Tråden startades av: RG  2020-11-07 19:21:36
SPGs strategi 
Vad har egentligen SPG för strategi i konflikten om avtalet för piloterna? Är det något mer fackförbund i Europa som hittills inte har lyckats räddat ett enda arbetstillfälle?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

DC-10
2020-11-25 14:26:57
SV: SPGs strategi
Svar Insider och RG.
Det där låter mest som önsketänkande från ert håll.
RG
2020-11-24 11:53:24
SV: SPGs strategi
Snart lämnar alla svenska piloter anställda efter 2001 SAS. Med största sannolikhet kommer de aldrig att få komma tillbaka efter de senaste årens uppvisningar av SPG i form av strejker och vägran att skriva på avtal. SPG är det enda fackförbund i hela Europa som inte har lyckats rädda ett enda jobb.
DPF
2020-11-23 15:04:14
SV: SPGs strategi
Sikker på, at der er gæld, men ledelsen kan have solgt det til ejerne. Omkostningerne til SAS luftfartsoperationer vil falde, hvis det lykkes.
@Insider
2020-11-23 13:47:13
SV: SPGs strategi
Det kommer inte att hända. SAS har år av skulder att betala tillbaka innan man kan lägga pengar på att starta nya bolag.
G
2020-11-22 20:28:51
SV: SPGs strategi
Fråga till Insider - vilka ska flyga långlinjerna då?
Insider
2020-11-21 20:44:26
SV: SPGs strategi
SPG skjuter sig själva i foten.
SAS kommer återanställa de 550 uppsagda och ta in fler nya I det nya AOCt och flytta över flygplan dit.
Runt Mars kommer de 1000 piloter som är kvar på SAS få sina uppsägningar och avsluta sina anställningar i det gamla SAS inför vintersäsongen 21-22.
Bob
2020-11-09 12:31:08
SV: SPGs strategi
@Råger

SPG står för SAS Pilot Group.

SPG är ett organiserat samarbetsorgan för de fyra pilotfacken inom SAS:
SPF (Sverige), DPF (Danmark), NSF (Norge) och SNF (Norge). SPG representerar alltså alla piloter i de tre länderna och för gemensam talan för dem i förhandlingar med bolaget.
Sv Leif D
2020-11-09 10:07:53
SV: SPGs strategi
Du verkar bortse från vilka kunder exempelvis SAS i huvudsak har "Affärsresenärer". De flyger vardagar höst och vår. Under semesterperioden flyger de ej så mycket. De kräver också att alla flygningar är på en och samma bokning för maximal komfort. Man vill inte hämta ut bagaget för att checka in det igen för nästa flight.

Är man ett bolag som till största delen har affärsresenärer som kräver service och är villiga att betala ser jag inge stora problem. Man erbjuder också sällan resenärer service som komplement.

En som rest mycket i jobbet under 30 års tid.

Men självfallet måste alla bolag där underlaget drastiskt minskar dra ner på personal. Det gäller alla verksamheter.


Leif D
2020-11-09 08:46:10
SV: SPGs strategi
https://e24.no/naeringsliv/i/eKKLeO/braathen-air-har-soekt-om-flylisens-over-1000-har-soekt-jobb

Mer än 500 piloter står till förfogande och vill börja arbeta i ett bolag med betydligt sämre vilkor än hos SAS.

Kanske dags för SPG att ta ut sin personal i strejk?
Leif D
2020-11-09 07:20:23
SV: SPGs strategi
SAS kan inte konkurrera med flygbolag som etablerar och har etablerat effektivare strukturer för flygande personal. SAS måste strukturera om och lägga flygande personal i separata bolag eller hyra in personal från externa uthyrningsbolag för att överleva. Piloternas företrädare får naturligtvis kämpa för att behålla alla privilegier som SAS piloter åtnjuter idag med korta årsarbetstider, dyra hotell och tarifflöner. Det värsta för SAS (och andra högkostnadsbolag) är dock att kunderna inte flyger 8-17 på vardagar och inte på helger och att efterfrågan är större på sommarhalvåret när piloter vill vara lediga.
SGT Hartman
2020-11-08 18:56:52
SV: SPGs strategi
Adjust and adapt.
The only way to survive.
SPI
2020-11-08 11:23:30
SV: SPGs strategi
Men varför har andra fackförbund i Europa tillsammans med sina arbetsgivare lyckats komma överens om avtal så att alla piloter får stanna, men inte SPG? Nu senast KLM t.ex.?
Råger
2020-11-08 01:51:52
SV: SPGs strategi
SPG är en ny grupp, Svenska Pilot Gruppen där en del har gått med.
Klas
2020-11-07 23:01:31
SV: SPGs strategi
Passagerarna styr arbetstillfällena. Det spelar ingen roll vad piloterna gör, finns inga passagerare finns inga jobb. SAS kommer aldrig behålla fler piloter än vad de behöver så alla försök för facket att rädda jobb för uppsagda piloter genom försämrade avtal är lönlösa. Enda resultatet är försämrade avtal...
SPG
2020-11-07 22:07:55
SV: SPGs strategi
SPF och SPG bryr sig bara om de äldre piloterna, alla nya som ”bara” jobbat sedan 2012 är noll värda.
SPF
2020-11-07 19:52:10
SV: SPGs strategi
Vad är SPG? Missat att korrekturläsa eller.......nått nytt på gång?
SPH
2020-11-07 19:49:54
SV: SPGs strategi
Det handlar inte om att SAS piloter inte kan rädda jobb. Det handlar för dom om att ha arbetsplatser att komma tillbaka till, enligt källor. SAS ledning har dock planer på annat och det är därför piloterna förvarar sina avtal. Piloterna är mycket villiga att gå ner i både lön och arbetstid men det handlar inte om pengar för ledningen.
 

Tillbaka

Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn