Go-around
Varför avbröt DY från Malmö sin landning på ARN idag?
svar
London Heathrow Airport SAS Go-Around at 01:36:00
Jag ber om ursäkt Johan! Du har inte baktalat och ljugit. Tvärtom.
Jag skulle egentligen ha skrivit “Anders” då det var han som baktalade professionella piloter. Jag råkade helt enkelt blanda ihop er när jag skrev mitt svar.
Till Suck.
Vart har jag baktalat eller ljugit? Läs mitt inlägg igen. Suck
Visst är goaround en normal procedur och den ska uppmuntras. Men det är ju faktiskt inget som tillhör vanligheterna och frågan är då berättigad för den nyfikne, framförallt om den nyfikne varit ombord.
/Pilot
maggan och Johan kör med det fula knepet att försöka skrämma upp vanligt folk genom att insinuera något oegentligt på Norwegian. Troligtvis för att de arbetar åt något annat bolag och tror att det är kollegialt att ljuga och baktala kollegor på internet. Det är svårt för passagerare utan insyn i flyg att veta och är man lite rädd av sig så kan man lätt tro på skrönor. Det är sjukt lågt. Som kapten själv på boeing 737 blir jag upprörd över lögnerna. Jag vill därför påpeka:
1. Att göra en go-around är en normal åtgärd om piloterna ombord av någon anledning inte kan eller anser att en landning är 100% säker. Vid minsta tvekan avbryts inflygningen för allas säkerhets skull. Det lärs ut på ALLA skolor och på ALLA flygbolag. Utan undantag!!! Man landar inte ett flygplan utan att den ligger rätt i fart och konfiguration. Man måste ha sikt med banan vid rätt höjd osv. UTAN UNDANTAG!
2. Norwegian har ingen “egen skola”. Man har dock samarbete med TFHS och är sk host airline åt elever som därmed skolas in i Norwegian. Två andra flygbolag verksamma i Sverige har samma avtal med TFHS….. SAS och Primera.
Så sluta nu att ljuga om era kollegors professionalism. Vill ni kritisera så kritisera något verkligt. Det är fritt fram men lägg ner lögnerna! Skäms!!!
Anders Lundström, sök på Polish Air Force Tu-154 crash 2010, så kanske du förstår att landa inte alltid är någon bra idé. Om det inte går upp för dig då, så håll dig borta från att kommentera ytterligare i denna tråd då du bara dumförklarar dig själv.
Man är riktigt korkad om man tror att en Go-Around görs för piloterna inte kan landa.
Min källa säger att det var strul med klaffarna.
@Anders Lundström. Att man gör en Go-around när något inte stämmer visar på gott omdöme. Det kan vara många olika anledningar utanför pilotens kontroll.
Det finns de som fortsätter trots att en Go-around är bästa lösningen, ett antal av dessa flyger inte längre (kraschade).
Om piloterna är så dåliga så dom inte kan landa så kanske dom inte ska sitta där. Aldrig mer Norwegian tack. Man hade hoppats att utbildningen skulle vara bättre.
Det var lite dimmigt när vi skulle in till ARN strax efter midnatt, hörde att någon som kom tidigare gick runt efter att ha försökt en cat 1 till 01L, RVR låg över cat1 men VV var tydligen 100ft, vi såg ljusen på runt 200ft.
Vi som vet säger inget…
Jag gissar lika bra som dig. Ställde frågan för att få svar från någon som vet, inte från någon som tror.
Eftersom ( som du märker ) det finns 1000 olika anledningar får jag be dig vända till piloterna alternativt flygtrafikledningen och fråga.
Kan tänka mig två olika senarion som händer titt som tätt.
1. Dom kom högt och fort pga tajt vektoring
2. Flygplanet innan han inte av banan i tid.
Jag flyger hela tiden.
@Maggan. Det var mest för dig jag försökte förklara efter att du ifrågasatt Ior i ditt första inlägg, och sedan tror att “Norwegians skolor” (vilka det nu skulle vara) är de enda som premierar Go-arounds.
Det verkar högst osannolikt att du skulle vara pilot.
Go-around kan också betyda att man missat målet och vill göra ett nytt försök.
Som standardpilot skriver. Vad är det ni inte förstår!
Regnar det använd regnställ! Snöar det, åk skidor
Vi piloter landar när vi vill, om vi kan och i bland flyger vi runt
Varför är det så svårt att förstå att en Go-around/missed approach är en säkerhetsrutin lika självklar som säkerhetsbältet?
Som exempel:
Det är dimma på flygplatsen, inget konstigt med det. Men det kan hända att det kommer bli svårt att se banan på minima.
Mycket riktigt, du är nere på den lägsta höjd du får befinna dig på, men du ser inte banan.
Vad tycker ni som tycker det är så konstigt med en go-around att man ska göra?
Chansa och smälla ner flygplanet i backen i dryga 200km/h, kanske inte ens på landningsbanan.
Gasa på och bara sticka vart som helst, kanske mot tornet eller utflygningen av en annan bana.
ELLER; göra en förutbestämd procedur som båda piloterna är med på som garanterar en viss separation och hinderfrihet och försöka igen alt. landa på annan plats?
Det är bara ett exempel av 100-tals.. Det är för allas säkerhet att man är mentalt förberedd på att göra en Go-around. Självklart landar varenda vettiga pilot om den kan.
Skaffa er åtminstone basal kunskap i ämnet innan ni postar.
en.m.wikipedia.org/wiki/Go-around