Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

UTBILDNING CABIN CREW SAS 18 MAJ

Tråden startades av MissD

Hej!

Har nyligen fått reda på att jag fått jobb som “tillkaldelse vikarie” för SAS Danmark. Börjar min utbildning 18 maj på Kastrup och vill höra om det är någon mer som ska börja detta datum? Dessutom har jag lite frågor som jag skulle vara jätte tacksam om någon ville svara på.
* Jag bor i Göteborg och undrar om SAS kan hjälpa till med bostad under utbildningstiden? Om inte har ni tips på var man kan hitta övernattningslägenhet eller liknande i Malmö/Köpenhamn?
* Har hört att det finns cabin crew som är bosatta i Göteborg men har sin bas på Kastrup. Funkar det bra? Några tips att ge? Vill gärna bo kvar i Göteborg så långt det är möjligt.
* Hur mycket kan man räkna med att få jobba som vikarie?
* Vad kostar ett besök hos flygläkaren i Danmark? Hört att det ska vara riktigt dyrt.

Tacksam för svar! Mvh D.

Publicerad den 2007-05-18 12:25
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

Blackhawk
2007-05-18 12:25

Alle initial-kabinkurs hos SAS/DK, er nå innstillt t.o.m August-måned. Så spørs det, hvordan situasjonen framover forandrer seg.

Blackhawk
2007-05-07 13:47

Hot from the press:

Omlegging av 13 ruter mellom København og Oslo og 15 ruter til og fra Stockholm, skriver den danske reiseavisen standby.dk.

Beslutningen om å flytte ut driften av til sammen 28 flyruter kan imidlertid føre til nye streiker hos danske kabinansatte som nok vil oppleve beslutningen som en ren straff.

Totalt blir rundt 200 danske kabinansatte berørt. Hvor mange nye arbeidsplasser omleggingen fører til i Norge og Sverige, er ennå ikke kjent.

Blackhawk
2007-05-07 01:16

Huff.. dette kom på et dårlig tidspunkt ja, blir kanskje ikke noen framtid i SAS/DK allikevel.. men enda godt at det skjedde nå, og ikke etter man hadde gått kurs – og begynt å jobbe (DA ville det vært mye verre!)

Hvis SAS/NO og SAS/SE skal ta over 50% av OSL-CPH-OSL og ARN-CPH-ARN produksjonen, så blir det nok neppe flere ny-ansettelser med det første.

Dog planlegger jo SAS/DK å utvide produksjonen på andre ruter (og etablere nye, noen har jo allerede kommet). Planen var vel at en MD-80 og en Dash8-Q400 skulle inn i flåten hvert år framover, så vi får se…

La Paige
2007-05-06 21:11

Återstår att se vad som sker i CPH. Vår VD meddelade ju inte för så länge sedan att omstruktureringar kommer att äga rum och det kommer ta mellan tre till sex månader.

MissD
2007-05-06 16:31

Blue:
Jag sökte tjänsten i slutet av januari efter att ha sett en annons på SAS hemsida. Efter den senaste tidens händelser på Kastrup känns det minst sagt otryggt ang. en ev. framtid på SAS DK, dock har jag ännu inte hört ngt om att utbildningen kommer att ställas in.

Blue
2007-05-06 16:08

Miss D:

HUR fick du det? När sökte du?

HOCKEYFRILLAN
2007-05-04 00:39

Med de nya buden där SAS Danmark tappar hela sin huvudstadtriangel-trafik till STO och OSL dvs SAS Sverige och SAS Norge så kommer det att bli stopp i rekryteringarna i CPH. Fler kallduschar är att vänta för SAS Danmark eftersom den nya SAS ledningen med Mats Jansson ÄNTLIGEN tröttnat på de opålitliga danskarna. SAS är till för resenärerna och INTE tvärt om vilket varit synen i Danmark i alla år!

Det kommer att hända mycket under de närmsta veckorna! Positivt för svenska och norsk personal! Vänsta bara till hela nya “SAS Strategi 2011” offentliggörs!

La Paige
2007-05-03 20:16

Råder fortfarande ett övertal av personal vid ARN så jag betvivlar faktiskt att någon rekrytering kommer äga rum! Kan inte svara för hur det ser ut på OSL men de rekryterade inte för så länge sedan och antar därigenom att de har tillräcklig med personal för att supporta flygningar till CPH. Ska ju också tilläga att SAS Braathens i dagsläget inte har några egna flygningar till CPH, utan dessa har utförts av SAS Danmark.

Matte
2007-05-03 19:28

Med neddragningarna i SAS DK och de ökade flygningarna för SAS SE samt SAS NO, tror ni att SAS SE kommer få ny anställda crew, eller har man så pass överflödigt med personal så man klarar sig?

La Paige
2007-05-03 16:57

Tanken är ju att dessa terminaler ska bli mer och mer förekommande ombord, främst för att allt som säljs ska registreras. Det handlar också om att man ska undvika att begå misstag i beräkningen av den totala kostnaden men främst för att man ska få en bättre översikt!

Återstår att se om det blir några ytterligare kurser för CC? Det ryktas ju om att det kommer bli neddragningar i CPH!

Charter
2007-05-01 16:10

TUI har også s.k. Skytraders… Meningen er at alt skal registreres og man skal ha “koll” på hva som selges ombord, og også erstatte den manuella avregning av kassan som crew gjör i dag..

(og altså ikke for at crew skal slippe huvudräkning) 🙂

Blackhawk
2007-05-01 16:10

Matte: tror også MyTravel “delvis” bruker slike terminaler, i alle fall har jeg sett CC slå inn “smås-summer” på disse.

Når det gjelder lavprisselskaper/lågpris-bolad, benytter Norwegian (DY) seg – at slike terminaler. Alt salg ombord hos DY, slåes inn på slike terminaler.

Blackhawk
2007-05-01 16:08

La Paige: hmm.. finnes disse terminalene også fast hos SAS Danmark?

Kan ikke huske jeg så noen, sist jeg fløy OSL-CPH-OSL med A321. Men disse terminalene blir vel kanskje brukt i hele SAS-systemet muligens? Siden disse finnes både hos SAS/SE og SAS/NO. Kanskje jeg som ikke så godt nok etter evt..

Når jeg jobbet i Novair, hadde vi ikke terminaler å slå inn salg på – kun hoderegning (og evt. kalkulator) måtte brukes. Vi hadde kun kort-terminal, men ting har sikkert forandret seg – etter at jeg sluttet der.

Har også sett når jeg har reist med MyTravel Airways fra OSL og ARN, at noen av CC’ene har slått inn summer på terminalene der – men dette varierte fra CC til CC. Tydelig at dette var “frivillig” muligens, at de brukte denne terminalen som en slags “kalkulator”

Matte
2007-05-01 15:35

då förstår jag. Tack!

Är det bara NVR som har denna terminal inom Charter?

Kanske för mycket extra kostnader för lågprisflyg att skaffa dessa..

La Paige
2007-05-01 15:28

Handlar ju först och främst för att allting ska registreras men också för att räkningen ska ske korrekt utan några misstag. Huvudräkning är inte alltid så lätt!

Matte
2007-05-01 15:23

Hur kommer det sig att man anväder sig av dessa och inte vanlig huvudräkning? Antar att det underlättare för personalen, men tänkte om det har någon annan förklaring? typ att man har mer kolla på vad man säljer osv..

La Paige
2007-05-01 15:19

En lyxvara vet jag inte om det är. Bland annat använder ju sig Novair av dem!

Matte
2007-05-01 15:17

engeligen borde ju de där terminalerna räknas som en “lyx vara”. Eftersom att SAS är väl det enda flygbolag som har det i Sverige? Tänkte eftersom att jag inte har sätt det ombord på något annat flygbolag.

La Paige
2007-05-01 15:11

Endast 18 dagar? De har då verkligen dragit ned längden på utbildningen! Brukar vanligtvis vara måndag till fredag.

Terminaler används ombord för försäljning! Allting måste registreras på den! Med andra ord får man utesluta huvudräkningen!

Blackhawk
2007-05-01 14:56

Initial-kurset er faktisk ikke på tre veckor en gang, men bare 18 dager. Vet ikke om de medregner lørdag/søndag.

Men så skal man på kurs igjen om ca. 6 mnd. for å lære ny flytype, men det er vel kun ca. 4 dager sånn ca.

Hvordan er det i SAS/DK med salg ombord? reiste med SAS/NO til Spania, og da ble alt kjøp ombord registrert på en “terminal” – sikkert fint for de som ikke er så bra på hoderegning! :o)

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500