Featured article image

Läget akut för Arlanda flygplats

Publicerad den 2 juni 2025
Kommentarer
Nu är den slutliga Arlandautredningen klar och budskapet är tydligt: om Sverige vill stå starkt i framtidens flyg- och transportnätverk krävs investeringar, politisk vilja – och handling. Sveriges största flygplats har länge halkat efter sina nordiska konkurrenter; medan Kastrup i Köpenhamn och Gardermoen i Oslo fortsätter växa, har Arlanda ännu inte återhämtat sig från pandemins effekter.

Arlandasamordnaren Peter Norman har lämnat över ett brett paket av åtgärder till regeringen som syftar till att förbättra både tillgängligheten och kapaciteten till och från Arlanda. Transportföretagen säger i en kommentar att Arlanda är en nationellt strategisk nod som kräver långsiktiga investeringar och tydligt statligt ägaransvar:

– Arlanda är inte en Stockholmsfråga, utan en nationell angelägenhet med stor betydelse för tillgänglighet, beredskap och Sveriges konkurrenskraft, säger Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen Flyg.

Kostsam – men nödvändig – investering

Arlandautredningen föreslår åtgärder till en kostnad av 45 miljarder kronor. En tung prislapp – men enligt Transportföretagens egna analyser handlar det om en investering som på sikt ger mångdubbelt tillbaka. Deras rapport om Arlandas samhällsekonomiska betydelse visar att dagens bristande attraktivitet innebär ett BNP-bortfall på mellan 16 och 26 miljarder kronor årligen.

Flygplatsens roll som nav för näringsliv, handel, kompetensförsörjning och regional utveckling kan inte överskattas. Medan andra europeiska flygplatser rustar för framtiden riskerar Arlanda att tappa ännu mer mark om inte konkreta steg tas – nu.

Tåget till Arlanda: dags att bryta låsta lägen

En av de tydligaste flaskhalsarna handlar om tillgängligheten med kollektivtrafik. Visst går det att ta pendeltåget från Stockholm – men den extra avgiften på 147 kronor avskräcker många. Peter Norman föreslog redan i sin första delrapport att avtalet med Arlanda Express omförhandlas, för att få till lägre priser och högre turtäthet.

I slutbetänkandet går han ett steg längre och föreslår att staten antingen köper A-Train AB, bolaget bakom Arlanda Express, eller säger upp avtalet helt. Syftet: att förbättra tågtrafiken och därmed göra flygplatsen mer tillgänglig för fler.

Läget är akut – men möjligheterna stora

Att Arlanda kan växa från dagens 23 till 40 miljoner passagerare är en realitet – men bara om infrastrukturen hänger med. Det handlar inte bara om fler flyg – det handlar om fungerande transport till och från flygplatsen. Skillnaden mot Köpenhamn är slående: där är det smidigt och prisvärt att ta sig från flygplatsen in till stan med både tåg och tunnelbana. I Stockholm är resan dyrare, omständligare och i många fall för långsam.

Att Arlanda är ett nationellt intresse är alla överens om – men i praktiken har flygplatsen länge fått stå tillbaka. Det är dags att gå från ord till handling. Sverige har inte råd att låta Arlandas framtid fastna i ännu en skrivbordsprodukt.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Galet
2025-06-03 19:10

En crewutgång i terminal 4:a.. Hur svårt ska det vara?

Nej nu vill Swedavia att vi ska traska hela vägen från C-gate, bort till femman, för att göra en U-sväng och gå tillbaka på utsidan till terminal 4:a för att ta BETA, Flygbuss osv för att komma hem. Det är ett stort skämt alltså!!!
Det är ju nästan 2km extra per dag man måste traska runt för att komma till bussen/bilen hem.

Vet inte hur många mil jag skulle kunna ha sparat om Swedavia löst en utgång för oss i 4:an. (jag vet att det är tullfilter som måste finnas, men det är ju inte supersvårt att fixa)

Att inte fler flygbolag går ihop och sätter press på Swedavia för att lösa detta för oss!?

Christer Öberg
2025-06-03 17:01

För några år sedan kom jag med Finnair till Arlanda på terminal 4. Där förs väskorna högt upp. Innan d.e våldsamt störtar ner på bagagerondellen. Smällen mot stålväggen blir våldsam, ibland lossnar hjulen på resväskan. Jag påtalade detta skriftligt till Swedavia och efter påminnelse kom ett svar med en bild från Antalya i Turkiet hur väskorna hanteras där. Då. FÖRSVANN MITT FÖRTROENDE FÖR SWEDAVIA HELT. DETTA GÄLLER ÄVEN NU NÄR INTE BUSSARNA FÅR STANNA PÅ TERMINAL FEM. HUR HAR MAN INTE TÄNKT DÅ???

Hasse
2025-06-03 16:00

Flytta all inrikestrafik till Bromma, se till att skapa snabbtågsförbindelse mellan Arlanda-Bromma-Stockholm City.
Stockholm måste behålla Bromma, bostäder kan lämpligen byggas utanför Stockholms tullar.

Hasse
2025-06-03 15:54

Parkeringar måste finnas närmare terminalen. Likaså ska man inte behöva köa och gå flera km vid avgång resp ankomst inne i byggnaden. Att resa inrikes numera kräver att man är vid flygplatsen minst en timme före avgång.
Helt hopplöst att förlora så mycket tid i terminalen.
Åker hellre tåg numera trots att det är dyrare än att flyga.
Har man som jag dessutom svårt att gå så blir man oerhört stressad….

Thomas
2025-06-03 14:04

Börja rensa i ledning på Swedavia! Det ska vara en flygplats å inte en stad.

ABC
2025-06-03 14:01

Svenskarna kan inte först avsluta sitt ägande i SAS och sedan klaga på att nationens befolkning antingen får flyga med nyckfulla lågprisbolag eller vänja sig med ett extra byte på vägen ut i världen. Sverige gjorde valet och nu får man ta konsekvensen.

Lars Nicklasson
2025-06-03 12:32

Otroligt att Sverige inte hänger med i utvecklingen,bor själv i Halmstad men hälsar på mina barn som bor o Stockholm.Att lägga ner Bromma var inte bra för oss så då väljer vi hellre tåg som tar oss centralt in till staden.Bromma borde ta hand om inrikes men bygg gärna ut Arlanda å ta oss dit med bra priser å snabbtåg ,Sverige står å stampar.

Mr €
2025-06-03 11:49

Det krävs erfarenhet från storflygplatser ute i världen för att driva och utveckla Arlanda, det är en skillnad mot vilka som kunde ta jobbet 1961. Se bara vilka Arlanda projekt som blivit försenade/fördyrade över åren. Politikerna ska inte få tillsätta vem som helst som Swedavia chef eller styrelsemedlemmar utan relevant erfarenhet. Bara ett exempel “På Arlanda planerar Swedavia att i anslutning till Terminal 5 bygga en ny pir under arbetsnamn Pir G”.

Sham
2025-06-03 11:37

Till Anonym,
häller med dig, men Skavsta är inte statlig. Om Wizz gör som Ryan och flyttar till Arlanda, lägger nog flygplatsen ner sig själv.

Zo(m)b
2025-06-03 10:06

Jag tror det behövs en ny och en ny och ännu en ny utredning av såväl Arlanda som Bromma.
Vi får snart en socialistisk regering som i traditionell anda gör om alla utredningar tills dessa passar dem själva.
Omkring år 2050 har vi kanske ett permanent beslut, om vi har tur, fast då har Arlanda blivit ännu mer av karaktären lokal flygplats, särskilt med dagens Swedavia bakom spakarna.

Anonym
2025-06-03 08:55

Flytta den kommersiella flygtrafiken från Västerås, Skavsta, Bromma till Arlanda. Då finns passagerare underlaget samlat på 1 flygplats och satsa alla resurser på enbart Arlanda

zeta
2025-06-03 07:56

@Zo(m)b, Det största hotet mot svenskt flyg stavas Tidö. Tidöpartierna vill kraftigt begränsa besökande och andra ankommande till landet. Du tror väl inte att det räcker med att svenskar åker på semester till Medelhavet? Flygindustrin är mycket beroende av att människor flyttar mellan olika länder och att detta genererar behov att besöka varandra. Detsamma gäller exportindustrin som knappast kommer att generera fler flygresor om protektionistiska högerregeringar hindrar frihandeln. Högern är det största hotet mot svenska flygbranschen.

Tompa
2025-06-03 07:54

Roliga kommentarer. Utan Bromma stannar Sverige 🤣
Arlanda ligger perfekt till mitt mellan Stockholm och Uppsala. Det behövs däremot billiga/enkla transporter från alla håll. Ta bort stationsavgiften i skycity. Då blir pendeln på riktigt tillgänglig från båda hållen. Sen bör det finnas tåg /väg rakt västerifrån så folk från Västerås/Örebro också knyts nära. Utred även tåg via Täby/Åkersberga och ber till värmdö på östsidan och ev linje på västsidan mot Bromma. Då är man klar med transporter till/från flygplatsen. Sen behöver effektiviteten på själva flygplatsen radikalt ökas. Det sätt och de regler som flygtrafikledningen använder är helt undermåliga. Gatwick har 1 bana, Heathrow 2. Arlanda har 3 redan. Det behövs absolut INTE fler banor. Bana 3 däremot är för kort (2500m) och behöver förlängas. Så fort 19R är stängd så får långflygningar stora problem att starta. Sånt skrämmer flygbolag. Bygg nya påfarter bredvid Y1 och Y10 så plan kan byta ordning för bästa effektivitet. Använd strikt fartkontroll på inflygningar så landningar görs med optimal(minsta) avstånd mellan 2 ankomster. Det görs inte regelmässigt idag. Använd paralella inflygningar på de båda nordsydliga banorna. Sen 3:e banan byggdes har det ALDRIG använts 3 banor samtidigt. Bara kombinationer av 2. Helt galet att då prata om bana 4. Tillåt avgående flygplan att bli vektorerade direkt efter start så kan man starta mycket tätare vilket ökar effektiviteten. Det finns mycket fler billiga åtgärder att ta till.

Resenär
2025-06-03 07:50

Det som Arlanda behöver är INTE BARA en eller två till MENINGSLÖSA utredningar utan MÅNGA meningslösa utredningar till, FLERA meningslösa utredningar till och ÄNNU FLERA MENINGSLÖSA utredningar till med täta och jämna mellanrum för komma fram till samma slutsats: att politikerna bara bryr sig om att upprätthålla och att utöva makten utan att ta på sig det ansvar som de valts för.
Skattebetalarna kan finansiera utan inga problem som helst varje MENINGSLÖS UTREDNING som politiker begär om det som vi alla andra redan vet mycket väl om det nuvarande förfallna och dystra tillståndet för landets “viktigaste” flygplats.

Bertil
2025-06-03 04:33

Att jämföra Arlanda med Kastrup blir lite skevt.
Man gjorde ett stort misstag från början när man valde att bygga flygplatsen så långt från stan.
Sedan har vi det geografiska läget i norra Europa. Kastrup ligger närmare kontinenten och har i praktiken ett större upptagningsområde och lägg där till alla transferpassagerare så blir jämförelsen orättvis.
Många av Sveriges logistikcenter /fraktterminaler ligger i södra Sverige och då blir det smidigare att importera det som kommer med flyg genom Kastrup.

Gardemoen är bättre att bencha mot isf.

Jag skulle också vilja se fler avgångar från Arlanda till både befintliga och nya destinationer men frågan är om marknaden är redo för det.

Tror Swedavia behöver byta strategi. Nu vill man maximera intäkterna från olika näringsidkare som driver restauranger etc. Det första en utländsk tursist för göra är att vänta i evigheter vid bagagebandet och det sista minnet av Sverige är att bli ”lurad” över extremt dyr mat och dryck…

Zo(m)b
2025-06-02 20:42

Att utveckla Arlanda kommer att misslyckad. Permanentad flygskam och en kommande vänsterregering sänker alla framtida möjligheter. På Swedavia måste några knivar vässas.

Swe
2025-06-02 17:20

Hejja Sverige.
Vi ska inte flyga, vi ska inte åka bil, vi ska inte ha kärnkraft, vi ska ha dyrare pant.

Lyckad politik vi bedriver. Snart ett U-Land

Bromma4-ever
2025-06-02 17:16

Det kommer ju snart en till Bromma-utredning! Bäst att invänta och se vad som händer! Utan Bromma så stannar ju sverige och världen!

Tim
2025-06-02 16:59

Wow bra jobbat med en utredning som säger det alla redan vet. Hoppas den var billig.

zeta
2025-06-02 16:46

Men är inte alla nöjda med det fina köpcentrum man fått på Arlanda? Dyrast i Sverige och folktomt helt utan trängsel. Swedavia blir snart uppköpta av ICA.

Svensk
2025-06-02 16:15

Ärligt talat, detta är pinsamt på riktigt…

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500