
Norska staten säljer hela sitt innehav i Norwegian
Publicerad den 4 juni 2025Den norska regeringen meddelade på tisdagseftermiddagen att man avser sälja hela sitt aktieinnehav i Norwegian. Totalt handlar det om 65,6 miljoner aktier, motsvarande 6,37 procent av bolaget. Vid börsens stängning var varje aktie värd 14,06 norska kronor, vilket ger en sammanlagd värdering på cirka 922 miljoner norska kronor.
– Om efterfrågan och priset är tillfredsställande kommer säljaren att sälja alla sina aktier i Norwegian, säger den norska staten enligt den norska nyhetssajten E24.
Norwegian – från långlinjer till lågprisdröm
Norwegian Air Shuttle har blivit ett av Europas mest kända lågprisbolag. Under sin mest expansiva period hade bolaget långlinjer till Nordamerika och Asien med Boeing 787 Dreamliner, men dessa avvecklades under pandemin. I dag fokuserar bolaget främst på kort- och medeldistansrutter inom Europa och Skandinavien.
Flottan består av cirka 80 flygplan – främst Boeing 737–800 och 737 MAX 8 – vilket gör Norwegian till en av de största operatörerna av den typen i Norden. Flygbolaget trafikerar över 100 destinationer och har viktiga hubbar i Oslo, Bergen och Köpenhamn. Norwegian äger också Widerøe, Norges största regionalflygbolag, som binder samman små samhällen med resten av landet.
– Widerøe är helt avgörande för att binda samman Norge. Om en ny ägare inte ser samma värde i det, riskerar vi att tappa viktig infrastruktur, varnar SP-ledaren Trygve Slagsvold Vedum till E24.
Staten lämnar – men vad händer med utdelningarna?
När pandemin slog till 2020 räddade den norska staten Norwegian med ett miljardlån, som senare konverterades till aktier. Nu när bolaget återhämtat sig och återbetalat stora delar av skulden, väljer staten att kliva ur helt.
Samtidigt har Norwegian byggt upp en utdelningsfond på 848 miljoner kronor, som ska delas ut till aktieägarna så snart lånevillkoren tillåter det.
Största ägaren i bolaget är i dag Geveran Trading Company Ltd, kontrollerat av shippingmiljardären John Fredriksen(14,53 %), följt av Folketrygdfondet (8,72 %).
Kommentarer
Ryanair är kapitalstarka och vill expandera, flygplan och ett fungerande linjenät, varför inte?
Inte enligt Ryanair själva. De dementerade dessa rykten när Bjørn Kjos för ett antal år sedan påstod det i samband med IAGs köpintresse i det då krisande Norwegian (med följd att aktien rusade och storägaren Kjos ökade värdet på sin portfölj).
Ryanair har lagt en stor flygplansorder hos Boeing nu. De har inte behov av att förhandla med flygplanstillverkarna som när de köpte Lauda för att visa att de kunde tänka sig att byta till Airbus. Vad skulle poängen vara i att köpa Norwegian eller något annat flygbolag nu? Ryanair kan expandera själva och göra det enligt sin egen lönsamma modell.
(Om något inte är en fråga, varför skriva det som en fråga med frågetecken på slutet?)
Litt mer presist:
Norwegian har betalt tilbake halvparten av “covid-lånet” på 1 milliard NOK og gitt resterende i aksjer. Disse aksjene selger den norske stat nå for rund NOK 870 mill. Lån ble også gitt til SAS men det gikk tapt i rekonstruksjonen av selskapet.
Ryanair har varit intresserade av Norwegian tidigare, och det är ingen fråga.
Ryan: Du vet antagligen bäst om det skulle förvåna dig själv eller inte, så det är svårt för någon annan att svara på din fråga, men för den som vet någonting om Ryanair skulle det vara totalt otänkbart att de skulle vara intresserade av att köpa in sig i Norwegian.
Skulle inte förvåna mig om Ryanair är spekulant?