Rörbergs flygplats stängs – starkströmsledningar till Microsoft går rakt över banan
Nu är det beslutat – Rörbergs flygplats läggs ned. Orsaken? Det ska dras starkströmsledningar rakt över landningsbanan, för att förse Microsofts nya etablering med el. Flygplatsens framtid har varit osäker länge, men detta sätter definitivt punkt.
Frågan är: Är det här rätt väg att gå?
Flygplatsen har använts för allmänflyg, övningar, räddningstjänst och hade potential att utvecklas vidare. Nu offras den för att möta energibehovet hos ett globalt techföretag – som dessutom är känt för enorma elförbrukningar i sina datacenter.
Ska vi verkligen låta näringslivets behov av ström och mark gå före lokal infrastruktur, beredskap och framtida samhällsnytta?
Det handlar inte bara om en flygplats. Det handlar om prioriteringar – och vem som får ta konsekvenserna när stora företag knackar på dörren.
Vad tycker ni? Är detta en nödvändig modernisering, eller ett svek mot lokal service och långsiktigt tänk?
svar
@Nils, vem som saknar grundläggande förnuft behöver du nog överväga ytterligare. Inga av dina motiv är något som motiverar flygplatsens existens. Om det inte finns reguljärflyg eller militärt behov av flygplatsen så finns inget existensberättigande. Att driva en flygplats enbart för att någon flygklubb skall hålla till där skall väl ändå inte betalas med skattemedel. Inte finns det heller något behov av flygplatsen med tanke på omvärldens osäkerhet. I så fall hade nog Försvarsmakten redan bidragit till dess existens. Dagen krig utkämpas till största delen med drönare, för detta behövs inga flygplatser.
Rörberg har varit en felsatsning från början. Läget är helt off.
När Arlanda fick tågförbindelse norrut sattes spiken i kistan definitivt.
Bra att man äntligen lägger ned spektaklet. De som har flyg som hobby får helt enkelt hitta andra platser. Räddningstjänst och ambulansflyg har redan alternativ som är good enough.
Rörberg borde ses som en angelägenhet att behålla. Främst med anledning av det oroliga världsläget bör inte politikerna ha så bråttom att lägga ner värdefull infrastruktur, men insikt och kompetens lyser med sin frånvaro hos lokala politiker. Likaså hos er här på forumet som gärna ser att flygplatser läggs ner bara för att det saknas tex reguljär trafik. Kloka lösningar hade säkert gått att finna i samarbete med företag, lokal flygklubb och kanske med stöd från Försvarsmakten. Men det är svårt att se de kloka lösningarna om man saknar grundläggande förnuft, vilket en alltför stor del av samhällets invånare tyvärr gör. Istället böjer man sig för företag som inte ger tillbaka vad det kostar, på bekostnad av värdefulla tillgångar.
Hur i dessa oroliga tider,är inte Rörbergsflygplats öppen?
Inget regemente ingen flygplats, vilka bestämmer något så oansvarigt nedre
Norrland är ingen trygghet längre. Är det bara åldringar som beslutar,tänker de inte på kommande generationer o barn barn bedrövligt oansvarigt byt till ungrepersoner i kommun!
Men Bromma är ju inte ens en beredskapsflygplats men av någon anledning så är det sveriges viktigaste flygplats för näringslivet, försvaret, sjukvården osv…
Om inte flygplatsen har något reguljärflyg, vilket närmast är en förutsättning för att ha en flygplats, har den inget större berättigande. Dessutom når man Arlanda flygplats på drygt en timme med tåg. Det finns mycket skattepengar att tjäna på att lägga ner flygplatser som inte behövs. Staten har redan pekat ut vilka flygplatser behövs som beredskapsflygplatser och det lär räcka.
Man hade kunnat gräva ner kabeln och låta den korsa banan under jord.
Microsoft har råd.
Gävle kommun tog chansen att bli av med flygplatsen.
Bedrövligt…
Det är tyvärr nog många regionala flygplatser som ryker nästa år, då staten har andra prioriteringar än att upprätthålla flygplatser som inte har trafik.