IBA Embraer 120 Bromma
Sedan säkert tio år tillbaka står det en avställd
Embraer 120 SE-LKC (flög för IBA)
parkerad i ett hörn på Bromma flygplats.
Bild:
https://forum.flyghistoria.org/download/file.php?id=14507&mode=view
Sedan 2010 ägs den av Arekiba Ltd på Cypern.
Någon som vet mer om flygplanet
och bolaget som äger det?
Tror ni det kommer upp i luften igen?
Finns det något värde i flygplanet,
vad kan det kosta om man vill köpa det?
Måste vara dyrt bara ha det stående
och betala hyra till flygplatsen.
Samma bolag äger även IBAs tidigare
Metro SE-LIL, avställd sedan länge,
vart står den parkerad, någon som vet?
svar
LKB och LKC heter dom, och det är inte SE-LIL som står parkerad bredvid LKC, det är en annan Metro.
Det var vid slutet av -90 talet som dom skaffade sej sina 2st EMB 120
På ARN står en DC8a vip sen en femton år.
Ett vanligt problem på flygplatser kvarlämnade flygplan med skulder
ingen tar ansvar för
Lite Kuriosa.
IBA skaffade EMB 120 i slutet av 1980 talet när miljödomstolen fastställde villkoren för Bromma med ett snävt tilltaget tak för flygrörelser för flygplan med Mtow över 12 ton. S340 har ju mer än det och EMB 120 har 11.500 kg
Om mitt minne inte sviker mej så var det runt 2008 som kärran vart ståendes efter att IBA inte kunde betala för den C-check som precis blivit gjord på BAM
Den stod utanför BAM i drygt 5 år innan den hamnade på nuvarande stället, jag var in i LKC alldeles före den vart bort bogserad och det var med gasmask pga all mögel.
Den kommer garanterat inte flyga igen
Tror inte han betalar något till flygplatsen för att ha den ståendes där, han betalade aldrig något till BAM, varken för C-checken eller hyra för dom 5 år den stod utanför dom.
Metron ”LIL” har åtminstone tidvis stått parkerad bredvid SE-IKC. Det fanns även en liknande maskin (SE-IKB) som enbart flög frakt. IKC flög både cargo och pax. Jag vill minnas att det var 30 stolar i den.
Den dök upp på Kungsängen i Norrköping för så där 15-20 år sedan. Om jag inte minns helt fel så var det Magnus Uggla som hade chartrat den. Metron ”LIL” hade en kompis som hette ”LEF”. Den såldes till Ungern.
Det stämmer bra att IBA flög från Bromma till Gällivare – jag åkte med dem vid ett tillfälle (sensationellt lågt pris – några hundralappar). Minns jag rätt var det egentligen fraktflyg de bedrev, men kunde även ta passagerare vid tillfälle. Häpnadsväckande nog fanns det en flygvärdinna ombord i det trånga planet; ännu mer häpnadsväckande var att hon bjöd de passagerare som så önskade på gratis whisky (med påfyllning). Det är den enda gången jag varit med om att det serverats alkohol på ett inrikesflyg.
På tal om IBA vad hände med det bolag?
Minns när de flög med Embraeren från Ängelholm till Bromma.
Har för mig att de även en kort period flög
från Bromma till Gällivare med Metro och Idre med PA-31.
Kontakta Jan-Eric Olsson i Karlshamn.
Han äger bolaget på Cypern
Hade varit coolt att få köpa den och ha i trädgården, liksom kanske varva upp motorerna någon gång per år, bara för att 😉
Någon som är rik och kan göra detta? Vore verkligen en kulturgärning för flygcommunityt, annars skrotas den.