Featured article image

Ryanair stänger i Nederländerna

Publicerad den 3 juni 2025
Kommentarer
Lågprisjätten Ryanair trappar upp sin protest mot höga skatter och flygplatsavgifter. Nu lämnar bolaget Maastricht-Aachen Airport i Nederländerna – en välbesökt flygplats bland nederländska och belgiska flygresenärer. När Europas största lågprisflygbolag väljer att lämna en hel flygplats på grund av stigande avgifter och nationell flygskatt sänder det en tydlig signal till branschen: kostnadstrycket styr var trafiken hamnar – och var den försvinner.

Från och med den 26 oktober slutar Ryanair att trafikera Maastricht-Aachen Airport i Nederländerna, vilket innebär att fem populära rutter försvinner. Beslutet påverkar flyg till Alicante, Barcelona, Bari, Porto och Zadar – samtliga semesterfavoriter för prismedvetna flygresenärer. Ryanair anklagar både flygplatsen och den nederländska regeringen för att driva upp kostnaderna till orimliga nivåer:

– Att vi tar bort alla flyg till Maastricht Airport är ett resultat av flygplatsens alltför stora kostnadsökningar och den nederländska regeringens skyhöga flygskatter på nästan 30 € per passagerare, säger Ryanairs kommersiella chef Jason McGuinness.

Protest mot skatter och avgifter

Ryanair har under flera år protesterat mot vad de anser är straffskatter på flyg i vissa europeiska länder. I Nederländerna har flygskatten ökat med 275 procent sedan 2021. Flygplatsavgifterna i Maastricht har också stigit kraftigt, enligt Ryanair – medan flygplatsen kontrar med att bolaget försökte förhandla sig till avsevärt lägre priser än vad andra flygbolag betalar.

En talesperson för Maastricht Airport sa att de priser som Ryanair ville betala för att använda flygplatsen var “betydligt lägre än på andra holländska flygplatser”. Förhandlingarna med Ryanair pågick i flera månader – men utan resultat.

– Vi har fört intensiva diskussioner med Ryanair de senaste månaderna, tyvärr lyckades vi inte komma överens, sa talespersonen från Maastricht Airport.

Ryanairs nya strategi – lämna i protest

Ryanairs beslut i Maastricht är inte unikt. Ryanair har under de senaste åren lagt ner rutter eller lämnat flygplatser i flera länder där flygskatter och avgifter ökat, bland annat i Danmark, Spanien och Tyskland. Strategin är tydlig: bojkotta de flygplatser och länder där kostnaderna blir för höga – och satsa på marknader där regeringar aktivt stöder luftfarten genom sänkta avgifter och skattefrihet.

Det gör att låga biljettpriser kan behållas – men också att vissa regioner riskerar att stå utan lågprisflyg. Nu är frågan hur Europas flygplatser ska kunna konkurrera om lågpristrafik i en tid av återhämtning och klimatpress?

Hör Ryanairs VD uttala sig om den den svenska marknaden.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Alicja
2025-06-04 16:51

Ryanair kom tillbaka till Skavsta flyga till Krakow

Mattias Östensson
2025-06-04 12:42

Hej! Ryanair har jag läst om. Händelser sker vare sig bra eller dåligt sätt.

thomas
2025-06-04 09:38

“Jocke” därför att de kan förhandla
Det är därför de kan göra vinst.

Viking
2025-06-04 07:18

För att främja konkurrensen borde avgifterna vara procentuella på biljettpriset

Steve
2025-06-03 17:57

Bra gjort av Ryanair!

Jocke
2025-06-03 15:42

Rimligt, varför ska Ryanair betala mindre än andra bolag?

Marguerite Franzen
2025-06-03 13:59

Kom tillbaka till Stockholm Skavsta

737
2025-06-03 07:58

Helt rätt val. Flygpriserna måste pressas.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500