Dana Air har störtat
Dana Air har störtat med en MD80 i Nigeria.
Det var ca: 160 passagerare och besättningsmedlemmar ombord.
Hoppas att det inte var några svenska med. Är det någon svensk pilot som flugit deras MD?
Någon som vet mer?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14923939.ab
svar
1.) Viggen´s motor “RM8” var en utveckling på JT8D Basic seriens motorer
Dessa satt bla i DC9, B727, B737 Classic Super Caravelle etc.
Volvo flygmotor adderade dock ett xa fläktsteg i RM8 kompressorn för att få mer flås
i motorn. Dessutom förstärke man den i främre delen för den att bättre skulle klara
av FOD skador så som fåglar etc. En xa vxl byggdes även på för att få plats med alla
hjälpapparater som behövdes iom singel montage i Viggen.
2.) MD80 serien har=svar ja=Ganska mkt JT8D Basic teknik/konstruktioner m.m.
Men där slutar sedan alla ev. likheter. Motorn har ju t.ex c.a 25% mer dragkraft,
därmed av en helt annan strl. samt mtrl och konstruktioner kontra gamla
Basic serien.
JT8D-200srs motorn till MD80 serien är därmed en helt annan motor.
Flygvärldens Volvo B18 (bil) motor kanske man kan säga.
Plus:
En mkt robust motor och enkel motor , men törstig då.
Eftersom -200srs motorn nu har c.a ? +30år på nacken var den vid konstruktionen
inte byggd för att vara bränslesnål. Vid denna tid var inte kostnaden för
flygfotogen inte hög.
Nackdelar enl min mening på MD80 motorn:
-Törstig
-Olika typer av bleedsystem som krånglade mkt.
-Oljesystemet som ständigt fick nya SB pga div koksuppbyggnader, dålig kylning i
vissa sektioner av motorn´s oljesystem med bla haverier på LPT axlar/twisted
shafts.
-Delamineringar i bypass fläktkanaler, dvs honeykomb. väggar som med tiden
inte orkar hålla ihop mer.
Summa:
Klumpa inte ihop Viggen och DC9 basic motorer med MD80 seriens motorer.
Det är enl min mening helt olika motorer, motorer som har stora skillnader.
Kunde inte hålla mig Marcus.
Vilka säkerhetsdetaljer har A320 familjen som inte MD80 har? Jag vet en, med den finns där för att A320 saknar något som MDn har. Kan du klura ut det? Sen kan du nämna de övriga så jag får lära mig lite.
Motorn, som mycket riktigt satt i Viggen, är en mycket bra motor. Törstig? Ja, men mycket robust och driftstillförlitlig. Fältmässig kan man också kalla den. Den pumpade ibland på Viggen och några gånger i SAS. Bland annat vid Gottröra. Men då var fläkten redan förstörd av is.
Sen till sist. MD-95 var ett flygplan som blev mycket bättre än det var tänkt. Bättre aerodynamiska prestanda än vad som var beräknat och därmed bättre ekonomi. De få kunder som hann få den var överlag väldigt nöjda. Vet du några som var missnöjda så hänvisa gärna. Jag läser isåfall med intresse.
Kanske det sämsta inlägg jag har läst någonsin. MD80 flottan börjar gå sakta men säkert ur tiden, rätt! Alla flygplanstyper blir livsfarliga oavsätt ålder när dom hamnar i fel händer. Det är ju ingen nyhet att tredje världens flygbolag slarvar med underhåll och har bristfällig träning av besättningar. MD80 är ett fantastiskt flygplan på alla sätt om det opereras och underhålls på rätt sätt, trots sin ålder.
Nu verkar folk vilja tro att MD 80 är ett väldigt säkert plan, vilket det knappast är.
Det saknar i helt dom säkerhets / tekniska utrustning som en lite modernare A320 har. Det är ett flygplan som är konstruerat på 60 talet och har en väldigt gammal motor JT8, samma motor som satt i Viggen som försvaret sedan länge har fasat ut.
MD gjorde ett sista desperat försök att fixa till flygplanet vilket vart en katastrof (B717). Så hoppas alla MD80 försvinner från Sverige så fort som möjligt.
Flygplanet i fråga var en relativt ny MD-80 levererad 1990 till Alaskan airlines. Nigeria är ett oroligt land så vi ska inte utesluta brott…
Janne
Det var en Amerikansk kapten bakom spakarna
Ytterligare en MD83 borta från marknaden, tyvärr.
Och nej det är inget fel på de här maskinerna. Flygsäkerheten i det här området är skit och vad piloterna gjorde de sista sekundrarna får utredningen visa.
Frågan man kan ställa sig är hur underhållet på flygmaskinerna är när ekonomin är dålig i ett flygbolag i Nigeria?
Jag tycker att det känns som att vi är inne i en period där det händer “hela tiden” nu. Läskigt. Hoppas att det bara är en känsla, sen ska man ju naturligtvis skilja på bolag och bolag också.
Här är flygplanet som störtade i Lagos Nigeria:
http://www.youtube.com/watch?v=ldWheX4pJ7k
Hur kan det gå så fel?