Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

TFHS sämre?

Tråden startades av snart

Frågorna jag kommer ställa finns säkert på andra trådar men orkar inte hitta. Jag undrar hur viktigt är det med betygen om man ska bli pilot/välja naturvetenskaps linjen? När ett fåtal säger att betygen knappt är viktiga.

Och sist men inte minst TFHS, hur kommer det säg att den är gratis eller snarare VARFÖR. Är den gratis pga att dem är sämre och istället ger en gratis utb. Till skillnad från SAA där det kostar en hel del? Eller är dem lika bra, då menar jag typ som OAA osv. Tacksam för ett snabbt svar. Behöver inte kommenteras en massa som leder till onödiga ting.

Publicerad den 2012-04-01 10:52
Skriv ett svar
Antal svar: 23

svar

Thomas
2012-04-03 21:53

Ta PPL med ålder kvittar nog. Det är kanske lite individuellt, med det är en fördel om man är mogen, utåtriktad och stabil.

Tror är du 17 lär du dig snabbt flygande, snabbare reaktion etc. Men teorin kanske känns tyngre då den är mer omfattande än vanliga gymnasieämnen.

Är du 30 kanske du har lättare för teorin, om studievanan sitter i, men kanske svårare med motoriken.

Det är indivuduellt, kör igång när du känner dig redo och som mest motiverad. Börjar du, gör klart!! Allt för många i dag påbörjar PPL utbildning, men slutför aldrig.

Kostnad: 90.000kr – 120.000kr + (individuellt med)

snart
2012-04-03 15:47

Ok, och vilken ålder är det mest lämpligt att man tar ppl… hur mycket kostar den?

j
2012-04-03 14:36

Tom: Tyvärr är det kört då i princip alla tackar ja. Möjligtvis kan man hålla tummarna om man är 1:a reserv, men annars är det inget att lägga energi på. Förra året t.ex. kom ingen reserv in. En elev hoppade visserligen av en liten bit in i programmet, men då var det försent för att ta in någon av reserverna.

Tom
2012-04-03 11:27

Jag blev också reserv.. nr 8!

Men jag har rätt bra betyg. 18, 2, och är 23 år, pluggat tekniska ämnen på universitetet.

Är det vanligt att reserver kommer in? Hur många isåfall?

/T

4/8
2012-04-03 10:52

Om TFHS är sämre? De behöver i alla fall dubbelt så mycket pengar som som andra flygskolor för att producera en pilot. Blir du en dubbelt så bra pilot där? Tveksamt. Snarare är det vi skattebetalare som göder ett osunt system. Kan bli tufft för Lundaborna att åstadkomma ngt vettigt med halva budgeten framöver. Det är lätt att växa med sin verksamhet, men oerhört svårt att skära med bibehållen kvalitet. Kolla SAS.

LE
2012-04-02 22:26

Du behöver PPL för att börja ATPL- distans på TFHS, inte att förknippa med deras trafikflygarprogram. ATPL distans är teorin för att kunna bli kapten senare i karriären.
Det ska tydligen vara två som är födda 1991 i TFHS 11, med andra ord kommer direkt från gymnasiet.

snart
2012-04-02 22:01

Tack för svaren alla. Förstår mig bättre på det nu, men som Anders säger att man måste ha PPL eller CPL… så man måste ha dem innan man kommer in? Om man nu är den så att säga ”utvalde”

yes
2012-04-02 19:09

Angående betygen så kan det trots allt spela stor roll men det är väldigt individuellt. De vill forma en personlighetsprofil. Jag kom in som reserv och tror själv att de stora anledningarna till att jag inte tog mig hela vägen var delvis betyg men också ERFARENHET. De vill ha säkra individer som inte hoppar av mitt i utbildningen, och därför kan en oerfaren yngling som jag själv utgöra en risk i de aspekterna.

Anders
2012-04-02 17:22

Tror dem endast blir anlitade av staten och flygbolag, dem är väldigt seriösa. Att komma in på tfhs trafikflygarprogram är lite lottning. Tar du dig till dag 2-3 ska du vara nöjd. Dem 12 som väljs ut är bara Gud som vet. Lycka till!

Lundin
2012-04-02 16:06

Och var finns detta SIAP? Det står ingenting om det på deras hemsida. Dom har inte ens ett telefonnummer.

yes
2012-04-02 12:57

Lundin:
TFHS använder sig av SIAP.

http://www.siap.se/

Lundin
2012-04-02 11:57

Är det nån som har koll på vilka psykologer TFHS använder sig av? Det står på en annan forumsida att man inte har anlitat något särskilt psykologföretag utan enskilda psykologer. Är det Gordon eller dom på Interpersona?

fd
2012-04-02 11:13

Jag hade en bra bit under VG i snitt och kom in. Förvisso en del år sedan nu så det finns väl en möjlighet att saker och ting förändrats sedan dess.

Anders
2012-04-02 10:33

Betyg kollar dem inte alls så värst på. Känner några som går/gått där som har under VG i snitt. Kanske 12-13.0p.

Dessa satsar ju då på flyget, preliminärt. Någon med för många MVG väljer kanske att avsluta utbildningen på TFHS, för att börja studera på en utbildning som har högt intagskrav. Ex Handelshögskolan, för att få en enklare framtid.

/Anders

j
2012-04-02 10:05

även om tfhs endast har några få betygskrav så kan jag garantera att betygen tas med som en del i den personlighetsprofil de skapar vid antagningen. att ha g i alla ämnen sänder helt andra signaler än att ha mvg i alla ämnen (studievillighet osv.), och de kommer förmodligen fråga dig varför du inte har bättre betyg än så (om du kommer till intervju på 3e dagen det vill säga).

LE
2012-04-01 22:36

TFHS kräver enbart att man har G i Ma C, Fy B och Eng B. Visst om man har massa IG i många ämnen kanske de börjar undra men har man G i allt räcker det!

Anders
2012-04-01 21:23

Betyg är inte jätteviktigt, det gör dig inte till en bättre pilot. Däremot, om du har goda betyg är det tecken på god studievana och studiemotivation, och det gillar naturligtvis flygskolor att se att du besitter. Flygbolagen sen i bryr sig dock inte lika mycket, men ser gärna att du i alla fall gått ut gymnasiet, och läst framförallt engelska, matte och fysik eller annan naturvetenskaplig kurs.

Har du G i allt, är det okej! Se till bara att inte ha för många IG, helst inga förstås.

För att söka till en statlig flygutbildning måste du ha G i engelska B, matte C och fysik B. Sen får du räkna med att genomgå en hård urvalsprocess innehållande psykolog tester och intervjuer.

Nu kommer TFHS MPL-program att försvinna. Däremot behåller TFHS sin ATPL teoriutbildning. Dem går däremot på betyg, och intagningspoängen varierar år för år, beror på hur många som söker. Ibland kommer flera reserver in, ibland är det hög konkurrens, så här rekommenderas att ha goda betyg för att söka. Kraven här är också matte engelska och fysik, samt ha ett PPL eller CPL innan.

Oavsett betalning eller gratisutbildning, rekommenderar jag att gå ett Teknikprogram eller Naturprogram. det är inget krav, men förstås underlättar det din flygteoriutbildning när det kommer till räkneämnen och flyg- fysikämnen.

Kör hårt!

snart
2012-04-01 17:00

Tack yes för svar, men lyckas inte riktigt hitta upp mpl och det andra sakerna, men både är la trafikflyg, och inte modult

snart
2012-04-01 14:54

Aa tack. Missförståg mig från början. Tack för svar, och att du sammanfatta det!

Smurfen
2012-04-01 13:57

@!

Det finns inga universitetsutbildningar som är gratis. Det är bara det att vi betalar dem gemensamt via skattesedeln (på gott och ont) 🙂

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500