Test Norwegian WIFI
Tänkte att jag skulle testa Norwegians internet ombord och det fungerar bra.
Sitter på 10 tusen meter mellan Umeå och Stockholm. Den Boeing 737 NG vi får flyga med är ny och fin, precis som besättningen. Sjukt kaffesugen bara.
svar
Martin ! Här är tråden om du tappat bort den
Måste säga att den där Martin nog gör bäst i att hålla sig på VFR-höjder, eller allra helst på backen. Gärna inte på detta forum heller.
Själv är jag inte pilot, men älskar att simma med PMDG:s 737NG (för er som inte har koll på den världen så anses det vara den mest realistiska simulatorn till hemma pc-marknaden just nu). Självklart fattar nog de allra flesta att sim och verklighet är två helt skilda ting. Jag gör mig i alla fall inga illusioner om att klara av ett jota i verkligheten annat än att jag säkert skulle förstå de flesta instrumenten och de normala procedurerna, men aldrig att jag skulle kunna hantera ett sådant flygplan i verkligheten; det skulle nog bli en ett nytt avsnitt av “Mayday” har jag en känsla av….
Just därför är det tråkigt att detta forum ska besudlas av troll. Det finns säkert fler som jag här som är jätteintresserade och som älskar allt vad flyg heter, men som av olika anledningar är i helt andra branscher.
Så Martin, snälla, till och med jag fattar att FL330 är fullt rimlig på denna sträcka. Och jag har aldrig flugit annat än som “PAX”. Så ge dig.
Jo. Diskussionen har varit fånig efter som alla seriösa vet att FL330 är normalt mellan ARN och UME. Alla yrkespiloter vet också att diskussionen om tryck, temp etc är ännu fånigare. Att sen ett troll sänkt trovärdigheten av Flygforum är bara sorgligt.
Någon (trollet) påstod att 330 inte var möjligt att nå. FL har sett detta ske och flight radar bevisar att det stämmer. Sen tror jag dig när du säger att ni går högre ändå ofta, men FL 330-diskussionen är ju rätt fånig eftersom FL och flightradar undanröjt alla tvivel någon kan ha haft.
Hur wifi funkar har jag ingen aning om.
Med vänlig hälsning,
Stora bocken Bruse
@Henke
Detta är ingen fånig diskusion och FL har inte dödat någonting. Det är helt riktigt att vi brukar flyga runt 330. Detta gör vi för att våran Opt ligger runt dessa höjder (höjd för bäst ekonomi). Inte för att vi inte kommer högre. Har för mig att vi har 80-120 mils level segment.
Men som sagt, jag ska prova hur högt man kan komma!
Vad hade ni för mtom?
Vad hade ni för isa dev?
Vad hade ni för rwy och SID/STAR?
Vad hade ni för c/g?
Vad hade ni för t/o thrust setting?
Hade ni med- eller motvind?
Hade ni restriktioner på climb eller fri climb?
Vad körde ni på för clb/des speeds?
Hade ni anti-ice på mycket eller lite?
Och OK, sist och minst, vad hade ni för QNH?
Etc… (snälla svara inte på alla dessa frågor!)
FL har redan dödat den fåniga diskussionen genom att berätta att maskiner brukar flyga på 330 och flight radar har bekräftat detta. 🙂
Kommentar, Martin?
Intressant läsning. Undrade först om det var ett skämt, men efter att ha flugit sträckan idag så kan faktiskt Martin ha rätt. Men idag var trycket gynnsamt och vi kom upp på 10000 m till Umeå. Jag hörde mig för bland kollegorna och det är inte ofta dom kommer upp på den höjden på den korta sträckan. Däremot funkade WiFi bra idag. Även på höjd.
Hehe det finns ju inget som martin har skrivit som är det minsta korrekt!
Men underhållande!
Tack.
Nån har i vart fall trollat med Flightradar 24. Jag
ger dig cred för ditt argument Martin.
Ni förstår väl att det trollas här va?
Vad är det att diskutera? Beviset finns ju tydligt på flightradar:
http://www.flightradar24.com/2012-10-30/16:46/NAX15S
Flygledare? Det här har att göra med andra saker. Eftersom jag vet att jag har rätt, så tänker jag inte
fortsätta argumentera. Men ni andra verkar ju vilja fortsätta. Så varsågod.
Hej Martin!
Jobbar som FL på ATCC och ser dagligen SAS och NAX 737:or som trotsar dina “fysiska lagar”. Inte bara mellan ARN och UME utan till och med mellan GRM och ARN som är 50NM kortare flygväg, även här går det tydligen utmärkt att komma upp till allt mellan 330-390.
Att FL330 inte alltid är på samma höjd över MSL är ju sant, dock är skillnaden inte så dramatisk att den påverkar marschhöjden mer en någon enstaka flygnivå.
Litet räkneexempel, dock högre än A-certnivå eftersom vi pratar FL330……
QNH 1063(sällsynt men förekommer då och då, bl a i vintras), skillnad mot 1013=50hpa, 50(hpa)*30(ft)=1500ft, en försumbar skillnad kontra andra aspekter som vindar mm vid val av marschhöjd.
Om du vill fortsätta argumentera så redogör gärna för dina beräkningar så vi kan förstå hur du kommer fram till din ståndpunkt.
För mig har det alltid fungerat bra. Men det kanske beror på hur många som åker?
Ja, alla har samma ref.tryck. Där har du faktiskt rätt. Men betyder det att lufttrycket är 1013 på alla höjder över TA? Förmodligen inte. 1013 är det du skriver, nämligen ett referenstryck. Jag pratar om det faktiska trycket. Allt detta står inte i bruksanvisningen till Flight Sim, men du kan med fördel Googla det på nätet. Finns massor med bra sidor som tar upp all möjlig flygteori.
@Martin
Ta det lugnt kompis jag har inte provat än! Inget nytt med din flightsim?
Det är föresten ointressant vad det är för tryck. Ref trycket som vi flyger på är 1013 så visst våran sanna höjd är kanske lite lägre alt högre. Vilket inte spelar någon roll för att alla har samma ref tryck.
Hörru Micke, du borde köpa ny mobil som funkar med WIFI.
Varför skulle Wifi fungera sämre över FL310? Vi brukar två satelliter, så förstår inte ditt resonemang?
Skönt att veta att jag har rätt