Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

THAIAIR

Tråden startades av 011430121

Någon som vet datum på när THAIAIR skall skifta sina 747:or mot en annan typ och vad kommer det för typ i stället det på BKK-ARN och BKK-CPH.
Går man in och kollar boknings sidor så kommer 747:a att flyga under hela 2010.

Om det blir AIR INDIAS 777:or som det har spekuleras om som kommer att ersätta, så blir det väl kapacitets minsknin?

Någon som även vet hur THAIAIR har lyckats att fylla TG960/961 under denna
vinter med tanke på att TG har utökat kapaciteten på BKK-OSL och SAS har lagt ner ARM-BKK-ARN

Och så har jag en tredje fråga varför använder man Gate 17 och inte utnyttjar ”nya piren”?

Publicerad den 2010-03-17 06:05
Skriv ett svar
Antal svar: 30

svar

Erik
2010-11-04 17:00

Tidigare fanns två bolag: Thai Air Company (TAC), som mest flög inrikes och regionalt, medan Thai Airways International (THAI) blev det stora, interkontinentala bolaget. THAI och TAC gick ihop för åtskilliga år sedan och idag är det enbart THAI som gäller. THAI har nu även köpt in sig (med 51%) i det företag som nu ska heta Tiger Thai (regionalt lågprisflyg).

lottis
2010-04-07 09:16

Som sagt THAIAIR och THAI International Airvais är två helt olika bolag. Det är THAI int Air som flyger till Arn.Ser att de har samma reg på sina 400 som de hade på -300 serien och DC-8. När jag jobbade med dom,på den gamla goda tiden.

011430121
2010-04-07 07:17

Halverar utbudet, detta bör öka beläggningen på TG 960/961
http://www.boarding.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=25095

Markus Karlsson
2010-03-21 01:13

Ni vet om att Thai Air är ett helt annat flygbolan än Thai Airways, va?

Nisse Nyfiken
2010-03-19 22:12

Thais 747:or som flyger på Sverige och Danmark är faktiskt de sex nyaste planen, inköpta mellan år 1998-2003. Därav har de originalinredningen kvar, som nu anses gammaldags men samtidigt möjliggör försäljning av premium ekonomistolar på den skandinaviska marknaden.

HS-TGY Boeing 747-4D7; c/n 28705; regd 22-Dec-98 “Dararasmi”; current
HS-TGZ Boeing 747-4D7; c/n 28706; regd 11-May-99 “Phimara”; current
HS-TGA Boeing 747-4D7; c/n 32369; regd 11-May-01 “Srisuriyothai”; current
HS-TGB Boeing 747-4D7; c/n 32370; regd 27-Jun-01 “Si Satchanalai”; current
HS-TGF Boeing 747-4D7; c/n 33770; regd 03-Oct-03 “Sri Ubon”; current
HS-TGG Boeing 747-4D7; c/n 33771; regd 04-Nov-03 “Pathoomawadi”; current

Eugene Fotogen
2010-03-19 21:48

Jaha… Lottis. Visst klarar en 340 att starta med fullt hus i BKK, kanske inte alltid men under gynsamma förhållanden. Fast vi spekulerar väl att B773 ska komma till ARN, finns inte många som satsar på 340 i dag.
Många bolag klassar ner max startvikt för att spara pengar, visste inte att TG gjort detsamma. Med 381 ton så kan man likaväl ta fult hus, inga problem från Arlanda till BKK.
Dom DC-10:or som Scanair flög med var DC10-10, som man köpte från ett inrikesbolag i USA. Mindre bränslekapacitet, lägre max startvikt mm. Dög bra till kanarieöarna, men mindre bra över atlanten.

Kalle Stropp
2010-03-19 19:12

Landningsavgiften är baserad på flygplanets maximala takeoff weight. Inte på flygplanets vikt. Trodde jag du visste.

lottis
2010-03-19 15:59

Till Eugenfotogen:På ARN är det inga problem med vikt 747 klarar bra många ton övervikt dessutom.och 340/330 har inte heller problen härifrån.Det är i BKK det är problem.A340 klarar aldrig att starta med fullt hus.från BKK.Sen är det som en skrev att man kan välja en mindre vikt om inte behovet finns ,för att få billigare landnings avggift.Som Scanair på sin tid flög med DC-10 utan mitt ställ för att få billigare landningsavg.

Greasemonkey
2010-03-19 13:32

Thai har reducerad MTOW till 381 ton på sina 747-400 som flyger på ARN.Det blir billigare flygplatsavgifter så .Fast dom tankar 110-120 ton , så finns det marginal kvar för frakt mm .

011430121
2010-03-19 12:35

När dessa lite äldre maskiner kommer till BKK så används de i inrikes några svängar till bland annat Phuket dessa har den gamla inredningen som någon redan har kommenterat .

Det är inte på så många linjer THAI har Premium Economy på Europa, tror däremot att det finns på LAX.

Personligen så har jag ibland undrat varför inte THAI flyger BKK-ARN på dagen med retur på kvällen, och att man flyger BKK-CPH ut på natten med ankomst till CPH på morgonen precis som man gör idag, och ”hem” på eftermiddag för att landa på morgonen i BKK

Eugene Fotogen
2010-03-19 10:44

Lopptis,

B773 tar 20% mindre bränsle per flygning jfr. med B744, inte att förringa.
Begriper inte din kommentar om max TOW när det gäller Arlanda i alla fall.
Vid full maskin start ARN så har man normalt en underload pa 30-40 ton. (MTOW 394,6 Ton) Det blir sällan speciellt hett i kalla Norden…
Normalt så skickar Thai sina äldsta ej ombyggda maskiner till ARN och CPH.
Typ -70 tals biograf med stor filmskräm och bleka färger. Ser gärna en nyare maskin pa rutten, med ett modernt underhållningssystem ombord. Typ AVOD.
Seat pitch med 34” i ekonomin gillar jag dock.

arnmannen
2010-03-18 22:37

Oftast står skiten där och ibland drar dom bort den och ställer upp den i skammvrån!

1
2010-03-18 22:18

Hur är det med Ethiopian Airlines som står ytterligare några timmar på ARN. Kör man bort denna kärra eller står den på samma plats hela dagen?

RA
2010-03-18 22:03

Ja, det skulle nog inte vara omöjligt.

Mange
2010-03-18 20:10

De skulle ju inte vara omöjligt om man tar bort gate 19 och vrider gate 17 mot tidigare gate 19. Då skulle dom få reklampelaren mot skycity och plats åt båda håll.

Och JA jag tror att Lfv skulle vara villiga att göra de för att få 380 till ARN

RA
2010-03-18 19:48

Ja, en A380 skulle göra sig ännu bättre vid gate 17! Men den blir nog svår att bygga om förstås…
Förmodligen startade de Oslo-linjen istället. De skulle nog behöva norrmännen och danskarna för att fylla upp den.

Nisse
2010-03-18 18:41

Var på kör utb hos LFV för ca 2år sen och då berättade han som höll i kursen/info att LFV fått förfrågan från Thai om att ta emot A380
Detta skulle behöva viss justering av bana 1 vilket jag föstått att LFV gjort sommaren -09
Sen måste ju en Gate byggas för ändamålet me skulle jag tro.

Lopttis
2010-03-18 15:10

Det skulle vara en stor tavla av Thai att byta ut 747 mot något annat flp,så länge de kan fylla maskinerna.Det finns ingen annan maskin på marknaden som klarar.den t/o vikten vid hög värme som 747 .och även tillförlitligheten är topp.(Världens säkraste flygmaskin gäller visserligen 100-300 serien innan elekroniken tog över)men fortfarande topp. Det var en av SAS största tavlor när man bytte bort 747 orna.Man sa då att när Cargo var fyllt till USA var varje pax vinst.Men J.Carlsson ville ha mindre maskiner och fler flighter om dan till USA.Buissnesman Airline som han sa.Och SAS tappade Cargo delen. När 767 sattes in blev det 10ton frakt kvar i Chicago varje dag,som ex.

RA
2010-03-18 13:48

Jo Nisse, att planet står där det står halva dagen för alla som passerar genom Sky City har ett stort reklamvärde för både Thai Airways, thailändska turstmyndigheter och självklart LFV och Arlanda i sig. Det är ju ingen hemlighet att Arlanda önskar fler longhaulflighter. NU ser också flygplatsen mer levande ut med denna gigant utanför panoramafönstren. Arlanda är ju annars ganska tomt och dött just på förmiddagen, efter morgonrusningen.
Mitt inlägg gällde platsen på Arlanda. Varför stoppet är så långt i sig, har andra redogjort för. Normalt brukar man då få flytta på kärran till mer avlägsna delar av en flygplats innan det är dags för boarding igen. Här har man avtalat om att få stå kvar, en lösning som säkert är bra för alla parter.

SASFAN
2010-03-18 11:42

Å bytte modell på ARN og CPH ville i dagens lege være ganske katastrofalt økonomisk for Thai. 744 modellene til Thai er nedbetalte og representerer i liten grad annet en drifts og vedlikeholdsutgifter for Thai. Derfor klarer de også å holde økonomiene i dette særdeles tunge low yield markedet fra Köpenhavn og Stockholm.

Kostnadene ved å sette inn nytt og bedre materiell fra Stockholm representerer derfor en utfordring. Kostnadene for å fly ruten øker fordi materiellet leases dyrt eller er kjøpt inn med hjelp av lån. Da må yielden betydelig opp for at det skal være økonomi i dette.

Her er tingen litt anderledes fra Oslo. Som eneste Asia rute fyller Thai meget godt med business reisende. Derfor betaler 777 maskinen seg.

Det hadde vært gøy å se Thai med 773 fra Arlanda, men jeg tror ikke det kommer før Thai virkelig MÅ kvitte seg med 744. Få om ingen fly passer bedre for Arlanda enn 744.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500