Nytt flygbolag på Arlanda
Vet att det förs en dialog mellan ett groundhandling bolag på ARN tillsammans med ett stort flygbolag om en ny linje. Vet inte exakt vilket bolag det rör sig om men har några gissningar. Cathay Pacific, Etihad (som redan trafikerar CPH) eller Singapore Airlines (som redan trafikerar CPH). Är det någon som har några funderingar eller invändningar på vad det kan röra sig om?
svar
Norse ändrar rutter lika frekvent som man byter underkläder. Utan kontinuitet så blir det svårt att behålla passagerarna.
Ser dessutom ut som att de flesta maskinerna hos Norse hamnar i Indien. Ökat ACMI tyder på att något inte riktigt fungerar.
En fågel kvittrade i mitt öra att Qantas ska börja flyga till Arlanda från slutet av 2025 🌼
@Norse Atlantic
Du har rätt i del du skriver men jag måste påpeka att ett fullt flyg inte alltid betyder lönsamt!! De flesta på detta forum tror att bara man fyller ett flyg så är allt bra,
tyvärr inte fallet!
@Förslag
Royal Jordanian flyger redan till Stockholm.
Jag tror att Etihad definitivt kan komma till Stockholm i närtid. Sedan är fråga om Göteborg får trafik till Doha (igen) eller Dubai. Både Emirates och flyDubai kommer snart få Boeing 787, som skulle kunna komma till Göteborg.
Med tanke på hur många som ”flytt” till Sverige tycks det mirakulöst finnas ett enormt behov av semesterresor till de forna hemländerna. Västerländska bolag klarar sällan av korruptionen och får även panik och ställer in säsonger av trafik när missilerna haglar ena dagen och nästa är allt som vanligt igen. Gissar därför att det kan handla om Middle Eastern Airways eller Royal Jordanian som är vana att trafikera denna del av världen och kan lägga upp transittrafik (flyg eller mark) till framförallt Irak och Syrien. Vad som talar mot är att det blir svårt att behålla trafiken den dag direktflyg fungerar igen.
Rutten är alltså bestämd men inte offentliggjord?
Kan rekommenderas, service och vänlighet på ett tilldragande sätt.
Till skillnad från CPH har Arlanda rutt till Amman, en mindre ”hub” i mellanöstern, verkar gå bra för den rutten, RJ har höjt frekvensen och kommer i Juli hit med 787.
Tror absolut att det finns en marknad mellan ARN-LAX och kan vara så vi ser den nästa sommarsäsongen. OSL-LAX höll inte Norse lade ner denna linje men absolut så kan en rotation 2-3 ggr i veckan från Stockholm vara fullbokat speciellt om de tar sommarsäsongen.
Jag tror absolut inte på United till IAD eller ORD då de knappt flyger mer än 3 månader på ARN. Hoppas på China Eastern kanske nästa år. Men som jag hört är det mest troligt att Ethiad startar en flyglinje. Eller kanske Norse till LAX/MIA. Men även Thai åter till HKT då jag vet då jag jobbar inom resebranschen att Thailand har gått upp för svenskarna. Själv skulle jag se Korean Air till SEL vara sjukt bra
China Eastern från Shanghai tror jag ligger långt borta. Om något därifrån tror jag på Air China. Annars tror jag dock Etihad från Abu Dhabi och United från Chicago eller Washington skulle vara mest troligt.
Dagen flygning med Emirates från ARN gick över Ryssland. Inte så trevligt.
Gå ned i Ryssland vid en nödlandning? Nej tack!!!
Varför nyttja flygbolag som gynnar Ryssland krig mot Ukraina/Europa?
“Andreas Flyger Etihad över Ryssland till vår del av Europa?”
Jag antar det. Vet att UAE har tillstånd att flyga genom ryssland, något som Emirates nyttjar. Då borde Etihad få tillstånd också eftersom EY och EK är från samma land UAE
Flyger Etihad över Ryssland till vår del av Europa?
Jag tvivlar inte på att China Eastern kommer tillbaka till Stockholm, sedan möjligtvis Air India. Väldigt kul att Etihad planerar rutt hit!
Jobbar inom resebranschen och var på en föreläsning på ett företag angående detta och enligt dom (säger inte namn) så ska Ethiad öppna ARN till hösten. Så vi får hoppas på detta. Själv skulle jag vilja se China Eastern till Shanghai men har ej hört något från detta och det börjar nu till CPH. Kanske i framtiden