där med vätgas och hybrider och så vidare.

Airbus presenterade just ett koncept där detta ingick:

https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2020/09/airbus-reveals-new-zeroemission-concept-aircraft.html

Här talar man om flygplan som skulle kunna tas i drift 2035, dvs tre år före Brommaavtalet går ut. Knappast snart va? För övrigt så kräver också vätgasdrift tunga batterier, samt att teknologin och bränslet är mycket dyrare än dagens jet- eller turbopropteknologi. Och vem skulle vilja sätta sig i ett flygplan fulltankat med vätgas efter att ha sett bilderna på Hindenburg? ;)

Så sorry, den här tekniken kommer inte snart.
Framtidsvisionären
2020-09-25 14:44:23
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Lägg ner Bromma och satsa på Arlanda, så kanske det kan bli en storflygplats i framtiden.

Stockholmarna slipper bullret över stan och det blir mer plats över i luftrummet för allmänflyget.

Komplexiteten i luftrummet skulle minska vilket möjliggör effektivare flygvägar in/ut till Arlanda.
B737 Jockey
2020-09-25 13:12:57
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Pilotikerna på vänsterkanten inklusive Miljöpartiet är livrädda!
Varför då

Jo för att flyget snart kan ha noll utsläpp.
Tänk om du kan susa från tex Örebro till Bromma på kort tid i elflyg eller hybridvätgas.
Gotland utan utsläpp, Kalmar, Linköping listan är lång.
Vänsterpolitiker och miljömuppar försöker stänga ner i förtid så elflygen ej hinner komma.
Bromma hade kunnat vara bra för miljövänligt inrikesflyg med små flygplan.
Det ligger kanske 5-8 år framåt upp tom 19 säten
Då vill de inte ha Bromma kvar för de är instängda på tåg.
Tåg som kostar över 300 Miljarder och kommer vara för de som kan jobba på tåget.
Dessutom all nyttoflyg som ambulansflyg och andra samhällsviktiga transporter.

Vad händer när fler jobbar hemifrån o inte vill bo på Bromma utan kommunikationer
Det finns många områden runt Stockholm där man kan bygga istället bättre lämpat för pendling 1-3 dagar i veckan.

Tiderna förändras gör om gör rätt.

Låt Bromma vara och bygg ut Arlanda med nya vettiga terminaler ny bana så småningom
Paralella aproacher

Sv
2020-09-24 22:40:06
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Så vad det handlar om är alltså att Gotlänningar ska få sova 30 min extra samt att vara hemma kl 18:30.

Marken är värd miljarder.

Om Bromma såg ut som det gjorde år 2002 så kanske det skulle gå att rädda flygplatsen. Många tåg har gått.

Jag är ledsen Gotlänningar, ni missar familjefrukost och 18-nyheterna.
Lisb
2020-09-23 18:17:49
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Stockholm med omnejd har haft många flygplatser men de har en efter en försvunnit. Slutet av 60 talet och början av 70 talet då jag bodde i Stockholm fanns många alternativ. Skarpnäck för segelflyg, Tullinge, Barkarby gick också att nyttja i slutet av 70 talet även om militären fanns kvar. Det är många militära flygplatser som stängts. Nu kommer även Västerås gå samma öde till mötes.

Men Stockholm stad har en möjlighet att själv behålla Bromma för allmänflyg. Jag tror dock inte att de folkvalda är intresserade. Vi är för få väljare som flyger själva.
Sv Lisb
2020-09-23 14:07:00
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
...Stockholms flygklubb flyttade till Västerås, ja det gick ju bra. Nu har rödgröna tomtarna troligen lyckats lägga ner Västerås också. Var ska ”Stockholms” flygklubb flytta nu? Sturup?
Lisb
2020-09-23 11:43:26
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Bromma flygplats har inget berättigande som flygplats för linje trafik.

För polis, firma, ambulans och privatflyg kan Bromma ha ett berättigande. Flygplatsen försvårade tidigare för privatflyg vilket gjort att man tappat det stödet.

Flygplatsen ligger centralt inom bostadsområde och tyngre flygplans trafik är en risk faktor.

Tyngre trafik är också betydligt sämre för miljön. Stockholm äger marken och kan mycket väl fortsätta och driva flygplatsen helt med egna medel om staten inte längre vill vara med och betala.

Fråga är om Stockholmarna är intresserade av detta när staten inte längre står för alla kostnader?

Vill Stockholm ha kvar flygplatsen kan de nog få övertaga utrustning och byggnader från staten till en rimlig summa.

Flög tidigare ofta med eget flygplan till Bromma. Fungerade på den tiden mycket bra. Sedan ändrade flygplatsen rutinerna och försvårade för oss som nyttjade fältet. Stockholms flygklubb flyttade sina flygplan till Västerås.

Tim
2020-09-18 08:02:43
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Lägg ner Bromma och samtidigt se till att avtalet med Arlanda Express hävs eller ändras, så priset mot kund minskar samt att avgiften på Arlanda för övriga tåg försvinner
Stockholmare
2020-09-18 01:03:15
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Till saken är att det bara är 18år kvar av arrendet, i praktiken kanske 15år då verksamheten knappast upphör den sista dagen enligt kontraktet utan avetablering och sanering måste påbörjas tidigare. Bromma saknar helt förutsättningar för att utvecklas. Betydligt bättre att samla allt inrikesflyg på ett och samma ställe för att möjliggöra bättre byten.
BMA
2020-09-17 19:08:25
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Den sk ”rapporten” verkar vara ett politiskt beställningsjobb. Hur kan man mitt i brinnande krisen gå ut och fastställa att BMA skulle vara uträknat. En sådan analys kan vara göras över en längre tid när man kan se hur återhämtningen ser ut.
Vissa politiker har nu bråttom för att pusha sin agenda innan covid-krisen planar ut och flygbranschen hinner återhämta sig. Vi ser samma sak i Västerås där de röd-gröna sprungit benen av sig för att snabbt lägga ner flygplatsen.
@ sv Ole
2020-09-17 13:13:17
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Jotack, jag har följt debatten. Och jag hävdar fortfarande att knappt någon vurmar för Bromma längre. Nyheten om Swedavias analys var rubriker i en halv dag, sen blev det knäpptyst. Ledarsidorna i dagstidningarna skriver inte ett ord.

Sammanfattning av läget:

- Regeringen vill stänga för att ge litet plåster på såren till sin regeringspartner

- Stockholm stad vill sälja marken och tjäna miljarder.

- Stockholmarna vill bli av med skiten. Lågflygande plan över city, nej tack.

- Näringslivet ser hellre en utbyggnad av Arlanda

- Stockholms Handelskammare som normalt skriker sig hesa när en nedläggning kommer på tal säger lite lamt på DI: "Man ska ha is i magen gällande Bromma"

- Inte ens BRA protesterar helhjärtat, utan konstaterar på sin hemsida: "Vi har nu för avsikt att ta del av den analys som är gjord och hur förutsättningarna skulle se ut för att flytta vår verksamhet till Arlanda. "

Det är Game Over för Bromma.
Stockholmare
2020-09-17 09:08:46
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Nu försvann Finnair från Bromma. Hur ser det ut med brysselflyget, hur länge kan de fortsätta?

Nuvarande avgångslistan är rätt komisk med 5 av 17 avgångar till Visby per dag.
Pilot
2020-09-16 15:57:56
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Sv till Bonde
Jag tolkar ditt inlägg som en bekräftelse på att min analys är helt korrekt.
Det är ineffektivt med två flygplatser, eftersom vissa orter bara har trafik till den ena så leder det till att det inte går att flyga mellan vissa orter från söder till norr i Sverige med byte i Stockholm.
Lite kul att du inte kan bemöta med ett enda sakligt argument, istället kommer du med en massa andra helt irrelevanta påhopp.

Bromma kommer läggas ner, frågan är när och inte om. Eftersom utredningen är klar att den ÄR olönsam torde regeringen ge Swedavia uppdraget ganska snart.
Bonde
2020-09-16 15:29:59
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Kul att se det finns vissa som titulerar sig med en yrkestitel. Tror ni det blir mer sant och bättre då? Till dig som titulerar dig Pilot check your FMA next time and fly by yourself. Antar du inte kan navigera överhuvudtaget och om du kommer upp i luften behöver ständig radarvektorering. Behåll Bromma!
Henrik
2020-09-16 15:13:56
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Många pratar om konsekvenserna för näringslivet, men hittills så har näringslivet varit väldigt tysta. Tror faktiskt inte näringslivet bryr sej särskilt mycket. Wallenberg sa för några år att man ville att Bromma skulle läggas ned, samma sak sa Skanskas VD. De som nu hörs i debatten och säger att Bromma inte kan läggas ner är enbart politiker. Politiker som är vana att flyga från Bromma. För näringslivet så kvittar det.
https://www.dn.se/ekonomi/wallenberg-svanger-vill-lagga-ner-bromma-flygplats/
Jan Påle
2020-09-15 23:49:51
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Olle, du ska få ett kort och ett långt svar på ditt påstående.
Det korta: Nej.
Det långa Neeej.
sv @ Sv Bengt
2020-09-15 20:59:10
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Så du tror att Brommas ledning, inte skulle välkomna SAS!?
ASGARV HAHAHA!!
Pilot
2020-09-15 19:57:55
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Är inte miljöpartist.
Vill lägga ner Bromma för att det skulle skapa fler jobb i Sverige med en effektiv och bra flygplats där allt samlas.
Ska man ta sig från Halmstad till Luleå idag är det först till Bromma, sen taxi till Arlanda för en ny flygning, totalt vansinne.
BMA
2020-09-15 18:24:16
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Bromma byggdes på ett då glesbefolkat område. De som sedan flyttat ditt, måste väl för tusan känt till flygplatsen. Samma sak håller på att hända med ARN.
Varför flyttar då folk ditt? Jo, arbetsplatser och därmed möjlighet att försörja sig.
Utan BMA eller ARN, vore de inte det blomstrande samhällen som det är.

Läs på historien, och glöm sossesnacket!!
Olle
2020-09-15 17:58:28
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Man kan väl vara både pilot och miljöpartist.
Gudrun
2020-09-15 17:23:13
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Känns som om det finns en hel hög med miljöpartister här som utgör sig för att arbeta som piloter och vill lägga ner Bromma ha ha!
S
2020-09-15 17:19:47
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
SAS har väl insett att man inte tjänar pengar på inrikesflyget så varför skulle dom bry sig om Bromma?
@ Sv Bengt
2020-09-15 16:10:56
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Bra har så gott som alla slottar på Bromma, Brommas ledning har sedan länge varit sammanflätade med BRA så det har varit svårt att skilja på vilken part som är vilken. När Swedavias ledning exempelvis har haft informationsmöten så har man pratat för BRA´s intressen så man undrat vem som äger flygplatsen. Har även kallats Braathens city airport i folkmun. Så att SAS eller annat bolag skulle få tillträde till Bromma får en att små le.
Sv (@ Sv Bengt)
2020-09-15 16:09:45
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Läs Bengts inlägg igen.

Bromma flygplats är inte på något sätt miljövänlig. Har du smakat på äpplen som växer på småhus tomter i närheten.

Det finns idag ingen anledning att ha kvar någon linjetrafik på Bromma. Bromma kan eventuellt finnas kvar för polis flyg, ambulans flyg, privat och företagsflyg men inget annat.

Att endast ha en flygplats för linjetrafik gagnar hela landet ger en betydligt bättre nytta av flyget. Har tidigare haft betydande problem när man var tvungen göra marktransfer när man kom till Arlanda och skulle till ex. Umeå som Linjeflyg flög från Bromma.

Vi skall väl inte gå tillbaka och försämra flygandet!
@ De:Bengt
2020-09-15 15:44:01
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Är det sunt att ARN dansar efter SAS pipa?
@ Sv Bengt
2020-09-15 15:21:07
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Vad hindrar t.ex SAS från att operera från BMA? Vadå rättvist? Kan Finnair m.fl göra det. Då kan väl vilket annat bolag som helst göra det. Sossesnack!!
Kalle
2020-09-15 13:22:50
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
@reKalle

Det är ju just köerna som är ett problem när man ska till Bromma, värsta stället i hela Stockholm. Går betydligt fortare att ta tåget till Arlanda.

Sv Bengt
2020-09-15 13:00:26
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Konkurrera på lika villkor blir det om Bromma läggs ner.
Allt Stockholmsflyg går till/från samma flygplats!

Mer rättvist kan det väl ej bli!

Bygg bostäder på Bromma flygplats det behövs!

De:Bengt
2020-09-15 12:59:38
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Men är det sunt att ha en flygplats till 90% för ett flygbolag det är inte heller sund konkurrens
Morten
2020-09-15 12:27:43
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Blir ARN för BRA då??
Bengt
2020-09-15 09:38:51
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Underligt ur konkurrens synvinkel.

Staten försöker ”döda” all konkurrens åt sitt bolag SAS.
Man pumpar in miljarder som ”ägare” i SAS och man försöker sen den politiska vägen övertyga om att Bromma läggs ner där idag konkurrensen på inrikes finns. BRA, Amapola, Air Leap och Air Gotland.

Sund konkurrenssituation?

ARNE Anka
2020-09-15 03:46:54
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Vi får givetvis se detta som en partsinlaga från ett hårt pressat Swedavia. Men många frågor återstår att lösa.
Hur många företag har inte investerat i Bromma, bara för att nu kanske tvingas flytta i förtid? Kommer dom att kunna etablera sig på Arlanda, finns det plats för dom?
Det är knappast enkelt att flytta en verksamhet och samtidigt behålla den.
Sedan har vi ju kommunikationerna till Arlanda, denna förbaskade Arlandabanan och dess absurda priser borde för länge sedan ha köpts ut av staten. Detta är inte bara en fråga för Stockholmarna, utan hela Sverige. Vad sägs om att betala 212 kronor för en enkel biljett Uppsala Arlanda eller 185 kronor från Knivsta för en 8 minuters resa. Absurt var ordet.
Max
2020-09-14 23:00:06
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Stockholm behöver en ”Cityflygplats”
Smidigt & Snabbt helt perfekt.
Danne
2020-09-14 21:15:49
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Till tjabo

Det finns redan 3 banor på Arlanda
Re: Kalle
2020-09-14 19:19:32
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Du har helt fel. Dessutom slipper du vänta i holding under peak till Bromma. Arlanda kan ha problem ibland under sin korta peak. Dessutom är du redan i stan och slipper alla köer. Man ska inte resa bort tiden i onödan när man kan ta tillvara på den. Arlanda är riktigt ute.
Privat pilot
2020-09-14 18:16:46
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Bromma var trevligt och bra före elfte september 2001. Flög ofta tjänsteresor till Stockholm med mitt eget flygplan landade på Bromma.
Tog sedan en taxi in till huvudkontoret. Fungerade mycket smidigt och bra. På senare år har det mesta blivit sämre och dyrare för mindre flygplan som vill utnyttja flygplatsen. Nu måste man anlita Grafair som handling agent mm.

Nu har Bromma inget berättigande kvar, lägg ner bygg bostäder som man resonerade om redan på 60 talet.'


Hej bönder!
2020-09-14 17:51:58
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Det går utmärkt att flyga till Arlanda. Att låta ett område stort som Östermalm stå i stort sett oanvänt och kosta en massa pengar är oklokt. Bra att Bromma Privatflygplats läggs ner och att BRA äntligen får konkurrera på samma villkor som de andra bolagen.
Pilot
2020-09-14 16:56:24
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Vore mycket bättre för flygbranschen att lägga ner Bromma och samla allt på ETT ställe, dvs Arlanda.
Trafik föder trafik och allt på ett ställe skulle ge många fler anslutningsmöjligheter både i Sverige och ut i världen.
sv Ole
2020-09-14 16:31:51
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Och du har följt debatten, om Brommas vara eller icke vara?
Knappast! Det du dillar om stämmer ju inte. Väldigt många näringsidkare och kommuner runt om i landet, blir inte särskilt glada om Bromma läggs ned.

Men DU har väl något smart råd att ge de.
Miljöpartiet och Moderater
2020-09-14 15:28:07
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Stockholm Stad och Region Stockholm är minst lika viktiga som regeringen när det gäller beslutet om Bromma. I både Stockholm Stad och Region Stockholm regerar Moderater, L, SD,KD och C tillsammans med Miljöpartiet. De kan sitta kvar så länge som Miljöpartiet stöder koalitionen. Moderater och de andra kommer aldrig att våga gå emot Miljöpartiet då makten är betydligt viktigare än Bromma Flygplats. Surt sa räven!
Tjabo
2020-09-14 14:02:03
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Man kan ju inte låta bli att titta lite närmare på detta.
Regeringen (S+MP) ger alltså ett uppdrag till Swedavia den 23/6 att snabbt utreda om man kan lägga ned Bromma...
Mitt i när Corona slagit ut ALL flygtrafik.
Veckan efter så godkänner man direkta riktade stödåtgärder på 5.000 MSEK till SAS (+ sedan tidigare riktade lånegarantier till samma bolag).

Kan man gissa på att följande nu kommer ske:
MP får "betalt" via Brommas nedläggning, betalningen för det blir:
- en utredning om en tredje bana på ARN
- SK FÅR pengar från skattebetalarna
- Samt att PREEM får bygga ut....

Kan man gissa på att om MP skall stanna kvar och C skall få något annat att man snart beslutar om att bekosta en ny snabbjärnväg till Göteborg /Malmö för ca 300.000-400.000 MSEK (trots att alla ekonomer samt genomförda konsekvensanalyser gör detta till det mest olönsamma projektet i Svenska historia.)

Vad får Liberalerna eller rullar de över på rygg?
Kalle
2020-09-14 14:00:11
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
@gerorge

Det går snabbare och smidigare att åka till Arlanda än Bromma.
Stockholmare
2020-09-14 13:47:42
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Jag förstår fortfarande inte hur folk kan tycka att Arlanda är så avlägset. Tar 20 min med tåg in till centralen. Det är snabbare än vad det tar att ta sig över Tranebergsbron i rusningstid. Vägarna runt Bromma flygplats har ju totalt korkat igen och det kommer ju knappast bli bättre i framtiden. Det är väl något i stil med 1000 pers som reser till Bromma Flygplats varje dag? Det är ungefär lika många som får plats i ett fullsatt pendeltåg...

Har aldrig haft något problem med att resa till och från Arlanda på mina dagsresor. Landsbyggdslobbyn har varit stark kring bevarandet av Bromma. Lite inskränkt men jag har funderat i banor om att landsbyggdsbor är rädda för att Arlanda känns stort? Bromma har mer känts som en småstadsflygplats.
Henrik
2020-09-14 13:47:22
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
"Alla större moderna städer har s.k city airports" När ska folk börja förstå att Stockholm inte är en större stad i ett jämförelse perspektiv och därmed faller argumentet med "city airport" det är bara en våt dröm för vissa personer.

Samhällsnytta? Den enda samhällsnytta Bromma för med sej är att ambulansflyget kan landa där. I övrigt är det en flygplats för en minskande ström affärsresenärer och viss privat jet. Inte ens näringslivet är särskilt intresserade av Bromma längre.

Satsa pengarna på Arlanda istället, bygg ut trefiligt på E4:an och Arlanda och se till att pendeltåg och fjärrtåg får börja stanna på Arlanda igen så kan det nog bli bra
Per
2020-09-14 13:27:21
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Swedavias konsekvensanalys är ett beställningsjobb med förutbestämda slutsatser precis som när LFV fick utreda sig själva med ett inte oväntat resultat. Mygel på högsta nivå. Är det konstigt att förtroendet för politiker är lågt?
Janne
2020-09-14 13:23:29
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Ekonomer och miljömuppar kan lika gärna hålla sig utanför diskussionen. Ni begriper ändå inte frågor som viktig infrastruktur och samhällsnytta. Se till att MSB gör en bedömning av nyttan med en lättillgänglig flygplats. Om nu kompetensen ens finns där.
George
2020-09-14 13:18:55
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Alla större moderna städer har s.k city airports. Flyget och siffror visade nedgång innan corona och har inte blivit bättre sedan dess. Tror vi på framtiden och utvecklingen måste Bromma finnas kvar. Arlanda är en liten flygplats i skogen som ingen vill resa till när vi ska till huvudstaden.
Janne
2020-09-14 13:15:00
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Klart allt flyg ska flyttas över till Arlanda. Vansinne att ha det uppdelat.
MdM
2020-09-14 12:54:18
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Handlar inte om vilka flygplatser i Sverige som gått dåligt senaste 6månader.
Stockholm behöver inte två flygplatser oavsett marknadsläge och detta är ett bra tillfälle att stänga och flytta verksamheten till Arlanda.
Ole
2020-09-14 12:45:54
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Ta bort skygglapparna. Det finns INGEN i Sverige (förutom några få på det här forumet) som kommer sörja när Bromma läggs ner. Inte ens M i Stadshuset är intresserad av ha kvar den. Flygtrafiken flyttas till ARN och får en välkommet tillskott i dessa kristider och chansen att ARN byggs ut ökar.

Henrik
2020-09-14 12:38:48
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Bromma hade redan innan Corona krisen fallande passagerar siffror. Flygplatsen blödde ekonomiskt pga dyra investeringar (terminal, banbelysning mm) där man fattat beslut utifrån glädjekalkyler. Sedan visade det sej att allt blev flera gånger dyrare än ursprungskalkylerna. Allt gick alltså ekonomiskt åt fel håll innan Corona.
Svårt att vända en sån trend
Lipsill
2020-09-14 12:10:14
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Och det nu också...
Myran
2020-09-14 12:07:42
SV: Swedavia lämnar in konsekvensanalys av Bromma
Blir mörkrädd när man ser dessa uttalanden. Vilka flygplatser har gått bra det här året. Vi ser på framtiden och då behövs Bromma allt mer som ett alternativ till Arlanda.
 

Tillbaka

Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn