Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Haveri i engelska kanalen-AC typ?

Tråden startades av Julle-B

Haveri i engelska kanalen igår 22JAN – AC typ?
En känd fotbolls spelare mfl var med ombord!

Publicerad den 2019-01-23 12:30
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

pf
2019-01-24 16:43

763, det kan tyde på at agenten eide flymaskinen. Men, dette er spekulasjon i media.

Dessverre ser det ut til at Flygtorget ikke vil publisere et innlegg av meg om spekulasjoner om luftfartøyets luftdyktighetsbevis.

sv 763
2019-01-24 16:15

Vet vi om det var en flygning helt privat, eller kanske med en kompis?

Hans lag tror jag, hade ingen vetskap om flygningen.

Om de hade det så är det mycket anmärkningsvärt.

763
2019-01-24 14:27

@pf. Även VMC i mörker över hav är att jämföra med IMC. Visserligen var det fullmåne men enligt lokalt MET Office så drev det under kvällen in regnskurar från Nordväst mot kanalöarna. Kan vara en orsak till att piloten begärde att få sjunka.
Sen att en så dyr fotbollspelare inte får flyga reguljärt eller i alla fall med ett flygbolag som har ordentliga flygplan med två motorer, gällande tillstånd och kompetens på alla plan. Nu vet jag inte vem piloten var eller vilken bakgrund och erfarenhet denne hade men det ” luktar ” svartflyg. Fotbollspelaren borde väl ha en agent som kunde ta hand om den här tranportftågan.

sv 763
2019-01-24 10:58

Eller var det en VMC flygning?

pf
2019-01-23 22:31

Noen fler enn meg som reagerer på at man betaler 150+ mill kroner for en spiller, og så tilbyr en tvilsom reise over…..jfr spillerens kommentarer på SMS om tillstandem til planet.

Man sparer altså noen tusenlapper på transporten……tragisk !

763
2019-01-23 20:21

Har sökt information lite här och där om denna tragiska olycka. Tydligen var flygplanet registrerat i USA med registrering N 264 DB och hade kolvmotor, det finns även PA 46 med PT-6 motor. Att flyga med ett enmotorflygplan med en pilot i mörker vintertid och göra en flygning som till övervägande delen sker över vatten är i mitt tycke dumdristigt. Dom flög på 5000 ft och då är frågan var det en VFR flygning. Piloten begärde att få sjunka från 5000 ft av ATC, var det på grund av isbildning eller på grund av moln om det nu var en VFR flygning. Slutligen, vad hade piloten för certifikat och utbildning samt erfarenhet. Mycket trist och mycket onödigt.

Bromma
2019-01-23 16:57

Kommer ihåg olyckan i Bromma mycket väl då jag jobbade där då. En av mina dåvarande kollegor som bodde på den aktuella adressen fick in motorn i vardagsrummet genom fönstret och en av dom omkomna låg i porten i fastigheten. En mycket tragisk och dramatisk morgon men som genom ett under skadades ingen på marken.
https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=152597

pf
2019-01-23 16:22

Ja ha, var det et nytt havari i går ?

Om ikke, bør trådstarter merke seg dato m.v. i https://en.wikipedia.org/wiki/2019_Piper_PA-46_Malibu_disappearance

ABC
2019-01-23 16:09

Piper Malibu. När typen var ny hade vi en hemsk olycka med den i Stockholm. Efter det skärptes utbildningskraven för inflygning på typen.

Johnn
2019-01-23 15:40

Piper Malibu

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500