Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Hur har det gått med all rekrytering?

Tråden startades av CabinCrew

Novair – Timanställda på kortkontrakt.
Flynordic – Sommarvikarier via Proffice.
Topflight – “Norska Proffice” förmodligen för DAT.
Nordic Airways – Sommarkontrakt.
FlyMe – sommarsäsong.
FlyExcellent – Nytt bolag.
JetX/Primera – Gammalt bolag i ny tappning.
Norwegian – Ännu en Profficekurs.
SAS – Köpenhamn.
Sterling – Flera baser.
Malmö Aviation – Sommarfåglar genom CAT of Sweden.

Även Ethiad, Emirates, Eurocypria och inte att förglömma “Stjärnbanken” 😉

Någon som kan avlägga rapport om en eller flera? Har de fått 10 sökande per plats eller 300? Hur har det gått att hitta erfarna för de som sökt det? Är det helt plötsligt brist på C/A?

Publicerad den 2007-03-02 18:49
Skriv ett svar
Antal svar: 17

svar

Matilda Plåtdotter
2011-01-24 13:44

Galant drag att lyfta upp en nästan fyra år gammal tråd, damma av den, och göra den högaktuell igen. Ska nog leta lite själv tror jag, i det digra arkivet……!

Lisa
2011-01-24 13:33

Spårsnoken, hur kan man söka direkt till Göteborg?

spårsnoken
2011-01-24 12:23

nån mer än mig som sökt till Norwegian i göteborg?

Blackhawk
2007-03-02 18:49

Norwegian via Proffice i Sverige:

Norwegian har stadig tatt inn CA via Proffice, dette i stedet for å ansette flere personer i Norge – og dermed spare utgifter (kan dog ikke forstå, at det blir så “billig” å ha CA fra Sverige boende på hotell i flere netter blir så billig?)

Norwegian rekrutterer dog også etter fast ansatte i Norge, med base enten i Oslo, Bergen, eller Trondheim.

I tillegg til dette, så kommer CA innenfor “Lærlinge-prosjektet” til å fylle kabinen.

SAS Danmark:

er ferdige med å rekruttere, de har forlenget søknadsfristen to ganger. Den seneste tiden har de kun søkt etter vikarer (tilkaldelsesvikarer).

Jeg har selv fått tilbud om 100% heltidsansettelse i SAS Danmark, og skal begynne å jobbe på bl.a. A321 med base på CPH. Har tidligere jobbet i NVR på nettopp A321..

Trolli_Dolli
2007-03-02 15:29

Sterling söker fortfarande folk till Billund, Göteborg och Aalborg. Stockholms kursstart är om några veckor.

Amme
2007-03-02 14:20

Jeni, det verkar som det! Detta tjänar TF en hel del pengar på eftersom de själva inte behöva utbilda sin personal! Men, söker du till TF och blir antagen kommer du givetvis inte att hamna i utlandet, eller vice veras (dvs, söker du till CAT’s vanliga kurs lär du inte hamna på TF). CAT rekryterar ju åt TF och det är en avskild rekrytering än till deras vanliga kurser.

Jeni
2007-03-02 14:13

Va?? Får man bara bli sommarfågel efter att betalat över 17000 till Cat för en utbildning på 10 dagar. Vad får man för möjligheter och kunskaper för så mycket pengarna undrar Jag? Enligt deras hemsida ska den även öppna dörrar till utländska bolag med bas i utlandet. Men hur glad skulle man då bli om man har utlandsavsikter med kursen och hamnar på Bromma med TF? Eller har jag missat något?

Amme
2007-03-02 14:03

Med andra ord, ber en av dina chefer dig att hoppa ska du istället för att fråga varför, fråga hur högt!

Diamond
2007-03-02 09:58

Tackar tackar.

cabincrew, förlåt att jag säger detta, men fan vad du låter bitter ibland.

Ja, jag har flugit tidigare, jag vet vad jag ger mig in på om jag börjar på detta bolag. tack ändå för dina varningar.

lev gott. jag ler hela tiden =)

CabinCrew
2007-03-02 01:41

Bäst var Linjeflyg. Mitt första bolag. Ingen större herarki, ledningen var super. Bra betalt. När vi fick 737 blev destinationerna intressantare.

Har inte bytt bolag så ofta. Däremot stationeringsort.

mazerati
2007-03-02 01:29

CabinCrew: Du verkar ha varit med lite överallt; gulfen, europa, skandinavien mm. Vilket bolag trivdes du bäst på?

CabinCrew
2007-03-01 23:47

Grattis!

Hade jag varit dryga 18 och haft som alternativ att åka till Kreta och jobba på en bar hade jag hoppat på det direkt.

Har du erfarenhet m.m. skulle jag kanske inte vara lika entusiastisk.

Bra att tänka på i denna del av värden är att:

– Dina chefer är chefer så säg inte emot och kom inte med förslag. Le, var glad och gör exakt som du blir tillsagd.
– Din uniform, hår, naglar, uniform etc är väldigt viktigt.
– Förvänta dig inte att någon säger att du gör ett bra jobb men du kommer att få massor av skäll om du gör fel.

Det är bara en säsong. Bit ihop och gör ett bra jobb. Se till att du får med dig alla papper när du slutar.

Njut av solen, billiga drinkar och ha kul. Se det som en arbetssam semester!

Diamond
2007-03-01 23:22

Hej på tal om all rekrytering, blev uppringd av bolaget EuroCypria ídag och fick höra att jag blivit vald att gå kurs hos dom.

någon mer som fått jobberbjudande hos EuroCypria? =)

CabinCrew
2007-03-01 19:43

DAT = Danish Air Transport. Går även under marknadsföringsnamnet “Vildanden” (tor jag) i Norge. Små propellerplan. Topflight ger ungefär hälften av lönen jämfört med de som är direktanställda av DAT.

Någon som vet något om grundfrågan?

L
2007-03-01 17:00

CabinCrew!
Du skrev: “Topflight – “Norska Proffice” förmodligen för DAT”.

Vad står DAT för? Vilka är dem?

CabinCrew
2007-03-01 14:59

Proffice Aw. har rekryterat och hyrt ut personal till Norwegian som använder PA-personal som ett lågkostnadsalternativ till norska anställningar. PA har inte kompetens för att utbilda.

CAT är ett utbildningsföretag som rekryterar och utbildar sommarpersonal för MAVIA. Antagligen för att det är enkelt för MAVIA.

Matte
2007-03-01 11:56

Hej,
Kan inte skrtya med att jag kan allt för mycket, så måste få fråga. 🙂

Varför anväder sig Norwegian sig av PA? Är det ett billigt alternativ när man ska rekrytera? Är det PA som håller i hela utbildningen eller är det bara själva rekyrteringen?

MAVIA, varför använder dem sig av CAT of Sweden? Billiga eller dyra?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500