Arlanda Shanghai
Hej!
Är det någon som vet om linjen till Shanghai kommer tillbaka?
svar
@aerodromutvecklaren
Absolut, du har en poäng. Men tror nog de lyckas hitta någon dynamik emellan, de kommande PVG flighter CPH får kommer med största sannolikhet vara smockfulla.
Air China har ju utan tvekan en starkare flotta och de stärker frekvensen i hela Europa till sommaren, så vi får se helt enkelt.
@Albatroz
Jag säger inte emot, men frågan är om China Eastern inte skulle riskera att konkurrera ut sin egen trafik till CPH. Kanske inte, men man ska inte tänka att det är en möjlighet bara för att de flög den före pandemin, eftersom situationen var helt annorlunda då: dels flög de då inte till CPH, dels var vare sig CPH eller ARN ett SkyTeam-nav. Men vi får hoppas att någon tar upp den, för marknaden lär definitivt finnas.
@aerodromutvecklaren
Väldigt många kritiska i forumet, redan vid invigningen av rutten utlovade ANAs EVP 3 år på Arlanda pga hög efterfrågan. Lite roligt.
Angående Shanghai, Air China skulle absolut funka, men CES skulle ha betydligt högre beläggning på en sådan rutt, SAS-Skyteam har ett betydande nav i Norden från Arlanda, tänk dig Bodö, Vaasa, Tallin eller Bergen-Stockholm-Shanghai, förmodligen för en billigare prislapp än transfer via CPH, något som inte skulle vara möjligt med AirChina utan codeshare (som SAS inte skulle gått med på)… China Eastern trafikerar 3 städer i Italien, 3 i Storbritannien och 2 i Tyskland, tror nog de kan sprida ut sig även till ARN, men kan absolut ha missat något.
Jag ser det som så gott som omöjligt att Air China börjar flyga PVG-ARN. Kina är en centralstyrd kommunistisk enpartistat. Regimen ger de olika flygbolagen olika roller. Air Chinas roll mellan Shanghai och Europa är att flyga till ett fåtal av de största marknaderna där det finns plats för ytterligare en konkurrent (man kan räkna de nuvarande linjerna på ena handens fingrar). Där platsar inte ARN. Det är China Eastern som är det primära bolaget i Shanghai.
@Micke
Så säger ni varje gång det kommer en ny linje till ARN, men sedan går det bra. När HND startades skrek alla “går högst ett halvår” etc. här, men den går bra visar det sig.
Angående Air China eller China Eastern menar jag att Air China är mer sannolikt eftersom China Eastern redan har CPH. Dessutom är ARN inget stort SkyTeam-nav till skillnad från CPH som på riktigt är det genom SAS.
Air China är stora på Arlanda med rutt till Peking, deras största hub är PEK medans China Eastern har PVG-Shanghai som stora hub, åtminstone för long haul trafik. Air China är med i Star Alliance medans China Eastern är med i Skyteam – samma allians som SAS, därför är det mycket mer troligt att ChinaEastern startar ARN-PVG. Ingen aning om service eller punktlighet däremot.
För övrigt är det intressant att AirChina lyckas hålla uppe 9 avgångar i veckan från Sthlm trots att SAS lämnat StarAlliance.
Nej den kommer inte tillbaka
Går inte att tjäna pengar på linjen
Tror China Eastern är mest sannolikt, men båda är möjliga.
Är det någon större skillnad mellan dom två flygbolagen? Jag känner inte till Air China.
Tror China Eastern är uteslutet. Möjligtvis med Air China.