Ny krasch med Cessna
Under söndagen kraschade en Cessna Citation med 2 piloter och 2 passagerare i Trier, Tyskland. Flygplanet kom från England och det är återigen en fråga om det är orutinerade piloter bakom spakarna eller något annat som ligger bakom. Ännu har inte informationen om registrering/operatör kommit fram.
svar
Att man ens TÄNKER tanken att göra en visuell inflygning är ju helt från vettet..
Har vi inte sett detta beteende förr? Det var väl i princip hela polska regeringen som strök med i en liknande händelse.. Undrar vad som gjorde att det var så viktigt att genomföra en omöjlig landning den här gången??
Ingen ILS på flygplatsen, foggy, dålig sikt, visual approach.
Låter ju som upplagt för ett tillbud alt haveri.
Frid över dessa människor MEN Kaptenen/Styrman gjorde ett felaktigt val här.
Så mkt kan man ju säga utan att förtala ngn….
2 piloter + 2 pax döda enligt Süddeutsche Zeitung.
Fel beslut helt enkelt. Skäms över kollegor som ens försöker sig på nåt så urbota dumt om det vädret stämmer. Omdöme saknas ibland.
Hittade lite information..
Reg: N452TS
Aircraft left Trier on Friday for Shoreham, West Sussex. Back to Trier, crew encountered foggy conditions and poor visibility. As the airport of Trier-Föhren is not equipped with an ILS, crew should approach visually only. At the time of the accident, it seems that visibility was reduced to 100 meters only. Crew tried to make an approach but did not realize his altitude was too low. Aircraft hit the cables of a power line (15,000 volts), overturned and crashed upside down in flames several yards short of runway. All four occupants were killed.
Tråkigt väder och mycket tråkig händelse. Att börja skylla på någon/något innan man ens vet vad som ligger bakom är otroligt dålig stil. Som föregående talare skrev, var vädret inte särskilt roligt. Kan säkert ha påverkat.
Ser ut som CAT III väder.
Kolla Aviaton-safety.net
Inget trevligt väder rapporterades från militärbasen 22km bort (bilvägen),
08003KT M0400 R23/0150 FZFG VV001 M01/M01
Låter väldigt tajt för mig, i en eventuell SinglePilot-operation av affärsjet.
@Krash
Finns det någon källa som styrker ditt påstående?
“och det är återigen en fråga om orutinerade piloter”
Att du bara kan fälla en sådan kommentar när du inte har en susning om vad det handlar om. SKÄMS.