Remote tower med SDATS
Jag har hört att SDATS har en del ekonomiska bekymmer, och har svårt att rekrytera personal till Sundsvall. De verkar dessutom jaga på regionalflygplatser för att få över dom på remote tower, bl a ESOW (som kanske är inte Sveriges bästa flygplats för remote med all skol- och VFR-flygningar som görs där…).
Någon som vet mer om hur det går för SDATS?
svar
Swedavia har inga flygledare som sagt. Ett statligt företag som inte verkar för flygets bästa.
LFV skiter i regionalflygplatser, de drivs av mantrat ”affärsdrivande statligt verk”.
Flygledarna på ESOW klarar sig säkert bra MEN vad händer med flygplatsen om ett ekonomiskt instabilt företag tar över och sätter restriktioner som gör att brukarna flyttar därifrån? Flygplatsen dör. Vad finns kvar i närheten av Stockholm då?
Swedavia har inga flygledare att beordra. De har 0st totalt faktiskt.
Om någon av de privata aktörerna går omkull återstår ju bara för de flygledare som berörs att söka nya jobb på marknaden. Då finns det bara LFV eller att flytta utomlands att välja på. Det borde ju inte bli så stora konsekvenser, det är bara för LFV att ta över de flygplatser som skulle drabbas.
Kortsiktigt ordnar det sig nog. Swedavia beordrar någon av sina anställda att tillfälligt tjänstgör.
Även ACR har svårt att få ihop det ekonomiskt enligt ryktet. Vad händer om dessa privata aktörer går i konkurs? Hur snabbt kan någon ta över och vem?