Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Helikoptrar Region Östergötland

Tråden startades av hakaol

Läser att Region Östergötland ska utreda om man ska ha en egen Ambulanshelikopter och även att Polisen utreder inköp av nya. Vore det inte bra om Regioner och Myndigheter samarbetade med inköp av Helikoptrar, kanske skulle ha samma Grundhelikopter men olika utrustade beroende på vad dom ska användas till, tänker på Sjöräddning, Polis, Ambulans och även Brandbekämpningshelikoptrar. Tillgänglighet borde bli båttre om man samordnade inköp underhåll m.m.

Publicerad den 2025-06-02 08:05
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

@Bertil1
2025-06-04 13:49

Vad är det för udda helikoptermodeller som man använder i ambulanssyfte idag menar du?

– I Uppsala, Östersund och Göteborg där Avincis driftar har man AW169.
– I Stockholm, Gotland och Åland där Avincis driftar har man Airbus H145.
– I Dalarna, Karlstad, Lycksele och Gällivare där SLA driftar har man Airbus H145.

Tidigare när Avincis (Babcock) opererade i Gällivare och Lycksele hade man AW169 (som troligen fungerade bättre på de platserna då den har längre räckvidd och avstånden där uppe som ska täckas är stora). Det var när SLA tog över som man fick Airbus H145 som ersättning där eftersom det var den enda typen de kunde erbjuda. Mindre, sämre räckvidd och troligen dyrare för skattebetalarna (precis som med Svenskt ambulansflyg).

Samordning
2025-06-04 13:42

Klart att vissa delar hade gått att “samordna”. Så som att tillexempel ha EN plats i Stockholm där man baserar ambulans, polis, sjöräddning (som förvisso helst bör hållas nära kusten).

Att däremot föreslå att man använder samma helikoptermodell till sjöräddning, polis och som utryckningsambulans är ju helt galet. Det är ungefär som att SAS skulle börja flyga A330 Arlanda – Göteborg och på alla sina andra kortare rutter för att de minsann behöver just den typen av maskin på sträckan Arlanda – New York.

Bertil 1
2025-06-04 08:09

Det är klart att det går att samordna om man vill. Det är dyrt med egen upphandling och egen kravspecifikation. Detta visades när Sjöfartsverket köpte sina helikoptrar. Bara för att få den helikoptern man bestämt sig för skrev man en heltokig kravspecifikation med vissa mått som skulle innehållas. Detta för att slippa köpa samma helikopter som Försvarsmakten använde. Jag förstår om Försvarsmakten skulle använda måttbegränsningar när man skall landa på vissa av sina fartyg. Nu borde ju en region kunna köpa en standardhelikopter för transport av sina ambulansuppdrag och inte slösa pengar på att skriva en egen kravspecifikation och få in en udda helikoptermodell.

@Rotorhead
2025-06-04 06:31

Sunt försnuft? Sunt förnuft är att använda rätt typ av helikopter till rätt uppgift baserat på storlek, kapacitet och kostnad. Det går inte att använda en Bell 429 till sjöräddning och det hade vart på tok för dyrt att polisen skulle åka runt med AW139 för att bevaka.

Hakaol
2025-06-04 06:15

@Behovet Sjöräddningen måttbeställde väl sina Helikoptrar om jag inte minns fel var väl ett helt program om det i Uppdrag Granskning, Det kan vara som du säger men för mig öär det konstigt att Regionerna som jag förstår gör egna inköp av Helikoptrar där borde det vara en gemensam typ borde både bli billigare och även bättre tillgänglighet om man hade en gemensam organisation, Tror att Polisen kunde använda samma typ också.

Rotorhead
2025-06-04 04:58

Bra idé men kommer tyvärr aldrig att bli verklighet då detta beslut skulle innebära användande av sunt förnuft……

Markus
2025-06-04 04:19

Polisen har inget behov av helikoptrar. De kan lösa uppgiften med drönare till en mycket lägre prislapp än dagens. Än lyckas dock polisen lura de som betalar att de behöver helikoptrar att leka med

Behovet
2025-06-03 11:27

Behovet ser helt enkelt olika ut på olika platser och för olika verksamheter.

Sjöfartsverket flyger AW139 vilket är en för stor maskin för att agera ambulanshelikopter vid olyckor (typ hjärtstopp, trafikolyckor etc). Den är för stor och klumpig för vissa landningsområden helt enkelt men är lagom stor för att bedriva just sjöräddning när de ska vinscha folk från havet.

Karolinska sjukhuset har dock två egna AW139 men de utför intensivvårdstransporter mellan sjukhus och behöver således inte hålla nere storleken på samma sätt som en “vanlig” ambulanshelikopter. De typerna av ambulanshelikopter man har idag i Sverige är AW169 (mindre än AW139) och Airbus H145 (ännu mindre).

Polisen opererar Bell 429 (mindre än en H145). Man tog faktiskt in en Bell 429 för ambulans på Gotland för många år sedan men den fungerade inte där i form av att räckvidden blev för kort med all last när de ska till fastlandet som jag förstod det.

Behovet ser helt enkelt olika ut och olika maskiner fungerar bra till olika ändamål. Du kommer alltså inte kunna ha samma grundhelikopter för olika verksamheter. På sin höjd samma tillverkare men det är heller inte troligt när vissa reginoner är anslutna till förbundet Svensk Luftambulans och andra regioner opereras av det privata företaget Avincis (före detta Babcock).

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500