Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Bromma måste bli stort

Tråden startades av ESSB4ever

När Arlanda kroknar under trycket är det dags att låta Bromma blomma ut – ordentligt. Förläng bana 12 med 950 meter (tunnel för Bällstavägen), så vi kan ta emot A350:or mitt i stan. Ny terminal med 20 gater. Elflygsnav. Takpark. Varför inte ett expressgodslager under mark?

Det finns 1 000 meter till närmaste hus efter grönområdet vid bällstavägen– vi har utrymme. Dags att sluta tänka smått. Gör Bromma till en riktig storflygplats. Stockholm förtjänar det.

Publicerad den 2025-06-03 17:28
Skriv ett svar
Antal svar: 23

svar

Sham
2025-06-12 20:43

Kan det, med tanke på flygtragedin i Indien, anses vara vettigt att ha en storflygplats mitt i en storstad?
Att göra Bromma flygplats stor, rimmar illa, enligt mig.

Sham
2025-06-07 09:45

Till Bromma bo
Hej och tack för en gedigen och bra redovisning!

@Gus
2025-06-07 09:42

Småflyget kan ju hålla till i Skavsta. Detta lilla nöjesflyg kan ju inte bara för skoj skull hindra Stockholms utveckling.

Bromma bo
2025-06-07 08:27

Swedavia gick redan 2020 ut med att de inte ser det som affärsmässigt motiverat att driva Bromma flygplats längre, till stor del på grund av pandemins effekter på flygresandet. 2021 lämnade Magnus Persson över sin utredning av frågan, där han kom fram till att det inte finns några stora hinder för en nedläggning och att samla flyget på Arlanda.
 
Stockholms stad beslutade den 14 oktober 2024 att säga upp avtalet med det statliga flygplatsbolaget Swedavia gällande Bromma flygplats. Beslutet innebär att flygplatsen kommer avvecklas för att utvecklas till den nya stadsdelen Bromma parkstad. Även områden utanför flygplatsen som där stadsutveckling begränsats av restriktioner kring buller och flyghöjd blir nu tillgängliga för utveckling.
 
Senast 2038 skall flygplatsen vara avvecklad och området sanerat innan det överlämnas till Stockholms stad.
 
Vem vill idag satsa pengar på Flygplatsen när den skall vara avvecklad om 13 år?
 
Tror knappast att eventuella resenärer är villiga att betala kostnaden för att hålla igång Bromma flygplats!
 

Gus
2025-06-06 06:28

Det finns ingen plats för småflyg på ARN. Men som det varit tidigare, ge ARN ansvaret för BMA och allt flyg i och till Stockholmsregionen, då krävs att BMA blir kvar som flygplats.
Stockholm stads behov av bostadsexpension är av underordnad betydelse i jämförelse med behovet av BMA.

S
2025-06-06 00:15

Har sett liknande tramstrådar här under många år:

Två möjligheter:
1. Öppna Bromma för samhällsflyg, GA etc. Ha begränsad linjetrafik.
2. Lägg ner.

Det blir inget flygande efter 2038 iaf

Jösses
2025-06-05 11:32

Sitter du trådskapare och drömmer om trippla banor, A380 och 777:or på inflygning över Kungsholmen eller Spånga?
Kan nog i likhet med andra inlägg finna detta infantilt.

@ ESSB4ever
2025-06-04 20:33

Vet du varför den lades ner då? Hint: det har inget med golfbanan eller rugbyplanen att göra utan en viss byggnad och en viss familj på Drottningholm. Så lycka till med att öppna den igen 😀 Det fanns tydligen säkerhetsrisker att ha plan startande och landande däröver, som tydligen inte finns avseende exempelvis Spånga, Kungsholmen och Söder… 🙁

Men det var nog härligt för de boende i fin-Bromma att slippa ha planen flygande över sig när banan stängdes, annars hade det nog varit annat ljud i skällan om Bromma Fpls vara eller icke vara för länge sedan…

@ESSB4ever
2025-06-04 18:41

Vad kallade du det? Framtidens el-flyg 🙂 Det är en utopi. Marken du pratar om ägs dessutom av Stockholms stad och den kommer aldrig bli flygplats igen oavsett hur mycket du önskar det

ESSB4ever
2025-06-04 17:02

Som tillägg till min trådstart. Få känner till det – men Brommas andra f.d. landningsbana skar tvärs över dagens bana. Där planen en gång lyfte, ligger idag en golfbana och en rugbyplan. Där det en gång dånade flygmotorer, joggar nu överklassgolfare mellan hålen. Det är absurt.

Vi måste ta tillbaka den landningsbanan.

Det här handlar inte om gräs, känslor eller rekreation. Det handlar om infrastruktur, tillväxt och funktion. Stockholm behöver mer flygkapacitet – Och nej, inte heller en rugbyförening på gräsplätten väger tyngre än ett regionalt flygnav i en huvudstad.

Det handlar om att återställa ett historiskt nav för framtidens elflyg.

@CVK
2025-06-04 12:48

Oj versaler och skrikig text. Vad är det du ville ha sagt med ditt inlägg? Glömt att ta lunch medicinen?

Till CVK
2025-06-04 11:50

Intressant inlägg, men du är ungefär 60 år för sent ute.

CVK
2025-06-04 09:11

Arlanda är en spökflygplats INTE Bromma. Man ska hålla Arlanda vid liv med konstgjord andning och satsa riktiga stora summor på att GÖRA OM Bromma till den VIKTIGASTE HUB i Skandinavien. Sund förnuft säger att prioritet MÅSTE VARA att utveckla Bromma och att Arlanda MÅSTE AVVECKLAS.
Heja Swedavia!
Swedavias vision är att flyta alla viktigaste institutioner från Stockholm till den blivande spektakulära nya “Arlanda city” och investera och satsa rejäla summor på Bromma som den enda och viktigaste flygplats i det som säkert kommer att kallas med stålhet för “Stor Arlanda city Region”.
Alltså det ser som att Arlanda kommer att bli Sveriges huvudstaden och Bromma den modernaste flygplats i Norden om INTE i hella världen.
Heja ABSURDITETER!!!
Heja ABSURDITETER!!!
Heja ABSURDITETER!!!

Anonym
2025-06-04 08:25

Bromma borde inte ha kommersiell trafik, utan enbart samhällsnyttigt/allmän flyg

Anonym
2025-06-04 08:13

Gör Bromma flygplats till ett motsvarande Säve flygplats i Göteborg. Samla allt samhällsnyttigt/allmän flyg & förbjud kommersiellt flyg.

öhhh
2025-06-04 07:26

Arlanda kroknar under trycket?? Vilken planet lever du på? Finns inget tryck på Arlanda, mycket kapacitet kvar innan man når taket. Dessutom är dina fantasier om Bromma tagna ur det blå. Swedavia och staten äger ingen mark verken på den befintliga flygplatsen eller runt omkring.

PPL
2025-06-04 07:16

Haha, kul, men säkert sarkastiskt.
Behåll Bromma !!! Stockholm behöver två IFR flygplatser.
Det går utmärkt att förtäta med bostäder runt ESSB men bibehålla rullbana samt
annan infrastruktur för privat, bruksflyg och viss linjetrafik.
Swedavia gör allt för att få bort ESSB. Det krävs fortfarande PPL eller handling och slot. Samma ordning som var före BRA flyttade till ESSA. Det finnas bara 2 platser för privatflyg utan handling.
Gör Bromma till den bästa flygplatsen för mindre flyg.
Arlanda kommer aldrig att passa för detta mindre flyg.
Länge leve ESSB !!!

Spånga bo
2025-06-04 07:00

Bromma flygplats betjänar idag ett fåtal.
Men kostar Stockholms stad mycket.
Bromma har gjort sitt.

Glenn
2025-06-04 06:28

Tyvärr handlar inte stockholms flygplatser så mycket om stockholm, utan resten av sverige, och skandinavien.

Echo
2025-06-04 05:44

BROMMA MÅSTE BORT

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500