SPU vs SAA
Hej! Nästa år är det dags att väla flygskola för mig. Som rubriken säger så står det mellan SAA och SPU (om jag inte kommer in på den statliga). Vilken ska jag välja?
svar
Om du inte lyckas komma in på en gratis utbildning så kolla runt överallt, t.ex Ibertour.com i Spanien, dom har riktigt bra pris. Kolla även Modul vägen om det passar dig.
Kvalitet hit och kvalitet dit, i slutändan är det upp till dig själv och det handlar om att ha dina cert i handen och lyckas få just ditt CV överst i de enorma högarna som flygchefer och HR personal sitter med.
Flygutbildning är som en körskola, det finns personer som kör med dåliga lärare och blir duktiga bilförare och det finns personer som kör med de bästa lärarna och ändå inte kan köra bil.
Försöka att snåla så mycket som möjligt under utbildningen, det kommer behövas till en Type Rating. Vare sig det är rätt eller fel så får de allra flesta betala sin rating nuförtiden.
Och till sist, va inte naiv och tro att flygskolor kommer hjälpa dig med jobb, det låter bra på infodagar och öppna hus men betyder väldigt lite när du väl är färdigutbildad och inte längre betalar.
Lycka till!
Får man rating på SAA? Många skriver att SAA leder mest till jobb. Står man utan rating efter avslutad utbildning så spelar det ändå ingen roll. Kunskapsnivån på skolorna i Sverige skiljer sig inte allt för mycket i Sverige så jag skulle i så fall satsa på modul utbildning. Betydligt billigare!
Självklart vill man heja på sin gamla skola men face it., utan rating och timmar på typ är det sjukt svårt! Titta bara på SAS som folk anser är ett seriöst bolag. Visst har SAA haft samarbete med Ryan, men där betalar man rating likförbannat! Sen håller Ryans upplägg på att gå mot pipsvängen…
Alla ni med moral som vägrar köpa TR, all heder till er men ni kommer förmodligen stå utan jobb om fem år också! Kanske KTH är ett bättre alternativ?
Jag lägger min röst på SPU.
Blev klar förra året och ångrar inte mitt val.
Mitt val stod också mellan SAA och SPU men fick ett större förtroende för SPU.
Erfarna instruktörer och de anordnar seminarer med besök av kaptener och styrmän från större bolag så även om de inte utåt säger att de samarbetar med bolagen så får man in en fot ändå.
Och sen är det alltid skönt att veta att det finns en tekniker på plats om man undrar något eller får problem.
UTSA (typ SAS gamla NAC) i Norge kan du också ge en chans som Svensk. Då får du inte bara alla certifikat gratis, utan också en universitets-kandidatexamen vilket ger fler jobbchanser i flygbranschen, inte bara som pilot. Dock tar de bara in 12, men betygen måste inte vara topp, de går mycket på testresultaten och intervjun, precis som TFHS.
http://uit.no/studietilbud/program?p_document_id=275406
http://en.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Aviation_College
Eftersom det finns 3 statliga utbildningar i Skandinavien ska du nog prova ta dig in Du får prova flera gånger.
Annars går det att komma undan billigt genom att gå modult, men vissa bolag prioriterar integrerat-utbildade elever ifall eleverna e low-timers. Men det finns ingen statistik på det, bara intrycket jag fått.
Hur är det med t.ex. EFTA i Sverige? Kostar 690.000, och frågan är om man ens har en chans mot de 40 varje år statligt utbildade piloter i konkurrens om jobben. I första hand ska jag satsa på TFHS, SAA är nog inte aktuellt då mina betyg inte är tillräckligt bra för att bli antagen där är jag ganska säker på.
Sen har vi CTC och Oxford i UK, dessa har partners med b.la. Ryanair och easyJet, Qatar (CTC) och ett par mindre bolag, vilket skiljer sig enormt mot EFTA i Sverige. De verkar dock kosta en del mer i England och de har även lite betygskrav och så. Men vad skulle rekommenderas, förutom TFHS?
Håller fullständigt med Calle
Ta dig som föregående person sagt, en titt på CTC och Oxford i UK. Kommer du in så har du bra chans att få ett jobb på easyJet. Stabilt bolag med bra möjlighet att bli kapten inom rimlig tid. Flera baser i Europa att välja på. Skit i skolorna i Sverige, dom har inga förbindelser med några bolag, det har CTC och Oxford. Rätt in i högersätet på en A320 om du sköter dig i skolan.
Ta dig som föregående person sagt, en titt på CTC och Oxford i UK. Kommer du in så har du bra chans att få ett jobb på easyJet. Stabilt bolag med bra möjlighet att bli kapten inom rimlig tid. Flera baser i Europa att välja på. Skit i skolorna i Sverige, dom har inga förbindelser med några bolag, det har CTC och Oxford. Rätt in i högersätet på en A320 om du sköter dig i skolan.
Skippa SAA och SPU. Sök någon utbildning där det finns en ljus framtid. Jag föreslår KTH. På allvar!
Ja, EFTA på ostkusten och Flyguppdraget på västkusten är två bra alternativ. Mindre skolor har nog större fokus på varje enskild elev, är mer flexibla o s v. Bägge har väl boende på skolan. Beror på var man är ute efter.
Dessutom är det allmänt känt att de som inte kommit in på saa går på spu
Skulle aldrig köpa mig en utbildning idag. Med 40 testade och statligt utbildade per år kommer ni inte ha en chans i kampen om jobben
Jo, jag trodde också jag skulle få lite hjälp av skolan när det var dags att söka jobb, men det är bara att glömma om det inte finns ekonomiskt incitament för skolan att ordna jobb åt dig.
Det som det handlar om är att själv odla sina kontakter, bli väskedängare på Arlanda om det inte finns något annat i branschen för tillfället. Håll dina cert, flyg taxi eller ta FI-behörighet, ta kanske en rating om det leder till något, gärna mot bruttolöneavdrag eller bond eller helst gratis i något seriöst bolag (jag skulle inte ta en rating på vinst och förlust, det är emot mina principer), och kämpa på. Håll kontakten med de kontakter du odlat och var snäll och trevlig mot dina kursare som inte bara är dina konkurrenter om jobben, de är också ditt kontaktnät och din nästa flygchef/kapten/styrman. Det kan även löna sig att arbeta på operations, incheckningen, FPC på Arlanda, ramppersonal, manualuppdaterare på flygavdelningarna runtom i landet, crewoffice, you name it – var som helst i branschen där du kan träffa på rätt folk!
Lycka till, kör hårt och gör vad du tror är rätt! Lyssna på de råd du får, lägg dem i varsin vågskål om de är av olika uppfattning, bilda dig din egen uppfattning och kör på!
Rekomenderar CTC Wings och Cae oxford aviation academy. Dem leder till jobb mer en någon annan svensk flygskola. Allt annat är småverksamhet.
Jag har inte själv studerat vid någon av skolorna, jag har dock varit på öppet hus hos båda.
Mitt intryck är att SPU har en mer personlig stämning, enkel kontakt med lärare osv. SAA är kanske lite mer opersonliga då de massproducerar piloter, vilket kanske kan ha sina fördelar det med.
C172 vs DA40 anser jag vara hugget som stucket, båda har för/nackdelar.
Personligen tror jag det är viktigt att ha en nära relation med instruktörer och ledning då hela branschen bygger på att man har ett bra kontaktnät. Är man bara en i mängden så är det inte mycket skolan kan göra när du sedan ska söka jobb.
Hur kommer det sig att du endast överväger dessa två skolor? Har du kollat med t.ex. flyguppdraget eller EFTA?
Och självklart ska du söka gratisutbildning vid t.ex. TFHS i första hand 🙂
Jag rekomenderar att du väljer en riktig utbildning, men jag antar att du är för dum för att komma in! Enklare att köpa sig en utbildning
Vilken utbildning har du tänkt gå? Integrerad ATPL?
Jag hade rekommenderat SAA om det är ett flygjobb man vill ha. Vill man ha utbildningen så kan man välja vilken skola som helst. (Nästan)
Jag hade rekommenderat SPU.
Riktigt bra lärare och trevlig miljö!