Featured article image

Danska DAT växer i sommartrafiken

Publicerad den 2 juni 2025
Kommentarer
Danish Air Transport (DAT) siktar högt. Sommaren 2025 kliver det danska flygbolaget in som en viktig pusselbit i Finnairs trafikprogram. Det är tydligt att det lilla danska flygbolaget har stora ambitioner – och i sommar kommer ännu fler resenärer att kliva ombord på DAT:s flygplan, utan att ens veta om det.

Från och med 1 juni kommer DAT att flyga dagligen mellan El Prat i Barcelona och Helsingfors flygplats med en Airbus A320-200. Det nya uppdraget innebär ett rejält kliv framåt i bolagets redan etablerade wet lease-verksamhet – där DAT hyr ut både flygplan och besättning till andra flygbolag.

En A320 till Barcelona

DAT:s andra Airbus A320-200 i Finnair-samarbetet kommer att stationeras i Barcelona och täcka in den intensiva högsommarsäsongen fram till slutet av oktober. Flytten bygger på DAT:s befintliga wet lease-samarbete med Finnair, som inleddes i december 2024. Flygbolaget har sedan dess flugit en A320 (registrering OY-JRS) på en mängd olika europeiska rutter.

Utöver detta nya avtal är DAT redan ett välkänt namn på den globala wet lease-marknaden. Bolaget har bland annat flugit på uppdrag av Israir Airlines till och från Tel Aviv sedan juli 2024. Dessutom finns ett året-runt-avtal med Uganda Airlines, där DAT opererar regionala linjer i Afrika från Entebbe.

Nära miljonen passagerare – och expansionen fortsätter

Med en flotta på 15 ATR-plan och fem Airbus A320/A321-flygplan transporterar DAT årligen nära en miljon passagerare. Företaget har sin bas i Vamdrup, Danmark, där även huvudkontoret ligger vid Vamdrup Airport.

DAT:s intensifierade samarbete med Finnair markerar inte bara en milstolpe för det danska flygbolaget – det signalerar också en långsiktig strategi att stärka sin position som en flexibel och pålitlig aktör i wetlease-segmentet. Bolaget har under det senaste decenniet metodiskt byggt upp en kompetens inom ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance).

Framåt ser DAT ut att vilja växa vidare både inom Europa och på andra kontinenter. Det finns indikationer på att företaget planerar att utöka flottan med ytterligare narrowbody-flygplan, vilket skulle möjliggöra fler längre uppdrag i samarbete med större nätverksbolag. Samtidigt fortsätter ATR-flottan att vara ryggraden i DAT:s regionala verksamhet, både på hemmaplan i Danmark och i Afrika.

Wetlease-boom i Europa sommaren 2025

DAT:s expansion sker i ett sammanhang där efterfrågan på wetlease-lösningar har exploderat. Sommaren 2025 ser ut att bli en av de mest intensiva någonsin för europeiska flygbolag – där personalbrist, försenade flygplansleveranser och högt tryck från semesterresenärer driver ett rekordbehov av inhyrda kapaciteter.

Med sikte på framtiden, verkar DAT ha hittat sin nisch: ett smidigt, snabbfotat bolag som kan fylla gapet mellan efterfrågan och kapacitet – både inom Europa och på den globala scenen. Och medan många passagerare i sommar kanske aldrig kommer att höra talas om DAT – Danish Air Transport, så kommer deras resor ofta att ske i det dolda med det danska bolaget.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Kent Nilsson
2025-06-03 13:16

Mycket bra gjort hoppas ni kommer att börja flyga på Gambia och Senegal också.

thomas
2025-06-03 08:59

I Danmark betalar arbetsgivaren 8% på bruttolönen i sociala avgifter i Sverige 31%
Det här är nog en av anledningarna till att DAT kunnat expandera och funnits kvar över tid. Vilket inte varit fallet i Sverige.
Med några få undantag. Bolaget har dessutom en mix av operationer som ger jämna inkomster över tid.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500