Tung turbopropp
Hej,
Kan någon förklara vad en tung turbopropp är. Hurstor måste den vara för att vara tung, J31? Och hur stor är den största?
Samt vad är tillägget på när man flyger tung TP.
Vad är det som gör det svårare dvs kräver mer lön på tung TP?
Tack för svar.
svar
Tung luftfart er fra 10 tonn og oppover. Så da gjelder TP fra 10 tonn og opp.
Luftbroms på turbopropp = propeller.
Falconist!
Dom få Electror som finns kvar kanske är snabbaste t.proppkärrorna i nutid, men
det har funnits en gäng gamla t.proppkärror förr som alla var minst lika snabba, om inte snabbare.
Vanguard, Canadair CL44,Bristol Britannia, Tu-114, TU95, TU126 etc etc…..
Kul att dagens unga nästan är läskunniga! Det inlägget inkompetensförklarar en hel grupp av människor.
Haha!! Så roligt! Jag läste rubriken som “Kung Turbopropp”!!! 😀
Helt galet kul!
@Sten
Helt okej! Accepteras! 😉
//Emil
@ Emil
Sorry! Då missförstod jag. Ber om ursäkt.
@Sten
Det jag skrev handlade om ifall det var lättare att flyga en lätt TP jämfört med en tung. Det hade inget med jetkärror alls att göra.
@ Emil från Lönneberga. Luftbromsar? Menar du att det planerings mässigt i Cockpit, för piloten är lättare att sjunka med en tung jet än med en TP ? ??
Då kan jag säga dig att det finns flera Jet maskiner där man inte kan minska både höjd och fart utan att använda airbrakes/spoilers. Även om man använder full luftbroms kan det vara svårt att få ner farten! Jag har flugit både TP och nu tung Jet och det går mycket fortare och är mycket mindre förlåtande i en Jet maskin än i en TP!!
Det finns inte så många turbopropkärror över 25 ton. Q400 och ATP. ATP är av förra generationen, dvs digitalt och analogt blandat. Ryssarna har väl också några tungviktsmonster. Flyger man turboprop är det och vill söka till t ex Emirates, så är det glass-cockpit man är ute efter och då är det bara Q400 och SAAB 2000 som “kvalar in”.
Beträffande tungflygtillägget är det beroende av vems avtal du arbetar efter. En gräns har gått >5700 kg. Idag är säkert den gränsen högre.
Det svåra att flyga tyngre flygplan är just vikten. Det “skjuter på” mer och man har inga luftbromsar som jetkärrorna har. Man får vara “mer med i matchen” så att säga. Om det är svårare vet jag inte.
Skulle tro man syftar på 25 tons gränsen
Tung turboprop är ett ganska vagt begrepp. “Tunga trafikflygplan” är certifierade enligt EASA CS-25, JAR-25 och FAR-25. De är turbindivna (jet- eller turboprop), har en maximal startvikt > 5700 kg och >19 passagerarstolar.
340 är ganska tung. I skevroder.
ATR…. Jag har flugit både och vad jag menar är att den gränsdragning flygbolag gör när de säger “tung TP” är bara löjlig. Visst är det skillnad men jämför en 340 då med ATR72 som jag även flugit och det är inte så stor skillnad. Bara för att en maskin väger 10 ton mer så betyder det inte att den skulle vara svårare att handhava… jämför 400 ton med 20 ton så kan vi börja snacka skillnad istället.
@Robert,
Det e klart det inte skiljer nåt mellan en J31 som har en en Mtow på mellan 6950kg och 7350kg och en ATR 72 som har en Mtow 22500kg, den är har ju bara 3 gånger så hög Mtow 🙂
Bara ett exempel…
Turboprop över 20.000kg räknas som tung
@ Falconist:
LOL( faktisk på riktigt), mitt första riktiga skratt idag!
Ett tipps: Det du inte vet kan du slå upp, använd internet!
Jobbigt med folk som använder fel fakta för att argumentera.
Rättelser: s2000 motorer är på 4152 Hp
Varvtalet på turbopropp varierar mycket lite därav namnet “constant speed propeller”.
Turbinmotorer används allmänt för att driva lok, elverk,pumpar etc.
Not:(Sk60:s gamla motor är avsedd att driva Paris vattensystem)
Må vara att lådan och snurran är av modernt snitt på Saaben. Saab ingenjörer åkte med oss på FAAB några gånger för att utvärdera motor och drivlina innan produktionsstart av SAAB 2000. Farten på Electran sänktes från 380kts till 330kts då wingflutter uppstod och vingar gick av.
Electran kunde du plocka ut 4000hp per motor C-130 4400 med kylt första turbinsteg. Saaben är strypt till 3500hp om jag minns rätt.
Motorn, Allison används för övrigt på oljeplattformar för att driva generatorer och pumpar, därav det konstanta varvtalet.
Ledsen för denna infon men Emirates skriver:
modern commercial multi-engine, multi-crew aircraft JET
Tyvärr på sista ordet.
@Falconist: Enhel del svammel
Electran är fin men inte världens snabbaste för det är Tu 95 (med varianter- Tu 114,116 etc)
Maxfart på Tu 95 är 920km/h eller 510 knop (långt över mach 0.62)
http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-95
Saab 2000 har också mach 0.62 som angiven toppfart men det är en begränsning satt av vingen.
Saaben kan och har flugit fortare, motorerna klarar rätt mycket mer, har för mig att max cruise uppnås vid strax över 60% torque.
Motorer och drivlina är mer likt Hercules J som kom efter saaben i produktion.