Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

IR PC med type rating

Tråden startades av AE

Hej,

Jag har ett giltigt SEP land
Ogiltigt ME/IR
Giltig Type rating och där ingår ju självklart giltigt IR.

Frågan är om jag måste göra en IR PC på single engine årligen för att få flyga IR med SEP kärror. Eller räcker simchecken jag gör på min type rating varje år för att få flyga SEP under IFR också?

Detta handlar alltså om IR, jag vet att jag inte får flyga SEP överhuvudtaget om jag inte har det giltigt.

Tacksam för svar. 🙂

Publicerad den 2012-09-22 13:29
Skriv ett svar
Antal svar: 19

svar

AE
2012-09-24 22:32

Ok, nu hittade jag vad jag ville ha. Inga problem att flyga enligt IFR med SEP efter förnyelse av TR. Vad jag trodde men gäller att veta och inte bara tro den dag man får problem. Tack för alla svar.

http://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF208.pdf

Sidan 173.

När en kompetenskontroll inklusive
instrumentbehörighet genomförs och
innehavaren har gällande:
1) Typbehörighet för flerpilot

Tillgodoräknande är giltigt för IR-delen i en kompetenskontroll för:
2)
a. klass enmotoriga flygplan * och
b. typbehörighet för enmotoriga flygplan *, och
c. klass- och typbehörighet för enpilot, flermotoriga flygplan, endast
tillgodoräknande för sektion 3b i tillägg 3 till JAR-FCL 1.240.

AE
2012-09-24 21:33

Klockrent svar, tack!
Vill bara påpeka att förra svaret skrev jag på mobilen. Ser nu att svenskan blev riktigt pinsam.

joflin
2012-09-24 19:11

Tills dess TransportStyrelsen meddelar något annat, gäller i Sverige ( och indirekt övriga Europa) FlygCertifikat enligt LFS2008:30. Det är i princip bara en översättning och försätts-sidor för JAR-FCL utgåva 7 (daterad 01dec2006), länk;
http://www.jaa.nl/publications/section1.html

( eller för den som föredrar svenska, länk;
http://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF208.pdf
och är lite osäker på skillnaden från tidigare luftfartstyrelsens 2008:9, länk;
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/Regler-for-luftfart/Forfattningssamling/?lfs1=&lfs2=&series=PEL/FSTD&text=&status=G%c3%a4llande&date1=&date2= )

Som vanligt inom juridik, stiftar riksdagen lagar – dvs SFS_2010:500
och regeringen förordningar ( 2010:770) där i sistnämnda ovan nämnda myndighet
har fått i uppgift att utfärda Föreskrifter i detalj ( enligt 4kapitlet, utfärdat 23jun2010)

Dessutom är vi ju med i EU-klubben, där EASA nu meddelat att EASA-FCL är på G ( enligt tidigare forum-inlage-länk) med utgåve-datum 2011 ( och lite revisioner 2012 kring kabinpersonal f a).

AE
2012-09-24 12:47

Svaret: tack för svaret, precis så jag kommer ihåg det också. Dock här det blivit så osäkert här så vill hitta regelverket också. Precis som det skrivs var BCL bra och kommer ihåg JAR-FCL. vad det är nu vetifan, helt otroligt att myndigheterna lyckats klanta till det så jävla mkt att yrkespiloter knappt har koll på regelverket.

svaret
2012-09-24 09:48

Så här har jag fått det förklarat.

Din ME/IR förnyas årligen tillsammans med din PC för TR.
Om du har tagit en gång i tiden ett CPL/ME/IR/SP så gäller IR delen även för SEP så länge du har din IR valid
Din SEP måste du förnya var 24 månad.
Vilket innebär att om du har din IR samt SEP giltig så får du flyga instrument SP.

Smurfen
2012-09-24 02:34

Tänkte ge dig sidhänvisningar till gällande regelvärk (medveten felstavning) men får nog säga att jag är för dum för att förstå vad som gäller nu för tiden. På BCL-tiden var det inga problem men nu har ju byråkraterna krånglat till texterna så man (jag) inte förstår vad det står.

I ditt exempel med Kalle som gjorde PC på B737 upphör IR/ME/SP att gälla om jag förstod det rätt. Hade han däremot gjort 3 st IFR starter och inflygningar med ett ME/SP flygplan hade IR/ME/SP förlängts samtidigt som han gör PC på B737.

Detta börjar väl inte gälla förrän april nästa år men tror inte det kommer bli stora förändringar. Själva IR biten som börjar på sida 31 går väl förstå men hur man ska tolka tillägg 8 på sida 114 vet jag inte.

http://easa.europa.eu/regulations/flight-standards-implementing-rules.php

AE
2012-09-23 19:03

Ja okej då vet jag, i landet jag har certet står det ME IR (SPA) men det är ju samma sak som IR/ME/SP. Den har gått ut så där får jag uppenbarligen inte flyga.

Jag vet däremot med säkerhet att min IR förnyas med LPC/OPC eftersom jag kan inte lämna in en VFR färdplan med en B737. Man flyger enligt IFR under LPC/OPC:n

Att jag skulle ha missat att varje trafikflygare i världen sätter sig en gång per år i en Cessna för att förnya IR/SE/SP känns väldigt osannolikt så det tror jag helt enkelt inte på.

Flyglaran
2012-09-23 18:57

Ok, många svar på det jag redan vet, så jag ställer om frågan.

Exempel;
Kalle tar en TR på B737. Efter ett tag förfaller både SEP och MEP klasserna och han struntar i PC, han ska inte flyga piston. Han gör PC på 737:an och samtidig IR. Vad står det i certet?

Står det bara IR/ME? Isåfall är jag med. Om det står IR/ME/SP undrar jag över logiken, han gör väl inte IR som SP i 737:an? Anses en Multi-Crew IR gälla även för SP?

Smurfen
2012-09-23 18:03

Det hela beror på hur du gjorde din uppflygning och om du inte gick TFHS gissar jag att du flög upp för IR/ME/SP?

“Om du förnyar din TR så förnyas väl även IR, men skulle detta innebära att du får flyga IR single pilot med bara en giltig TR och SEP t.ex?”

Svar:Ja
Vid en PC för din TR gör du egentligen två valideringar. En för din TR och en för din IR så om du gör en PC med IR med giltig MP TR förnyas även IR/ME/SP som är giltig för att flyga IR/SE/SP.
Har du däremot flugit upp för IR/SE/SP får du inte flyga IR/ME/SP.

“Skiftar ME/IR/SP till IR/ME/MP om du bara förnyar din TR?”

Svar: Nej, eller ja, förnyar du bara din TR förlorar du ju din IR men det finns ju ingen som är så dum så att man inte förnyar IR samtidigt som TR.

“Gäller en IR/ME/MP för att flyga IR SP?”

Svar: Nej då hade du ju inte haft begränsningen MP men de enda som flugit upp för IR/ME/MP lär väl vara MPL:are gissar jag.

Så har du IR/ME/SP kan du gå till klubben och flyga IFR med PA28:an under förutsättning att din SEP är giltig.

Flyglararn
2012-09-23 13:53

Hmmm, kontrollanten

Hur många gör IR PC på en SEP eller MEP med en rating i boken? Väldigt få..
Om du förnyar din TR så förnyas väl även IR, men skulle detta innebära att du får flyga IR single pilot med bara en giltig TR och SEP t.ex?

Riktigt att du måste ha en giltig ME/IR när du tar din rating, men vad händer sen?
Skiftar ME/IR/SP till IR/ME/MP om du bara förnyar din TR?

Gäller en IR/ME/MP för att flyga IR SP?

jag vet inte, därför undrar jag…

P-G
2012-09-23 10:19

Då tolkar jag det som att du måste göra IR PC på SPA-flygplan (ME) också varje år i och med att det inte räcker med din SIM-check (i MPA-miljö) för att förnya ME IR (SPA). Hur lång tid du kan låta den gå ut beror på vilken nationalitet du har på certifikatet då detta till stor del styrs av nationella myndigheter? I Sverige är reglerna förnärvarande såna att du kan låta behörigheten falla i upp till ett år och därefter bara göra PC för att ta upp den igen. Faller den mer än ett år krävs refresher training vid skola innan PC. Har också för mig att IR får falla max 7 år innan man måste göra om teoriprovet helt. Detta gäller dock inte klassen SEP (land), där krävs det ny uppflygning från dag ett om behörigheten faller.
Då EASA träder i kraft på allvar (vilket förmodligen sker den 8 april nästa år) ändras dessa krav och det kommer att krävas refreser training redan från dag ett om behörigheten faller. Detsamma kommer då att gälla för SEP (land).

Kontrollant
2012-09-22 21:43

Hej.

Först och främst. Det ingår INTE någon IR i en typerating. Du borde ha en IR/ME/SP eller den mindre vanligt förekommande IR/ME/MP (multipilot begränsad) i certet också. Båda måste alltså vara giltiga för att du ska flyga IFR på type. IR/ME/SP ska också förlängas av kontrollanten på din årliga PC på typen.

På din giltiga IR/ME/SP (singlepilot) får du även flyga IR i en SEP förutsatt att du har klassen SEP giltig.

P-G
2012-09-22 21:23

Ja, det skulle stå IR/ME/SP i mitt förra inlägg, kastade om dem, men resonemanget är detsamma ändå.
Vart står det nånstans att en IR ingår i en type rating?

AE
2012-09-22 20:14

Ja okej tack igen för att ni tar er tiden att skriva.

I mitt cert står:
ME IR (SPA)
SEP (land)
MEP (land)
B737 300-900
ME IR (MPA)

Den intressanta i det här fallet. ME IR (SPA) som måste vara single pilot aeroplane är den som gått ut och som jag skulle vilja använda på fritiden.

Följdfråga, vet ni hur det blir om jag vill förnya den om några år?
Jag antar att det här med extraträning efter 12 mån, ny checkride efter 5 år och nya teoriprov efter 7 år inte borde gälla?
Skulle kännas lite konstigt att behöva skriva teoriprov sen när jag ändå har fortsatt flyga kommersiellt under hela tiden.

FLyglararn
2012-09-22 18:30

P-G,

Det heter inte MEP/IR utan IR/ME/SP, eller IR/SE/SP och SP är avgörande för om man får flyga t.ex. en piston IFR eftersom det är en Single Pilot rating. Har du en TR så innehåller den också IR, men då står det inte i certet.

Men, rätta mig gärna om jag har fel.

P-G
2012-09-22 16:27

Blanda inte ihop päron och äpplen här nu, det finns inget som heter MEP/IR.
Det finns olika typer av klassbehörigheter (där MEP land är en klass) och det finns olika typer av typbehörigheter.
Till detta kan man knyta en instrumentbehörighet (står under ”Instrument” i certifikatet). Instrumentbehörigheten kan delas in i multi engine eller single engine. Har man multi engine får man även flyga single engine. Instrumentbehörigheten delas också in i single pilot eller multi pilot. Har man single pilot får man även flyga multi pilot. Dvs. står det ME/IR/SP får du flyga instrument på alla dina klasser och typer.
Så den intressanta frågan för din del är vad som står under rubriken ”Instrument” i ditt certfikat?

AE
2012-09-22 15:56

Ja ok tack för svaren.
Är dock helt övertygad om att jag får flyga IFR på min type rating utan att ha giltigt MEP/IR. För när jag gör min LPC varje år så förnyas IR automatiskt eftersom jag inte kan flyga FAR-25 flygplan enligt VFR. Annars skulle 99% av världens piloter flyga otillåtet.

Trodde att när man väl hade IR så gäller det nedåt så att säga.
Dvs. ett ME/IR gäller också som SE/IR men inte tvärtom.
Får kanske ta och ringa TS då. Men det måste finnas någon trafikflygare som tar klubbkärran på semester ibland? Hur gör ni?

Flyglararn
2012-09-22 15:06

Om jag inte är helt ute o cyklar måste du göra en IR PC antingen på en SEP eller MEP om din TR gäller för Multi-Crew, t.ex. FAR-25 kärra eller annan typ med krav på multi-crew.

Men, det är inte alltid helt logiskt, så det kan tänkas att jag har fel.

Varför inte ringa luftis och fråga?

P-G
2012-09-22 14:58

Om du har ett ogiltigt ME/IR så får du inte flyga IFR på din type rating heller.
En type rating lever helt och hållet sitt eget liv och har ingenting att göra med om du får flyga IFR eller inte.
För att få flyga IFR på din SEP krävs det att du har minst IR/SE/SP (Instrument/Single engine/Single pilot). Har du t.ex. IR/ME/MP får du inte flyga SEP såvida du inte har ett etablerat 2P-system, vilket är högst osannolikt.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500