
Norwegian-koncernen lyfter med 2,5 miljoner passagerare
Publicerad den 5 juni 2025Maj månad var allt annat än stillsam för Norwegian och Widerøe. Tillsammans flög de över 2,5 miljoner resenärer, och koncernchefen Geir Karlsen ser ljust på sommaren:
– Vi är nöjda med bra passagerarsiffror och att kabinfaktorn ökar i förhållande till förra året. Dessutom är jag nöjd över ännu en månad med både bra operationell drift och punktlighet, säger Karlsen.
Blickar vi framåt mot sommaren är det tydligt att flygresandet är tillbaka på allvar. I maj 2025 reste sammanlagt 2 527 517 passagerare med Norwegian-koncernen. Av dessa flög 2 178 172 med Norwegian och 349 345 med Widerøe. Båda bolagen rapporterar ökad kapacitet jämfört med samma månad förra året, samtidigt som punktligheten fortsatt ligger på höga nivåer.
Minskad intäkt trots stabil tillväxt för Norwegian
Norwegian ökade sin kapacitet med 3 procent jämfört med maj 2024, medan den faktiska passagerartrafiken steg med 5 procent. Kabinfaktorn – alltså hur väl planen fylls – var 83,6 procent, en ökning med 1,5 procentenheter. I genomsnitt hade bolaget 86 flygplan i drift under månaden.
Och punktligheten? Nästan 9 av 10 flyg lyfte i tid. 99,7 procent av alla planerade flygningar genomfördes. Koldioxidutsläppen per passagerarkilometer låg på 72 gram, vilket är en minskning med 1,6 procent från året innan.
Samtidigt minskade intäkten per passagerarkilometer något jämfört med maj förra året. Det kan tyda på ökad konkurrens om resenärerna, särskilt på populära linjer där flera aktörer erbjuder liknande avgångar. Pristrycket kan också vara en följd av kampanjer inför sommaren eller en medveten strategi för att fylla flygplanen under en period då kapaciteten snabbt ökar. Det innebär att tillväxten i passagerarantal inte nödvändigtvis ger fullt genomslag på intäktssidan.
Widerøe ökade kapaciteten men tappade något i beläggning
Widerøe, med sitt hjärta i kortdistansflygningar i Norge, hade 349 345 passagerare under maj. Trots en liten dipp i kabinfaktorn till 68,6 procent (ner 0,8 procentenheter), ökade både kapacitet och trafik med över 7 procent.
Både Norwegian och Widerøe visar tydliga tecken på återhämtning och tillväxt inom flygsektorn, med ökande passagerarsiffror och förbättrad punktlighet. Att Norwegian lyckas kombinera hög punktlighet, ökad kapacitet och förbättrad kabinfaktor tyder på en organisation som har god kontroll och rätt tajming i sitt nätverksbygge. Widerøes siffror bekräftar samtidigt bolagets betydelse som regional livlina i Norge – något som ofta glöms bort i det större trafikbruset.
Kommentarer
@Max T.D. Norwegian står och stampar på samma ställe. De växer inte längre och har svårt med lönsamheten. Att man alltid sätter positiva rubriker när flygbolag “växer” när dom utökat kapacitet och på så sätt fått fler passagerare är kutym. Flygbolagen i Skandinavien har det just nu mycket motigt och Norwegian är väl kanske det bolag som fortfarande har näsan över vattenytan men det verkar gå sakta utför. För de andra ser det mörkt ut. SAS kommer visa miljardförlust även detta år. Överraskande dock att det nordiska flygbolaget Finnair trots strejker och problem med överflygning av Ryssland klarar sig lite bättre än de skandinaviska bolagen.
Norwegian “går som tåget” no pun intended.
Många skaffar även deras bankkort nu och de verkar utöver de ha väldigt trevligt och kul ombord. Samma känsla får jag inte hos huvudkonkurrenten?