Bromma måste bli stort
När Arlanda kroknar under trycket är det dags att låta Bromma blomma ut – ordentligt. Förläng bana 12 med 950 meter (tunnel för Bällstavägen), så vi kan ta emot A350:or mitt i stan. Ny terminal med 20 gater. Elflygsnav. Takpark. Varför inte ett expressgodslager under mark?
Det finns 1 000 meter till närmaste hus efter grönområdet vid bällstavägen– vi har utrymme. Dags att sluta tänka smått. Gör Bromma till en riktig storflygplats. Stockholm förtjänar det.
svar
Vet du varför den lades ner då? Hint: det har inget med golfbanan eller rugbyplanen att göra utan en viss byggnad och en viss familj på Drottningholm. Så lycka till med att öppna den igen 😀 Det fanns tydligen säkerhetsrisker att ha plan startande och landande däröver, som tydligen inte finns avseende exempelvis Spånga, Kungsholmen och Söder… 🙁
Men det var nog härligt för de boende i fin-Bromma att slippa ha planen flygande över sig när banan stängdes, annars hade det nog varit annat ljud i skällan om Bromma Fpls vara eller icke vara för länge sedan…
Vad kallade du det? Framtidens el-flyg 🙂 Det är en utopi. Marken du pratar om ägs dessutom av Stockholms stad och den kommer aldrig bli flygplats igen oavsett hur mycket du önskar det
Som tillägg till min trådstart. Få känner till det – men Brommas andra f.d. landningsbana skar tvärs över dagens bana. Där planen en gång lyfte, ligger idag en golfbana och en rugbyplan. Där det en gång dånade flygmotorer, joggar nu överklassgolfare mellan hålen. Det är absurt.
Vi måste ta tillbaka den landningsbanan.
Det här handlar inte om gräs, känslor eller rekreation. Det handlar om infrastruktur, tillväxt och funktion. Stockholm behöver mer flygkapacitet – Och nej, inte heller en rugbyförening på gräsplätten väger tyngre än ett regionalt flygnav i en huvudstad.
Det handlar om att återställa ett historiskt nav för framtidens elflyg.
Oj versaler och skrikig text. Vad är det du ville ha sagt med ditt inlägg? Glömt att ta lunch medicinen?
Intressant inlägg, men du är ungefär 60 år för sent ute.
Arlanda är en spökflygplats INTE Bromma. Man ska hålla Arlanda vid liv med konstgjord andning och satsa riktiga stora summor på att GÖRA OM Bromma till den VIKTIGASTE HUB i Skandinavien. Sund förnuft säger att prioritet MÅSTE VARA att utveckla Bromma och att Arlanda MÅSTE AVVECKLAS.
Heja Swedavia!
Swedavias vision är att flyta alla viktigaste institutioner från Stockholm till den blivande spektakulära nya “Arlanda city” och investera och satsa rejäla summor på Bromma som den enda och viktigaste flygplats i det som säkert kommer att kallas med stålhet för “Stor Arlanda city Region”.
Alltså det ser som att Arlanda kommer att bli Sveriges huvudstaden och Bromma den modernaste flygplats i Norden om INTE i hella världen.
Heja ABSURDITETER!!!
Heja ABSURDITETER!!!
Heja ABSURDITETER!!!
Bromma borde inte ha kommersiell trafik, utan enbart samhällsnyttigt/allmän flyg
Gör Bromma flygplats till ett motsvarande Säve flygplats i Göteborg. Samla allt samhällsnyttigt/allmän flyg & förbjud kommersiellt flyg.
Arlanda kroknar under trycket?? Vilken planet lever du på? Finns inget tryck på Arlanda, mycket kapacitet kvar innan man når taket. Dessutom är dina fantasier om Bromma tagna ur det blå. Swedavia och staten äger ingen mark verken på den befintliga flygplatsen eller runt omkring.
Haha, kul, men säkert sarkastiskt.
Behåll Bromma !!! Stockholm behöver två IFR flygplatser.
Det går utmärkt att förtäta med bostäder runt ESSB men bibehålla rullbana samt
annan infrastruktur för privat, bruksflyg och viss linjetrafik.
Swedavia gör allt för att få bort ESSB. Det krävs fortfarande PPL eller handling och slot. Samma ordning som var före BRA flyttade till ESSA. Det finnas bara 2 platser för privatflyg utan handling.
Gör Bromma till den bästa flygplatsen för mindre flyg.
Arlanda kommer aldrig att passa för detta mindre flyg.
Länge leve ESSB !!!
Bromma flygplats betjänar idag ett fåtal.
Men kostar Stockholms stad mycket.
Bromma har gjort sitt.
Tyvärr handlar inte stockholms flygplatser så mycket om stockholm, utan resten av sverige, och skandinavien.
BROMMA MÅSTE BORT
Eller så stänger vi ner ESSB och flyttar all flygtrafik från Stockholms flygplatser till enbart Arlanda. Stockholm behöver inte två flygplatser utan det räcker med en enda.
De kan ta över City Gross lokaler och bygga en megastor lounge där också
Tja, det är ju en bra början i alla fall. För övrigt borde man kunna införa ukrainska drönartaxi, både till Arlanda och Bromma. Taklandning på Clarion Hotel Arlanda och Best Western Bromma, och direktrutt till Centralen.