Ibland är det fult att vara ödmjuk!
Tack Björn för din glädje och ödmjukhet. Passar inte alla att spela falskspel och vara något man inte är.
https://www.expressen.se/dinapengar/bjorn-pilot-lamnar-sas-efter-lang-tid-av-konflikter/
svar
Permitterad med lön ger väl bolaget god kredit?
Själv en gång blev jag permitterad var arbetsbefriad och fick 30 månadslöner. Samma dag skrev jag anställningskontrakt med ett annat företag. Hade således dubbel lön i 30 månader.
Det var trevligt med seriösa företag.
Det var bättre förr.
Flygbolag är väldigt känsliga, de är LIVRÄDDA att det kommer ut info om svagheter i rutiner och procedurer därav hemlighetsmakeriet med allt som händer i cockpit. Folk som inte flyger själva har väldigt underliga uppfattningar om hur saker och ting fungerar och de är rädda för allt. Det är just det här som gör att bolagsledningarna vill hålla det i skymundan så att normala arbetssätt inte missuppfattas och dessutom förvrids i medierna i vanlig ordning. Se bara på kvällstidningarnas artiklar ibland med rubriken ”Skräcklandningar” när det rör sig om en helt vanlig landning med sidvind i turbulens, alltså inget annat än något fullt normalt en vanlig arbetsdag på tex. Norska västkusten. Tolka ALLT i tidningar och Internet med kritiska ögon så ter sig allt mycket mindre dramatiskt.
I så fall föreslår jag Pernilla Wahlgren som VD.
Det kan väl aldrig vara så att den aktuella piloten är aktuell som ny VD i bolaget och därför är “marksatt”?
Han får dessutom betalt i14 månader tills han fyller 65. Så där spar SAS inte en krona… tvärtom! Han går hemma med lön utan att producera någonting!
Detta ger bara SAS massa dålig publicitet! Men det är så SAS jobbar och har jobbat länge. De fokuserar på det viktiga. Alltså inre konflikter!
“Ingen ska komma och berätta för mig med min fina skrivbordstjänst hur något skulle kunna tänkas göras bättre!”
“Hur skulle flygplanen kunna flyga utan mig bakom detta skrivbordet!?”
Tur man inte jobbar på SAS, verkar inte vara en sund arbetsplats om det som står i artikeln är sant.
Lycka till med dina nya projekt Björn
Är väl utmärkt att SAS i dessa tider markerar och göra sig av med överbetalda anställda som inte är lojala mot företagets policies och som sätter sina egna intressen före företagets långsiktiga överlevnad.
återanställd igen, kanske på annat bolag?
Med 14 månader kvar att arbeta innan pension. Inte så troligt va?
Takk for mange flotte filmer fra langruter i SAS på YouTube.
Dette burde SAS på et sett satt pris på.
Då han fyller 65 nästa år så tror jag inte det blir anställning som pilot. Om det blir det så är det nog på A320 och då behövs lite bolagkurser, samt konvertering för A320.
Så synd. SAS egna förlust. För hans följare var han en del av varumärket. Bara att vänta och se vad han gör efteråt! Är det svårt att bli återanställd igen, kanske på annat bolag?
Tråkigt men förståeligt att han slutar när han ändå skulle tvingas nästa år då han fyller 65.