AD besked Avia Express?
Någon som hört något?
svar
Inget händer förutom att avtalsförhandlingarna påbörjats och hitintills forskrider i halvgod anda.
Veto är även lagt mot inhyrning av tre bolag. Veto läggs nästan aldrig på andra bolag vilket visar på vilket/vilka stolpskott dessa ägare och ledning är. Maktmissbruk och brist på kunskap om personalhantering.
Bolaget vill inte ha några anställda piloter och det är väl tveksamt om de ska ha piloter eller AOC över huvudtaget.
Inget ser dett ut tills
Vad händer??
Det innebär inte att bolaget kan hyra in andra bolag eller kontraktspiloter eftersom vetot mot inhyrning ligger kvar.
SPF:s veto mot inhyrning av piloter ligger kvar och är ej behandlat av arbets(givar)domstolen än. Alltså är alla piloter uppsagda, men kan ej ersättas.
Det borde väl innebära att det är just vad dom kan göra. Hyra in personal från annat håll¨och kringgå återanställningsrätten. Om nu ett interimistiskt beslut råder i arbetsgivarnas favör villsäga. Inhyrning av personal utgör inget brott mot LAS..
Verkar inte bättre än att man träder in i en ny era, där alltfler bolag med stora ögon följer den här utvecklingen som de säkerligen kommer att anamma i framtiden, som ett led i lönsamheten. Kanske innebär sådana åtgärder ett försök till återtagande av marknadsandelar från utomstående aktörer vilket borde innebära tillväxt för företagen och därmed tryggare vilkor igen..
Det gick i arbetsgivarens väg då det gäller uppsägningarna. Det betyder inte att de kan hyra in något annat bolag eller att återanställningsrätten inte gäller.
Det betyder i sig att inget har förändrats utom att vi är uppsagda vilket de flesta varit hela tiden.
Innan den 17 juli då uppsägningarna går i effekt så är antingen bolaget nedlagt eller avtalet klart.
Beslutet som AD tog var väl väntat av en arbetsgivardomstol. Frågan är om det inte borde tas till HD för att statuera exempel.
Japp det stämmer ett intermistiskt beslut kom idag från AD som ger företaget AVIA Express rätt i det dom har gjort.
Fick höra nu att AD gett ett förhandsbesked som går i arbetsgivarens favör.
Interimbeslutet vi väntar på gäller ogiltigförklaringen SPF gjort av uppsägningarna av alla piloter på Avia.
Anledningen till uppsägningarna är att ägaren (gediget oklart vem det är) har ett nytt affärskoncept, ingen pilot ska vara anställd, bara anlitad, inhyrd eller dylikt.
Vad arbets-givar-domstolen kommer att säga har egentligen ingen betydelse eftersom SPF till 100% står bakom att lösa detta avtalsvägen, om det inte löses på annat sätt. Dert är inte bara vulkanaska som kan sätta stopp för flygningar, även ES med taskig personalhantering kan göra det.
Skulle det komma ett interimiskt beslut ang. stämningen?
Annars är ju Livs stämning av Marabou av stort intresse för SPF kontra Avia. Rättsprocessen började i tisdags men ännu inget beslut publicerat. Håll koll på AD:s hemsida över det beslutet, det kommer att vara praxis även för Avia. Det är inte omöjligt att AD väntar med sitt interimbeslut tills dess att de gått igenom Livs och Marabou.
Till både Rutger (om det nu är ditt riktiga namn) och Tor, vill jag ta denna heta potatis i mina erfarna händer och bolla lite med den. Finns det rim och reson i det du skriver Tor? Vad sitter du inne på för dokument, vad har du för dold agenda??
Jag anser att mycket ont kommer ur Avia Express, men när du Tor börjar sväva iväg i dina egna fantasislott – där du förstås är både kung och gycklare – så tappar vi andra tråden helt.
Min erarenhet sträcker sig från allt ifrån hederligt bruksflyg till storskalig rederiverksamhet (jag spenderade ett par månader som skeppsgosse på en räktrålare i Polen) och äpplet faller inte långt från trädet Tor..
/Tord
Vad man har hört är en sak, vad man vet är en annan.
Har du någonsin hört rykten i flygbranschen? Svar: ja.
Har du sett något skrivet på papper? Svar: ja, om du inte är anal fabet.
Tror du på det som står? Okej.
Jag råkar vara en erfaren flygkapten med ca 12000 flygtimmar, mest på TP. Jag vet vad som kommer hända eftersom jag har jobbat i hela världen. Jag ser mönster i olika situationer som ingen annan kan uppfatta. Kalla det gåva, men jag kallar det erfarenhet och att inte blunda för verkligheten. Jag kan ha kontakter också.
När jag jobbade i Asien under 80-talet fanns det både duktiga och mindre duktiga piloter men en sak hade dem gemensamt. De jobbade inte för pengarna för vi tjänade endast ca. 70 000 kr före skatt, styrmän hade ca hälften. Det kan låta mycket men när man bor i 3-4 olika lägenheter runt om i världen så kan det kosta på. Kullen kan vara större än vad man tror att berget är. Trots att man har några visuella referenser att jämföra med. Jag kan bara säga att alla förändringar är till det bästa i längden. Rid vågen, rid livet och slappna av.
Nej, men du kan alltid hålla koll på AD:s hemsida!!