Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Hur ska SAS landa?

Tråden startades av Janne

http://www.jusektidningen.se/Jusektidningen/Opinion/Recensioner/Richard-Bjornelid-SAS–om-konsten-att-sanka-ett-flygbolag/

Carlzons strategi var fel och med den strategin ar icke prisverda SAS undergang garanterad. Om man inte har tillreckligt med trafik for First Class kommer man inte att ha trafik for business class heller. Avregleringen borjade i USA och det var helt klart vad som skulle henda i resten av verlden, men Carlson insag det inte. Han insag inte heller att okande lokal och global konkurrens i alla industrier tvingar business pax ner i ekonomi klass och till lagprisbolag som Ryanair, Norwegian, Southwest, Lion Air, etc. Det finns numera gott om foretag dar resekostnaden delas med resenaren, dvs man ar auktoriserad business class men om man veljer billigare alternativ behaller man 50% av besparingen. Med sadana forutsettningar ar det ganska klart var trafikokningen kommer att bli och att icke prisverda flygbolag forsvinner forr eller senare. De ar inga undantag.

Publicerad den 2011-12-14 21:58
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

Tekniker
2011-12-16 20:38

Sabena hade bara två år med svarta siffror av dom femtio eller så som dom fanns.

Swissair återuppstod ju genast som Swiss International Airlines och finns alltså fortfarande.

SAS skulle kunna enkelt kunna öka antalet sålda biljetter bara dom ändrade hemsidan.
Vinsten för ett bolag börjar med pengarna man får in och då kan man inte låtsas att kundens första intryck inte har betydelse.
Tyvärr har man inte lyckats utnyttja situationen nu när tågbolagen stått med byxorna nere.
SAS är också långt efter med miljötänkandet, det som finns är inte trovärdigt.
Dom borde skifta sin bränslepolicy nu när det är ekonomiskt lönsamt.

Johan
2011-12-16 20:16

Sorry, det är en orm alltså… my bad!!

Tekniker
2011-12-16 18:32

JOhan!

Drake??….Ha!!

Hur kan man ens tänka drake? Alla som vet nåt om drakar vet att den europiska draken(Draco Nobilis)
är känd för tre saker:

1) Drakar äter jungfrur.
2) Sover på en guldskatt.
3)Sprutar eld.

Jag tror flygvärdinnornas fack skulle ha ett och annat att säga om punkt ett.
Punkt två och tre är klart olämpligt med tanke på brandfara och vikt.

Svar XYZ
2011-12-16 17:38

Sabena och Swissair försvann för länge sedan och SAS kommer bli nästa.

Tekniker
2011-12-16 15:49

JOhan:

Gamla SAS-logon föreställer Midgårdsormen. (Ordet drake förekommer vare sig på någon av Sveriges
c:a 300 runstenar eller i Heimskringla.)

Enligt Asa-legenden bor Midgårdsormen i världshavet som omger Midgård (människans värld).
MO är så stor att den slingrar sig runt hela världen och biter sig själv i svansen.
Vid Ragnarök kommer Guden Tor att kämpa, varvid T slår ihjäl MO men dör själv av sviterna från
dess giftiga bett.

Tor och Midgårdsormen kan beskådas på Altunastenen, inte allt för långt från Arlanda.

Det finns inga ormar på Irland eftersom de, (enligt annan legend, den Irländska) fördrevs av
St.Patrick , Irlands nationalhelgon.

Följaktligen kan man skoja till det:

“Det finns inga ormar på Irland men väl Irländare i ormens land” eller
“Det finns inga ormar på Irland, däremot har man Ryanair”

JOhan
2011-12-16 09:34

Å ja, det är väl ändå en drake, inte en orm??

ZYX
2011-12-15 23:59

SAS kommer alltid att finnas kvar på ett eller annat sätt eftersom det är en national carrier. Tittar man i Europa är det ju många som varit väldigt mycket mer illa ute, ex Austrian, Swiss, Sabena etc och alla finns kvar. Visserligen möjligen i andra ägarkonstellationer än tidigare och med viss annan inriktning. Men oavsett vad flygnördarna här på forumet tycker så är SAS ett starkt varumärke och hela skandinavien är ett intressant område som många internationella aktörer gärna vill ha kontroll över. Jag tror att om inte SAS är självständigt om 10 år så ägs det av LH. Man kör ungefär samma trafik som idag, all LH körs från ARN och resten slussas till FRA eller MUC. Just my two cents…

Tekniker
2011-12-15 23:59

SAS flyger åter under ormens tecken!(Gamla SAS-logon)

Jag är svensk och vill att mitt nationella flygbolag går bra. Om inte så får svenska skattebetalare stå för ännu en nyemission och det vill vi undvika.

Mitt recept för SAS är enkelt:

1) En bättre hemsida än Ryanair. Lösningen är enkel, kopiera Wizzair:s.

2) Skaffa en konsult inom “aviation quality and intelligence” (ryska: Konsultant Aviacije Kvaliet i Bezopasnost). Jag står gärna till tjänst. Om SAS inte hittar mig är det tecken på att man har brister på området.

Det lär inte finnas ormar på Irland men väl Irländare i Ormens land.

Till Janne
2011-12-15 19:33

Det finns gott om bra och prisvärda flygbolag (Singapore, BA, Finnair, Asiana, Qatar, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, etc) så det är ingen förlust om de mediokra, arroganta, ineffektiva och självgoda försvinner. Ju snabbare, desto bättre. Bolag som numera har ett oändligt antal s.k. “cost reductions” och “quality improvements” under bältet och fortfarande inte har kommit någonstans kommer inte att klara sig. Antingen vet man vad man sysslar med eller också gör man det inte.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500