Satsa på flyget istället för snabbtåg!
Så här är läget:
Höghastighetsjärnväg beräknad kostnad: 256 000 000 000
Antal invånare i Sverige (ca): 10 000 000
Kostnad per invånare: 25 600:-
Antal invånare i arbetsför ålder (74%): 7 400 000
Kostand per arbetsför invånare: 34 590:-
Är det bara jag som tycker att det är ett projekt som är dömt att misslyckas?
Hade säkert varit befogat ifall vi hade 10 ggr befolkningen, men som det är nu blir det att kasta pengarna i sjön.
Rusta upp befintlig järnväg och underlätta för våra svenska bolag så vi kan ha ett långsiktigt planerande på våra svenska flygplatser istället.
svar
Fortfarande har jag inte hört ett enda vettigt argument för att använda 300+ miljarder för att restiden med tåg mellan Stocholm och Göteborg/ Malmö ska bli en timme kortare.
Använd pengarna till något vettigt i stället. Se till att upprusta Arlanda flygplats för A380 och förläng dom två korta banorna. Kanske t. o.m. bygga om terminalerna så att T4 och T 5 båda användas för inrikes och utrikes trafik. Likt moderna flygplatser.Samtidigt blir det pengar över för att uppgradera södra stambanan och alla andra järnvägs sträckor som lider under 30 års eftersatt underhåll. Kanske kan man t.o.m. byta ut SJ s slitna gamla SJ 2000….
Att bygga höghastighets tåg bana i södra Sverige är vansinnigt inget annat!
ber om ursäkt skrev ur minnet och sökte upp artiklarna jag läst.. och där står det upp till 320 miljarder.. inte heller acceptabelt.. det du hänvisar till är ju äldre beräkningar.. idag är man mer eller mindre ense om att minst 300 miljarder är det minsta man kommer undan med… Jag är väl medveten om att de som är emot använder sig av höga siffror och de som är för använder de låga… är mer orolig för det befintliga tågnätet som jag tror kommer bli än mer eftersatt bara för att man vill vinna lite tid mellan stockholm-malmö, Stockholm-göteborg. Men visst bygg bara men låt de som åker få stå för notan…. lär bli billiga biljetter det…
Snabbtåg är jättebra men en total ekonomisk katastrof.. miljömässigt bättre vd gäller utsläpp.. men bullermässigt riktigt dåligt tåger bullerstör många fler än flyget…. och om man nu ser till den miljödom som fastslog 65 db buller vid Arlanda.. så är det stor risk att det kan bli en norm och då får vi ju se hur fort tågen kommer få köra…
http://www.di.se/artiklar/2016/2/24/s-toppen-snabbtagen-for-dyra/
Precis som föregående skribent förklarar så är det bland annat flyglobbyn som ser till att snabbtåg ser dyrt ut.
Inse att tiden då man flyger 30-45 minuters inrikessträckor mellan större städer är förbi, eller kommer vara förbi om ett par år. Ut till obygden möjligtvis, men den avfolkas till förmån för städerna i allt snabbare takt.
Tåget kan ändå inte konkurrera ut flyget på medel- och långdistans. På kortare distanser med höga volymer utan berg och elände emellan finns det faktiskt ingen större anledning att använda sig av flyget.
Jag vet inte hur mycket pengar SAS gör på inrikes, men med tanke på att det till viss del är matarflyg så kanske det bär sig.
BRA påstår sig enbart fokusera på inrikesflyg. Som jag ser det har vi två scenarier:
1. Fokuset är bara på inrikesflyg och man kommer vara borta om 5 års tid när kriget till botten är avklarat. Möjligtvis att man kan ta lite mer betalt för att resa via Bromma, men frågan är om det räcker.
2. Av någon anledning vill man inte säga att man planerar att satsa på utrikesflyg. En sådan satsning skulle nog göra framtidsutsikterna ljusare.
Bygga snabbtåg kan bli MKT billigare!
Dyra tågkalkyler är oftast beställningverk från flyglobbyn….
http://www.youtube.com/watch?v=T7hdo9tL6u0
http://feber.se/samhalle/art/333772/kina_vill_bygga_jrnvgar_i_sver/
Varifrån får du de siffrorna? Jag kan bara hitta 256…
Faktum är att tåg är bättre för miljön (om man nu inte jämför ett fullastat plan etc..) men hur stor är den chansen? Vi måste göra vissa eftergifter för miljön, plus att infrastruktursatsningar ska gynna landsbygden. Hellre snabbtåg en upphandlade flyglinjer och ekonomiskt blödande flygplatser!
O hur trolig är den siffran när man inte ens har koll på utgifterna… 190 miljardet – 340 miljarder.. otroligt.. hur kan man ens påbörja något med en så dålig koll på kostnaderna.. +/- 10 % är ju helt ok.
Fast du kan ju inte helt och hållet bortse från livslängden för höghastighetsbanor. “En preliminär kalkyl som gjorts med en någorlunda realistisk prognos visar att man får tillbaka investeringskostnaden tre gånger om under dess 60-åriga livslängd.”
(Källa: http://www.trafikverket.se/contentassets/0298142626784613ba0a9d67c83848c5/hoghastighetsbanor_sverige_kthrapport.pdf)
Jo så länge hi har en rödgrön regering så är det tyvärr den dystra sanningen.
Det är väl solklart för alla tänkande människor, att det alldrig någonsinn kan bli en lönsam
affär att bygga en höghastighetståg bana i södra Sverige. Det här projektet är fullständigt vansinnigt
och oigenomtänkt, precis som det brukar vara när våra politruker vill bygga nånting stort.
Om det här tokiga projektet genomförs blir det inga pengar över för oprustning av vårt befintliga järnväg, underhåll och utbyggnad av vägnätet, och inte minst inga pengar för utveckling av våra flygplatser. Flyget kommer sannolikt att drabbas av höga avgifter och skatter för att vara med och betala det här. monumentet över politrukernas dumhet.