Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Bromma måste bli stort

Tråden startades av ESSB4ever

När Arlanda kroknar under trycket är det dags att låta Bromma blomma ut – ordentligt. Förläng bana 12 med 950 meter (tunnel för Bällstavägen), så vi kan ta emot A350:or mitt i stan. Ny terminal med 20 gater. Elflygsnav. Takpark. Varför inte ett expressgodslager under mark?

Det finns 1 000 meter till närmaste hus efter grönområdet vid bällstavägen– vi har utrymme. Dags att sluta tänka smått. Gör Bromma till en riktig storflygplats. Stockholm förtjänar det.

Publicerad den 2025-06-03 17:28
Skriv ett svar
Antal svar: 31

svar

Bromma
2025-07-07 15:33

Tågtrafiken kan man inte lita på. Ett elfel så står alla tåg stilla, nyligen häromdagen i Göteborg.

De flesta som flyger inrikes till Stockholm ska just till Stockholm, och inte vidare.

Stockholmare
2025-07-07 15:28

Har västflyg lagt ner eller? Går typ 2 flighter i veckan nu i juli. Känns verkligen som bromma växer, verkligen! MABA!

Sv: Bromma
2025-07-07 12:40

Inrikesresor ökar . Så Bromma är tydligen inte så saknad…

Andreas
2025-07-06 17:01

Bromma:
“Det blir tydligt nu med KLM-Air France’s övertagande av SAS att man totalt struntar i inrikestrafiken.”
På vilket sätt då? Varför skulle SAS flyga annorlunda med ett större ägande från AF-KL än med amerikanska och danska riskkapitalister som äger SAS nu när de gjort en jättestor expansion inrikes i Sverige? Marknaden är väl precis som tidigare, att flygbolag, inklusive SAS, flyger det som går att få lönsamhet i? Det övriga subventioneras med skattepengar genom PSO-linjer.

“De bryr sig inte ett smack om att folk från småstäder behöver ett effektivt transportmedel in till huvudstaden.”
Nej, självklart inte. Vinstdrivande företag finns inte till för att vara snälla, men det är väl inget nytt? Det var inte fallet för BRA, Malmö Aviation eller Sverigeflyg heller. Anledningen till att det fanns fler flyg förr var att det fanns en större efterfrågan. Sedan några år tillbaka verkar det däremot råda en tävling om vem som kan flyga minst, speciellt inrikes.

“En mängd städer blev utan inrikestrafik”
Tänker du på Växjö, som snart har tillbaka sin inrikeslinje, och Kristianstad? Två, snart en, tycker jag var en liten mängd städer.

Till Bromma
2025-07-06 15:49

Det har blivit mycket bättre sen det blev Arlanda istället för Bromma, mycket lättare att ta sig vidare ut i Europa, var ju krångligt att åka till Bromma och sen ta sig till Arlanda,
Vill man åka inrikes så finns det tåg.

@Bromma
2025-07-06 15:22

En mängd städer… det stämmer ju inte! Men varsågod och starta välgörenhet och flyg mellan olönsamma ställen, det har ju knappast så mkt med bromma att göra.

Sv Bromma
2025-07-06 12:45

Ja vi ser det, har blivit mycket bättre.
Betydligt fler möjligheter för att byta flyg till vidare anslutningar både inrikes och utrikes.

Bromma
2025-07-06 00:44

Det blir tydligt nu med KLM-Air France’s övertagande av SAS att man totalt struntar i inrikestrafiken. De bryr sig inte ett smack om att folk från småstäder behöver ett effektivt transportmedel in till huvudstaden.

Den goa tiden med Sverigeflyg och Malmö Aviation @ Bromma som knöt samman Sverige måste vi ha tillbaks. Bromma är har alltid varit navet för inrikesflyget.

Ni som vill stänga Bromma och hyllade flytten till Arlanda, ser ni inte hur det har gått nu? En mängd städer blev utan inrikestrafik även nu flera månader senare, och skyhöga biljettpriser.

Sham
2025-06-12 20:43

Kan det, med tanke på flygtragedin i Indien, anses vara vettigt att ha en storflygplats mitt i en storstad?
Att göra Bromma flygplats stor, rimmar illa, enligt mig.

Sham
2025-06-07 09:45

Till Bromma bo
Hej och tack för en gedigen och bra redovisning!

@Gus
2025-06-07 09:42

Småflyget kan ju hålla till i Skavsta. Detta lilla nöjesflyg kan ju inte bara för skoj skull hindra Stockholms utveckling.

Bromma bo
2025-06-07 08:27

Swedavia gick redan 2020 ut med att de inte ser det som affärsmässigt motiverat att driva Bromma flygplats längre, till stor del på grund av pandemins effekter på flygresandet. 2021 lämnade Magnus Persson över sin utredning av frågan, där han kom fram till att det inte finns några stora hinder för en nedläggning och att samla flyget på Arlanda.
 
Stockholms stad beslutade den 14 oktober 2024 att säga upp avtalet med det statliga flygplatsbolaget Swedavia gällande Bromma flygplats. Beslutet innebär att flygplatsen kommer avvecklas för att utvecklas till den nya stadsdelen Bromma parkstad. Även områden utanför flygplatsen som där stadsutveckling begränsats av restriktioner kring buller och flyghöjd blir nu tillgängliga för utveckling.
 
Senast 2038 skall flygplatsen vara avvecklad och området sanerat innan det överlämnas till Stockholms stad.
 
Vem vill idag satsa pengar på Flygplatsen när den skall vara avvecklad om 13 år?
 
Tror knappast att eventuella resenärer är villiga att betala kostnaden för att hålla igång Bromma flygplats!
 

Gus
2025-06-06 06:28

Det finns ingen plats för småflyg på ARN. Men som det varit tidigare, ge ARN ansvaret för BMA och allt flyg i och till Stockholmsregionen, då krävs att BMA blir kvar som flygplats.
Stockholm stads behov av bostadsexpension är av underordnad betydelse i jämförelse med behovet av BMA.

S
2025-06-06 00:15

Har sett liknande tramstrådar här under många år:

Två möjligheter:
1. Öppna Bromma för samhällsflyg, GA etc. Ha begränsad linjetrafik.
2. Lägg ner.

Det blir inget flygande efter 2038 iaf

Jösses
2025-06-05 11:32

Sitter du trådskapare och drömmer om trippla banor, A380 och 777:or på inflygning över Kungsholmen eller Spånga?
Kan nog i likhet med andra inlägg finna detta infantilt.

@ ESSB4ever
2025-06-04 20:33

Vet du varför den lades ner då? Hint: det har inget med golfbanan eller rugbyplanen att göra utan en viss byggnad och en viss familj på Drottningholm. Så lycka till med att öppna den igen 😀 Det fanns tydligen säkerhetsrisker att ha plan startande och landande däröver, som tydligen inte finns avseende exempelvis Spånga, Kungsholmen och Söder… 🙁

Men det var nog härligt för de boende i fin-Bromma att slippa ha planen flygande över sig när banan stängdes, annars hade det nog varit annat ljud i skällan om Bromma Fpls vara eller icke vara för länge sedan…

@ESSB4ever
2025-06-04 18:41

Vad kallade du det? Framtidens el-flyg 🙂 Det är en utopi. Marken du pratar om ägs dessutom av Stockholms stad och den kommer aldrig bli flygplats igen oavsett hur mycket du önskar det

ESSB4ever
2025-06-04 17:02

Som tillägg till min trådstart. Få känner till det – men Brommas andra f.d. landningsbana skar tvärs över dagens bana. Där planen en gång lyfte, ligger idag en golfbana och en rugbyplan. Där det en gång dånade flygmotorer, joggar nu överklassgolfare mellan hålen. Det är absurt.

Vi måste ta tillbaka den landningsbanan.

Det här handlar inte om gräs, känslor eller rekreation. Det handlar om infrastruktur, tillväxt och funktion. Stockholm behöver mer flygkapacitet – Och nej, inte heller en rugbyförening på gräsplätten väger tyngre än ett regionalt flygnav i en huvudstad.

Det handlar om att återställa ett historiskt nav för framtidens elflyg.

@CVK
2025-06-04 12:48

Oj versaler och skrikig text. Vad är det du ville ha sagt med ditt inlägg? Glömt att ta lunch medicinen?

Till CVK
2025-06-04 11:50

Intressant inlägg, men du är ungefär 60 år för sent ute.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500