SAS flygplan med trasigt fönster!
http://www.expressen.se/nyheter/cockpit-fonster-sprack-pa-sas-plan/
svar
Ja du, Murphy. Allt kan hända, vilket man i flyget har täckt upp så gott det går. Dock inom rimliga gränser. Går en vinge av så har vi tyvärr inte en extra.
TUC på FL410 är ca 15-20 sec. Att få på sig syrgas är inte lätt men möjligt.
Inte säkert att lagren håller alla gånger, oavsett om du har ett två eller fler! 😉
MVH
Murphys Law
http://www.dn.se/nyheter/cockpit-fonster-sprack-pa-sas-plan/
Läs längst ner i artikeln!
Något som aldrig togs upp var att de passagerare som blev kvar fick €500 som kompensation på plats. Förmodligen mer än vad vissa biljetter kostade. Sticker ut hakan och säger att SAS känns tryggt och bra. SAS tar ansvar!
Vilken tur att du förklarade det för oss Stockholm taxi. (Ironi).
Om något på ett flygplan går sönder så finns det generellt ett ytterligare system som kan ta över.
Så även på rutorna, vilka består av två lager. Går ett lager sönder så finns det ett lager kvar. Beroende på vilket lager det är kan man antingen fortsätta till destinationen eller landa på närmsta flygplats.
Sluta med erat -tänk om-!
All teknik kan gå sönder.
Varför skriver ingen om att alla flygplan flyger runt med en MEL lista som är lika lång som flera A4 sidor?
Man lagar det man kan och hinner. Större fel åtg vid nattstopp alt mindre vecko check. Nej njut och flyg till nya resmål och tänk inte på -tänk om-.
Allt kan gå sönder då det handlar om teknik och human error….
Nja ofarligt är väl att ta i!
En ruta sim går sönder på hög höjd är ingen höjdare!
Rapid decompression hoppas jag ni piloter hört talas om?
Detta med SAS nu senast vet jag inget om men på hög höjd så är de inget roligt.
Nej nu ska jag rulla vidare i taxin och försöka få lite dricks!
Dagligen var kanske att ta i, men det är vanligt förekommande. 🙂
Hur kan ens detta få rubriker?
Det tyder bara på hur dåligt insatta journalister är.
En spricka i rutan förekommer så gott som dagligen världen över, dessutom var detta på låg höjd.
Med andra ord, helt ofarligt och odramatiskt.
Hände ngn gång på F28 tiden, har för mig att de sa i högt att det var många lager glas i framrutorna typ 8-10 lager(?)
Cockpit fönster går sönder på alla typer av flygplan med tryckcabin för eller senare.
Det handlar mest om varm/kall luft. Tids nog orkar inte glaset.
Man får spricor men oftast bara i ngt av lagren.
Fönstren är laminerade och har minst 2 lager glas.
Mao kan Expressen leta scope ngn annan stans.
Att förstora upp ngt sånt här är ju bara löjligt.
Troligvis bara yttre lagret som sprack. Ingen fara.
Alla 737 operatörer dras med samma problematik. Som sagt inget att hetsa upp sig för
Trist att någon/några älskar att stjäla NotSAS nick.
Javisst är det otur att detta drabbade just SAS.
Men vem vill flyga med ett flygbolag med otur??????
SAS – lägg ner!
@NOTSAS….
Då skall du nog inte flyga med något bolag…..
Liknas vid stenskott”
Enligt Swedavia, som äger flygplatsen, var det en ren försiktighetsåtgärd att planet vände tillbaka.
– Sprickan i rutan kan liknas vid ett stenskott och det var ingen dramatik alls, säger Klas Nilsson på pressavdelningen.
Så det bekräftar att man inte vågar flyga med SAS Boeing då deras fönster går ofta sönder?
@svar Notsas , sad bare og ventede på hvem den förste der kom med en tåbelig kommentar ville väre, og TILLYKKE du vandt prisen.
Dessa Boeingflygplan är inte allas säkra. En del flygbolag har bara Boeingflygplan de måste var hemskt.
Andra sprickan på kort tid. Vågar man verkligen flyga med SAS? Hur är det med deras underhåll egentligen? Det måste vara dåligt underhåll då man flyger med undermåligt material!