Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

flygskolor

Tråden startades av Douglas

Min son som går på gympnasiet vill gärna ta flygcert när han gått ut. Det är en dröm som han har haft sedan liten.

Vilka flygskolor är bra för sånt här ?

Publicerad den 2010-12-21 20:37
Skriv ett svar
Antal svar: 23

svar

Mats
2011-01-24 16:19

Vill din son endast ta flygcert eller hela paketet för att arbeta som yrkespilot i framtiden?

Annars kan jag rekommendera att han vänder sig till en flygklubb, exempelvs Östra Sörmlands Flygklubb eller Stockholms Flygklubb och kollar upp vad ett PPL kostar. http://www.osfk.se

Han kan även satsa på att ta ett segelflygcert – motorseglarcert, lite lägre kostnad och minst lika roligt!

Nordflyg tror jag ska ha 600-650.000 för hela paketet, ett bra pris om man får vidareanställning.

Privat
2011-01-24 15:29

Är det någon som vet vad en utbildning på Nordflyg Training Center kostar och vad den innehåller?

Roger Pettersson
2010-12-23 10:36

Vad är det för fel på BFSAA?

mmm
2010-12-23 00:22

Jo antalet TP maskiner med single lever och glaspanel är ju mycket stort. speciellt i Sverige!

Sedan alla jet med glaspanel. Undrar vad som händer med de konventionella? Just det ja, dom finns ju kvar och är fler än de med glas ( om du inte räknar EFIS som glas?)

Nej du gosse, tillbaka till Airways med dig!

Ior
2010-12-22 13:12

Go west – Sorry, jag läste fort men fel.. helt riktigt.

Go West
2010-12-22 12:37

I know. Jag skrev att efter USA eller PPLet på flygklubben så måste han läsa ATPL-teori och kan passa på att ställa sig i kö för konvertering hos Kungsair om de har ett års väntetid. ATPL-teorin kan läsas på ca 7-8 mån distans för 45000 på BFSAA. Eller kunde iaf för några år sedan.

Göra hela utbildningen i USA kostar det ca 370 000, då återstår bara ATPL-teori (45-60 000) och konvertering (30 – 50 000)

Om han tar PPL på en klubb, (70 000 ?), läser ATPL teori och samlar PIC-tid under ett år så att han åker till USA med PPL 180 hrs, och ATPL teori så kostar kurserna i USA ca 120 000, sedan hem för konvertering och MCC-kurs (40 000 + 30 000)

Jag skrev inget pris för hoursbuildingen för det finns väl massor av sätt, om man inte har någon att flyga runt som vill dela så antar jag att USA fortfarande är billigast för detta. Kanske 650 kr / airborne timme mot en del klubbar i Sverige som kan erbjuda 1 000 kr / tacho-timme, vad är det 800 kr /airborne timme kanske

klart!

Ior
2010-12-22 12:21

Go west – Det bör tilläggas att han, efter USA resan även måste gå i skolan för sin ATPL teori, det är inte bara att “komma hem o konvertera”, utan Teorin måste till också. Så ca 60 000 (?) kronor till. 🙁

Go West
2010-12-22 12:05

Jag skulle också rekommendera PPL på en lokal flygklubb, speciellt om din son inte är helt säker på sitt yrkesval eller vill mjukstarta sommaren efter gymnasiet. Om han vill satsa på kommersiellt certifikat direkt skulle jag dock rekommendera USA. Med dagens dollarpris kostar ett CPL med IR/ME och 250 (!) hrs i flygplan bara(…) ca 370 000. Efter hemkomst, eller efter PPLet på klubben, så kan han läsa ATPL-teori och ställa sig i kö för konverteringskurs hos Kungsair. Kostar förmodligen ca 40 000 kr. Då är han klar med JAA frozen ATPL + amerikanskt FAA CPL och kan ansluta sig till klungan av arbetslösa low-timerpiloter. Eller så har det blivit 2012-13 och flygbolagen slåss om piloterna…?

Privat
2010-12-22 12:01

F/O:
Vart kan man få information om stämningsansökningar mot olika flygskolor? Du nämner BFSAA och Lidair?

:=)
2010-12-22 11:32

Airways – det är ju strålande.
Betala dyra pengar för att sitta 40H i en FNPT2, logga sedan dessa timmar mot dit CPL…bra ide´!

När du senare är ute och skolar IFR på autopilot och single lever. Då går det ju också skitbra….

Sen skall du tydligen flyga på riktigt? oj, det gick mindre bra…
C-172, nej tack. för svårt!

AW
2010-12-22 10:39

Jag kan varmt rekommendera Airways flygutbildning på Bromma flygplats.
Mycket bra lärare och plan, teorin kan man med fördel läsa på Flygteoriskolan i Barkaby!

Loppan
2010-12-22 10:27
F/O
2010-12-22 10:20

Eller så kollar du på antalet stämmningsansökningar mot respektive flygskola.

Jag tror BFSAA leder stort i den frågan. LIDAIR kommer väll tätt efter?

TFHS/BFSAA
2010-12-22 10:13

Hej,

Kul att din son är intresserad av att bli pilot. Det är ett riktigt kul yrke men det är i dagsläget hårt konkurrens om jobben.

Se till att din son sköter skolan och skaffar bra betyg. Sen kan han söka TFHS och få en bra utbildning helt gratis. Det är rätt omfattande test för att komma in på TFHS men om han gör det så är det antagligen det bästa alternativet.

Gällande andra skolor så beror det lite på budget och tid. Jag skulle säga att BFSAA är den bästa skolan då den är väldigt seriös och har bra upplägg på utbildningen. Den är antagligen dyrast men jag tror att du kommer få den bästa utbildningen där. Dock min personliga åsikt.

Alternativt borde kunna kontakta ex luftfartsstyrelsen eller några flygbolag för att höra med vilken skola de rekommenderar. Det är svårt att få ett objektivt svar här då de flesta endast har gått på en skola och med klor och näbb försvarar just sitt val.

F/O3
2010-12-22 08:25

Line check.

D
2010-12-22 08:11

För en som inte är i branchen… Vad är LC?

F/O 3
2010-12-22 07:57

Instämmer helt.
En del av “piloterna” som kommer ur dessa skolor klarar inte en en LC utanför simulatormiljö!

Det har jag aldrig någonsin hört från KUNGSAIR!

Det är en viss skillnad mellan DA42, SInglelever, G1000 och2-axlad A/P. Flyga med A/P under grundläggande IFR träning? Förkastligt!

Och Travelair 6-lever, skrammligt HSI och stryk om du försöker använda dig av G430 eller A/P. Har man inte fattat det där om att flyga lite med örat så blir man nu tvungen.

F/O No2
2010-12-22 06:11

Lyssna på F/O om han nu ska utbilda sig till Yrkespilot så finns det ingen annan skola än Kungsair att rekommendera… Alla, ALLA andra skolor är svindlare på ett eller annat sätt!

Ska han bara bli privat flygare rekommenderar jag din lokala flygklubb…

Lägg en sak på din hornhinna, skippa LIDAIR, BFSAA största svindlarna i landet!

F/O
2010-12-21 23:47

Eller så gör ni som 20% av sveriges aktiva trafikflygare och kontaktar http://WWW.KUNGSAIR.SE
Obs! han har över ett års väntetid….

Yrkespilot
2010-12-21 21:38

Privatflygarcertifikat på lokal flygklubb i egen takt. Sen teori på distans. Därefter kontaktar han:

http://www.flightacademy.se/flygplan.html

Hög kvalitét och halva priset mot de andra förslagen. Plus att man kan göra allt i egen takt och jobba samtidigt under större delen av utbildningen.

Har varit där själv och är mycket nöjd. Väldigt trevliga och mycket proffsiga lärare.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500