SAS: “Sista chansen, boka en billig resa nu!”
Hur tänker dom egentligen på Marknadsavdelningen hos SAS??
Ett mail gick idag ut till samtliga Eurobonusmedlemmar med ovanstående rubrik.
Mitt undermedvetna säger: Jaha, då var det tillbaks till dyra priser om jag inte bokar nu………. tåget har gått………(eller flyget har gått?)
svar
Tack jag vet att revenue betyder intäkter, det är ingen nyhet.
REVENUE i mars-14, det vill säga intäkterna i mars ökade med ca 10% jämfört med mars-13, en ökning med cirka 107 miljoner NOK.
Det som däremot du far efter som en minskning är att RASK minskade, eller om fördrar yield, så minskade den. RASK och yield är enhetstal som uttrycker en revenue per enhet.
Revenue är engelska och betyder intäkt. Norwegians intäkter rasar betydligt mer än vad kostnaderna minskar. Om SAS intäkter minskar med 6% och kostnaderna minskar med 6% är lönsamheten oförändrad.
@CL. Det verkar vara utsålt i dårhuset idag.
Om du multiplicerar ASK med RASK så får du intäkter, på exakt samma sätt som om du multiplicerar RPK med Yield så får du samma intäkt.
Vad är det du vill komma fram till ???
Multiplicera med ASK, så får man revenue. Om kostnaden CASK minskar 10% räcker det självklart inte på långa vägar, för att uppväga fallet i revenue.
Hur stor förlust hade då Norwegian enligt era beräkningar i mars?
RPK 52% * Yeild -27% = ?????
@svar Ruben , man kan altså ikke beregne et indtaegtsbortfald om man ikke kender omsaetningen , formlerne er jeg ikke uenig i.
X STONO ? ok derfor din normalt fjendtlige indstilling til Sas i div. indlaeg.
@Pierre Holmgren. Du är helt ute och cycklar. Om du inte kan bättre kommer du inte ens in i förskolan. Beräkning av intäkter har inte förändrats sedan jag gjorde
intäktsbudget på STONO. Elementärt: RPK x Yield = intäkter precis som Bertil skriver.
Fanns ju inga billiga resor från Göteborg…
@svar Bertil , det er muligt at dine evner ud i matematikken räkker til at väre med i tv programmet er du smartere end en femte klassere , men da du ikke kender omsätningen kan du heller ikke regne dig frem til 170 mill.
Et indtägts bortfald går dog ikke at bortforklare at det er, men forhåbentlig er omkostningerne stadigväk for nedadgående , trods alt flere pass men også större produktion for at attrahere disse ca. 150.000 flere pass som det var i marts.
Särlig meget gläder det mig med den meget store väkst i Norge og Sverige på 13%.
Nu fra 1 april er rengöringen i CPH ikke i Sas regi med egne ansatte de er nu overfört til Sodexho , bort med en fast omkostning og ind med en rörlig.
@Pierre Holmgren.
Enkel matematik my dear Pierre H, det borde till och med du klara.
RPK mars-14 x yield mars-14 = intäkter mars-14 (ca 170 milj sek mindre)
jämför med:
RPK mars-13 x yield mars-13 = intäkter mars-13.
Alltså, de ligger alltid lite högre och sen säljer de ut biljetter till det billigaste priset de kan tänka sig att sälja för för i en kampanj nu. Då snor de åt sig massor av högsäsongens kunder redan nu. Vanligt marknadsföringsknep om man studerat just marknadsföring…
Det är nog större risk att ett bolag går i konkurs, där intäkterna rasar med 26% (per passagerare). Betala med kort!
Kanonpris!
Vad är problemet, haha!
Har man nån garanti om man köper en biljett av SAS och de gåri konkurs?
@svar Bertil , din måde at regne (trylle) dig frem tikl Sas tab får mig til at tro du gik ud af tredie klasse fordi du skulle göre lumpen.
Nej då, bara lugn, de tar bara en liten paus. Det kommer ett nytt erbjudande om
1 000 000 billiga resor om bara ett par veckor. SAS har just tappat 170 miljoner i
intäkter och behöver fylla på kassan igen.