Gottrörakraschen kvarlevor
Har länge funderat på att besöka krasch platsen vid Gottröra där dana viking SK751 slog ner. Är det någon som varit där och tittat på senare dagar? Har hört att det kan finns rester av planet kvar och att man även idag kan se skador på trätopparna. Är det någon som hittat något ifrån planet. Tänkte åka dit med metal detektor någon gång bara för skoj skull! 🙂
svar
Jag och min kollega besökte haveriplatsen i veckan, och visst finns det rester av planet kvar. Den största delen vi hittade var ca 2,5 dm lång. Se inslaget här: http://24uppsala.se/2017/02/17/25-ar-efter-flygolyckan-finns-sparen-fortfarande-kvar/
Smaklös tråd på något sätt. Jag förstår inte varför man måste hänga ut piloterna på det här viset, att folk ska åka dit och leta efter deras handhavande fel???
Var glad att så många överlevde istället!!!
Hur blir vadå?
Hur blir det då?
Intressant att USA sagt till om hur noga man skulle varit vid avisning och som inte SAS följde.
Att inte SAS visste om den tekniska utrustningen som deras flygplan var utrustade med.
Kom aldrig någon pilot in i en situation där man märkt hur systemet tog över?
SAS bröt ju även genom att låta Kapten gå ut i pressen direkt, är det något man gjort något åt idag om det skulle hända något?
Har man checklista idag på SAS om bägge motorer stannar på sina flygplan vilket man inte hade före Gottröra olyckan skedde?
Oj blev många frågor jag slutar nu annars blir det så många, ha det bra!
@Åke. Intressant….Så vad tycker du de skulle ha gjort istället? Några intressanta konspirationsteorier gällande Spantax också?
Funderar på varför dagens flygplan liknar allt mer varandra.
Då när man tänker på var motorerna är placerade.
Gottröra kraschen som SAS bidrog med fick upp ögonen för vad som kan hända exempelvis med klar is som åker in i motorerna.
Är det varför oftast idag man ser motorer monterade på vingarna när det handlar om passagerår trafik i modeller med 100 pax och fler?
Apropå det, vad kan ha hänt flyget från Göteborg till Bromma i morse som fick “vibrationer efter start”, vände och landade på motsatt bana. Vi med vild fantasi kan ju tycka att det påminner lite om Gottröra. Sen ytterligare tips förutom klippet nedan är P3 Dokumentär om Gottrörakraschen (missa inte dråpliga episoden om de som sov i en stuga i närheten).
Annat var det när Tord Dånge åkte båt med kapten Rasmussen.
Jag tycker inte ni ska börja rota i den där olyckan. Risken är ju att ni hittar något som lyfter på locket till en redan infekterad händelse.
Locket har lagts på och jag anser det bör ligga kvar.
Det var verkligen en vattendelare i firman när jag arbetade där, efter olyckan var det två läger. Själv tyckte jag alla inblandade gjorde mer eller mindre fel.
Låt nu den här händelsen bara vara.
/Åke
Stjärtpartiet är inte kvar i Västerås
Det finns en sektion av kabinen hos CAE i Köpenhamn, används för nödträning av crew.
Intressant video om Gottrörakraschen!
Jag har oljestickan från Höger motor. Den är krokig.
Vad bjuder du?
🙂
Dana Vikings nosparti ska finnas på Arlandas flygsamlingar om jag inte minns fel
Jag vet inget om Gottröra däremot vet jag att stjärtpartiet stod på Västerås flygplats när jag pluggade där i början av 2000 talet. Står säkert kvar??
Någon liten flisa finns väl kvar, men räkna inte med att hitta några större bitar. Finns inga delar att “se”. Träden kan du möjligtvis se. Något märke på, men du kommer inte hitta ngt v värde