Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Regeringen vill bara ha flyg i norra Sverige

Tråden startades av Marcus

Ytterligare ett bevis på att S-ledda politiker inte bestämmer i korridorerna. Varför lägga upphandlad trafik på Luleå, Skellefteå och Umeå? Hur j-a knäppt är inte det. Räcker väl med flygplatsen mittemellan. Sundsvall tar ca 3,5 tim med tåg – hur tänkte regeringen här?

Inga flyg till södra Sverige – dvs MP har än en gång tagit beslutet åt övriga i regeringen. Har vi hört förut när MP beskriver flygets betydelse för samhället. Vilken soppa och detta tillåts i kristider. Kalmar och Ronneby har inte ens en järnväg att kontra med.

Publicerad den 2020-04-07 15:42
Skriv ett svar
Antal svar: 47

svar

pf
2020-04-21 18:31

sv pf, jeg tror det blir opptil de intelligente leserne på dette Forum å vurdere mine påstander i diskusjon med innsender Trøtt.

Ja, sv pf, matprisene i Norge ER dyre, og vår handel tar godt vare på svenske utkanter i Bohuslaen og Vaermland, steder som er glemt av 08.

Hva som er hån, kaller jeg sannhet.

SAS Pilot
2020-04-21 18:04

Sv Pf

Du har helt missuppfattat permitteringsreglerna i länderna.
Norge har rena U-landsreglerna. Där sattes flera piloter på 100% permittering och sitter hemma med 30% av sin lön från en dag till en annan.

I Sverige har piloterna 92,5%, bara den statliga delen i det med arbetsgivaravgift är mer än vad man får i Norge.

Är väldigt stor irritation bland vissa pga detta. Många styrmän i Stockholm sitter med nästan dubbla inkomsten mot långlinjekaptener i Norge just nu.

Hur man i ett rikt land som Norge har regler som gör att en arbetsgivare bara kan skicka hem personer med 30% av inkomsten är minst sagt förvånande.
Hade kunnat tänka mig det i USA kanske men inte Norge.

Trött
2020-04-21 17:53

Tyvärr har vi att göra med en mindre vetande norrman. Hoppas övriga norrmän inte är det (fast man vet ju aldrig).
End of discussion!

sv pf
2020-04-21 17:03

Din uppfattning om Sverige, bekräftar bara dina kunskaper om oss.

Olika länder har olika politik. Era matpriser t.ex är helt uppåt väggarna.

Att du nu har mage att vara hånfull, i dessa tider visar bara ditt rätta jag.

Shame on you!! Stay in Norway!

Censurera inte detta inlägg!!

pf
2020-04-21 15:10

Ja Trøtt, Sverige viser jo sitt sanne ansikt utad med F-50.

Du kan jo fråga Strømstad, Tøcksfors og Charlottenberg hva de tycker om dine påstander……

Og, de ca 100 tusen svensker som til nå har arbeidet i seerviceindustrien i Norge, har de arbeid “past-corona” ?

Jeg tycker heller ikke om at mer enn 4700 mister arbeidet i Norwegian, veldig mange av de svensker, men ettersom staten Sverige tydeligvis ikke har råd til å ha så generøs permittering som Norge (Sverige har ingen), så………

Trött
2020-04-21 10:06

V.g. se hva denne handler om, jfr trådstarter, nemlig Sverige.
Nu när ni inte kan handla billigt i Sverige och oljepriset faller. Då blir det en massa fattiga norrmän.

sv Linkan
2020-04-21 09:48

Som vanligt plockar SAS russinen ur kakan. Kunde inte tåla att Amapola vann.

LV
2020-04-21 09:46

SAS kunde inte acceptera, att något annat bolag vann upphandlingen.
Monopolet sitter i ryggmärgen.

dvärgen
2020-04-20 18:21

Kan meddela att Luleå åtminstone har 100 pax i snitt per flygning så underlag finns för att sas ska köra själva.

NISSE
2020-04-20 17:18

Amapola kostar lite att flyga med, billigaste Visby t o r 4200kr. Östersund 6000kr, men då får du se mycket av Sverige det är nämligen två mellanlandningar innan OSD.

pf
2020-04-20 17:07

Teknikern “….SAS ville stått på bakken…..”

V.g. se på https://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/290859/sas-week-of-19apr20-operations/

Norske staten betaler bl.a. SAS for å foreta flyginger innen Norge i disse Corona-tiden. De betaler også Widerøe’s og Norwegian for trafikk i disse dager. Widerøe’s er det bolaget med flest daglige avganger innen Europa f.n.

Hva har “fattig-Sverige” råd med, noen gamle fraktmaskiner , som man på dagtid setter inn stoler i ?

Teknikern
2020-04-20 12:34

Sas ville ha mer bidrag och hota att sluta flyga inrikeslinjerna. Nu fick dom inte upphandlingen och helt plötsligt ska dom flyga 10-20 pax med A320 på egen räkning. Låter som ett tjurigt barn som inte fick som de ville. Hade ingen fått upphandlingen så hade Sas även stått på marken.

råger
2020-04-20 11:23

SAS har en hygglig turtäthet på Visby hela vägen fram till midsommar
enligt deras schema, vad skall Amapola dit och göra ?
Svindyrt och F50 ? Vem frivilligt åker med postflyget ?

Linkan
2020-04-20 10:26

Bra att SAS fortsätter och flyger på Kiruna, Luleå och Umeå, tack SAS.

När SAS beslutat fortsätta flyga Arlanda direkt till Kiruna, Luleå och Umeå blev det mycket bättre även för övriga orter där Amapola flyger. Skellefteå fick direktlinje till Arlanda med Amapola.
Ö-vik en linje med endast en mellanlandning till ARN osv.

Färre mellanlandningar för alla resenärer.

Teknikern
2020-04-19 15:38

Vad säger man om Sas? Hmmmm.

Tekmek
2020-04-19 12:09

Bra, Norwegian la ner sina inrikeslinjer i Sverige, Sas lovade att följa efter, Riksdagen lovade att säkra inrikeslinjer i norra Sverige och Amapola vann upphandlingen med 1 månad i taget. Om ett bolag väljer att köra någon av destnatiinerna på egen vinst å räkning så läggs den destinationen ner som upphandlad omedelbart men Amapola fortsätter till de övriga orterna 1 mån frammåt till redan förhandlat pris men slipper flyga till tex Kiruna, Luleå. Har jag fattat rätt?

Margit
2020-04-19 12:08

Jag tror folk inte fattar vilka avstånd det är i Norrland. Toppen att Amapola vann upphandlingen så att skattepengarna stannar i Sverige. Amapola som är helsvenskt med svensk personal. Tänk också på att flyglinjer med mellanlandning även knyter ihop Norrland, ger möjlighet till utbyte av personal och utrustning mellan olika norrländska städer. Avstånd mellan Umeå till Kiruna t.ex. är 60 mil eller 7 timmar med tåg.

Hoppan
2020-04-19 10:54

Tekmek: Nej, jag ljuger inte. Inställda avgångar till Hemavan, et.c nu i veckan som var, med planen på backen utanför T3.

Andreas
2020-04-19 08:47

Sture: Som jag förstår det ska de bara flyga om det inte finns kommersiellt flyg. Till dessa destinationer (och Visby) flyger redan SAS på egen risk, så det är bara om och när SAS slutar som Amapola kommer in i bilden.

West Coast
2020-04-19 08:45

Bokade biljett till Kiruna igår med Amapola och mycket riktigt, sent igår kväll kom mail om annullerad bokning och biljett utan vidare hänvisning. Nu är således både Umeå, Luleå och Kiruna borta som bokningsbara destinationer på Amapolas hemsida. Är det SAS som fortsätter flyga på kommersiella villkor?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500