Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Bästa vägen att gå för att bli trafikpilot.

Tråden startades av Scandinavian13

Hej, jag är 20 år gammal och har nu verkligen ställt in mig på att jag vill bli trafikpilot. Jag har gått natur i gymnasiet 3 år och undrar vilken väg man ska gå för att ha högst chans att bli anställd på ett någorlunda bra flygbolag, vill gärna flyga 737 eller liknande. Är inte jätteintresserad av att flyga ATR 72 fram och tillbaka till Vaasa.

Jag är medveten om att det är väldigt svårt att få jobb men jag känner att man ska iaf försöka bli det man vill. Jag är villig att lägga ner mycket pengar på utbildning för att få bäst chans. Så vart ska man börja?

Är det nåt man bör göra innan man börjar utbilda sig som att gå nån Högskoleutbildning möjligen nån militär grundutbildning kanske? Vilken skola är bäst efter det? Ska man gå en utbildning med hela paket eller är det bättre att plocka kurser?

Hur det med betyg och sånt? Jag har ganska mediokra betyg pga av motivation i skolan men har lätt och lära och just även tagit cambridge proficiency exam in english inkl. 3 månader i Aus så är väldigt duktig på engelska. Jobbar även som ground handler och har loadmaster och pushback-utbildningar osv. Hjälper sånt vid ansökan?

Är det helt omöjligt att få jobb direkt på t ex SAS eller liknande ? Jag är bara rädd för att jag lägger ner 1 million på utbildning och sen inte få jobb och sen stå där utan nån utbildning för att kunna bli nåt annat. Bör man först söka en vanlig högskoleutbildning för att gardera sig lite? Eller är det försent att försöka bli pilot när man är 26 år?

Uppskattar all hjälp jag kan få!!!

Publicerad den 2012-04-15 19:16
Skriv ett svar
Antal svar: 33

svar

Eli
2012-04-24 00:17

“Självklart skulle jag tacka ja till det va det som erbjuds. Men inte för 1 miljon egna pengar. Då gör jag hellre något annat. Det var därför jag tog upp det”

I dessa meningar finner du svaret, OM det verkligen är din DRÖM, som du säger, att bli pilot, skulle du väl inte hellre göra ngt annat om ett jobb på e ATR dök upp??

I all välmening, läs igenom folks kommentarer igen och förstå att en hel del personer i detta forum är sådana som lagt ner hela sin själ, sagt upp sig från fasta jobb, skuldsatt sig över öronen, accepterat att inte kunna ha ett socialt liv på mkt länge och med ett genuint engagemang och intresse tagit sig igenom sin utbildning för att förverkliga sina drömmar. Samma personer sitter dagligen och ringer runt till flygchefer och bolag, skriver brev och skickar CV:n och visar intresse och får fortfarande inte jobb pga den rådande situation i branchen.
När du dyker upp och hävdar att din dröm är att bli pilot och i samma andetag säger att du hellre gör ngt annat ä flyger ATR, måste du förstå att det kanske är precis det du skall göra, eller vad tror du själv?

Scandinavian13
2012-04-22 16:10

C: Läs tidigare kommentarer.

C
2012-04-21 13:28

Tråkigt att läsa ditt inlägg…

Inte VILJA flyga ATR… Villig att lägga ner mycket pengar på utbildning… Få jobb direkt på SAS… Många ord som troligen gör ont i en flyginstruktörs öron.

Ja, jo. Det kostar multum. Jag har jobbat som steward i ett par år nu för att tjäna ihop pengar till mitt CPL…
När jag väl kommer ut och är klar, så är jag glad om jag får flyga post med en C152 i sahara öknen för att få ihop timmar…. Bara jag för flyga.
Känner bara att med din inställning till flyg o vad det verkligen kostar & innebär så skulle jag nog inte vilja sitta brevid dig i cockpit en vacker dag….

Det krävs slit, tårar & passion för “aviation” för att genomföra och klara sig i branschen… Fråga vem som helst som gjort utbildningen.

/
C

Chilla
2012-04-20 16:30

Stå på dig Scandinavian 13, bry dig inte om de syrliga kommentarerna. Du råkade trampa halva pilotkåren på fötterna när sa att du inte ville flyga turbopropp på tråkiga linjer enligt dig.

Det är väldigt många som tänker som du, men du behöver ju inte vara så högljud, var lite smidig istället.

Känner du ingen farbror på SAS eller kanske någon kille på Norwegian som kan berätta lite om flyget?

Ni andra, killen är ung och det är det tempot som gäller i den åldern, så chilla lite, OK?

xxx
2012-04-20 13:45

Ja du lyfter inte upp ditt case med:

“Här, gott folk, ser vi ett typexempel på hur en pilot tror att dem är mycket bättre än alla andra”

Vill du verkligen jobba med piloter, för det är det du kommer att göra för din miljon? Tänker inte komma med några råd om hur du ska göra men kanske ska du köra lite självrannsakan. Det är tufft i branschen, att flyga 737 är inget självklart, många står utan jobb. Varför så inställd på 737? Känns lite okunnigt att tänka så, du vet ju i dagsläget ingenting om att flyga. Kanske kommer du inte att tycka om det, kanske kommer du att älska enmotor och hata rutinmässigheten eller så kommer du att som många andra här älska det i början och senare hata det när du ser hur branschen är.

Jag kanske överdriver men din kommentar antyder att du inte tycker så bra om piloter eftersom du reagerar så starkt på någon som berättar hur det ser ut. Eftersom du vill lägga “mkt” pengar på det här kommer du också att bli illa omtyckt av kollegor som inte kan lägga lika mkt vilkas situation du då underminerar. Hursomhelst, lycka till med tänkandet!

Arcane aka Arcy
2012-04-20 11:23

Jag vet hur tungt och negativt det kan kännas att läsas allas kommentarer, men du förstår väl att nästan alla här är i konkurrens med varandra och vill säkert inte ge fördelar till någon.
Jag själv fick känna av denna konkurrens när jag skrev inträdes provet i TFHS, en snubbe stod hela tiden och sneglade mot mig med en uppsyn typ “tror du att du kan tävla med mig va?” säkert eftersom han var i samma situation som jag med invandrar utseende.
Det jag råder dig till är att pröva olika väga inom det du vill göra och se om det är för dig och du känner dig kapabel till. Du är ju redan ground handler, nåt jag skulle också gärna vilja vara eftersom det är i flygbranschen.
Nåja lycka till iaf.

Scandinavian13
2012-04-19 23:44

Här, gott folk, ser vi ett typexempel på hur en pilot tror att dem är mycket bättre än alla andra. Utan nån som helst riktigt interaktion med mig vet han, de facto, att han är så mycket bättre än mig och många andra. Dessutom vet han exakt hur intresserad jag är av flyg.

Tack för all din hjälp “R”, det har varit mycket givande. Så trevligt att du kan komma med hjälplig info om hur att gå till väga för att uppnå min DRÖM.

Ha så kul med att frakta fisk från island, det skulle jag också vilja göra. Tack och hej.

R
2012-04-19 16:20

Scandinavian13:

Du är för ung för att inse detta nu, tyvärr.

Säger bara sanningen, du har redan berättat vem du är i dina fina meningar. Du är inte intresserad av flyg eller av att flyga på riktigt, det är inte din passion. Du vill bara flasha och boosta ditt ego. Seriöst nu. Se vad du skriver så förstår du.
Förstår att du inte vill lägga ner 1 miljon kronor på en pilotutbildning om du inte får jobb, men brinner du verkligen för det så tro mig då flyger du gärna ATR/Inrikes eller andra typer av flyg.

Har mer koll än vad du någonsin har på denna bransch, pojkar som du och övriga piloter.

Hälsn.
Kapten/FI, A330

Scandinavian13
2012-04-18 22:07

R:

Blir grovt irriterad på att du dömer mig på det där. Eftersom du inte verkar fatta vad jag menar kan jag förklara för dig:

OM det är så att det enda sättet att bli pilot är att lägga ner 1 miljon på egna studier och sen befinna sig i ett sådant konkurrenskraftigt yrke att det enda som man möjligtvis skulle kunna få flyga va kortrutter för golden air och skyways exempelvis, då skulle jag personligen inte ta risken med att lägga ner dem pengarna.

Lägg ner med egoboostsnacket och dylikt. Det har inget som helst med det att göra. 737 har alltid varit mitt favoritplan och skulle hellre flyga det än widebody.

Uttala dig inte om saker du inte har en aning om.

R
2012-04-17 23:13

Scandinavian13:

Tycker inte du ska satsa på pilotyrket då du är ung och bara vill boosta ditt ego och självkänsla. Flasha inför vänner.. Skriver man i stil med nedan då är man inte intresserad av flyg eller bör bli pilot. Är du seriös?

“vill gärna flyga 737 eller liknande. Är inte jätteintresserad av att flyga ATR 72 fram och tillbaka till Vaasa”

“inte lägga ner 1 Mille på att sitta och flyga kortrutter med turbopropp resten av karriären”.

“Självklart skulle jag tacka ja till det va det som erbjuds. Men inte för 1 miljon egna pengar. Då gör jag hellre något annat. Det var därför jag tog upp det”

Scandinavian13
2012-04-17 21:27

Tack för fem senaste inläggen dem har varit mycket givande!

Vad gäller min inställning till atr är dels att jag hatar det planet ur en lastares synpunkt men även i kontrast till min vilja att inte lägga ner 1 Mille på att sitta och flyga kortrutter med turbopropp resten av karriären.

Självklart skulle jag tacka ja till det va det som erbjuds. Men inte för 1 miljon egna pengar. Då gör jag hellre något annat. Det var därför jag tog upp det.

Ragnar
2012-04-17 20:16

Det enda rätta idag 2012 är att invänta den nya yrkeshögskolan eller söka TFHS om de fortfarande kör. Tror gymnasierna har lagts ner dessvärre. Nyckeln är gratis utbildningar! För om man ser det så här, vem kan anses vara frisk i huvudet som betalar 500 000 + för en pilotutbildning där ingånslönen för de allra flesta ligger på runt 20-25000 SEK Brutto inom hela EU? Den första urgallringen sker ju här eller hur? De som har en hjärna som fungerar normalt går till universitetet direkt oavsett hur brinnande intresse de har för flyg och skaffar sig en riktig utbildning först. Resten tror sig kunna köpa sig social status genom antingen pappas pengar eller stora lån (smartingarna pluggar först, skaffar jobb, kör modul vid sidan av).

Vem skulle betala 500 000 + för en rörmokarutbildning där ingångslönen är 25 000?

Dagens AB initio piloter (betalande) är ju beviset på hur korkad en individ kan bli. Nästan så man kan dra paralleller med tulpanbubblan. Människan lär sig aldrig i strävan efter en ego boost.

Militär utbildning är ALLTID bra! Högskola är också bra! Inrikta dig på något annat än flyg, bredd är bra!

Betyg har noll betydelse, ingen har frågor efter mina gymnasiebetyg vid anställningar och inte heller brytt sig om att titta på mina senaste OPC/LPC resultat. De är mer intresserade av hur du är som person och om du är villig att betala en TR. Betygshets är något som den akademiska världen lurar elever med, i det praktiska livet spelar det ingen roll om du har MVG i allt och ändå inte kan handflyga en ILS.

SAS har inte anställt några externa sedan sedan 2001 om jag minns rätt, de som kommit tillbaka är redan gamla SASare som erbjudits återställning. Listan på folk som har rätt att komma tillbaka är lång. Läs en grundläggande bok i redovisning och ta en titta på SAS balansräkning så kan du räkna ut hur klokt det är att satsa en mille på en utbildning för att hoppas på jobb i ett företag med den sortens resultat och balansräkning.

Låter negativt men just nu är det inte mycket positivt på den här fronten i Europa.

En negativ sak som jag ser i ditt resonerande är att du inte är intresserad av att flyga TP. Om du var något intresserad av flyg så hade du inte brytt dig så mycket om vilken sorts flygplan du ska flyga. Som pilot idag får man ta vad som erbjuds, att komma och säga att jag inte vill flyga det eller det är ingen bra start.

Lycka till och kom ihåg, skuldsätt dig inte för hårt!

Smurfen
2012-04-17 14:34

Den statistiken är ganska ointressant eftersom intaget sker på psykologisk lämplighet och inte betyg.

Bruce Sylvester
2012-04-17 14:32

Det första jag tycker du ska göra är att söka alla gratisutbildningar först, TFHS eller till bolagen som har kadettprogram vilket är bättre än TFHS då du kan börja jobba direkt. Om du vi ett senare tillfälle kommer fram till att flyget inte är något för dig så kan du byta karriär utan att ha den finansiella bördan en vanlig utbildning kan ge.

Själv blev jag pilot pga uniform och shiny jets. Sitter idag och spakar wide body med en fet klocka runt handleden som jag kan spegla mig i, brudarna är hur imponerade som helst.

Life is good

There’s only one Bruce Sylvester

Fighter
2012-04-17 14:26

Till er som tagit er in på TFHS MPL program. Ta en funderare om det är rätt väg att gå. Det har inte gått spikrakt för de som examinerats med MPL certifikat, och alla bolag accepterar inte en MPL ansökan.

Ta ett ärligt övervägande.

/TFHS 06 (CPL)

Konrad
2012-04-17 14:22

TFHS hade sitt sista intag på riktigt i år, för deras MPL program.

YH myndigheten kommer bestämma vilken skola som ska få driva nästa statligtfinansierade utbildning. Det kan likväl bli TFHS igen, eller en annan FTO (Flight Training Organisation), ex SAA. Då försvinner MPL konceptet, för att det är för dyrt och osäkert ur marknadssynpunkt. Det blir klassiska CPL vägen igen.

Det kanske blir av en klass nästa år redan, med max 20 platser dock av flera hundra sökande.

Betyg vägs sällan in i bedömningen, sålänge du har “G”(Godkänt) i Matte C, Engelska B och Fysik B. Har du det, så spelar inte betygen en avgörande roll längre.
Utan då är det skriftliga tester, datortester och intervjuer som bestämmer om du får en av de få förunnade platserna.

Exempel på hur testerna kan se ut:

http://www.funeducation.com/Tests/SpatialIQQuiz/TakeTest.aspx

http://www.3smartcubes.com/pages/tests/spatial-skills-test/spatial-skills-test_questions.asp

Good L!

Scandinavian13
2012-04-17 14:11

Statistiken menar jag då såklart. Eftersom det var frågan i centrum.

Scandinavian13
2012-04-17 13:43

Men sluta vara så nedlåtande! Jag har redan sökt mycket på det och det verkar som att man inte ens kan söka föränn VT2014. Och på VHS hemsida får jag inte fram nån statistik angående hur bra betyg man måste ha. Kanske du är bättre på att hitta den infon? Isåfall kan du väl vara snäll och iaf visa vart jag ska leta än att sitta här och agera finurlig.

Erik
2012-04-17 01:24

“THFS tar dem in ansökande nu? Vad är det för behörighetskrav där ? Betyg?”

Du klarar ju uppenbarligen av att hitta hit, så prova att gå in på TFHS hemsida så hittar du svaren på dina frågor.

Scandinavian13
2012-04-16 23:43

Tack Konrad!!! Det var exakt den infon jag sökte! Efter att h läst ditt inlägg känns allt så mycket bättre! Det var väldigt negativ känsla man fick av att läsa dem flestas kommentarer. Jag har läst runt mycket överallt och inte hittat exakt vad jag ville veta. Tålamod är inget att ha. Envishet är guld.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500