Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS vs NORWEGIAN LH

Tråden startades av SAS A340

Jag gillar SAS big time!! jag är SAS 9 gånger av 10! Jag lider inte av problemet att jaga nån tusenlapp på en resa över åt det ena eller andra hållet,men jag kan inte låta bli att gilla Norwegians satsningar på ARN (nu mer än tidigare) där “mitt eget” bolag komenterar att framtida LH trafik från ARN,citat “inte finns på kartan”
och i kombination att jag gillar ARN (trots att jag har lika närma till CPH) så önskar jag Norwegian LH lycka till!!

Publicerad den 2013-09-09 17:00
Skriv ett svar
Antal svar: 32

svar

F undersam
2013-12-28 19:10

Ja som icke part i det hela, och frekvent resenär med diverse bolag så är i alla fall min erfarenhet av SAS att man försöker i första hand boka om till eget bolag, i andra hand till bolag inom Star Alliance och i sista hand till övrig bolag som man har ”Interline agreement” med. Givetvis så vill man behålla pengarna inom bolaget, därför så gäller det att du som kund vet vad du vill, vad du kan kräva och vad för diverse historier som du kan få berättat för dig av frontpersonalen. Påläst och påstridig är en metod som har fungerat ibland, men situationen avgör. Att SAS har numera mer handlingagenter och mindre egen personal har tyvärr inga positiva effekter hos oss resenärer. Trots att det blivit sämre så har du fortfarande bra hjälp hos SAS jämfört mot uppstickaren Norwegian. Dom har inga ”Interline agreements”, faktiskt inga avtal med andra bolag. Och om jag förstår vad jag läst av andras erfarenheter så ser man sig inte ha något ansvar vid tekniska problem osv.
Som kund avgör du var du vill lägga dina pengar, och en gammal regel som som ofta gäller är att snålheten bedrar visheten. Bottom line – ta reda på villkoren, förstå vad det är för produkt du köper. Allt är inte guld som glimrar…

Sv Truls
2013-12-28 18:16

Jag har blivit ombokad till Alliance partner!

Truls
2013-12-28 18:08

Med SAS får du vänta tills nästa SAS flyg går. Deras allians är inte mycket värd när något går fel.

ATP/f
2013-12-28 17:10

Boka SAS.

Spec om du skall åka med familjen, det är riktigt tråkigt att sitta och vänta på något på en flygplats spec när man inte har en aning om det ens kommer att gå ett flyg.

Norwegian och deras satsning i all ära men jag hade inte bokat en LH flygning med de innan de har fler maskiner.

Sv lolla
2013-12-28 16:32

Jag har då träffat SAS personal i BKK, EWR, ORD.

Vi ser vad vi vill inte vad som finns!

Fundersam pax
2013-12-28 15:48

Oj vad det skrevs sen.
Ja, jag vet att SAS haft sina problem, men nu skiter jag i lite i tvister om ” vilket flygplan som har bäst cockpit ” typ…
Dom datum jag kollat med bagage och mat blir SAS billigare plus att känslan är att man inte riskerar att ” fastna “. Jag vet inte om det är media hysteri på norwegians nya flygplan men om det är Boeing eller Airbus eller Volvo jag flyger över med är sak samma. Det är destinationen som är viktig, sen sover och äter vi mest ombord den långa flighten över vattnet.

lolo
2013-12-28 15:29

När du bokar din resa och påbörjar din resa med SAS är du kund/resenär
men om något går snett förvandlas du från kund till en kostnad.
Kostnader skall bekämpas och kunden blir fiende.
Vid problem vid en SAS flygning, trots deras påstådda förträfflighet, skall du hålla käft och acceptera vad som än erbjuds.

Kille
2013-12-28 14:58

Lolla

Inte undra på att SAS går skit!

lolla
2013-12-28 14:56

Du Skellefteå: Grattis att du landade på Arlanda där det finns SAS personal
utanför Skandinavien finns inte en enda SAS anställd med kundkontakt utom
handlingagents som inte gör ett skit pga av att SAS intruerat dom att inte göra
ett skit. De SAS anställda som finns i USA/Asien mm skulle inte ens drömma om
att åka ut till en flygplats och prata med en kund.

Sv lollo
2013-12-28 14:38

Du har tydligen varit missgynnad!

De mycket få gånger som det varit problem med SAS har de alltid ställt upp mycket bra!

Bara för att nämna ett tillfälle.
Var försenade från Chicago missade anslutningen till Skellefteå. Nästa flyg till Skellefteå gick om 4 timmar.
Då fick jag förslaget flyg till Umeå planet avgår om 20 minuter vi ordnar en bil som kör dig Umeå – Skellefteå då är du hemma något tidigare än om du skall vänta på nästa anslutning till Skellefteå.
På Umeå flygplats stod en Limousin och väntade. Den körde mig hem till bostaden.

PS! Det var en ekonomibiljett jag hade.

lollo
2013-12-28 14:06

Det brukar ju ofta i trådarsom denna framhållas att SAS ingår in en
ALLIANS och att man får hjälp att boka om när saker går fel.
I praktiken är det ju så att du får klara dej själv. SAS gör minsta möjliga.
Resor man mins med SAS:
Las Vegas nyår 2009
SAS ex ARN till ORD 3 dagar innan nyår, liiite sent ankommande flyg 3 timmar
blev 4 timmar sen departure och vid ankomst 28 December till ORD där
den sk SAS personalen skulle möta upp och bok any anslutning stod en handlingagent son beklagade med första möjliga till Vegas innn nyår var
continenlar på nyrsdagen, samma dag som jag skulle åka hem.
Bra jobbat SAS, 4 timmar i Vegas. Klart det fans plats jag bokade själv på
nätet med AA dan efter men dom ingick ju inte i alliansen så….

Tokyo sommaren 2011
Motorproblem på 340:n ex CPH och inkvarterad på hotell.
Dagen efter erbjuden ny plats på LH ytterligare en dag senare dvs 48 hrs late
på en 6 dagars trip. Bokade själv med AF vis CDG.

Summa sumarum, du får klara dej själv.SAS , allians elelr inte spelar ingen roll.
Så fort det börjar kosta pengar för SAS så säger dom sorry finns inga platser att
boka om till. Det kanske funkade på -90 talet innan internet, men när passagerarna kan själva köpa nya biljetter på bättre villkor så har argumentet att
man på pappret får hjälp men i praktiken så kunde dom inte bry sej mindre
tappat allt värde. Dessutom är det så att så fort du lämnar ARN/CPH/OSL
så finns det ingen SAS personal längre utan handlingagents som har strikta regler
från SAS hur dom skall agera vid problem ( läs: spend no Money )

Nu är ju inte situationen bättre nå Norwegian men jag skulle inte ens drömma om
att resa med dom om det inte vore ARN-OSL.

Sv Klarre
2013-12-28 13:48

Otur?
Snarare dålig planering av Norwegian! De saknar erfarenhet av Long Houl. Hade de haft erfarenhet hade de inte startat upp som de gjort.

Sv stefan
2013-12-28 13:45

Du har fel, mycket fel!!
Alla är inte anställda av SAS eller DY. Jag tillhör inte något av dessa bolag.

Surt sa räven!

Klarre
2013-12-28 13:08

Norwegian har ju just börjat flyga LH.
Klart att det tar tid med en ny sector.
Ge dom ngt år så kommer dom ge SAS och gänget dagligen en klump i magen.
En jävla otur sedan med 787 planen.
Men problem är till för att lösas……

peter
2013-12-28 12:58

Norwegian folk kan det väl inte vara för dom pratar väl mest asiatiska idag?

stefan
2013-12-28 12:57

Tänk att detta forumet bara består av Norwegian o SAS anställda….för dom som gillar SAS är ju tydligen anställda där enligt dom som inte gillar SAS…och det måste ju vara fattigt o laglöst folk från Norwegian….

Marknadsavdelningen
2013-12-28 12:33

Kan inte SAS använda sina resurser på annat än att skriva här, t.ex städa planen.

SAS A340
2013-12-28 12:19

Här har ju faktiskt herr fundersam kollat upp vad det skulle kosta han för 4 personer det datum han ska åka o kommit fram till att SAS är 1500 kr billigare än Norwegian…han har nu fått reda på att för dom 1500 kr som han hade fått betala extra på Norwegian fick han inge extra för så valet var ju enkelt. Norwegians dreamliner upplevelse tror jag även dom flesta klarar sig bra utan,den är även lite svår att tolka vad den betyder o innehåller samt lämnar föga dålig garanti om den s.k upplevelsen uteblir.

/ Detta är kapten som talar.

MaxPax
2013-12-28 11:39

Till fundersam passagerare (blåmössa)

När man går igenom allt som skrivits om SAS här på flygtorget de senaste åren, så verkar följande gälla för SAS (om man skall tro skribenterna):

– all kabinpersonal är mellan 60 o döden i ålder
– SAS Airbusplan är skit och får ofta vända tillbaka
– SAS har en av världens mest omoderna långdistansflotta
– SAS är dyrt. Borde vara gratis då det är skattefinansierat via statens ägande
– SAS borde bojkottas av alla svenskar då dom tydligen tvingar alla att byta plan i CPH

Detta är bara ett axplock av senaste månadens sensationer. Jag gillar SAS, men dom är aldrig mitt förstaval om det finns alternativ.

Luftwaffe
2013-12-28 11:27

Touche pf 🙂

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500