Stor förlust för Norwegian 2015 -1 050 miljoner!
Efter sju år med överskott presenterar Norwegian ett negativt årsresultat. Omsättningen uppgick dock till 19,5 miljarder norska kronor – en ökning med 25 procent. Kapaciteten (ASK) ökade med 35 procent, ändå var kabinfaktorn på 81 procent, upp tre procentenheter jämfört med året innan.
Årsresultatet uppgick till -1 050 miljoner
Men man lyckas inte få lönsamhet i verksamheten.
Dessutom finns kundkrav på betydande belopp som Norwegian ignorerat. Detta kan göra att även 2016 blir ett mörkt år.
Klarar Norwegian detta?
svar
Så de ska bland annat köpa en Bank och ett leasingsällskap med maskiner och orders? Nä pengarna räcker nog inte..
@ svok Du skojar väl Ryan skulle väl kunna
köpa Norwegian Groupe utan att blinka
Det är dessutom Norwegians enda chans att
överleva på sikt
“Man kan ikke leve af at klippe sig selv.” Ja, det är väl det som SAS har lärt sig.
Ryan har inte råd… Lär behöva köpa Norwegian Gruope i så fall…
Så nu har de regeringen med sig…. Dags för Norge att sälja sin del i SAS??? Ändå inte störst på OSL längre…
Marknaden har sin uppfattning om saken:
SAS – aktuellt börsvärde 7,3 miljarder SEK
Norwegian – aktuellt börsvärde 11 miljarder SEK
om Norwegian klarar av att vara lönsamma på lite
längre sikt blir dom uppköpt av Ryanair
Ja det återstår att se om det blev blått eller rött för 2015 icke sant?
@berndt
Att DY lämnar tillbaka 8år gamla flygplan är helt i linje med den model DY har valt, FR använder sig av samma model
Det är därför DY kan göra en order på 200st 737:or, dom sista flygplanen i order ersätter dom första i samma order.
Att lämna tillbaka flygplanen efter första leaseperioden gör att DY inte behöver göra tunga underhåll på dessa flygplan.
Det är ungerfär som att köpa ny bil var 3:e år när fria servicen upphör.
Sen kan man ha synpunkter på om det är en bra modell eller inte, men det lämna jag över till alla experter här på FT att avgöra
JD
Man kan ikke leve af at klippe sig selv.
Som alltid finns det massor med rykten i den här business..
Senaste jag har hört är att Norwegian long haul går på knärna, dom tvingas sälja biljetter långt under kostpris för att fylla planen, har jag hört om det är sant vet jag inte..
Norwegian äger bolaget de leasar plan ifrån!!
Äntligen någon som fattat…
Norwegian expanderar ändå inte så värst mycket som man skulle kunna göra. Även om man får många plan så säljs många också. Det är tydligt att något inte står helt rätt till när man säljer 737-800 från 2008 för att man får in nya.
Att de dessutom måste ställa några av sina egna kärror på backen för att hyra in kapacitet från alla möjliga skumma bolag verkar inte heller bra.
Uppenbarligen har Norwegian gått med vinst men efter expansion går man numera med förlust, att då lämna tillbaka rätt nya plan till leasingbolagen också visar att de inte riktigt har helt full koll på läget.
Jag tror de överskattat marknaden och underskattat konkurrensen i Europa och beställt alldeles för många plan.
Norwegian, Wizzair, Ryanair, Easyjet och Vueling är påväg in i en riktigt mördande konkurrens mot varandra, jag tror Norwegian åker ur först.
Wifi drar inte 2-3% mer bränsle. Norwegian leasar planen från sitt eget leasingbolag!
B787 drar inte mer bränsle än kalkylerat. Egna slutsatser är tämligen ointressanta.
Bifoga länk som styrker dina påståenden.
Vid stora rapporter om företags ekonomi kan ägarna välja att flytta runt poster
på ett sätt som gynnar företaget. Trots krav på transparans och inhyrda ekonomer som skall vara opartiska blir dom flesta rapporter ändå ett beställningsverk.
Kanske vill man ge en hög aktieutdelning alt en låg.
Välja att visa upp saker för att dölja annat.
Som f.d initierad i ett mindre flygbolags ledning kan jag så här efteråt
tycka att det hela mest var en typ av ? teater.
Aktieägarna är publiken.
Regissören är tyngsta ägarna/ägaren.
Skådespelarna är dom anställda. Dom gör som dom blir tillsagda av regisören.
Publiken hänförs av allt detta skådespelande.
Men ingen vet sedan att regisören har ett annat slut på “pjäsen” efter det att ridån gått ner……
Tror det har flera anledningar.
Framförallt att deras organisation börjar bli väldigt komplicerad. En massa olika AOC:n, kontor i olika städer, flygplan och anställda som ska flyttas mellan olika bolag mm. kostar nog mer än vad man räknat med att spara.
Wifi box på taket, alla flygplan drar 2-3% mer.
Dyrare dollar, många nya flygplan med dyr leasing som skjutit i höjden eftersom kostnaderna kommer i dollar, samtidigt har norska kronan rasat.
787 drar mer bränsle än vad de räknat med.
Men framförallt long haul trafiken haltar, de lyckas inte fylla upp planen utan att dumpa priserna. De måste sälja biljetter för 1200kr för att fylla upp planen. Det räcker inte. Ekvationen är enkel, sätena kostar mer att producera än vad de lyckas sälja dem för.
Ja den länken visar Q4??!!
Ingen som sitter med källor så får vi helt enkelt se hur det blev när Norwegian väl presenterat sina frisserade siffror.
Här en länk med lite mer nyanserade siffror, än vad ts beskriver.
http://www.di.se/artiklar/2016/2/11/norwegian-gar-med-forlust/
Tror ni blandar ihop årtal och siffror. Norwegian redovisar en svag, men dock vinst för 2015 om ni läser på deras kvartalsrapporter.
Dock var 2014 en förlust. 2015 resultatet påverkas av att man tagit kostnader för bränsle 2016.
Så- se vad börsanalytikerna säger, aktien bör upp mot 400 nok