Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS inte överens med sina piloter

Tråden startades av Pilotstrejk

Brott i förhandlingarna mellan SAS-piloterna och SAS

Pilotförhandlingarna i SAS har brutit samman i hela Skandinavien. Viktiga frågor i förhandlingar om nya kollektivavtal är samarbete, förutsägbara arbetstider och marknadsmässiga löner.

SAS Pilot Group (SPG), som består av SAS-piloter i Danmark, Norge och Sverige, har tidigare brutit förhandlingarna i Norge och Sverige. Igår, måndag, bröts förhandlingarna också i Danmark och SPG har lagt varsel om konflikt från och med klockan 00.00, fredag den 26 april i Danmark, Norge och Sverige. Brutna förhandlingar innebär att medling kan/skall ske i enlighet med nationell lagstiftning. Om medling, mot förmodan, inte lyckas, kommer den konflikt som nu varslats bryta ut först efter Påsk. Det betyder att våra passagerare inte kommer att påverkas under påskhelgen.

Vidareföring av samarbetsavtal

Innan förhandlingarna startades valde SAS att ensidigt säga upp existerande avtal som rör samarbete, produktion, karriärvägar och anciennitetsprinciper. Det är oförståeligt för SPG varför dessa avtal skulle vara oförenliga med ett framgångsrikt SAS. Företaget har under lång tid klarat sig bra med dessa avtal.

– SAS önskar framställa dessa förhandlingar som en kamp om en onaturlig begränsning av ledningsrätten, något som är helt fel. Vårt krav är att våra avtal, och dess intentioner, skall respekteras. SAS tjänade således, även med dessa avtal, 1,7 miljarder (SEK), 2017 och 2,1 miljarder, 2018. Det finns därför ingen orsak till att dessa avtal inte skall vidareföras, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande i Svensk Pilotförening (SPF).

Ohållbar arbetstidsordning – kräver större förutsägbarhet

Balansen mellan arbete och fritid är viktig för de flesta arbetstagare och är också en huvudfråga i SAS-förhandlingarna.

– Majoriteten av piloterna i SAS har ingen kontroll på när och hur länge de skall jobba. Det enda piloterna ofta vet om sin arbetstid under en månad är att de bara har en ledig helg. I värsta fall så riskerar piloterna att de måste jobba hela sju helger i rad. Detta är ohållbart. Att inte kunna planlägga sitt liv är en stor belastning och vi har därför krävt större förutsägbarhet i scheman. Dessvärre visar SAS liten förståelse för detta krav, säger Tersmeden.

Marknadsmässig lön

SAS har valt att gå ut i media under förhandlingarna med uppgifter om höga lönekrav.

– Faktum är att vi har bett SAS om en marknadsanpassning av vår lön. Piloterna i SAS har genom flera år bidragit till lönsamhet i SAS. Tidigare önskade SAS alltid att jämföra oss med andra flygbolag. När lön och arbetstidsordningar nu är sämre än i andra seriösa flygbolag som vi kan jämföra oss med, vägrar SAS att diskutera frågan om marknadsmässig lön för piloter, säger Tersmeden.

– Vi önskar ta del av värdeskapandet i SAS i linje med det piloter i andra flygbolag gör. SAS har blankt avvisat att tala med oss om detta. Vi upplever att bolaget använder vårt krav på marknadsmässiga löner i ett försök att sätta piloterna i dåligt ljus gentemot kollegor och kunder genom utspel i media, säger Tersmeden.

SAS Pilot Group (SPG)består av Dansk Pilotforening (DPF), Norske SAS-flygeres Forening (NSF), Scandinavian Norge Flygerforening (SNF) och Svensk Pilotförening (SPF).

SAS Pilot Group organiserar 95% av alla SAS-piloter i Danmark, Norge och Sverige

www.saspilotgroup.com

Publicerad den 2019-04-05 08:39
Skriv ett svar
Antal svar: 261

svar

@GGG
2019-05-05 20:06

Bade Ryanair och Norwegian har mera trafik an lilla SAS. Och nu kommer de ha annu mera, medan SAS kommer att ha mindre. Passagerare foredrar flygbolag som ar prisvarda.

Fortfarande inte nöjd.
2019-05-05 07:59

Men vänta nu, facket fick det att låta som att alla hade oförutsägbara scheman men 40% hade inte det och det har nu ökat till 60%. Är detta ett bra avtal? Tycker herrarna RN och WT har en del att förklara och deras telefonnummer är nu borttagna på hemsidan.

CFIT
2019-05-05 00:44

Där finns verkligen inga fördelar med vare sig Norwegian eller Ryan. Det enda som kommer hända är att vi alla snart kommer bli ett flygbolag fattigare. Och då såklart inte ett utav de sämre, utan ett av de bättre.

Verkligen ingen här som ser hur vi ett steg i taget med ett påklistrat leende i sakta mak går ner för trappan mot fattigdomens mysiga gillestuga!?

GGG
2019-05-04 00:01

Måste vara trevligt att ha en kristallkula, men jag är rädd att din är trasig, eller åtminstone behöver kalibreras…

Skattebetalare
2019-05-02 22:19

SAS strejk hjalper Norwegian och Ryanair nagot otroligt. Hundratusentals pax gav upp SAS och upptackte fordelarna med Norwegian och Ryanair. Dessa pax har SAS tappat for evigt. SAS kan lika garna avbestalla Airbus for dessa flygplan behoves inte och SAS hae inte tillrackligt med inkomster att betala for dem varken som kop eller leasing.

Svenne
2019-05-02 17:53

Härligt! Bra jobbat allesammans. Bra avtal 🙂

Rolf
2019-05-01 22:51

SAS instiller mange avganger fra Oslo, imorgen, også etter kl 14. Nå helt fram til kl 23.

CFIT
2019-05-01 01:39

The glorious days are over. Och det är verkligen inget någon av oss i Scandinavien ska vara speciellt stolta över! Kanske blir det mer påtagligt när väl räntan återgår till det normala 8-10%. För då kommer där ändå inte finnas någon som har råd att flyga SAS Plus, om ens flyga alls. Att ett historiskt internationellt flygbolag försvinner från kartan har hänt förr. Pan Am t.ex. men det var ju bara ett av flera konkurerande bolag i en supernation som USA med 300milj+ invånare.

Prepare yourselfs for eternall low budget!

@Johnny
2019-04-30 22:32

Hoppas du ser till att få dina lokala nätter så du är utvilad innan du sätter dig och flyger.

Johnny
2019-04-30 22:17

Gå till APC och se vad piloter tjänar i USA. Ta din Ekonomikums och återkom…

Johnny
2019-04-30 21:58

Som jag sa… de flesta av er som postar har INGEN aning om hur piloter lever.
Finns egentligen ingen större skillnad på mig och en Ryanair pilot med familj i Sverige och bas i Spanien. Åker men med SAS varje månad tar cs 8 timmar och åker över natten.
Tar mellan 4-5 timmar från Spanien. Väldigt många piloter jobbar internationellt.
Vi är 5st kaptener i Chicago från Sverige.

@Johnny
2019-04-30 20:49

Tillåt mig tvivla, efter 3 år på SAS som pilot är du uppe i deras snittinkomst på 93.000sek.
Gå en kurs i ekonomi kanske?

@Jonny
2019-04-30 20:41

Mycket har jag hört, men du måste skämta. Hur fan prioriterar du egentligen? Tror du att du får tillbaka den förlorade tiden med din familj eller? Hoppas på riktigt att din fru skaffar sig ett bättre liv med någon som vill vara delaktig i det viktiga i livet.

@johnny
2019-04-30 20:13

Låter som du gör en bedrövlig prioritering i ditt liv. Tycker synd om dina barn

@Empati
2019-04-30 20:04

Följer ett 30-tal SAS-piloter på alla nivåer och flygplan på instagram och INGEN av dessa gör sken av att ha ett SKITLIV, det är något i detta som inte stämmer och jag väljer att tro på SAS ledning.

Det är först nu när strejken börjat som samtliga av dessa verkar sitta i skiten endast pga av fackets inkompetens.

Så,..

SOG, avblås strejken och låt piloterna få leva livet igen.

Heja piloterna!
2019-04-30 19:54

När man läser vissa kommentarer så inser man verkligen att folk ska kommentera och tycka till utan att veta vad de pratar om.
Bara för att man har valt ett visst yrke så betyder det inte att man inte har rätt till ett liv vid sidan om. Många andra bolag, till och med lågpris bolag lyckas erbjuda både piloter och kabin fast schema, 5/4, 5/3 eller 5/2.. så varför skulle inte sas kunna lyckas med detta när andra bolag klarar det fint?
Man pratar om en lyx strejk.. men ursäkta mig.. jag skulle vilja se hur många butiksanställda som skulle jobba flera helger varje månad och röda dagar utan OB..? Det skulle nog inte dröja länge innan dom strejkade också! Och det gäller alla yrken. Man väljer sitt yrke men för det ska man inte behöva ge upp allt, speciellt inte när ledning i sas inte hade några problem med att ge en viss chef en löneökning på 25% så känns piloternas krav en bagatell 😉

Empati
2019-04-30 19:29

men snälla, är ni tröga eller? Det går inte att leva med arbetsvillkor som SAS piloter har, hör ni inte vad piloterna säger? Skulle ni vilja ha deras jobb? jag har själv jobbat som pilot och ursäkta, jag gråter och skrattar åt deras skitliv, det är ju helt sjukt. Jag hoppas att de kan få en hållbar livssituation med allt vad det innebär, familj, socialt umgänge, sova ordentligt o.s.v.

Nu börjar företagen runt om kring gnälla för att det kan bli konsekvenser för dem och då ger man sig på den grupp man tror är svagast, piloterna.

Skärp er, det kan vara er tur att nästa gång!

Aviator
2019-04-30 18:22

Ledningen har lyckats vända ett konkursbo till ett bolag som gjort historisk vinst och lyckats finansiera en helt ny flotta. Det blir nog inga svårigheter för dem att hitta nya toppjobb när piloterna lyckats sänka bolaget. Värre blir det för de 10 000 kollegorna som blir arbetslösa, men det skiter piloterna uppenbarligen i, de tänker bara på sig själva. Detta trots att de har lön och villkor skyhögt över alla andra i bolaget. Skäms!

Johnny
2019-04-30 17:52

Verkar vara som de flesta hör inne inte har en aning om hur det är att vars pilot.
Och media gör ett riktigt bra jobb på att ljuga.

Lite om mig och mina val. Jag bor i Stockholm och pendlar till USA, jobbar som kapten på en CRJ.
Kan inte ta jobb på SAS då lönen är för dålig och kan inte motivera mer en halvering av nuvarande lön.
Schemat jag har är 5/2 schema, vilket gör att jag nästan aldrig kan komma hem till Sverige och träffa mina barn. Så jag brukar byta arbetsdagar med andra kaptener så jag jobbar 5/1 istället och på så sätt kan jag få 5-7 dagar ledigt i rad och försöka pendla hem till Sverige varje månad.

Pilotyrket är seniorltetsbaserat. Detta innebär att när man börjar på ett bolag så hamnar man längst ner på löneskalan, som styrman och får sista ”tjing” på schemat när det gäller arbetsdagar, lediga dagar, semestrar och ”kvalitet” på trippar. Sedan måste man arbeta sig upp. Så kallat ”Pay Your Dues”. Om man sedan byter arbetsgivare så börjar man om från början. Det innebär att alla ni som säger att det bara är att byta jobb om det är då dåligt, inte vet vad ni snackar om då det förmodligen skulle bli betydligt sämre även om lönen per arbetat timma skulle vara bättre om man jämför samma senioritetsår mellan de två bolagen. Men potentiellt så skulle en 20års kapten på SAS byts till Norwegian och börja på en 1års lön som styrman. (Så vida bolaget inte har en så kallad Direct Entry Captain” position postad.
Många piloter har uppåt 1 miljon kronor i studielån med en ingångslön på några hundra tusen per år. Ibland kan det ta flera år innan de får sitt första jobb.
Vi jobbar väldigt långs dagar men får inte betalt för timmarna på jobbet utan vi får bara betalt när dörrarna är stängda.
Teoretiskt sett så kan jag vara på jobbet i 16timmar och bara få betalt för 4. (Vilket är det minsta dagliga på mitt bolag). Vi kommer till flygplatsen långt före första flygning, träffar personalen, går igenom rutten, väder, och diverse problem. Vi bordar flygplanet och gör iordning det för flygningen och efteråt så måste vi avsluta flighten. Detta är obetalt. Ibland har vi också problem, då vi sitter timma efter timma och väntar på en lösning. Allt obetalt. När alla passagerare är ombord och dörren är stängd fram tills den öppnad igen är betald arbetestid.
Jag har varit på mitt nuvarande jobb i 3år och är 96% senioritet. Det innebär ett 96% av kaptenerna före mig får välja schema och lediga dagar samt semester före mig. Påmind 3år så har jag inte fått en ända semestervecka godkänd då min senioritet inte kan hålla den.

Detta och mycket mycket mer.

Blir svårt..
2019-04-30 16:31

Blir svårt för Richard Gustavsons och andra i ledningen/styrelsen att finna nya uppdrag om SAS försvinner och man suttit passivt och sett skeppet sjunka. Nuvarande ledning har under många år byggt upp förutsättningarna för denna konfrontatoriska konflikt.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500