Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Flygutbildning USA

Tråden startades av Blivande pilot

Hej nu är det så att jag tänkt utbilda mig till pilot och pga vissa omständigheter (för högt brytningsfel på ena ögat) så kan jag inte göra detta i EU. Jag har bestämt mig för att göra det i USA då de har annorlunda regler. Nu är det så att jag behöver lite hjälp och tänkte höra med er här på forumet som har erfarenhet från utbildning i USA. Jag har försökt leta en del info på internet men inte hittat så jättemycket och därför tänkte jag att folk här kunde bidra med detta. Det jag undrar över är:

1. Hur går man tillväga för att bli antagen till en skola i USA?

2. Vilken/Vilka skola/skolor skall jag satsa på?

3. Hur skaffar jag mig lättast uppehålls- och arbetstillstånd?

4. Min pappas kusin arbetar och bor i LA och tänkte att det kunde underlätta med boende där, är det en fördel eller nackdel att känna någon i landet?

Annat att tillägga är att jag redan blivit antagen till en skola i Sverige så jag är inte jättenovis på området men som sagt pga medicinskaskäl kan jag tyvärr inte genomgå min utbildning här.

Publicerad den 2013-01-12 22:27
Skriv ett svar
Antal svar: 11

svar

USASvensk
2013-01-13 21:36

Nedan ar Southwest’s minimikrav for First Officers.

Southwest Airlines Pilot Application Requirements
Certificates/Ratings: U.S. FAA Airline Transport Pilot Certificate. Unrestricted U.S. Type Rating on a B-737 not required for interview, but required for employment

1. “B-737 CIRC.APCH.-VMC ONLY” limitation is accepted.
Age: Must be at least 23 years of age.
Flight Experience: 2,500 hours total or 1,500 hours Turbine total. Additionally, a minimum of 1,000 hours in Turbine aircraft as the Pilot in Command is required

2. Southwest considers only Pilot time in fixed-wing aircraft. This specifically excludes simulator, WSO, RIO, FE, NAV, EWO, etc. NO other time is counted.
3. Currency: Experience must include actively flying two of the last five years.

Medical: Must possess a current FAA Class 1 Medical Certificate. Must pass FAA mandated Drug Test.

Authorization to work in the United States: Must have established authorization to work in the United States.

Driver’s License: Must possess a valid United States Driver’s License.

Education: graduation from accredited, four-year college preferred.

Letters of Recommendation: At least three letters from any individuals who can attest to the pilot’s flying skills, by having observed him/her over a sustained period of time.

Och nedan ar Delta’s minimikrav:

Delta Pilot Basics
It’s time for your pre-flight check. Delta Air Lines is looking for pilot candidates who meet our high standards of aviator skills, safety, professionalism, and customer focus. If you are interested in joining our team of professional pilots, you may apply or update your existing application via AirlineApps.com.
General Requirements
At least 23 years of age
Graduate of a four-year degree program from a college or university accredited by a U.S Department of Education recognized accrediting organization
Degrees obtained from a non-U.S. institution must be evaluated for equivalency to U.S. degrees by a member organization of the National Association of Credential Evaluation Services (NACES)
Current passport or other travel documents enabling the bearer to freely exit and re-enter the U.S. (multiple reentry status) and be legally eligible to work in the U.S. (possess proper working documents)
FAA Requirements
FAA commercial fixed-wing pilot license with an instrument rating
Current FAA First Class Medical Certificate
Meets all minimum FAA ATP licensing requirements
Flight Time Requirements
Minimum of 1,500 hours of total documented flight time
Minimum of 1,000 hours of fixed wing turboprop or turbofan time
When evaluating the flight time of applicants meeting the basic qualifications, consideration will be given to, among other things, quality, quantity, recency, and verifiability of training; complexity of aircraft flown; types of flight operations; and hours flown as PIC in turbine powered aircraft. Applicants invited to interview must provide appropriate documentation of all flight hours.
Other Requirements
FCC Radiotelephone Operator’s Permit (RP)
DOT required pre-employment drug test and a medical exam administered by Delta
TSA required fingerprint based Criminal History Records Check and a Delta background check
Applicants invited to interview must provide appropriate documentation of all flight hours and college transcripts

Skulle tippa att andra Amerikanska bolag har liknande requirements.

JohnnyB
2013-01-13 19:56

Innan du går vidare med något se till att du kan få en SODA utfärdat.
Class 1 medical är inte lätt i USA heller. Om du inte får den i Sverige så finns det en möjlighet att du inte får den i USA. Det du kan göra i sådana fall är att få en SODA utfärdat (Statement Of Demonstrated Ability)
Efter det så kan du ta ett beslut om du kan flyga eller inte.
3. Det går i princip inte. Om du vill flytta dit så skulle jag rekommendera att du åker över på en BA eller BA+MA utbildning. Om du mot förmodan skulle lyckas stanna i USA efter utbildning så så kommer du behöva 4ås universitet för att få job på majors…

Det finns 3 sett att stanna i USA.
Gifta sig
Vinna grönt kort
bli sponsrad… Du kommer aldrig bli sponsrad som pilot. Det finns för många inhemska. Men t.ex inom IT, läkare m.m så finns det en möjlighet. Du kan under tiden plugga på en part 61 skola och skaffa dina licenser och på så sätt komma in i branchen.

Per
2013-01-13 11:23

1. Kontakta skolorna. De vill ha dina pengar…

2. Ingen

3. Det är i princip omöjligt för en svensk utan släkt i USA att skaffa sig ett arbetstillstånd där. Antingen måste man bli erbjuden jobb av ett amerikanskt företag som sponsrar ens visum eller så måste man gifta sig med en amerikan och genomgå en flera år lång procedur. Att ett amerikanskt flygbolag skulle sponsra en utlänning utan någon som helst kommersiell erfarenhet är i princip helt otänkbart. Att gifta sig för ett green card en jäkla process och inte helt säker att det går igenom.

Utbildar du dig i USA får du Amerikanska flygcertifikat ifrån FAA som tillåter dig att flyga amerikanska N-registerade flygplan. Du kan alltså inte flyga svenska, europeiska eller något annat lands flygplan med de certifikatet. Certifikatet har heller ingen som helst anknytning till arbets eller uppehållstillstånd i USA.

Så har du inte ett greencard idag eller möjligheten att skaffa ett JAR FCL medical tycker jag inte att du ska utbilda dig i USA.

AA
2013-01-13 10:45

Förstår inte hur du tänker… Bara för att du klarar medicinska kraven i USA så blir du inte godkänd här, man gör om medicinska tester varje år så du kommer aldrig bli godkänd dvs du kan inte bli pilot, eller jo du kan bli pilot men aldrig få godkända medicinska cert dvs aldrig få jobb utanför USA.

Sen så godkänner de inte laser operationer, så det hjälper inte att göra en sådan…

Så ända alternativet är som sagt gifta dig med en Amerikan/Amerikanska eller nöja dig med ett Private Pilot Licence och flyga runt med flygklubbens kärra.

B
2013-01-13 02:34

Du får inte jobba 6 månader efter utbildning. Rent skitsnack.
Du kan få ett F1 visa och stanna som lärare ett tag men det är mer en del av utbildningen.
Din enda chans är att gifta dig med en amerikanska för att få uppehållstillstånd.
Åk till USA, leta upp en sunkig bar i ett trailertrashområde så är du snart där. 🙂

Anon
2013-01-13 01:58

Hallå!

Precis som du säger är flygbranchen inte speciellt bra i Europa för tillfället.
Vad tråkigt att du inte kan få ett som jag förstår det (Klass 1?) medical?

Förstod inte riktigt hur långt du ville gå,CPL IR ME eller bara PPL?

Om du nu vill gå hela vägen i USA så kan du ju såklart göra det.
Tänk på bara som andra har sagt att det är i princip omöjligt för dig att jobba mer än 6mån efter din utbildning. Inom 6månader att du har slutfört din utbildning har du rätt att arbeta i USA.
Inget bolag kommer att sponsra dig för ett green card.
Du kan alltid prova att ansöka om det i Green Card lottery..

Dessutom ska det införas en ban i USA för piloter under 1500 timmar.
Dessa piloter ska inte ha rätt till att flyga jet kommersiellt i USA.

Blivande pilot
2013-01-13 01:11

Tack för svaren. Vad är ett easa fcl medical? Min syn räcker för PPL men tanken är att jag skall laseroperera tyvärr så är Sverige sådana att det inte spelar någon roll om du gör laser eller inte utan har man kast brytningsfel innan så är man körd. Hur lätt är det att få jobb med ett PPL? Har hört att flygmarknaden är katastrof i Europa nu!

mamma
2013-01-12 23:28

Glöm det hela!

ge inte upp
2013-01-12 23:25

gift dig med en amerikan

RE: FI
2013-01-12 23:13

Män med erfarenhet utan brytningsfel går arbetslösa och det spottas fram nya unga förmågor hela tiden som är medicinskt schyssta!
Varför välja en med ett brytningsfel om de kan at en som inte har det bland alla andra som har perfekt syn?

Säger inte det är logiskt eller mänskligt på något sätt men den bistra verkligheten är så tyvärr!

Enda chansen är om du känner en flygchef som tar in dig bakvägen och du har det skriftligt innan du börjar i USA att du får jobb då är det en sak!
Annars are you just like a dogshit in my garden som man säger over there!

FI
2013-01-12 23:07

Gör det inte! Om du inte är amerikansk medborgare är det kört med jobb i usa, i europa är det kört om du inte kan få ett easa fcl medical (pga ditt brytningsfel).

Satsa på ett PPL istället! (Om synen räcker till) Det är bortkastade pengar annars!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500