Nyxair tar över från air leap på Arlanda Mariehamn
https://www.regeringen.ax/nyheter/nyxair-skoter-flygtrafiken-mariehamn-stockholm
svar
Vad trevligt det vore om SAAB kunde återuppta produktionen
av 340 + 2000. Finns inte så många nya flygplanstyper
idag som har plats för 30-50 pax.
Men både S340 och S2000 är väl snart pensionsmässiga
Per på Tam
menar att det finns många tim kvar på 340 även 2000 och att de har full teknisk kompetens. Nettopriset per tim under 20.000 med även dagens bränslepris.
Förutsätter att man flyger minst en 100 tim per mån. Det finns många överpriser även i de statliga upphandlingarna.
Många i bolagen som ska ha lön, då blir det dyrt. Det går att ta marknaden innan operationerna börjar.
ÅHHHH det låter bättre än Stockholms dialekt I alla fall.
Vilken tur, ålänningar pratar så roligt, svenska fast med 1700-tals dialekt och finsk brytning. ganska exotiskt när man tänker efter.
Alla svenska linjer är svensk personal. Finns även en del åländska kabin/piloter
Vad jag förstått flyger väl Nyx med svensk besättning i Sverige? Även om det är små maskiner så ger det ju iaf några svenskar jobb…eller är det bara svensktalande?
Är Nyxair nåt Baltisktbolag?
Har dem bra avtal?
Känns inte optimalt all släppa in på svenska marknaden.
Ni bör nog kolla fakta innan. Nästan alla av Nyxairs flygplan kommer från det största turboprop lease bolaget i USA. Vet inte hur ägadet ser ut men något rätt gör de och ryktet säger att det är ATR 72-600 på gång.
Enligt pressinfo får NyxAir 2 520 euro (25.000 SEK) per avgång mellan Mariehamn (MHQ) och Stockholm/Arlanda (ARN). Antar det är per flight, 30 minuter. Det är 830 SEK per minut.
Det är väl rätt bra betalt, inte kan
en Saab 340 kosta 50.000 SEK i timmen?
Hur många reser å den här linjen, kan inte vara så många.
Varför inte ta in en Beech 200 som kanske kostar 200-300 i minuten
+ha fyra avgångar per dag istället för två.
Gissar på att en del av ekonomin är beroende på biljettförsäljningar. Vad tog leap innan dom krävde 5000 eur per avgång på slutet?
25 K per avgång, får man nån ekonomi i verksamheten med såna priser?
Nyfiken var din info är ifrån Anders för jag har hört motsatt? Bara expansion på nyx. Väldigt mycket charter på S2000, både 340 och 2000 i Finland, dry lease åt Västflyg och Sveaflyg, 340 frakt i Tyskland och ATR i Tallinn. Alla plan verkar flyga för fullt
Ska vara svensk crew vad jag hört. Finns mycket svenskar i nyx redan
Haha air Leak! Det var roligt att få skratta lite!
Väldigt tråkigt.
Får se hur länge dom överlever. Hört rykten om att denna upphandling kom som en skänk från ovan till Nyx, eftersom dom inte är så stadgda i kassan. Frågan är om detta räcker för att klara dom för ruinens brant? Kanske ett par månader innan det rasar och så måste det upphandlas igen..
En AirLeak i repris?
Du vill ju inte heller betala det som det kostar extra för svenskt crew…
Var det bättre när det flögs av lågavlönande svenskar?
Vad tråkigt. Ytterligare linjer som tas av lågavlönade besättningar från baltländerna. En otroligt tråkig utveckling för svenskt flyg.