SK 1555
Någon som vet varför SK 1555 – SK 1556 (Stockholm-Amsterdam-Stockholm) var inställda på fredag 27 maj.
Har man rätt till ersättning även om man fått hotell rum i samband med ombokad flyg? Blev ombokad Amsterdam -Oslo-Stockholm med övernattning i Oslo. Försening ca 12 timmar.
svar
Bra, Antti! Och ganska snabbt handlat av SAS.
En kommentar till pf:
Självklart står inte SAS-representanter och delar ut pengar till höger och vänster så fort någon försening inträffat. Det har väl heller ingen påstått här.
De pengar som man kan få i handen är för mer akuta inköp som en matbit och lite dryck. För ersättning enligt EU-förordningen krävs självklart att man anmäler saken. Precis som Antti har gjort här.
Vill bara avslutningsvis meddela att jag fick ersättning 250 euros från SAS för denna försening, tre veckor efter att jag lämnat in mitt klagomål.
Hallå
SK1555 SK1556 27MAY var inställda pga crewbrist
Och jag har svårt att tro att SAS kan hävda oförutsedda händelser i det här fallet (utan att jag vet orsaken) Men det krävs ganska mycket enligt EU-förordningen för att Force Majeure ska kunna åberopas.
Så du bör ha goda möjligheter att få tillbaka 250 € – och det spelar alltså ingen roll att SAS har betalat din övernattning. En försening är en försening – och ska kompenseras!
Er det grunn til å være litt overrasket her.
“SAS-fansen” har jo i årevis fortalt oss at nettopp SAS betaler erstatning kontant i slike tilfelle. Jeg finner det derfor merkelig at innsender ikke fikk noen hundre euro rett i handen. Dette i tillegg til at SAS betalte hotell, måltider m.v. Punkt E i den SAS-linken det vises til her er jo soleklart.
Tack för svaren. Jag tror jag har förstått ersättningsbestämmelserna enl. EU förordningen. Det intressanta och avgörande är orsaken till det inställda flyget. I det SMS, som jag fick ca 6 timmar före flygets avgång, nämndes ingenting om orsaken.
Det här dokumentet kan kanske vara värt att studera noga…
http://www.sas.se/upload/Sweden/Helpandcontact/EU%20regulations-nr261_2004.pdf
Vid inställt flyg erbjuds du ombokning till slutdestinationen samt ersättning för merkostnader under väntetiden, exempelvis måltider och i förekommande fall hotell. För övriga kostnader rekommenderar vi dig att kontakta ditt försäkringsbolag för eventuell ersättning.