-The business class on SAS short haul is a joke
http://www.airlinequality.com/airline-reviews/sas-scandinavian-airlines/
SAS måste ändra sin produkt.
Det man erbjöds förr i Y förr
ser man nu i SAS Plus.
Euroclass önskas tillbaka.
svar
Skönt att resandet är på mer lika villkor nuförtiden.
Det spelar ingen roll hur dålig SAS Plus är. För Linkan är det himmelriket!
Jag hade två svartvita katter som hette Plus och Minus.
Det var ingen skillnad på dom.
Ser ingen skillnad heller på mina resor till London.
Nu är det te eller kaffe bak och låda fram.
Det är som att kliva in i en wc och ut ur densamma
numera. Ingen ser en varken när man kommer eller går.
Illa städat och det nedfällda bordet kan vara inte avtorkat.
Jag tar med mig våtservetter. Får komplettera med minidammsugare?
Men “förr” var det STOR skillnad. Avskild kabin,
drink före maten eller champagne, god varm mat,
avec och kaffe och ibland en chokladbit ur en stor ask
som flygvärdinnan bjöd runt. En purser, ofta kvinna runt
50+, som dirigerade det hela med en skapad god trivsel.
Småpratade med oss passagerare och kände igen en
som frekvent resenär. Ett välkommen ombord och ett tack
när man gick av. SAS Limousine t/r flygplatsen till ett rimligt
pris.
Och Eurobonus kan vem som helst skaffa. Loungerna
är som ett uppehållsrum i skolan. En tetra juice och en sol
bulle blir nästa steg. Jag har med mig egen mat om jag reser.
Företagen vill inte betala?
Det tror jag inte gäller alla.
Är väll så enkelt att de flesta företag i Skandinavien inte är intresserade av att betala för en business klass.
Kostar nästan dubbelt så mycket, 14000 på Lufthansa som har en ”riktig” business klass mot ca 8000 i SAS plus att flyga Stockholm – Frankfurt ToR om en vecka.
Idag när i princip alla företag är kostnads medvetna så vill man som någon tidigare skrev, betala för flexibilitet etc men, att på en kort sträcka betala 6000 kr extra för att få en bättre måltid och, mer plats………..
På long haul kan man motivera det med att man vill komma fram utvilad men på en två timmars flygning………
SAS Plus ger fördelar som inte de lägre klasserna ger. Biljetterna är ombokningsbara och återställningsbara utan avgift.
När man reser i jobbet är det ofta stora förändringar. Inget bolag vill ha sina anställda sittande väntande på senare avgång om man redan är klar att åka hem. Möten blir kortare ställs in mm. Man vill ha flexibla biljetter. SAS Plus är flexibla biljetter.
Man kan även ha ett företagsavtal med SAS att biljettkostnaden faktureras först efter flygningen är utförd. Detta är mycket praktiskt om man har resplaner som ofta förändras. Dessutom får man en viss rabatt på Plus priset.
Serveringen är ett litet plus. Dessutom när man sitter längst fram kommer man snabbat av flygplanet för att ta sig till bokat möte eller en anslutning för vidare färd.
Det finns således många fördelar med SAS Plus när man reser i jobbet.
Man har betydande fördelar med Eurobonus Guld man kan ta del av Loungen även om man reser privat till lägsta pris mm. Man får ta med en gäst.
Som sagts, SAS Plus är vad som borde vara Y. Märklig mat i konstig förpackning.
Tycker att man kan avgränsa främre toaletten till Plus pax.
Fördelen är väl den mängd bagage man kan ta med sig.
Men frågan är om det är värt pengarna. Den blir heller inte bättre för att man är Eurobonus Guld medlem. Lite larvigt skryt faktiskt.
Om SAS Plus ike er en “business-class”, hva tar SAS for reise i den ?
F.eks mot konkurrenter på samme strekning som har “business-class” ?
F.eks ARN-LHR målt mot BA, og CPH-CDG målt mot AF…….
Jag var med på invigningen av Euroclass och Fist Business class
och har rest i dessa klasser flera gånger inom Europa och
till Asien och USA. När det gäller Euroclass så är det en stor
skillnad NU med SAS Plus vilket ingen kan säga emot. Jag och
många med mig önskar en ny Euroclass tillbaka. Med 2+2 i bredd
och en uppgraderad catering. TK som ex. Där man inte får knät i kläm.
SAS Plus är inte business.
Inom Europa finns tre klasser SAS Go Light, SAS Go, SAS Plus någon Business klass erbjuds ej.
SAS Business finns endast på flygningar utanför Europa.
Tycker SAS Plus är helt Ok för resor inom Europa och till övriga världen.
Eurobonus Guld medlem.
Det går att läsa sig till vad Plus är så då kan vi konstatera att trådskaparen har läsförståelse.
Nej,det är ingen märklig rubrik.
Många passagerare ser SAS Plus som en C-klass.
SAS Plus marknadsförs ju som något för de som är
villiga att betala mest.
Man måste se verkligheten.
Dags att leva i nuet. SAS har ingen business på kortlinjerna och EuroClass var för 19 år sedan.
SAS Plus = boring
lite märklig rubrik då SAS inte erbjuder business class på short haul