Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

BA, 767 – Arlanda

Tråden startades av Johan

Hur kommer det säg att BA flyger med 767 så ofta till Arlanda?

Publicerad den 2011-02-04 17:57
Skriv ett svar
Antal svar: 24

svar

willy
2011-02-08 10:01

fränt de visste jag inte trodde inte dom flög så mycket frakt te arlanda de va något nytt men å andra sidan äre inte dyrt att flyga ba från heathrow till arlanda ?? har för mig att det är riktigt dyrt för den korta sträckan på 170 mil ungefär?

Johan
2011-02-07 22:31

Frakt då också?

Stigge
2011-02-07 11:50

På slutet av 90-talet flög jag med SAS till LHR med 767an. 14 passagerare var det ombord. Ett år senare när jag flög hem så var 767an full.

pf
2011-02-07 10:10

Her innsender Oj oj oj; Jeg tror du, i beste fall, misforstår meg hva gjelder flygplan og deres slinger. Selv om noen av BA’s 767 er registrert med lavere MTOW, har de fremdeles ER-kapasitet.

Jeg er ikke uenig i at det er etterspørselen som gjør at BA bruker stor maskin på ARN. Men, man må heller ikke se bort fra at LHR er utnyttet til 99,4 %. Slik at hvert sete teller per movement på runway.

En fråga er, hvor mange reiser lokalt til London? Eller er det mange som benytter LHR som transfer, f.eks over atlanteren. Dette klarer vel neppe SAS å få til med sine betydligere mindre maskiner, og med sin bevisste markedssatsning på business-segmentet. SAS forer dermed betydelig færre til UA på LHR. SAS satser vel på egne ruter over “sjøen.”

Til sist, det er ikke mange selskap/bolag som flyr regulert med wide-body innen Europa. BA gjør det på mange destinasjoner, Tarom flyr A310 til MAD og LHR fra OTP. THY har brukt 777/340 på AMS/LHR fra IST, SATA benytter A310 innenriks i Portugal(FNC/PDL fra LIS/OPO).

767 er tydeligvis en meget fleksibel maskin. Se f.eks på Australia hvor QF benytter 767 som “typefly” på MEL-SYD v.v. Med 15-min avganger i peak.

bertone
2011-02-06 12:32

BA har flugit 767 till ARN i flera år och det är som det sagts här p.g.a mkt frakt.
Det har hänt att kärran varit nästan tom på pax men full av frakt.

som det skrevs tidigare att det skulle vara för att transportera bara pax stämmer alltså inte.

767an kan ta mkt mera frakt än Airbus 3 serier

Johan
2011-02-06 12:07

Om den blir flygklar så betalar jag vilket pris som helst för att se den!

bertil
2011-02-06 11:02

På tal om OS i london, någon som hört något nytt om hur det går för Concorde? Var det inte inte på väg att få ett plan flygklart inför invigningen?

crew
2011-02-05 18:38

Ja troligt att 777 kommer men det är ju inte en nyhet för Arlanda då BA har flygit den dit tidigare, iof pga maskinbrist, men den har varit dit i BA´s regi.

Gringo
2011-02-05 18:00

Tror ni BA kommer flyga ännu större maskiner unde OS i London?

Rätt
2011-02-05 17:49

Ja det är riktigt. De 767-individer som flyger till Arlanda är insatta på de flighter inom Europa som har störst behov av hög kapacitet. Rom, Istanbul, Moskva etc finns med på listan av flygplatser i Europa som BA trafikerar med 767. Och dagliga BA 780/781 LHR – ARN v.v. har som sagt flugits så länge jag kan minnas med 767 och har således ett stort passagerarunderlag sedan lång tid tillbaka. Och nu ökar BA:s trafik på Arlanda ytterligare… Trafiken på LCY är ett tecken på det.

Och återigen, SAS flög 767 ARN – LHR v.v. när det begav sig… så visst finns det passagerarunderlag på sträckan.

DW
2011-02-05 10:48

Pf: BA har shorthaul respektive longhaul 767 så den typ som flyger till ARN används inte på någrqa långflygningar 🙂

Oj oj oj
2011-02-05 10:29

En 767-300 flyger inte till Arlanda för att den ska ut på kvällen någonstans…

BA 767-300 flyger på Arlanda för att det är en stark utrikestrafik på flygplatsen. Det finns ingen annan anledning. Den flyger varje dag vilket borde stärka “caset”. Inget flygbolag flyger om det inte finns passagerarunderlag. Hade de velat kunde de flugit A319 vid den tiden men det görs inte, eller hur? Arlanda har en stark trafik till London. Försök inte hitta på några bortförklaringar eftersom ni inte har underlag för det. 767 flyger för att underlaget på sträckan är starkt passagerarmässigt. Punkt.

Fundera inte så mycket utan acceptera att Arlanda har en stark passagerartrafik till London

pf
2011-02-05 10:08

Det kan være slik at 767an er ledig på dag(ettermiddagstid) før at den skal ut på langrute fra LHR på kvelden?

Da passer det jo glimrende at den flyr på et sterkt trafikkert marked med beskjftigelse i ca 6 timer(LHR-ARN ca 2 t 30, ca 1 t groundstop)

Hvilken cabin har den, CY 252 seter, eller C24W24Y144? Noen som vet?

Den flystørrelse som kommer nærmest i BA’s flåte er A321 med CY183 seter…..

ingen nyhet
2011-02-05 07:52

nej men de kanske var påtänkta

Ingen nyhet
2011-02-05 00:01

BA har flugit 767 Arlanda – London i säkert mer än 10 år så det borde inte vara något direkt upphetsande. När SAS hade 767 flög de ARN – LHR med den… men då var väl forumtrollen här inte födda ännu

Frakt
2011-02-04 23:59

Anledningen till att man flyger ett passagerarplan är att transportera passagerare. Har man plats i buken blir det extra frakt på köpet. Men man flyger aldrig en 767 om det inte finns passagerarunderlag att fylla den… Anledningen till att BA flyger 767 på Arlanda dagligen är att det finns många PAX på eftermiddagen. Frakt är bonus men ändå helt sekundärt

Jeffe
2011-02-04 22:57

Det är en hel del pax på linjen, som sagt 767:an går oftas rätt full, alltid kul med lite annat ist för airbus…

DW
2011-02-04 19:07

Som Falcon Cargo säger är cargo den främsta orsaken till att man nyttjar 767 men intressant nog brukar flighten mer eller mindre vara fullsatt alla dagar.

DW
2011-02-04 18:24

Det har att göra med mycket cargo som A320 inte kan ta hand om.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500