Var sitter man “lugnast” i ett flygplan?
Måste fråga då jag har en sambo som i princip är livrädd för att flyga. Vet inte om jag inbillar mig, men jag tycker att planet rör sig mindre ju längre fram man sitter. Eller är det bara inbillning? Funderar på att boka platser så långt det fram det bara går, om det nu har någon betydelse….
svar
“Styrsystem som dämpar turbulens” ( B787 )
?
Ref på det tack!
Även om det rör sig mer bak under turbulens kan det vara skönt för den flygrädde att sitta långt bak och ha översikt över hela flygplanet och vart kabinpersonalen befinner sig och gör. Att de lugnt jobbar på trots att det skakar lite kan hjälpa en del.
Boeing 787 har ett avancerat styrsystem som dämpar turbulens. Airbus har inte kopierat det ännu.
Om det är propeller så bäst långt fram men undvik framförallt kring vingarna och motorerna.
Rälsbuss eller Airbuss är samma sak, lika lugnt eller skakigt i båda!
Boeing 787 verkar procentuellt det “lugnaste” planet. Kan ha att göra med att många står kvar på marken, men ändå.
Sitt så nära flygplanets tyngdpunkt som möjligt, dvs ungefär en meter framför huvudstället (flygplan med noshjul).
Vill du slippa att brinna inne i cabinen så undvik att sitta ovanför vingarna.
X antal tiotusen liter JET A1 har du där under golvet.
Vid haverier brinner det mest/bäst i denna del av planet.
Främre cabin: Mindre oljud från motorer men % mässigt minst chans att överleva ett större haveri.
Bak: Mest oljud och fattiga möjliga psykfall som köpt biljetter.
Men flest överlever haverier cabinen bak.
Bäst är att inte flyga alls. Då slipper du åka med möjliga dödskistor som flygmyndigherna ännu ej lyckats fånga in, stoppa.
Mvh
Åker hellre kryssningar….
Framför motorerna oavsett flygplanstyp är ett ganska bra tips.
På större flygplan (widebody) så spelar det ingen större roll. Möjligtvis tycker jag att Boeing 777 är ganska högljudd bakom vingarna.
På de vanligaste planen, typ Airbus A320 och Boeing 737 så upplevs rörelser mindre från vingen och framåt. Jag gillar att sitta vid vingen som oftast är nödutgång så länge piloten sätter ned planet mjukt. . . .
Undvik bakdelen av flygplanet. Där kan det gunga och kränga ganska ordentligt.
Över vingarna brukar det också vara ganska så stabilt.