Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

OSM eller TFHS?

Tråden startades av Eddeflyger

Hej! har kommit in på både OSM och TFHS fick jag nyligen besked om. Som jag har förstått det är ett CPL det självklara valet dvs. OSM. Ett lyxproblem att behöva välja men om man går TFHS nu (mpl) så har man väl inte några möjligheter att börja jobba på varken SAS eller Norwegian eftersom alla styrmän ska få jobb före en själv? Jag vill inte sitta arbetslös med ett mpl direkt… att konvertera är dyrt och tar tid, då är det väl bättre att välja OSM och få ett CPL?

Publicerad den 2020-12-12 20:29
Skriv ett svar
Antal svar: 45

svar

Flyanalytiker
2020-12-18 10:45

Hmmm, läs även tråden om arbetslösa piloter samtidigt med denna. Där skriver piloter med 1000-tals timmar och rätt till återanställning i 5 år att de pluggar till lärare, läkare och annat med skriande behov av folk.

Efter dessa 5 år så kommer 150-200-seatare att vara för stora på många inrikes- och Europalinjer. Dornier kommer att försöka certifiera enpilotsystem i dessa mindre passagerarflygplan vid ungefär samma tid. Ganska osäkert projekt, men certifiering med landning helt utan pilot är ju redan idag certifierat för sexsitsiga flygplan.

KTH
2020-12-17 14:33

Uppsagd:

Så om man har arbetat under många år, har erfarenhet inom en bransch där det finns gott om jobbmöjligheter (backup dvs). Tycker du fortfarande att det är dumt att påbörja denna utbildning menar du?

Calle
2020-12-17 13:54

@Uppsagd

Det känns så löjligt att påstå att någon i deras rätta sinne bör tacka nej till en statligt finansierad pilotutbildning bara för att branschen kommer vara osäker framöver. De som börjar på TFHS nu i mars kommer inte behöva söka jobb förrän om nästan tre år. Det finns ingen som med säkerhet kan uttala sig om hur branschen ser ut då. Den kan ha vänt långt innan dess, eller så har den inte det.

Oavsett så är det inte säkert att möjligheten till en statligt finansierad pilotutbildning finns kvar i framtiden. En risk som alltid finns är att staten lägger ner den för att spara kortsiktiga skattepengar. En annan är att man inte lyckas komma in igen.

Tackar du nej idag på grund av omständigheterna i branschen så visar det bara att du inte var så pass flygintresserad ändå. Det finns endast tre statligt finansierade civilflygsutbildningar i världen. Om du ens tvekar så tycker jag att du borde ge bort din plats till någon annan istället, det här är få förunnat.

Hej
2020-12-17 13:31

Det kommer nödvändigtvis inte ta lång tid. Vaccinet är här, vaccinerade
människor kommer troligtvis inte ha något emot att resa. Som tidigare nämnt så förutspår eurocontrol 73% under 2021.

Med det sagt så håller jag med dig, man bör inte ge sig in i denna bransch om man inte har en utbildning eller erfarenhet i något annat sedan tidigare. Men jag säger även att om man kommer in
på en betald flygutbildning bör man inte tacka nej. Det bästa är att utbilda sig till något annat först och söka sen. Pilotyrket är inte det mest stimulerande efter ett par år, då är det fint att kunna välja något annat jobb med sin bakgrund eller välja att vara kvar i flyget för att man vill, inte för att man måste.

/CPT SAS

Uppsagd
2020-12-17 11:36

Jag har jobbat i branschen i drygt tre år, men är nu uppsagd från 31/12. Jag sadlar om och satsar på KTH i höst. Tusentals uppsagda piloter från SAS, Norwegian, Emirates, Bra, Ryanair mm, mm står i kö för jobben när det vänder. Det kommer ta lång tid. Valet OSM eller TFHS är i nuläget mindre intressant. Båda leder in i en period av arbetslöshet. Har man kapaciteten/lyxen att komma in på båda skulle jag nog överväga att skaffa en annan utbildning i väntan på att se hur flyget utvecklat sig. Med en utbildning i ryggen skulle jag sedan söka in igen när/om branschen vänt. De flesta äldre kollegor jag flugit med har önskat att de haft en ”back-up” utbildning.
Tråkigt att säga, men ärligt talat gäller nog valet snarare OSM, TFHS eller en annan utbildning som leder till ett jobb.
Lycka till oavsett!

@Charles
2020-12-16 23:58

Ja jag gick på TFHS sent 90-tal och är väl medveten om situationen på SAS. Anledningen att jag har något att säga om MPL är för att jag varit involverad i TFHS och beslutet att påbörja MPL och även varit involverad i skolan under åren som kommit efter 08.

Dessutom, vad har MPL att göra med en trevlig gemenskap och väldigt erfaren personal och värdefulla & erkända namn i branschen?

Vän av ordning
2020-12-15 20:19

Kaffet är faktiskt Gratis på OSM numera! 🙂

Charles
2020-12-15 18:41

@Micke
Om du är Icke uppsagd Kapten på SAS måste du ha gått TFHS på 90-talet. Långt före MPL tiden. Mycket har hänt både på skolan och i branschen sedan dess.
Alla anställda efter 2001 (alla Styrmän och ganska många Kaptener) är uppsagda från SAS.

Max
2020-12-15 18:39

Vissa har bara inte vad som krävs som person för att fungera bra i en cockpitmiljö. Det är de egenskaperna de tittar på och det är bara söka på, går det så går det ärligt talat. Folk gör en väldigt stor grej utav detta men man ska verkligen bara vara sig själv och passar man så passar man.

George
2020-12-15 16:23

@Joel
Tackade precis nej.
Jag väntade lite på hur tråden skulle spelas ut men känner mig säkrast hos OSM. Hursomhelst så erbjuder båda utbildningarna den bästa starten för oss i pilotkarriären.
Jag hoppas att det går bra för dig i framtiden, även alla andra som ska börja plugga på TFHS. Vi blir ju framförallt framtida kollegor, tycker inte om att många i tråden skriver som att skolorna vore värsta “rivalerna”.
Vi pratar om lyxproblem, och vad som hade varit bäst i dagsläget. Tror inte man förlorar så värst mycket vilken skola man än väljer.

Ha det jättebra, grattis till platsen och lycka till med allt!

Frågar snällt
2020-12-15 14:53

@Glad

Stort grattis!

Jag sitter nästan i likadan sits, jag sökte för andra gången, hade intervju hos TFHS för andra gången men kom tyvärr inte in. Mina testresultat från förra året, och förmodligen i år, är ju bra och över medel (skryter inte, utan förklarar min situation), men det är ju på intervjun det som lägger mig i fatet. När jag frågat andra som kommit in, har de kommit in på första försöket och berättar att jag ska “vara mig själv”, självklart uppskattar jag hjälpen jag får, men vet inte vad det ska betyda… kanske har jag snöat in mig för mycket i mina tankar.

Vad är dina tips för intervjun, vad gjorde du för att ta dig ur min sits för att komma in på TFHS?

Micke
2020-12-15 12:29

Det hjälper ju att antalet sökande till TFHS och OSM
har lägsta antalen någonsin.

En konvertering till CPL från MPL kostar ca 90tkr (via OSM)
737 PC, 1 per är – ca 10tkr
MPL cert upprätthållning, 4500kr/år

Att ha CPL och sedan ta en TR, ca 250tkr.
Att konvertera tar heller inte mer än ett par veckor, glöm heller inte att skolans namn, erfarenhet och kontakter väger tungt. Välj TFHS, vi hade även en mycket trevligt gemenskap på det gemensamma boendet när jag gick där, hjälper i plugget.

Svårt att säga när man inte har flugit innan men ärligt talat så betyder inte 180H SEP
speciellt mycket, det är inte det man ska jobba med.

/Numera ej uppsagd kapten på SAS

Bambi
2020-12-15 12:13

@joel.
Finns folk som står reserv på OSM som också skulle vara glada för plats…

Joel
2020-12-15 11:53

@George

Har du lämnat besked till TFHS? Jag står nämligen som första reserv just nu och skulle bli väldigt glad över en plats??

Glad
2020-12-15 11:35

Tredje gången jag sökte och jag lyckades komma in på TFHS. Aldrig fått reservplats tidigare.

Skattefinansierad pilotutbildning är få förunnat, och det är såvitt jag vet endast Sverige och Norge i hela världen som har sådana utanför militärens regi. Mot mångas uppfattning så är faktiskt inte alla som kommer in överpresterande underbarn. Jag är en vanlig kille med medelmåttiga gymnasiebetyg och ett brinnande flygintresse, men det gick för mig också till slut. Ge inte upp för fan.

Sven
2020-12-14 22:41

Jag skulle även kolla upp vad det kostar att konvertera till CPL, vad det kostar att hålla TR och MPL cert vid liv i väntan på jobb, samt hur mycket de ca 130 timmar extra flygtid (SE och ME) man får på OSM är värda.
Sammanfattningsvis, två bra alternativ, men man skall nog vara förberedd på att det kan ta tid tills marknaden vänder och flygbolagen har återanställt sina uppsagda piloter.

Uber
2020-12-14 21:22

Ja, båda är bra men TFHS väger tyngre tycker jag. En typerating är värdefull, det är mycket pengar.
MPL är också något positivt enligt eget tycke. Som nedan skrev, det går att konvertera.

Fråga till er som fått denna fantastiska chans i år, hur många ggr har ni sökt? och hade ni reservplats förra året?

@Kapten
2020-12-14 17:48

Utbildningen är gratis även på OSM nu för tiden.

737
2020-12-14 16:59

Jag skulle valt Ljungbyhed, fått mig en typerating och sedan vid behov omvandlat certet. Leta rätt på vad en TR kostar.

Sven
2020-12-14 16:49

Nu blev det lite väl mycket pajkastning. Varför denna ”rivalitet” mellan TFHS och OSM? Båda är bra utbildningar, punkt. Det vore fel att inte beskriva den nya verkligheten för blivande piloter på ett riktigt sätt. Flygbranschen genomgår sin största kris någonsin. Troligen kommer efterfrågan tillbaka, frågan är när och framförallt vad händer med det viktiga affärsresandet?? Pilotyrket är under hård press med konstant press mot sämre villkor. Detta är inget hinder för en flygentusiast, men den som mest är ute efter ett bra jobb bör nog fundera en gång till. Har man väl bestämt sig för att ge sig in i branschen bör man utvärdera vägarna till pilot noga. Denna tråd handlade till att börja med om lyxproblemet att välja OSM eller TFHS. Båda är toppenutbildningar, men jag förstår inte riktigt hur man resonerar om man väljer en mycket nischad MPL, 70 h flygtid (SE) och en typerating framför en bred CPL med 200 h flygtid inklusive ME. Målet måste väl ändå vara att få det där första jobbet och bygga flygtid/erfarenhet?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500